S Ondrášem po regionech Karpatského oblouku

S Ondrášem po regionech Karpatského oblouku

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.

Celkovou atmosféru představení navodil úvod zasazený do melancholické, potemnělé světnice, jejíž dominantu tvořila otevřená dřevěná police, která se stala ústředním motivem celého představení. Ukrývala v sobě totiž artefakty, které si účinkující postupně rozebírali do jednotlivých čísel – od klobouků přes zástěru až po hudební nástroje.

Pořad začal v Zakarpatské oblasti tedy v jihovýchodním cípu Ukrajiny, který víceméně odpovídá historickému území Podkarpatské Rusi a následně přecházel k rusínským zpěvům ze slovenské strany. Nevím, zda to byl záměr autorů, ale v kontextu současného dění na mě tato část silně zapůsobila.

Následoval pomyslný přesun do oblastí obývaných Goraly. Už zde byl patrný postup režiséra programu Jana Kysučana, který pomocí hudebních a tanečních prolínání zdůrazňoval stylové shody, ale i rozdíly jednotlivých oblastí. V tomto případě to bylo propojení Goralů od Jablunkova ve Slezsku s těmi slovenskými z okolí obce Suchá Hora v jednom tanci.

Stejný přístup bylo možné zaznamenat také v následujícím pozvolném přesunu přes Laško až na Valašsko. Vyzdvihnout musím pěvecký výkon Michala Trkana v sérii písní z jižního Valašska. I když jsem v jeho projevu cítila trochu slováckého témbru, nic to neubralo na jeho bravurnosti a nehraném prožitku.

VUS-Ondráš_Karpatami_02

Poté se diváci cestou přes Moravské Kopanice a Strání krátce ocitli opět na Slovensku, kde mě velice potěšila choreografie z Lubiny, obce kousek od Myjavy. Upustilo se v ní od klasické přehlídky zvedaček všeho druhu a také tento tanec zůstal v prostší, méně stylizované podobě.

Odtud už to bylo jen kousek na Horňácko tedy do regionu, který se v tanečním repertoáru tohoto profesionálního tělesa v posledních letech vůbec neobjevil. A Ondráš se popasoval s jeho specifiky skvěle. Obzvláště cením, že se zpěváci nezalekli ani nářečního ł, které mimohorňácké muziky a soubory často vypouštějí.

Na konci horňáckého vstupu pak režisér Kysučan dovedl přechod do dalších regionů k dokonalosti, když v jediném verbuňku propojil Moravu, Slovensko a Rumunsko. Přestože jednotlivé oblasti dělí stovky kilometrů, podařilo se mu najít společné prvky a zároveň zachovat jejich regionální svébytnost, a to díky důmyslným choreografickým a hudebním přechodům. Závěr pořadu patřil tancům maďarské menšiny žijící v Rumunsku z obce Magyarpalatka.

V pořadu Karpatami tvůrci upustili od dějové linky a divák tak mohl v klidu a bez rušivých hereckých výkonů vnímat pouze tanec a hudbu, což mě potěšilo. Méně stylizované choreografie, na které nejsou diváci v podání Ondráše zvyklí, k tomu mohly vybízet. Tomuto mámení ale režisér nepodlehl a udělal dobře.

Ještě před koncertem se pod fotografiemi tanečníků z generální zkoušky na sociálních sítích objevily kritické komentáře směřující k jejich oděvu. Mě ale naopak příjemně překvapilo, jakým směrem se soubor posunul. I když by regionální odborníci na krojích bezpochyby našli určité nepřesnosti, z mého pohledu jsou – například s ohledem na nutnost rychlých převleků – spíše marginální. Nejvíce byl tento posun patrný třeba u ženských krojů z Moravských Kopanic.

VUS-Ondráš_Karpatami_4.4

Hodnotit výkony interpretů je snad i zbytečné. V tomto ohledu je totiž Ondráš vždy skvěle připravený. Tanečníci pod vedením Jana Kysučana, muzika pod smyčcem Dominika Orsága i dívčí sbor, který má na starost Ondřej Bazala, tedy ani tentokrát nezklamali a byli výborní. Svůj podíl na tom měl určitě i výběr odborných spolupracovníků, kteří byli pro pořad přizváni.

Drobný nedostatek, který ale nelze vždy ovlivnit, jsem viděla v prostoru. Pásmo bylo vytvořeno pro komorní sestavu hudebníků i tanečníků, i přesto by podle mého názoru lépe vyniklo na větším pódiu. Jediným rušivým momentem celého koncertu pro mě bylo úvodní slovo. Působilo dojmem, že divákům trochu vnucuje či předjímá pocit, který si z koncertu mají odnést. Pořad byl sám o sobě působivý, nebylo tedy nutné zdůrazňovat jeho kvality ještě předtím, než si na něj kdokoliv z přihlížejících mohl udělat názor.

Nemyslím, že by se tímto koncertem VUS Ondráš vydal na novou dráhu a jeho fanoušci a pravidelní diváci by to pravděpodobně ani příliš nedocenili. Pro mě to ale byla živá voda, která mi připomněla význam podobných těles v dnešní době. Zpracování takového množství regionů – včetně hudebního doprovodu, krojových varianta a s podporou lokálních odborníků – je časově i finančně náročné. Jsem proto ráda, že se do toho Ondráš pustil a dokázal svou profesionalitu i v tomto, na první pohled jednoduchém, ale ve své podstatě mnohem náročnějším způsobu práce, který respektuje regionální specifika.

foto Štěpán Plucar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Nejčtenější

Kritika

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více