S Filharmonií Brno na výletě do české opery

S Filharmonií Brno na výletě do české opery

Filharmonie Brno přivítala nový rok koncertem věnovaným české opeře – na programu byli Bedřich Smetana, Antonín DvořákLeoš Janáček. Data narození či úmrtí těchto skladatelů mají na konci čtyřku, což z nich dělá marketingovou trojici vytvářející osu události zvané Rok čeké hudby, do nějž jsme právě vstoupili. Novoroční koncerty jsou specifickou událostí, která obvykle kombinuje slavnostní atmosféru s odlehčeností doznívajícího Silvestra. Přistoupit v takovém případě ke směsi scén z oblíbených českých oper je na místě a volba autorů je také celkem jednoznačná, a to dokonce bez ohledu na výročí.

Ze širšího hlediska je nutné si říci, že velká část večera byla složena z děl, která jsou sice česká, ale na světových scénách už zdomácněla natolik, že je sotva můžeme považovat za svůj majetek. Především je to Prodaná nevěsta, která patří k nejoblíbenějším komickým operám světa, do Vídně úspěšně pronikla už v roce 1892, začátkem dvacátého století do New Yorku i Chicaga a v Německu ji považují víceméně za svou. Velké Janáčkovy opery – k nimž Její pastorkyňaPříhody lišky Bystroušky patří – už jsou rovněž běžnou součástí repertoáru operních divadel. Janáček je vedle Richarda Strausse a Giacoma Pucciniho třetím autorem dvacátého století, jemuž se podařilo takto trvale na světových scénách zakotvit. Dvořákova Rusalka je tak poetické a krásné dílo, až mi připadá neuvěřitelné, že svůj světový boom prožívá teprve v posledních asi patnácti letech. Momentálně se zdá, že se s jejími nastudováními roztrhl pytel a zanedlouho nás čeká její premiéra ve Vídeňské státní opeře. Kontroverzně přijímaná brněnská inscenace Vladimíra Morávka je mezi všemi z posledních let jedna z mála, která se drží pohádkového koloritu, byť v současné fantasy stylizaci. Chci tím říci především to, že jsme se sice pohybovali v dílech českých autorů, ale zároveň ve světové operní literatuře. Podobný výroční program by mohl být v minulém roce složen například z děl Berlioze, Verdiho a Wagnera. Zmíněné čtyři opery má na programu i Janáčkovo divadlo a z toho pramení snad jediná malá výtka směrem k dramaturgii, která mohla trošku zabrzdit, především co se týká RusalkyProdané nevěsty – ty zde můžeme s Pavlou Vykopalovou (a Prodanou i s Alešem Brisceinem) už dlouho slýchat. Na tom samozřejmě není nic špatného, spíš naopak, ale jedinečnost večera tím trošku utrpěla.

Za velké štěstí lze považovat přítomnost dirigenta Jakuba Hrůši, který koncert řídil. Nahradil na poslední chvíli Aleksandara Markoviće, který se koncertu nemohl zúčastnit z osobních důvodů. Filharmonie k tomu víc oficiálně neuvádí, ale je přinejmenším divné, když s orchestrem při slavnostním zahájení Roku české hudby není jeho šéfdirigent. Věc by stála za konkrétnější vysvětlení, ale hostování Jakuba Hrůši ve mě především posílilo přesvědčení, že Filharmonie Brno potřebuje šéfdirigenta nového. Nenapadlo mě to ve středu večer zdaleka poprvé, ale přišel velmi silný podnět. Je totiž otázka, zda může Marković orchestru ještě něco přinést, co se týká uměleckého rozvoje. Orchestr by potřeboval někoho, kdo  jej bude brát za svůj a bude s ním systematičtěji pracovat. To znamená nejen cvičit konkrétní programy, ale vytvářet jeho zvuk i charakteristický projev. A nebude mít záhadné osobní důvody k neúčasti na koncertech.

Výborná provedení jednotlivých čísel ve mě ale vyvolávala i další, ještě obecnější otázky. Vedle Jakuba Hrůši byli dalšími hosty sopranistka Pavla Vykopalová, tenorista Aleš Briscein a barytonista Adam Plachetka. Všichni patří k tomu nejlepšímu, co naše opera má, a zpívali výběr z toho nejlepšího, co naše opera má. Kde jsou ale jejich nahrávky? Nemyslím jednotlivé árie, ale záznamy celých děl. Představa, že by někdo inicioval a zaplatil třeba komplet současných nahrávek Smetanových oper, hraničí s choromyslností. Řešením by bylo zaznamenat živě inscenace v divadlech – to by se ale musel Smetana v našich operách na špičkové úrovni hrát. Pravda je taková, že se nehraje ani špičkově, ani špatně, ale pokud možno vůbec. Smetanu samozřejmě uvádím jen jako příklad, Dvořák a Janáček jsou na tom podobně. Alespoň festival Janáček Brno by měl uvádět Janáčkovy opery kompletně, což by mohla být i příležitost je postupně nahrát. Nejde o to, aby měli diskofilové čím plnit police s cédéčky, ale bez nahrávek nám vypadává z dlouhodobé paměti celá generace pěvců. Při Měsíčku na nebi hlubokém jsem si také vzpomněl na jednotné tažení naší kritiky proti Morávkově inscenaci Rusalky. Odnesla ho tehdy částečně i Pavla Vykopalová, jejímuž hlasu podle Heleny Havlíkové „chybí přesvědčivější vyjádření emocí”. Znovu jsem se přesvědčil, že to není pravda.

