Prolomit horizont: procesí za hradby města Brna

Prolomit horizont: procesí za hradby města Brna

Zbožné putování patřilo k důležitým svátečním událostem v lidském životě. Ono vytržení z běžného rytmu a vcelku přesně organizovaný program pouti si většina z nás představit asi nedokáže. Protože ale k slavnostním procesím nedílně patřila hudba a k putování obecně také zbožné písně, stojí za to se na chvíli nad tímto putováním zastavit. Tím spíše, že barokní Brno mělo v tomto ohledu naprosto výsadní postavení: žádné jiné královské město nebylo obklopeno tolika významnými poutními místy, jak to ostatně vysvítá i z jedné vzdělávací příručky tehdejšího faráře ve Veverské Bitýšce Valentina Bernarda Jestřábského.

V tom také lid moravský ne malé, ale veliké znamení lásky k blahoslavené Rodičce Boží ukazuje, když na její svatá místa, které sama Panna Maria sobě zvolila, mnohými zázraky je ozdobila a zvelebila, valně v velikém počtu a s velikou pobožností putují; jako do Tuřan, do Křtin, na Vranov, na Svatý Kopec nad Holomoucí, hlavním moravským městem, do Nyklšpurku, do Žárušic, do Brna k svatému Tomáši, kdež jest zázračný obraz Panny Marie, od svatého Lukáše evangelisty malovaný, a jinam: Také do cizích zemí putují; jako do Čech na Svatou Horu, do Marie Celly v Štýrsku. Za starodávna, a ještě za mých mladých let pamatuji já (který tyto věcí píši) bývaly veliké pouti Moravanův do polské země do Častochova, kdežto také jest zázračný obraz Panny Marie od svatého Lukáše evangelisty malovaný: Item do Kalvárie též v Polsku. […] Ano také vzalo počátek putování od Moravanův do Marie Celly v Štýrsku. (Stellarium novum …, Olomouc 1701, s. 299).

Prastaré poutní místo v bezprostřední blízkosti Brna, které si velmi oblíbil kardinál Ditrichštejn, je už v polovině 17. století oslavováno dvěma literárními díly. Česky psané pojednání Divotvorná Marije bohužel zůstalo v rukopise, oproti němu latinský spis Diva Turzanensis jezuity Bohuslava Balbína (Olomouc 1658) je jedním z vůbec prvních pojednání o poutních místech. Obě dvě díla mají mnoho společného, včetně shodných pasáží, přičemž jejich vzájemný vztah nebyl dosud uspokojivě objasněn. Díky novému vydání Balbínova díla v českém překladu zásluhou tuřanských farníků je dnes možné zahlédnout kousek onoho zmizelého světa: Balbínem popisovanou malebnou krajinu na cestě z Brna do Tuřan, ale i svět zázraků. Mezi ty originálnější patří příběh o tom, kterak se starobylá socha Panny Marie Tuřanské nenechala dát přivolaným malířem opravit (zmalovat), nebo Balbínem oblíbené historky o bolesti zubů a jejich nápravě (v tomto díle navíc skrytě prodchnuté jezuitským ostnem proti zmíněnému kardinálovi z Ditrichštejna).

Poutníkům do Tuřan však sloužila především příručka dalšího jezuity Joanna Dilata, který s brněnskou kolejí spojil téměř celý svůj život: patřil mezi studentské obránce Brna v roce 1645, napsal životopis svého učitele P. Martina Středy a jeho oslavný spis na habsburský rod byl prvním dílem, vydaným v obnovené brněnské tiskárně roku 1689. Do té doby však v Brně tiskárna nefungovala, takže v roce 1682 vydal Dilatus svou Mariánskou pouť (Marianische Kirchfahrt) v poměrně vzdáleném Kladsku. Ve srovnání s učeným a mnohovrstevnatým latinským pojednáním spolubratra Balbína mířil Dilatus svou příručkou s množstvím mariánských poutních písní (žel bez melodií) bezpochyby především na Brňany jakožto časté tuřanské poutníky. Tehdy se už také o poutní provoz v Tuřanech důsledně starali jezuité z brněnské koleje, kteří zde od roku 1666 měli svou rezidenci (tamní péči o hudbu snad bude v budoucnu věnována další esej).

Dalším významným poutním místem a rovněž mariánskou svatyní byly Křtiny. Z příručky vytištěné roku 1668 v Litomyšli vyplývá, že právě do Křtin putovali pravidelně sodálové, tedy členové mariánské družiny z brněnského jezuitského gymnázia. Příručka dokonce obsahuje notovanou latinskou píseň, nadepsanou jako litanie – rozjímání o celém životě Panny Marie (Regina caeli laetare – Laetare Mater Dei). Toto pojednání s názvem Mariophilus peregrinus („Putující ctitel Panny Marie“) sepsal Godefridus Olenius, tehdejší rektor (představený) zmíněné latinské sodality Nanebevzetí Panny Marie, ale především opat premonstrátského kláštera v Zábrdovicích, do jehož správy Křtiny náležely. I v následujících desetiletích zábrdovičtí premonstráti o „své“ poutní místo důsledně pečovali. Včetně výstavby tamní rezidence lze v této péči shledávat zajímavou paralelu k jezuitským Tuřanům. V brněnském kontextu je zajímavé, že v pozměněné podobě a již jen s obecnou dedikací (k libosti všech mariánských milovníkův) vyšlo původní Oleniovo dílo v české (Poutník křtinský, Brno 1706) a německé verzi (Kyritainer Wallfahrt, Brno 1707).

