Sedmdesátiletý BROLN: Orchestr, který se stal legendou

Sedmdesátiletý BROLN: Orchestr, který se stal legendou

Podoba hudebního folklorismu druhé poloviny 20. století byla výrazně ovlivněna jediným profesionálním hudebním tělesem – Brněnským rozhlasovým orchestrem lidových nástrojů neboli BROLNem. A právě ten oslavil 8. září 2022 v brněnském Besedním domě své sedmdesáté narozeniny.

Tak dlouhá existence jednoho hudebního tělesa s sebou nese nejen řadu legendárních osobností, ale k jeho dědictví lze přičíst i řadu hudebních úprav a kompozic. BROLN od počátku interpretoval lidové písně v orchestrálních, více či méně náročných úpravách s vysokou mírou stylizace. Ty jsou v případě tohoto orchestru z pera řady hudebních upravovatelů. To vše v kontrastu regionálních zpěváků a zpěvaček, kteří byli od počátků neodmyslitelnou součástí.

Ač ve většině případů nejsem příznivcem stylizovaných hudebních úprav, v případě BROLNu musím uznat, že pro něho mám trochu nostalgickou slabost. Desky, které jsme měli doma, jsem poslouchala od útlého dětství, a tak jako pro většinu tuzemských milovníků folkloru to byla první setkání s lidovou písničkou. Stejnou nostalgii jsem cítila od většiny diváků ve vyprodaném sále Besedního domu.

Současným primášem orchestru je Petr Varmuža. Nejde sice o tak excentrického vedoucího, jakým byl například Bohumil Smejkal nebo František Černý, ale to rozhodně není na škodu. Kapela pod jeho vedením šlape jako hodinky, což je hlavní.

V programu koncertu jsme slyšeli většinu úprav od současného kontrabasisty Pavla Trkana, které spolu s dalšími byly vybrány ve spolupráci s dramaturgem Českého rozhlasu Brno Jaroslavem Kneislem na dvojalbum a které bylo při této příležitosti také představené. Jednou z kmotřiček byla i manželka dlouholetého primáše Jindřicha Hovorky, bývalá vedoucí ženského pěveckého sboru BROLNu Zdena Hovorková.

Brněnský rozhlasový orchestr zahrál několik instrumentálních skladeb, kde se jako vynikající hudební sólisté předvedli například cimbalista Jan Telecký nebo klarinetista Petr Kavalír.

Velká část večera se točila kolem sólistů pěveckých, kteří reprezentovali většinu moravských regionů, ale i Slezska. Tento severní kraj nám v písni Vłaštuvička švjyrgoli představila Veronika Kachlová. Z žen to byla ještě Kamila Tomšejová, která je výbornou zpěvačkou s velkým regionálním rozletem často až na Slovensko. Sluší jí to stejně jako v domácích, podlužáckých písničkách. Zpívala také Ludmila Malhocká, Kateřina Martykánová a Zpěváček ze Strání, malá nástupkyně Vlasty Grycové, dvanáctiletá Natálka Bruštíková. Mužů bylo na pódiu podstatně více:⁠ Vítězslav Klabačka, Lubomír Smolák, Karel Rajmic, Václav Kovářík, Pavel Janošek, Aleš Smutný, Petr Mička a Pavel Ptáček. Svůj typický švunk předvedl v sadě Skoro ráno z pondzelíčka i bývalý primáš František Černý.

Vyzdvihnou jen některé z nich by byla škoda, protože všechny výkony byly pravdivé a stoprocentní. I přesto si dovolím poukázat na stále neutuchající temperament valašského Pavla Ptáčka, který už téměř na samém konci dvouhodinového koncertu dokázal diváky téměř roztancovat.>

BROLN byl v honosném sále jako doma a atmosféru mezi diváky lze popsat jako intenzivní. V polovině koncertu po písní Pod slavkovem pod tú horů, rozložil Rus svú armádu (navíc v podmanivé interpretaci Kateřiny Martikánové), oznámil moderátor Jiří Kokmotos skon královny Alžběty II. Tato chvíle zmíněnou atmosféru ještě více prohloubila. Navíc v mrazivé symbolice, protože panovnice byla na trůnu taktéž přesně sedmdesát let. Některé situace se člověku vryjí do paměti na celý život a myslím, že toto bude jedna z nich. Asi nikdy jsem neměla tak intenzivní pocit, že právě prožíváme dějiny, a navíc nám k tomu hraje hudba živě do éteru Českého rozhlasu.

Ač se směřování hudebního folklorismu vydává v posledních letech trochu jinam, podle všeho zůstává i po sedmdesáti letech BROLN stále v srdcích mnoha posluchačů. Aplaus a nadšení, které jsme v Besedním domě slyšeli, je toho důkazem. Možná je to právě kontrast mezi dokonalou hrou profesionálních hudebníků a lidovou energií a jedinečností regionálních zpěváků, co posluchače na BROLNu pořád baví. Toto se neomrzí a BROLN hrdě dotáhne minimálně na stovku. Těším se, jaké muzikanty a zpěváky nám přinesou další roky této brněnské hudební legendy.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

Nejčtenější

Kritika

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více