Před začátkem koncertu připomněla ředitelka orchestru Marie Kučerová úspěchy brněnských filharmoniků v minulém roce – byla při tom sympaticky věcná. S Filharmonií se také oficiálně rozloučil violista Karel Procházka, který opouští svůj post po padesáti letech – rozhovor s ním přineseme během ledna. Primátor Roman Onderka pozdravil Filharmonii Brno jako „nejlepší orchestr ve střední Evropě” – děkujeme za velká slova. Vídeňští filharmonici se před námi sice můžou jít zahrabat, ale narozdíl od nás zase mají kde hrát. Koncertní sál pro Brno je i přes nabubřelou primátorskou zdravici pořád někde v oblacích. Orchestr si svými výkony o lepší prostředí říká stále výrazněji, ale v mizerné akustice Janáčkova divadla tomu asi není dost dobře rozumět.

Jakub Hrůša vedl orchestr energicky a líbila se mi snaha hudebně charakterizovat každé číslo v kombinaci se smyslem pro dramatickou gradaci, což nakonec vyústilo do strhujícího vnějšího efektu. Ocenil jsem to především v ukázkách z děl Bedřicha Smetany, v nichž je tento romantický aspekt často zanedbáván. Monology Přemysla Již plane slunce a Vladislava Již víte, jak to krásné království byly divadelní miniatury se silným citovým nábojem, nejsilněji na mě zapůsobila scéna Kaliny z úvodu druhého dějství Tajemství. V tom ale určitě hrálo roli to, jak mám tuto operu rád – od zdařilého libreta Elišky Krásnohorské až po úchvatně sevřenou hudební stránku. Navíc Adam Plachetka zpíval opravdu báječně a při jeho monologu z Dalibora jsem měl kratičkou halucinaci, že v zákulisí čeká na svůj výstup Vilém Přibyl. Pavla Vykopalová a Aleš Briscein nijak nezaostávali, byl to pěkný, vyrovnaný večer. Koncert měl vůbec výbornou atmosféru a sváteční směs se podařilo poskládat celkem rozumně, i když některé skoky – třeba od Armidy ke Dvěma vdovám – byly dost divoké. Emocionálně ale celý večer fungoval bezvadně, což by se dalo brát jako připomínka toho, že v opeře nakonec stejně hraje hlavní roli hudba.

Bedřich Smetana: Fanfáry z opery Libuše, Již plane slunce (monolog Přemysla z opery Libuše), Antonín Dvořák: Za štíhlou gazelou (árie Armidy ze stejnojmenné opery), Bedřich Smetana: Když zavítá máj (píseň Ladislava z opery Dvě vdovy), Již víte, jak to krásné království (monolog krále Vladislava z opery Dalibor), Antonín Dvořák: Měsíčku na nebi hlubokém (árie Rusalky ze stejnojmenné opery), Vidino divná, přesladká – Vím, že jsi kouzlo (árie Prince z opery Rusalka), Polonéza z opery Rusalka, Bedřich Smetana: Předehra k opeře Prodaná nevěsta, Věrné milování (duet Jeníka a Mařenky z opery Prodaná nevěsta), Mařenko má – Tak tvrdošíjná, dívko, jsi (výstup Jeníka a Mařenky z opery Prodaná nevěsta), Skočná (polka z opery Prodaná nevěsta), Jsem žebrák (scéna Kaliny z opery Tajemství), Leoš Janáček: Zdrávas Královno (modlitba Jenúfy z opery Její pastorkyňa), Odešli. Jdi také... (závěr opery Její pastorkyňa), Závěrečný monolog Revírníka z opery Příhody lišky Bystroušky. Pavla Vykopalová – soprán, Aleš Briscein – tenor, Adam Plachetka – basbaryton, hudební nastudování Jakub Hrůša, Filharmonie Brno. 1. 1. 2014, Janáčkovo divadlo, Brno. 

Foto Martin Zeman

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V kavárně, jejíž interiér je inspirován vilou Tugendhat, jsme se s Marií Kučerovou sešli před dvěma týdny. Mluvili jsme ale především o jejím dnešním nástupu do funkce ředitelky Filharmonie Brno a o jejích plánech. Probrali jsme také její motivace, repertoár, koncertní sál a na závěr jednu otázku, která ani nepadla.  více

I přes veškerý efekt a úspěch symfonie Istanbul si troufám tvrdit, že na publikum zapůsobil Fazil Say mnohem víc jako interpret Mozartova Klavírního koncertu č. 21. Jeho přístup je jak známo velmi neklasický, pro mnohé kontroverzní, ale při živém vystoupení strhující.  více

Filharmonie Brno včera odehrála koncert, který by mohl být do značné míry jakýmsi referenčním bodem pro to, co a jak v Brně na poli symfonické hudby dělat.  více

průměrné hodnocení: 5.00 ★/1

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce