Sešli jsme se ve Strážnici

Sešli jsme se ve Strážnici

O víkendu se v jihomoravské Mekce folkloru konal již 74. ročník mezinárodního folklorního festivalu Strážnice 2019 a taktéž 37. ročník festivalu dětská Strážnice. Největší folklorní festival v České republice se těší obrovskému zájmu. Jinak tomu nebylo ani letos, i přes tropické teploty dojely do Strážnice opět desítky tisíc lidí.

Jedním z největších lákadel festivalu je Soutěž o nejlepšího tanečníka slováckého verbuňku. Tento program prodělal v loňském roce zásadní změnu. Byl totiž přesunutý z amfiteátru Zahrada do amfiteátru Zámek. Tato obměna byla patrně nevyhnutelná a potřebná, protože kapacita druhého zmíněného amfiteátru je podstatně větší, navrch vloni i letos byla naplněna. Soutěž tím však ztratila jakýsi intimní, přívětivý charakter. Atmosféra přerostla do masového stadiónového skandování, navíc v kulisách rozpálených betonových tribun. Nic to však nemění na kvalitě tanečníků, kteří se této soutěžní přehlídky účastní. Ta letošní se nesla ve znamení vzpomínky na duchovního otce strážnických verbířů Karla Pavlištíka, který nás na konci loňského roku opustil. Jako tanečník a etnograf se významně podílel nejen na současné podobě soutěžního klání, ale i na zapsání tance na seznam UNESCO. V tomto roce prošla soutěž také drobnou obměnou. Poprvé se jí mohli oficiálně účastnit také verbíři z Brněnska. V jejich řadách byl o soutěž vždy velký zájem, neexistovala však kategorie čistě pro tento region. Letos ho zastupoval Martin Kšica na základě diváckého hlasování. Vítězem letošní soutěže se stal Martin Vašulka z Kyjova.

festival_straznice_2019_foto_hvozdecka_03

Pořadem, který měl bezpochyby největší návštěvnost, se stal společný koncert dvou profesionálních těles VUS Ondráš a SĽUKu. Jednalo se vlastně o náhradu za loňský rok, kdy byl stejný program kvůli vytrvalému dešti zrušen. Tentokrát se obě tělesa potkala na jevišti amfiteátru Zámek a zaplnila jej do posledního místa. Obrovský zájem diváků byl obdivuhodný, občas se však v davu našlo několik neurvalců, kteří se na koncert snažili dostat velmi nevybíravým způsobem. Ti, kteří se do hlediště dostali, však byli součástí skvělého hudebního a tanečního zážitku podpořeného kumulací obrovského nadšení a energie na jednom místě.

Skladba programů má svá pravidla, proto se diváci již tradičně mohli zúčastnit večerního pořadu zahraničních souborů, koncertu vítězů dětské pěvecké soutěže Zpěváček, případně dětských muzik.

Z večerních programů bych ráda vyzdvihla páteční s názvem Bez bab. Byly v něm představeny mužské taneční projevy od Plzně až po Rumunsko. Zářily v něm taneční hvězdy VUS Ondráš z devadesátých let, které stále neztratily ladnost a švih, Bratia Briakovci, kteří za skvělého a pravdivého doprovodu CM Lubomíra Graffeho předvedli podpolianské prekáračky, snad nejtemperamentnější tanec slovenských sousedů. Zmínit je třeba také valašské odzemkáře, mužskou část souboru Mladina z Plzně nebo drsné goraly z FS Oravan Senior. Ti všichni se postarali o výborný zážitek, který si užili “baby aj chlapi”.

festival_straznice_2019_foto_hvozdecka_02

Goralské lidové umění bylo možné obdivovat i v následujícím pořadu Ze života stromů, který byl čarovným průnikem světa přírody a lidí. Jak jednotlivé stromy ovlivňovaly lidovou kulturu, jaké jim byly přiřčeny léčivé a magické vlastnosti a jak se všechno promítlo do písní daného regionu. To vše se snažil divákům tento pořad prozradit. Večerní hodina a temné stíny stromů v amfiteátru Zahrada všemu propůjčily jedinečnou atmosféru.

Nepříliš navštěvované, ale pro mě zcela výjimečné jsou pořady v areálu Muzea vesnice jihovýchodní Moravy. Mezi stodolami a staveními většiny subregionů Slovácka se konalo několik programů: Přes ty vinohrady je tam pěkná cesta, Písně pro nevěstu a Jaké si to uděláte, takové to budete mět. Myslím, že samotné názvy prozrazují vše.

Zvláštní význam pro mne mají programy, které krom estetické funkce současného pódiového folklorismu sledují také funkci edukační. V rukách mistrů se to může povést natolik přirozeně, že si toho vychovávání a poučení divák ani nevšimne. Pořadem, který to vše splňoval a navíc se konal v neobvyklých prostorách staré synagogy, byly Karpatské návraty. Vhled do tradičních hudebních forem a těles z oblasti Bílých Karpat byl syrový, živý a přirozený v nejlepším smyslu slova. Je velmi potěšující, že pořad proběhl v příjemné divácké atmosféře, zároveň ho ocenili také odborníci a předali jeho autorovi Peteru Obuchovi cenu Laureáta letošního ročníku Strážnice.

Člověk není živ jen hudbou a tancem, proto bych ráda vyzdvihla i letos Jarmark chutí a vůní a Zbojnickou lúku. Tato dvě relativně nová stanoviště se rychle stala oblíbenou zastávkou festivalových návštěvníků. Jarmark chutí a vůni nabízí tradiční regionální pochutiny a podle mne by se mohl rozšířit i na větší plochu určenou pro stánkaře. Zbojnická lúka je nedávno obnovené místo v srdci zámeckého parku, kde ve stínu mohutných stromů probíhají taneční workshopy, divadla nebo happeningy pro děti i dospělé.

Kdo doposud nezažil atmosféru tohoto folklorního svátku, měl by se konečně odhodlat a do Strážnice dojet. I když může některé odrazovat jeho velikost a masovost, stále jde o neopakovatelný zážitek nejen pro milovníky folkloru.

Foto Marie Hvozdecká

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více