Ještě trochu starší než latinská poutní příručka pro brněnské studenty je širším vrstvám určené pojednání Oudolí křtinské (Litomyšl 1665). V rámci tradičních příběhů zázračných uzdravení projevuje jejich zapisovatel nečekaný smysl pro humor. Například oddíl věnovaný uzdravení chromých otevírá takto: Nějaký Pavel Doležel, aby příjmění svému zadosti učinil, tři léta ustavičně v posteli své ležel a pro veliké bolesti obouch noh, nebohý Doležel, vstáti, méněji choditi mohl… Pozoruhodný je také neobvyklý příběh z Vyškova, datovaný do roku 1650. Obyvatelé tohoto biskupského města patřili k obzvláštním ctitelům Panny Marie Křtinské. S prosbou o uzdravení se k ní modlil i jistý vyškovský trubač, který měl kromě vytrubování z radniční věže hudební povinnosti také při bohoslužbách ve farním chrámu. Rád si zdřímnul a měl zálibu v pití. To byly příčiny jeho (prvního) pádu. Prosil a byl uzdraven, dostál svému slibu a pouť do Křtin vykonal. Ze svého pádu se však nepoučil a tak při druhém pádu z věže mu už Panna Marie nepomohla. Konečně Oudolí křtinské obsahuje ve svém závěru dvě poutní písně, které se mají zpívat „jako“ – a jednou z těchto vzorových písní je slavná Michnova vánoční Chtíc aby spal, vydaná ve sbírce Česká mariánská muzika roku 1647.

Podobně jako se jezuité a premonstráti starali o „svá“ poutní místa v Tuřanech a Zábrdovicích, četnými spisy dělali reklamu svému poutnímu místu také pauláni ve Vranově u Brna. Jiné tehdy oblíbené místo v okolí Brna, filiální mariánský kostelík v Líšni, tak zůstal po této stránce zanedbán.

Přímo z barokního Brna vyrážela od farního kostela sv. Jakuba nejméně čtyři procesí do roka. Svátostné průvody s duchovními i chrámovými hudebníky směřovaly v tradičních termínech do Tuřan (2. neděle po velikonocích), do Líšně (na svátek Navštívení Panny Marie, tedy 2. července) a do Vranova na svátek Narození Panny Marie (8. září). Slavnostní charakter měl především začátek a konec vlastního procesí, před příchodem na poutní místo se často velký dav poutníků uspořádal, duchovenstvo a přisluhující se oděli do bohoslužebných rouch a průvod pak k poutnímu místu často provázela slavnostní hudba. Podle městských účtů dostávali chrámoví hudebníci odměny za účast na procesích do Vranova a Mikulova (1630) a Křtin (1638). Procesí do Vranova se konalo jakožto záslibné na poděkování za záchranu města před poslední morovou epidemií v roce 1714. Zdá se však, že tato tradice byla ještě starší. Při prvních příznacích oné morové epidemie, která se v Brně objevila už v roce 1713, městská rada uvažovala o zrušení tradičního procesí do štýrského Maria Zell s tím, že by farníci místo toho putovali na Vranov, do Křtin, Tuřan a Líšně.

Konečně poutní místo Maria Zell bylo tradičním cílem procesí svatojakubské farnosti od roku 1648 na poděkování za záchranu Brna před švédskými vojsky. Poutníci vycházeli vždy 20. srpna a podle mariazellské poutní příručky (Berthold Sternegger, Sechstes Jahr-Hundert…, Steyr 1758) dorazili na místo 26. srpna. Na počátku září pak bratrstvo Nejsvětější Trojice při kostele sv. Jakuba konalo děkovné shromáždění k Nejsvětější Trojici za šťastně vykonanou pouť. Farníky tradičně doprovázeli také brněnští kapucíni a městští hudebníci, ostatně právě výpravnost procesí, počítaje v to i umění hudební, bylo jakousi vizitkou samotného města. Při delších procesích, kterým čtrnáctidenní putování do Maria Zell vévodilo, byly z Brna samozřejmě vypraveny také vozy s potřebným proviantem, které tu a tam také mohly svézt vyčerpané poutníky.

Samotné téma však zdaleka vyčerpané není. Z 18. a 19. století se dochovalo množství poutních písní a poutních příruček, ostatně tradice takto organizovaných poutí zanikla až v průběhu první poloviny 20. století.

Zdroje:

Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna, Brno 2010.
Jiří Sehnal: Hudba v magistrátních účtech Brna do konce třicetileté války. In: Historická Olomouc a její současné problémy IV. Olomouc 1983.

Obr.: Frontispis Balbínova díla Diva Turzanensis (Olomouc 1658, výřez a celek)

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zbožný zpěv byl dříve chápán jako vhodné zaměstnání duše při bohoslužbě, podobně jako se obvykle doporučoval růženec nebo modlitby k jednotlivým částem mše. V gymnaziálním prostředí se takto rozvinul zvyk zpívat při každodenní ranní mši jednu delší latinskou píseň, jejíž text si studenti zároveň osvojili. Tento peleton písní na čele se sekvencí Stabat Mater dolorosa se tímto způsobem dostal do obecného intelektuálního povědomí. Mizet z něj začal vlastně až ve 20. století.  více

Jednotliví moravští krajští hejtmané se ve svých odpovědích shodují v tom, že dotyční hudebníci by si měli povinně hledat jiný, čestnější zdroj obživy. Těm, kteří tak neučiní, by například znojemský hejtman nedovolil živit se hudbou, dokonce by zakázal vlastnictví hudebního nástroje.  více

Letošní dotace pro kulturu v Brně jsou schváleny, ale zápis z příslušného jednání zastupitelstva města Brna zatím na webu města ještě zpřístupněn není. Z podivné perspektivy historika se tedy nabízí výlet do první poloviny 18. století. Hledaným tématem nicméně zůstává vztah vedení města k hudbě. Její věčný úpadek dokumentují staré archivy i nedávná píseň skupiny Buty.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více