Procesí v raněnovověkém Brně (s hudbou v pozadí)

19. únor 2014, 5:47
Procesí v raněnovověkém Brně (s hudbou v pozadí)

Mezi nejdůležitější příklady městských slavností patřila už od středověku procesí ve smyslu liturgických průvodů jako součásti důležitých momentů církevního roku. Symbolický rozměr procesí odkazuje k biblickému králi Davidovi a Jeruzalému – archa úmluvy nesená v průvodu tehdy posvěcovala celé město. I pravidelná procesí tak měla v náboženské rovině posvětit prostor přítomností Krista v posvěcené hostii (v monstranci). Neméně důležitý byl i jejich reprezentativní rozměr: brněnská městská rada příležitosti řešila, které ulice se musí kvůli trase procesí dát důkladně uklidit; v procesích se představovaly jednotlivá společenství (kláštery, bratrstva, magistrát, místní vojenské jednotky i hudební ansámbly).

Na přelomu 16. a 17. století bylo procesí na svátek Božího těla především demonstrací konfesně rozdělené městské společnosti; procesí se totiž účastnili jen původně menšinoví katolíci a tak se samotná účast stala důležitým rozlišovacím znamením. O více než sto let později, ve společnosti už alespoň oficiálně sjednocené pod římskokatolickou konfesí, se pak to stejné procesí stává nepřehledným (několik průvodů z různých kostelů křižuje Brno v rozmezí osmi dní kolem svátku Božího těla a některé konventy posílají své řeholníky jakožto reprezentanty řádu i duchovního stavu do všech procesí), ale také dlouho zůstává nevyřešena účast špilberské vojenské jednotky na těchto slavnostech uvnitř města – tento spor se za císaře Karla VI. projednával i na vídeňském dvoře.

Další důležitá procesí se konala především v programu Svatého týdne. Zatímco průvod na Květnou neděli jakožto připomínka Kristova vjezdu do Jeruzaléma byl starobylou součástí liturgie, procesí na Zelený čtvrtek a Velký pátek představovala spíše příležitostný ornament liturgie Svatého týdne. V 16. století se ve středoevropském prostoru objevily také další novinky, například mytí nohou a stavění Božího hrobu na Zelený čtvrtek, podobně jako podstatně známější zvyk stavění jesliček v době vánočních svátků.

Je přirozené, že právě tyto nové prvky organizovala náboženská bratrstva, ať již šlo o aktivizaci věřících (členů bratrstev) nebo o snahu oslovit co nejširší publikum. Především mariánská bratrstva při jezuitské koleji věnovala Svatému týdnu největší pozornost. Na Květnou neděli odpoledne vrcholil program postních meditací, a to formou melodramatu ve smyslu latinské hudebně-dramatické produkce. Diváci zpravidla dostali tištěný program představení, aby byli více vtaženi do děje a pohnuti k větší zbožnosti a rozjímání. S tím ostatně souvisela i skutečnost, že procesí byla zacílena na širší publikum, o čemž svědčí častější užívání obecného jazyka, německy a česky tištěné synopse).

V prostředí mariánských kongregací byla největší pozornost věnována organizaci velkopátečních kajícných procesí, doložených především v Praze a v Olomouci. V Brně mělo ale nejdůležitější postavení bratrstvo Božího Těla, personálně propojené s magistrátem, které navzdory svému názvu i papežskému privilegiu místo Zeleného čtvrtku zdůrazňovalo Velký pátek. Na jezuitská bratrstva tak vlastně zbyl právě Zelený čtvrtek, kdy se po skončení všech obřadů uskutečnilo ještě před setměním ono procesí. K jejich tradiční výbavě náležela především lešení nebo scény – tzv. pegmata, jejichž počet představoval pro pořádající bratrstvo v určitém směru prestižní záležitost – v roce 1675 mělo procesí 14 pegmat, o rok později 11. Ona přenosná pódia pak – v závislosti na rozměrech a váze nesená i vezená – byla doprovázena oddíly kajícníků, kteří se buď bičovali (flagelanti), nebo nesli těžké kříže (bajulanti). Procesí měla vždy pevně stanovený program. V roce 1684 například bratrstvo formou přenosných scén představilo oblíbený námět sedmi hlavních hříchů a přihlížejícím byl rozdáván tištěný program s komentáři k jednotlivým výjevům. Většina textů byla zřejmě přednášena latinsky, jinak by kronika k tomuto roku pravděpodobně neobsahovala zvláštní zmínku o tom, že se recitovalo také v obecném jazyce, tedy v němčině. Příprava procesí a zejména scén musela být velmi náročná, z různých zmínek působí nejfantaskněji poznámka hospodáře jezuitské koleje k roku 1703 – musel zajistit, aby poddaní včas a v dostatečném množství sesbírali mech na vystlání pegmat: „také mech k Zelenému čtvrtku, nařizuje se při Uličanech, Jundorf[ských] a Řečkovských, Evanovských, Soběšských, aby k nešení Theatrum při procesí před rukami byli.“

