S Filharmonií Brno na výletě do české opery

S Filharmonií Brno na výletě do české opery

Filharmonie Brno přivítala nový rok koncertem věnovaným české opeře – na programu byli Bedřich Smetana, Antonín DvořákLeoš Janáček. Data narození či úmrtí těchto skladatelů mají na konci čtyřku, což z nich dělá marketingovou trojici vytvářející osu události zvané Rok čeké hudby, do nějž jsme právě vstoupili. Novoroční koncerty jsou specifickou událostí, která obvykle kombinuje slavnostní atmosféru s odlehčeností doznívajícího Silvestra. Přistoupit v takovém případě ke směsi scén z oblíbených českých oper je na místě a volba autorů je také celkem jednoznačná, a to dokonce bez ohledu na výročí.

Ze širšího hlediska je nutné si říci, že velká část večera byla složena z děl, která jsou sice česká, ale na světových scénách už zdomácněla natolik, že je sotva můžeme považovat za svůj majetek. Především je to Prodaná nevěsta, která patří k nejoblíbenějším komickým operám světa, do Vídně úspěšně pronikla už v roce 1892, začátkem dvacátého století do New Yorku i Chicaga a v Německu ji považují víceméně za svou. Velké Janáčkovy opery – k nimž Její pastorkyňaPříhody lišky Bystroušky patří – už jsou rovněž běžnou součástí repertoáru operních divadel. Janáček je vedle Richarda Strausse a Giacoma Pucciniho třetím autorem dvacátého století, jemuž se podařilo takto trvale na světových scénách zakotvit. Dvořákova Rusalka je tak poetické a krásné dílo, až mi připadá neuvěřitelné, že svůj světový boom prožívá teprve v posledních asi patnácti letech. Momentálně se zdá, že se s jejími nastudováními roztrhl pytel a zanedlouho nás čeká její premiéra ve Vídeňské státní opeře. Kontroverzně přijímaná brněnská inscenace Vladimíra Morávka je mezi všemi z posledních let jedna z mála, která se drží pohádkového koloritu, byť v současné fantasy stylizaci. Chci tím říci především to, že jsme se sice pohybovali v dílech českých autorů, ale zároveň ve světové operní literatuře. Podobný výroční program by mohl být v minulém roce složen například z děl Berlioze, Verdiho a Wagnera. Zmíněné čtyři opery má na programu i Janáčkovo divadlo a z toho pramení snad jediná malá výtka směrem k dramaturgii, která mohla trošku zabrzdit, především co se týká RusalkyProdané nevěsty – ty zde můžeme s Pavlou Vykopalovou (a Prodanou i s Alešem Brisceinem) už dlouho slýchat. Na tom samozřejmě není nic špatného, spíš naopak, ale jedinečnost večera tím trošku utrpěla.

Za velké štěstí lze považovat přítomnost dirigenta Jakuba Hrůši, který koncert řídil. Nahradil na poslední chvíli Aleksandara Markoviće, který se koncertu nemohl zúčastnit z osobních důvodů. Filharmonie k tomu víc oficiálně neuvádí, ale je přinejmenším divné, když s orchestrem při slavnostním zahájení Roku české hudby není jeho šéfdirigent. Věc by stála za konkrétnější vysvětlení, ale hostování Jakuba Hrůši ve mě především posílilo přesvědčení, že Filharmonie Brno potřebuje šéfdirigenta nového. Nenapadlo mě to ve středu večer zdaleka poprvé, ale přišel velmi silný podnět. Je totiž otázka, zda může Marković orchestru ještě něco přinést, co se týká uměleckého rozvoje. Orchestr by potřeboval někoho, kdo  jej bude brát za svůj a bude s ním systematičtěji pracovat. To znamená nejen cvičit konkrétní programy, ale vytvářet jeho zvuk i charakteristický projev. A nebude mít záhadné osobní důvody k neúčasti na koncertech.

Výborná provedení jednotlivých čísel ve mě ale vyvolávala i další, ještě obecnější otázky. Vedle Jakuba Hrůši byli dalšími hosty sopranistka Pavla Vykopalová, tenorista Aleš Briscein a barytonista Adam Plachetka. Všichni patří k tomu nejlepšímu, co naše opera má, a zpívali výběr z toho nejlepšího, co naše opera má. Kde jsou ale jejich nahrávky? Nemyslím jednotlivé árie, ale záznamy celých děl. Představa, že by někdo inicioval a zaplatil třeba komplet současných nahrávek Smetanových oper, hraničí s choromyslností. Řešením by bylo zaznamenat živě inscenace v divadlech – to by se ale musel Smetana v našich operách na špičkové úrovni hrát. Pravda je taková, že se nehraje ani špičkově, ani špatně, ale pokud možno vůbec. Smetanu samozřejmě uvádím jen jako příklad, Dvořák a Janáček jsou na tom podobně. Alespoň festival Janáček Brno by měl uvádět Janáčkovy opery kompletně, což by mohla být i příležitost je postupně nahrát. Nejde o to, aby měli diskofilové čím plnit police s cédéčky, ale bez nahrávek nám vypadává z dlouhodobé paměti celá generace pěvců. Při Měsíčku na nebi hlubokém jsem si také vzpomněl na jednotné tažení naší kritiky proti Morávkově inscenaci Rusalky. Odnesla ho tehdy částečně i Pavla Vykopalová, jejímuž hlasu podle Heleny Havlíkové „chybí přesvědčivější vyjádření emocí”. Znovu jsem se přesvědčil, že to není pravda.

