Sedmdesátileté Poľane to stále sluší

Sedmdesátileté Poľane to stále sluší

V sobotu večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který sem vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska, zde oslavil 70. výročí svého vzniku.

Soubor založil v roce 1949 rodák z obce Hrochoť, která leží ve svérázném regionu Podpolanie, dnes již jednadevadesátiletý zpěvák Milan Križo. Entuziasmus a životní energie, se kterou se krátce po svém studijním příchodu do Brna rozhodl založit soubor je v Poľane stále přítomna. V úvodu pořadu byl celý tento zrod nového tělesa zpracován velice povedeným audiovizuálním záznamem. Průvodcem záznamu se stal sám profesor Milan Križo. Osobně se však bohužel ze zdravotních důvodů zúčastnit nemohl. Jeho vystoupení, které bylo v programu avizováno se tedy nekonalo. Důstojně ho však svým nezaměnitelným projevem nahradil bývalý kontráš polaňácké muziky Tomáš Koláček.

Celá první půle koncertu byla věnována bývalým generacím tanečníků a muzikantů. Svými choreografiemi se nám předvedly tři éry z minulosti ansámblu. Vše doprovázelo velké množství fotografií a audiozáznam se vzpomínkami členů souboru. Podobná reminiscence byla i součástí šedesátého výročního programu tohoto souboru před deseti roky. Bylo milé pozorovat, že se i po letech dokázalo sejít takové množství bývalých členů. Dle mého názoru, by této slavnostní příležitost slušelo, kdyby se i nejstarší tanečníci oblékli do krojů. Jistě by to divákům ještě prohloubilo dojem z tak vzácného setkání.

Druhá polovina programu byla již v režii současných členů souboru Poľana. Divákům se předvedli v desíti vstupech. Úvodní tanec z Horného Trenčianska, konkrétně z obce Selec nám s příjemnou dávkou vtipu ukázal, jak zde prožívají pondělní pohodovní zábavu. Poté zazpívaly zpěvačky s pásmem z příhraniční  Bošáce. Tanečníci divákům vykreslili také atmosféru tancovačky v drsném, hornatém kraji na Čiernom Balogu, v choregrafii tamní rodačky Michaely Hubert.

Vrcholem programu bylo několik čísel z oblasti Abova a Zemplína. Tyto regiony leží podél jižní hranice Slovenska. První z obcí, do které jsme se pomyslně přesunuli, byly Bidovce. Vesnice s necelými dvěma tisíci obyvateli, ve které žijí relativně početné menšiny Romů a Maďarů. Ty se v minulosti výrazně podíleli na podobě místního folkloru i lidové kultury obecně. Podobně tomu bylo i v druhé oblasti, do které jsme na sobotním koncertě nahlédli, tou bylo Medzibodrožie, které již částečně přesahuje na území Maďarska. Ač je hlavním jazykem obou zmíněných míst slovenština, existují zde bilingvní obyvatelé případně i ti, kteří mluví pouze maďarsky. Poľana si pro své vystoupení vybrala právě písně maďarské. Předpokládám, že stejně jako drtivá většina diváků v sále tento jazyk neovládám a však věřím, že se jej naučili perfektně a smekám před jejich odhodláním a pílí. Úplný závěr celého programu patřil horehronské obci Šumiac, která leží v téměř nedotčené přírodě pod Kráľovou hoľou. Z několika tanců, které z této oblasti předvedli bych rozhodně vyzdvihla Do vysoka, někdy také nazvaného Do hora. Tancuje ho jeden muž a dvě ženy. Mužskou roli v tomto případě získal Matúš Kepič, který s obrovskou energií zazářil také v několika předchozích tancích. Tuším-li správně jeho bratr Peter je výborným sólistou v tanci swingovém, jde vidět, že to mají v krvi.

Současná muzika v čele s primášem Matejem Kubalem, která celý program doprovázela, se této role ujala zodpovědně. Hrdě pokračuje v tradici skvělých muzik, z nichž nejznámější byla asi ta s primášem Martinem Janštem. V tomto případě musím také zmínit opravdu skvělý zvuk, který zvukaři v Sonu umí, evidentně je nepřekvapí ani cimbálka nebo štrajch.

Ženský sbor si také udržuje již mnoho let vysoký standard, který nejen, že neklesl, ale díky takovým hlasům jako je např. skvělá zpěvačka Kamila Šošovičková z Podluží, spíše roste. Také ostatní sólistky předvedly skvělé výkony, například v již zmíněných Bidovcích.

Videoprojekce, která mě zaujala v první polovině pořadu pokračovala i v té druhé. Bohužel již ne v tak zdařilé formě. Šlo o jakési home videa ze zákulisí souboru, která mi trošku narušila slavnostní chvíli, kterou takto úctyhodné výročí bezpochyby je. A však chápu, že podobné intermezza vznikají kvůli času na převleky tanečníků atp.

Poľana se již mnoho let snaží o co nejvěrnější zachycení autentických lidových předloh a podle toho také staví své choreografie. Tento trend je stále více rozšířen zejména na Slovensku nebo v Maďarsku. Tance, které takto vznikají mohou mít často podmanivou atmosféru, která vtáhne diváky do děje. V tomto ohledu si myslím, že letošní výročí nepřekonalo starší choreografie souboru např, z dílny Štefana Šteca. Orientace tanečníků na muziku je v těchto případech jasným východiskem, pokud chceme předvést atmosféru minulosti. Avšak dříve si takto tanečníci tancovali pro své vlastní potěšení a museli muzice poručit píseň, kterou chtějí zahrát. Ve chvíli, kdy se tancovačka přesune na pódium, musí být brán v potaz i divák. Chyběl mi oční kontakt účinkujících s hledištěm, který by mě strhl k emocím, které na jevišti ve velkém proudili. Takto ke mně bohužel v některých případech nedolehly. Viděla jsem již mnoho choreografií, které dokázaly tyto dvě věci skloubit, a však vím, že to není nic snadného.

Přesto je však VSLPT Poľana jedním z nejlépe technicky vybavených souborů u nás a jejich výročí toho bylo dokladem. Všechny složky souboru si drží velmi vysokou úroveň a sálá z nich nadšení a láska pro folklor. To je v tomto případě nejdůležitější. Já jim tímto přeji mnoho úspěchů a sil do dalších let.

Foto Marie Hvozdecká

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více