Setkávání se Soňou Červenou

Setkávání se Soňou Červenou

Soňa Červená by dnes mohla slavit narozeniny, kdyby o to stála. Spíš to ale vypadá, že je jediná, kdo se okázalostem i vzpomínkám vyhýbá a dívá se především dopředu. Se svým uměním procestovala svět, ale její první operní jeviště bylo v Brně.

Debutovala zde v roce 1952, kdy už ji publikum znalo z muzikálu Divotvorný hrnec a také z filmové komedie Poslední mohykán. Jako mezzosopranistka si ale odbyla premiéru v Mahenově divadle a setrvala v brněnském souboru až do roku 1958. Zažila zde i nástup legendárního dirigenta Františka Jílka, pod jehož vedením nastudovala roli Oktaviána ve Straussově Rosenkavalierovi. A také zde už zpívala svou nejčastěji připomínanou roli – Carmen. Tak se s ní setkal můj dědeček, když pracoval v divadle jako osvětlovač.

Soňa Červená potom zmizela do Berlína. Nejdříve legálně do východního, kde zpívala v opeře Unter den Linden, a začátkem roku 1962 emigrovala do západního. Českému publiku bylo setkávání s uchvacující jevištní umělkyní upřeno na dlouhá léta. Co na tom, že zpívala v předních německých operách i ve Spojených státech. Pro většinu obyvatel Československa vedla i cesta do blízké Vídně pouze jedním směrem.

Oslavných článků s dlouhými výčty úspěchů se kolem dnešního dne vyrojilo či ještě vyrojí hodně, nebudu k nim tedy přidávat další. Soňa Červená o sobě zásadní věci řekla v knize Stýskání zakázáno, fakta jsou též snadno dostupná, dovolím si tedy jen několik osobních poznámek.

Zdá se mi příznačné, že jsem Soňu Červenou poprvé viděl na jevišti v Janáčkově opeře Osud. Dodnes s rozpaky přijímané dílo inscenoval v pražském Národním divadle Robert Wilson a pro Soňu Červenou v něm připravil němou roli. Janáček byl důležitou součástí osudu Červené na zahraničních scénách, ona byla jemu Osudem v inscenaci, která sklidila fantastický a zasloužený úspěch.

Stejně příznačné mi přijde i to, že první živé slovo na jevišti jsem od ní neslyšel ve velké klasice, ale v soudobé opeře Tomáše Hanzlíka Slzy Alexandra Velikého. Bylo to ve Stavovském divadle, režíroval pozdější ředitel brněnské opery a současný ředitel slovinské opery Rocc, tehdy ovšem ve svých úplných začátcích. Soňa Červená nešla získávat předem zaručený úspěch v osvědčeném kusu, ale dala hodně sil i umění dílu mladých autorů.

Operu Zítra se bude…, hudebně-dramatický dokument o procesu s Miladou Horákovou, napsali skladatel Aleš Březina s libretistou a režisérem Jiřím Nekvasilem. Soňa Červená v hlavní roli oslnila, lze-li o tom v tak tragických souvislostech vůbec mluvit. Jejím rovnocenným partnerem byl kontratenorista Jan Mikušek a sešli se spolu v podobně silných momentech v dalším Březinově operním dokumentu Toufar. Jen si vyměnili role ideologického padoucha a oběti. Setkání s oběma póly patří k těžko zapomenutelným a dvojice děl si jaksi sama od sebe říká o doplnění na trilogii. Rád bych se tak na jevišti setkal ještě s Pavlem Wonkou.

Poslední setkání, které dnes zmíním, se odehrálo před třemi lety na festivalu Musica Holešov. Na matiné v holešovském zámku byly v centru programu Sporty a jiné kratochvíle Erika Satieho. Sérii kratičkých melodramů doprovázel na klavír Karel Košárek, Soňa Červená je prokládala čtením překladů francouzských textů. Přeložila si je sama, protože ty dosavadní se jí zdály hloupé. Na závěr nabídla jako přídavek výběr ze dvou písní: U nás doma z Divotvorného hrnce a Písničku z mládí, kterou napsal její otec Jiří Červený s Eduardem Bassem. Obě mi vždy přišly jeko nesnesitelně sentimentální cajdáky, tak jsem trošku obrátil oči v sloup, když na otázku kterou, odpověděl z první řady Stanislav Zikmund obě. Poprvé jsem je slyšel tak, že v nich nebyla po naivitě, slzách a fňukání ani stopa.

Pokud se k Soni Červené – i skrze jednu z jejích nedávných roli v pražském Národním divadle – jaksi automaticky řadí postava Čapkovy nesmrtelné Emilie Marty, tedy Eliny Makropulos, není to zcela přesné. Kromě dlouhého věku a divadelní zkušenosti nemají tyto dvě ženy společného téměř nic. V projevu a osobnosti Soni Červené není žádná povýšenost, omrzelost životem, požitkářství, zoufalství, závist ani bolest. Máme před sebou spíš radostné a vyrovnané přijímání života v celé jeho složitosti včetně vědomí, že tu nejsme navěky. To všechno bez sentimentu, patosu a velkých slov – jako by se to rozumělo samo sebou.

Foto z inscenací Toufar a 1914 archiv Národního divadla v Praze

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

K dvojímu jubileu Františka Jílka – dirigenta, který vytvářel v Brně hudební epochu.  více

Dále si přečtěte

Skládat začala již v dětském věku, měla nesporný talent, během krátkého života získala ohlas u publika i oficiální uznání. Zdrobnělé pojmenování Vitulka sebevědomým orchestrálním kompozicím spíš odporuje, než aby souznělo.  více



Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více