Před začátkem koncertu připomněla ředitelka orchestru Marie Kučerová úspěchy brněnských filharmoniků v minulém roce – byla při tom sympaticky věcná. S Filharmonií se také oficiálně rozloučil violista Karel Procházka, který opouští svůj post po padesáti letech – rozhovor s ním přineseme během ledna. Primátor Roman Onderka pozdravil Filharmonii Brno jako „nejlepší orchestr ve střední Evropě” – děkujeme za velká slova. Vídeňští filharmonici se před námi sice můžou jít zahrabat, ale narozdíl od nás zase mají kde hrát. Koncertní sál pro Brno je i přes nabubřelou primátorskou zdravici pořád někde v oblacích. Orchestr si svými výkony o lepší prostředí říká stále výrazněji, ale v mizerné akustice Janáčkova divadla tomu asi není dost dobře rozumět.

Jakub Hrůša vedl orchestr energicky a líbila se mi snaha hudebně charakterizovat každé číslo v kombinaci se smyslem pro dramatickou gradaci, což nakonec vyústilo do strhujícího vnějšího efektu. Ocenil jsem to především v ukázkách z děl Bedřicha Smetany, v nichž je tento romantický aspekt často zanedbáván. Monology Přemysla Již plane slunce a Vladislava Již víte, jak to krásné království byly divadelní miniatury se silným citovým nábojem, nejsilněji na mě zapůsobila scéna Kaliny z úvodu druhého dějství Tajemství. V tom ale určitě hrálo roli to, jak mám tuto operu rád – od zdařilého libreta Elišky Krásnohorské až po úchvatně sevřenou hudební stránku. Navíc Adam Plachetka zpíval opravdu báječně a při jeho monologu z Dalibora jsem měl kratičkou halucinaci, že v zákulisí čeká na svůj výstup Vilém Přibyl. Pavla Vykopalová a Aleš Briscein nijak nezaostávali, byl to pěkný, vyrovnaný večer. Koncert měl vůbec výbornou atmosféru a sváteční směs se podařilo poskládat celkem rozumně, i když některé skoky – třeba od Armidy ke Dvěma vdovám – byly dost divoké. Emocionálně ale celý večer fungoval bezvadně, což by se dalo brát jako připomínka toho, že v opeře nakonec stejně hraje hlavní roli hudba.

Bedřich Smetana: Fanfáry z opery Libuše, Již plane slunce (monolog Přemysla z opery Libuše), Antonín Dvořák: Za štíhlou gazelou (árie Armidy ze stejnojmenné opery), Bedřich Smetana: Když zavítá máj (píseň Ladislava z opery Dvě vdovy), Již víte, jak to krásné království (monolog krále Vladislava z opery Dalibor), Antonín Dvořák: Měsíčku na nebi hlubokém (árie Rusalky ze stejnojmenné opery), Vidino divná, přesladká – Vím, že jsi kouzlo (árie Prince z opery Rusalka), Polonéza z opery Rusalka, Bedřich Smetana: Předehra k opeře Prodaná nevěsta, Věrné milování (duet Jeníka a Mařenky z opery Prodaná nevěsta), Mařenko má – Tak tvrdošíjná, dívko, jsi (výstup Jeníka a Mařenky z opery Prodaná nevěsta), Skočná (polka z opery Prodaná nevěsta), Jsem žebrák (scéna Kaliny z opery Tajemství), Leoš Janáček: Zdrávas Královno (modlitba Jenúfy z opery Její pastorkyňa), Odešli. Jdi také... (závěr opery Její pastorkyňa), Závěrečný monolog Revírníka z opery Příhody lišky Bystroušky. Pavla Vykopalová – soprán, Aleš Briscein – tenor, Adam Plachetka – basbaryton, hudební nastudování Jakub Hrůša, Filharmonie Brno. 1. 1. 2014, Janáčkovo divadlo, Brno. 

Foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více

I přes veškerý efekt a úspěch symfonie Istanbul si troufám tvrdit, že na publikum zapůsobil Fazil Say mnohem víc jako interpret Mozartova Klavírního koncertu č. 21. Jeho přístup je jak známo velmi neklasický, pro mnohé kontroverzní, ale při živém vystoupení strhující.  více

Filharmonie Brno včera odehrála koncert, který by mohl být do značné míry jakýmsi referenčním bodem pro to, co a jak v Brně na poli symfonické hudby dělat.  více

průměrné hodnocení: 5.00 ★/1

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce