Sešli jsme se ve Strážnici

Sešli jsme se ve Strážnici

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.

Jedním z největších lákadel festivalu je Soutěž o nejlepšího tanečníka slováckého verbuňku. Tento program prodělal v loňském roce zásadní změnu. Byl totiž přesunutý z amfiteátru Zahrada do amfiteátru Zámek. Tato obměna byla patrně nevyhnutelná a potřebná, protože kapacita druhého zmíněného amfiteátru je podstatně větší, navrch vloni i letos byla naplněna. Soutěž tím však ztratila jakýsi intimní, přívětivý charakter. Atmosféra přerostla do masového stadiónového skandování, navíc v kulisách rozpálených betonových tribun. Nic to však nemění na kvalitě tanečníků, kteří se této soutěžní přehlídky účastní. Ta letošní se nesla ve znamení vzpomínky na duchovního otce strážnických verbířů Karla Pavlištíka, který nás na konci loňského roku opustil. Jako tanečník a etnograf se významně podílel nejen na současné podobě soutěžního klání, ale i na zapsání tance na seznam UNESCO. V tomto roce prošla soutěž také drobnou obměnou. Poprvé se jí mohli oficiálně účastnit také verbíři z Brněnska. V jejich řadách byl o soutěž vždy velký zájem, neexistovala však kategorie čistě pro tento region. Letos ho zastupoval Martin Kšica na základě diváckého hlasování. Vítězem letošní soutěže se stal Martin Vašulka z Kyjova.

festival_straznice_2019_foto_hvozdecka_03

Pořadem, který měl bezpochyby největší návštěvnost, se stal společný koncert dvou profesionálních těles VUS Ondráš a SĽUKu. Jednalo se vlastně o náhradu za loňský rok, kdy byl stejný program kvůli vytrvalému dešti zrušen. Tentokrát se obě tělesa potkala na jevišti amfiteátru Zámek a zaplnila jej do posledního místa. Obrovský zájem diváků byl obdivuhodný, občas se však v davu našlo několik neurvalců, kteří se na koncert snažili dostat velmi nevybíravým způsobem. Ti, kteří se do hlediště dostali, však byli součástí skvělého hudebního a tanečního zážitku podpořeného kumulací obrovského nadšení a energie na jednom místě.

Skladba programů má svá pravidla, proto se diváci již tradičně mohli zúčastnit večerního pořadu zahraničních souborů, koncertu vítězů dětské pěvecké soutěže Zpěváček, případně dětských muzik.

Z večerních programů bych ráda vyzdvihla páteční s názvem Bez bab. Byly v něm představeny mužské taneční projevy od Plzně až po Rumunsko. Zářily v něm taneční hvězdy VUS Ondráš z devadesátých let, které stále neztratily ladnost a švih, Bratia Briakovci, kteří za skvělého a pravdivého doprovodu CM Lubomíra Graffeho předvedli podpolianské prekáračky, snad nejtemperamentnější tanec slovenských sousedů. Zmínit je třeba také valašské odzemkáře, mužskou část souboru Mladina z Plzně nebo drsné goraly z FS Oravan Senior. Ti všichni se postarali o výborný zážitek, který si užili “baby aj chlapi”.

festival_straznice_2019_foto_hvozdecka_02

Goralské lidové umění bylo možné obdivovat i v následujícím pořadu Ze života stromů, který byl čarovným průnikem světa přírody a lidí. Jak jednotlivé stromy ovlivňovaly lidovou kulturu, jaké jim byly přiřčeny léčivé a magické vlastnosti a jak se všechno promítlo do písní daného regionu. To vše se snažil divákům tento pořad prozradit. Večerní hodina a temné stíny stromů v amfiteátru Zahrada všemu propůjčily jedinečnou atmosféru.

Nepříliš navštěvované, ale pro mě zcela výjimečné jsou pořady v areálu Muzea vesnice jihovýchodní Moravy. Mezi stodolami a staveními většiny subregionů Slovácka se konalo několik programů: Přes ty vinohrady je tam pěkná cesta, Písně pro nevěstu a Jaké si to uděláte, takové to budete mět. Myslím, že samotné názvy prozrazují vše.

Zvláštní význam pro mne mají programy, které krom estetické funkce současného pódiového folklorismu sledují také funkci edukační. V rukách mistrů se to může povést natolik přirozeně, že si toho vychovávání a poučení divák ani nevšimne. Pořadem, který to vše splňoval a navíc se konal v neobvyklých prostorách staré synagogy, byly Karpatské návraty. Vhled do tradičních hudebních forem a těles z oblasti Bílých Karpat byl syrový, živý a přirozený v nejlepším smyslu slova. Je velmi potěšující, že pořad proběhl v příjemné divácké atmosféře, zároveň ho ocenili také odborníci a předali jeho autorovi Peteru Obuchovi cenu Laureáta letošního ročníku Strážnice.

Člověk není živ jen hudbou a tancem, proto bych ráda vyzdvihla i letos Jarmark chutí a vůní a Zbojnickou lúku. Tato dvě relativně nová stanoviště se rychle stala oblíbenou zastávkou festivalových návštěvníků. Jarmark chutí a vůni nabízí tradiční regionální pochutiny a podle mne by se mohl rozšířit i na větší plochu určenou pro stánkaře. Zbojnická lúka je nedávno obnovené místo v srdci zámeckého parku, kde ve stínu mohutných stromů probíhají taneční workshopy, divadla nebo happeningy pro děti i dospělé.

Kdo doposud nezažil atmosféru tohoto folklorního svátku, měl by se konečně odhodlat a do Strážnice dojet. I když může některé odrazovat jeho velikost a masovost, stále jde o neopakovatelný zážitek nejen pro milovníky folkloru.

Foto Marie Hvozdecká

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější

Kritika

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více