Rakousko-česká soutěž mladých jazzových seskupení překvapila kvalitou

Rakousko-česká soutěž mladých jazzových seskupení překvapila kvalitou

Uplynulý týden plný hudebních akcí završilo finálové kolo soutěže Central European Jazz Competition pořádané dvojicí „sousedících“ jazzových festivalů –  JazzFestBrno a Poysdorf Jazz & Wine. Přeshraniční hudební projekt  našlápl ke slibné budoucnosti: už první ročník jazzového klání ve svém finálovém odpoledni nabídl šest půlhodinových bloků finalistů, kteří překvapili šíří hudebního záběru i muzikantskou kvalitou.

Bylo zřejmé, že porota měla z čeho vybírat, do prvního kola se přihlásilo celkem 24 souborů, pro něž byla limitující jen dvě zadání: věk většiny členů  do 35 let a česká nebo rakouská národnost kapelníka plus většiny členů kapely. Počet hudebníků v sestavě nebyl nijak limitován, ale big band se, pokud vím, neobjevil žádný, šlo maximálně o šestičlenné sestavy. Podle vyjádření poroty se i v semifinále objevilo několik dalších, slibných talentů. Do finále porotci poslali šest  – a vybírali dobře: na pódiu klubu Alterna se během sobotního odpoledne bojovalo usilovně. Společným jmenovatelem kapel byla nesporná kvalita: většina účinkujících sestav by bez obtíží obstála i na jazzovém nebo multižánrovém festivalu. Mnohé už samozřejmě běžně koncertují, další mají za sebou o debutové album – ale to se v soutěži nehodnotilo. Původně se bojovalo o tři ocenění: Absolute Winner, National Winner a Audience Award – první dvě udělovala odborná porota, třetí přítomní diváci. Nakonec ale bylo cen poněkud víc … Ve hře byla odměna v eurech pro absolutního a národního vítěze, pro nejlepší kapelu navíc „křest ohněm“ v podobě řádného koncertu v rámci programu obou pořadatelských festivalů a pro všechny tři vítěze snad nejhodnotnější ocenění: jednodenní koučink od jimi vybraného člena poroty.

A že bylo na výběr z pěti skutečných person českého i rakouského jazzu: v porotě zasedli hvězda letošního ročníku JazzFestu Brno, basista, multiinstrumentalista a držitel Ceny Anděl 2016 Jiří Slavík, respektovaný jazzový pedagog, dirigent a především pianista Milan Svoboda, dvojice výborných saxofonistů Luboš Soukup a Bernhard Wiesinger a rakouský hudební manažer Peter Polansky.