Procesí na Velký pátek jsou v pramenech lépe sledovatelná až od konce 17. století. V roce 1696 požádali kapucíni brněnský magistrát o fůru dřeva a o svolení k vytištění synopsí k procesí v nákladu 300 kusů. Synopse měla příznačné téma i barokně rozvitý titul Nevinný splácí vinu. Neposkvrněný Beránek Ježíš Kristus, který otevírá a uzavírá (nebe), svým odevzdáním se na otevřel bránu ráje, uzavřenou skrze smrtelný pád Adama. Velkopáteční průvod byl takto rozvržen do devatenácti scén. Teprve za těmito pegmaty (snad na způsob hraného komiksu) následoval podle synopse „kříž s pěti ranami Krista“, duchovenstvo, (přenosný) Boží hrob a zbožný lid. Podle mladších synopsí patřili do závěrečné skupiny také hudebníci a členové městské rady, kteří zároveň jako představitelé bratrstva nesli Boží hrob. Průvod vyrážel vždy po odpoledních obřadech (nutně ještě za světla) z farního chrámu sv. Jakuba a směřoval se všemi přenosnými scénami ke kapucínům, kde byl umístěn přinesený Boží hrob (tedy jakási efemérní architektura, symbol). Kapucínský kostel Povýšení svatého Kříže byl k tomu předurčen svým zasvěcením, brněnští kapucíni se však na pořádání procesí podíleli i vzhledem ke svým úzkým vazbám na svatojakubskou farnost, kde ještě na přelomu 17. a 18. století vypomáhali jako zdejší kazatelé a zpovědníci. V deseti následujících letech žádali kapucíni téměř každoročně městskou radu o hmotnou pomoc. Jako obvyklý příspěvek se uvádějí fůry dřeva (zelené stromky k ozdobě procesí, prkna a latě na výrobu přenosných scén) a vědro piva, v roce 1699 požadovali kapucíni i černé plátno na pokrytí pegmat (snad pro nedostatek mechu?).

Velkopáteční procesí patřilo na přelomu 17. a 18. století mezi nejvýpravnější každoroční události ve městě. Sami jezuité uznávali, že jejich vlastní procesí na Zelený čtvrtek nemůže průvod následujícího dne předčít ani nádherou, ani množstvím lidí, jezdců a pegmat. Na velkopáteční procesí přispívá farnost, bratrstvo i magistrát, z dnešního pohledu tedy šlo o vítané vícesložkové financování a onomu objemu prostředků se jezuité jednoduše nemohou vyrovnat, konkurovat však mohli například „stručností, dobrým pořádkem, skromností a dobře ozdobenými osobami a scénami“. Bohužel, hudební stránka procesí zůstává téměř nepoznána. Zejména v jezuitském prostředí navazovalo (zhruba od dvacátých let 18. století) na procesí provádění oratorií u Božího hrobu, jak je doloženo v Praze či v Telči. V Brně se ve stejné době rozvinul poměrně velmi intenzivní oratorní provoz (bude mu věnována samostatná esej), ale zatím netušíme, zda a nakolik souvisela alespoň některá oratoria se vždy originálními tématy procesí.

V roce 1707 došlo v zaběhnuté praxi k podstatné změně. V důsledku dlouhodobých sporů odňal magistrát kapucínům kazatelský úřad ve farním kostele, zpovědní právo a organizaci velkopátečních procesí. Nadále ve farním kostele kázali především jezuité, zpovědní službu převzali františkáni. Kapucínům tak z významnějších úkolů v rámci svatojakubské farnosti zůstala jen spoluorganizace každoročního srpnového děkovného procesí do Maria Zell.

Složitá mnohostranná jednání, vedená především brněnskou městskou radou, vyústila ve sjednocení sil a od roku 1707 se tak procesí konalo už jen na Velký pátek, a to za spolupráce svatojakubské farnosti, bratrstva Božího těla i jezuitů. V následujících letech se ještě v samotném Tovaryšstvu diskutovalo o využití pegmat, sami jezuité si totiž uvědomovali nebezpečí, které ony atraktivní scény přinášely. Podle některých procesí kvůli pegmatům klesá na úroveň divadelních vystoupení, nazývají je kuriozitami a všetečností, které pouze poutají pozornost věřících v oknech domů a po stranách ulic. Velký pátek měl být ovšem dnem nejvyššího smutku, dnem, kdy mlčí zvony a v tichosti jsou navštěvovány Boží hroby; v procesích se navzdory tomu spíše „...žvaní a všichni šíří křik, smích a podobné všetečnosti.“

Podobnou zkušenost si ostatně zaznamenal i hrabě František Antonín Špork poté, co se stal v roce 1725 svědkem velkopátečního průvodu, pořádaného jezuity na Starém Městě pražském. Důvtipné procesí s přenosnými pódii údajně přitahovalo mnoho lidí, nicméně sloužilo spíše k pobavení a okouzlení očí než k povzbuzení zbožnosti. Obdobná kritika se patrně nemíjela účinkem a v Brně můžeme pozorovat upouštění od předchozí praxe: Když kupříkladu v roce 1742 zdejší jezuité žádali, aby do procesí mohli zařadit alespoň jedno pegma, magistrát jejich žádost neschválil, a v odpovědi na dotaz svatojakubského faráře potvrdili radní, že se procesí může bez pegmat obejít. Bezpochyby to souvisí také s tehdejším útlumem divadelních aktivit obecně v důsledku politické situace a především válek s Pruskem.

Větší rozpory než pegmata však vyvolávala flagelace, veřejné sebemrskačství jako výraz kajícnosti, která se stala obvyklou součástí velikonočních procesí. Když v únoru 1747 přidělovala brněnská městská rada obvyklých 45 zlatých na velkopáteční procesí, musela požádat olomouckého biskupa Troyera o jeho souhlas, jelikož v této době sílily tendence procesí zakázat. Průvod se nakonec uskutečnil, a to dokonce za účasti kardinála, který však na základě svého zážitku zakázal sebebičování v celé olomoucké diecézi. V roce 1751 následoval zákaz duchovních her, nošení figur a flagelace v procesí na Velký pátek, tedy všeho, co do této doby „krášlilo“ spojená procesí brněnských bratrstev Božího Těla a Smrtelných úzkostí Kristových. Postupně tak zmizela jedna z nejvýznamnějších městských událostí, slavnost, do níž své prostředky investovalo město a na jejíž organizaci se podílela přední brněnská bratrstva.

Zdroj:

Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna. Brno 2010.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Ve srovnání se zprávami o množství nejrůznějších darů pro nový jezuitský kostel či o každoročním uvádění studentských dramat působí hudební dění v koleji jako popelka. Spíše než v kronikářských záznamech vystupuje její význam a předpokládaná kvalita prostřednictvím dochovaných účtů. Byla to právě hudba, která řadu obyvatel Brna i okolí lákala do jezuitského chrámu.  více

Napsat text, najít či složit melodii, vysázet, vytisknout, prodat, zpívat. … Najít, přečíst (a zpívat?). Aneb o několika pozoruhodných brněnských tiscích přelomu 17. a 18. století.  více

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více