Že porota ve svém předvýběru nechybovala, bylo zřejmé už od prvního soutěžního setu. Vystoupilo „domácí“ brněnské trio The Abs (které, jak sami muzikanti připomínají, vzniklo v rámci interpretačního semináře na JAMU) a zahájilo odvážnou stylovou směskou s patřičným jazzovým kabátem. V hudebním projevu sehrané trio Vít Beneš (kytara), Michal Šelep (kontrabas) a Adam Sikora (bicí – člen známějšího Jan Kavka Tria). Vůdčí osobnost tria, hráč na kytaru a komponista Vít Beneš, je jedním z nejvýraznějších absolventů jazzové katedry JAMU (žák Viléma Spilky a Davida Dorůžky pokračuje ve studiu u Jiřího Slavíka), nabídl triu několik svých originálních kompozic a také instrumentální provedení (v triu se nic a nikdo neschová, jak známo) bylo přesvědčivé. Následovalo vystoupení další formace „vyvřelé“ (vlastními slovy členů kvartetu) z JAMU – Pavel & PQ (vedle Pavla Zlámala jej tvoří Martin Konvička na piano, Juraj Valenčík na kontrabas a Václav Pálka na bicí). Frontman, saxofonista Pavel Zlámal, osciluje od vážné hudby přes jazzovou a swingovou klasiku (B-Side Band) až k autorským experimentálním jazzovým projektům (mj. Heterofon, fusion formace ZKKP), PQ ovšem patří k jeho prioritám. Quartet vydal letos debutové album Tyče nevyhnutelné a podobně jako na desce se prezentoval i pódiovou přímočarostí, sehraností, sebevědomým projevem a hráčskou i autorskou invencí. Spolu se závěrečným Sketchbook Quartetem stavěli také na komunikaci s publikem, což se jim  vyplatilo (obdrželi Audience Award), ale možná i trochu vymstilo u poroty.  Následující Soundscapes Trio bylo prokazatelně nejmladším seskupením kolem vycházející hvězdy českého jazzu, pianisty Daniela Bulatkina, který je ve svých osmnácti letech výborným hráčem a především invenčním jazzovým autorem i aranžérem. I on má ještě hodně času a prostoru rozvíjet svůj potenciál; jeho spoluhráči (kontrabasista Max Makagonov a bubeník Petr Nohavica) jsou s ním na podobné vlně. Symbolické hudební propojení sousedů z obou stran hranice se porotě nabídlo prostřednictvím kapely Purple is the Color. Sestava založená rakouským pianistou Simonem Raabem, kterého doplňují čeští muzikanti Štěpán Flagar (saxofon), Martin Kocián (kontrabas) a Michal Wierzgoń  (bicí), koncertuje už tři roky, má za sebou debutové album (Unmasked, 2017) i evropskou koncertní šňůru (Release Tour). Na jejich sehranosti je to znát: dynamický pódiový projev oscilující od tichých pasáží až k noise-soundu, příležitost k sólové prezentaci postupně pro každý z nástrojů (ačkoliv dominance piana je zřetelná), přiměřené hráčské sebevědomí bez potřeby oslňovat. Vyrovnaná, sebevědomá prezentace s výbornou technikou jakoby podporovala název jedné z jejich skladeb Just Kidding. Následovaly dva autorské projekty rakouského multiinstrumentalisty a skladatele Leonharda Skorupy. Loni založené trio Znap, které na pódiu trošku neustálo své výrazné „předskokany“ a působilo zpočátku  zakřiknutě, než se muzikanti trochu uklidnili a rozehráli. Složení tria (Skorupu doplnili Gregor Aufmesser na kontrabas a Lukas Aichinger na bicí) je nemilosrdné, každá intonační i interpretační nejistota se nedá skrýt. Finišující (a patrně mezi finálovými kapelami nejzkušenější) rakouská sestava opět soustředěná kolem Leonharda Skorupy pod názvem Sketchbook Quartet (Leonhard Skorupa nejen saxofon a klarinet, ale i klávesy a především samply, Andreas Tausch kytara, Daniel Moser basklarinet, Konstantin Krautler bicí) je nadupaná, živá parta sehraných muzikantů, která má charisma, sebevědomí a nebojí se vybrakovat nápady z kdejakého hudebního žánru. Hrají spolu čtvrtým rokem, v této sestavě už vydali dvě alba (Ottos Mops, 2017 a When Was The Last Time, 2018) a publika se rozhodně nebojí. Předvedou kompozici na bázi artrocku, kterou vystřídá bebop a vzápětí přebije funk; rozhodně byli ze všech kapel sobotního odpoledne v Alterně nejvíc free a i když se dobře šlapající stroj občas zadrhnul (basklarinet občas neobstarává basovou linku), posluchači v sále se dobře bavili a konce setu jim mohlo být docela líto.

Výkon jednotlivých sestav to porotě rozhodně neusnadnil  – porada porotců byla dlouhá a konečný verdikt byl odrazem komplikovaného procesu rozhodování: absolutním vítězem vyhlásila mezinárodní sestavu Purple is the Color s leadrem Simonem Raabem; i proto byl  National Winner český – trio The Abs. Mimo původní propozice vyhlásila porota i cenu v druhém pořadí pro Sketchbook Quartet sice bez finančního ocenění, ovšem s právem placeného vystoupení na JazzFestu Brno v roce 2019. Další mimorádné ocenění – Talent Prize – obdržel pianista a skladatel Daniel Bulatkin.

Následovaly dva symbolické vrcholy Central European Jazz Competition: večerní koncert vítězů v klubu Alterna a noční jam session v Music Labu.

Last, but not least je třeba zmínit práci zvukařů: pánové Lukáš Rusek a Pavel Sedlář to rozhodně při rychlém obměňování sestav na pódiu neměli snadné, přesto odvedli výbornou práci. Nezbývá než doufat, že podobné klání nastupující generace jazzmanů nebude ojedinělé.

Purple is in the Color/ foto Lukáš Vídeňský

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce