Setkávání se Soňou Červenou

Setkávání se Soňou Červenou

Soňa Červená by dnes mohla slavit narozeniny, kdyby o to stála. Spíš to ale vypadá, že je jediná, kdo se okázalostem i vzpomínkám vyhýbá a dívá se především dopředu. Se svým uměním procestovala svět, ale její první operní jeviště bylo v Brně.

Debutovala zde v roce 1952, kdy už ji publikum znalo z muzikálu Divotvorný hrnec a také z filmové komedie Poslední mohykán. Jako mezzosopranistka si ale odbyla premiéru v Mahenově divadle a setrvala v brněnském souboru až do roku 1958. Zažila zde i nástup legendárního dirigenta Františka Jílka, pod jehož vedením nastudovala roli Oktaviána ve Straussově Rosenkavalierovi. A také zde už zpívala svou nejčastěji připomínanou roli – Carmen. Tak se s ní setkal můj dědeček, když pracoval v divadle jako osvětlovač.

Soňa Červená potom zmizela do Berlína. Nejdříve legálně do východního, kde zpívala v opeře Unter den Linden, a začátkem roku 1962 emigrovala do západního. Českému publiku bylo setkávání s uchvacující jevištní umělkyní upřeno na dlouhá léta. Co na tom, že zpívala v předních německých operách i ve Spojených státech. Pro většinu obyvatel Československa vedla i cesta do blízké Vídně pouze jedním směrem.

Oslavných článků s dlouhými výčty úspěchů se kolem dnešního dne vyrojilo či ještě vyrojí hodně, nebudu k nim tedy přidávat další. Soňa Červená o sobě zásadní věci řekla v knize Stýskání zakázáno, fakta jsou též snadno dostupná, dovolím si tedy jen několik osobních poznámek.

Zdá se mi příznačné, že jsem Soňu Červenou poprvé viděl na jevišti v Janáčkově opeře Osud. Dodnes s rozpaky přijímané dílo inscenoval v pražském Národním divadle Robert Wilson a pro Soňu Červenou v něm připravil němou roli. Janáček byl důležitou součástí osudu Červené na zahraničních scénách, ona byla jemu Osudem v inscenaci, která sklidila fantastický a zasloužený úspěch.

Stejně příznačné mi přijde i to, že první živé slovo na jevišti jsem od ní neslyšel ve velké klasice, ale v soudobé opeře Tomáše Hanzlíka Slzy Alexandra Velikého. Bylo to ve Stavovském divadle, režíroval pozdější ředitel brněnské opery a současný ředitel slovinské opery Rocc, tehdy ovšem ve svých úplných začátcích. Soňa Červená nešla získávat předem zaručený úspěch v osvědčeném kusu, ale dala hodně sil i umění dílu mladých autorů.

Operu Zítra se bude…, hudebně-dramatický dokument o procesu s Miladou Horákovou, napsali skladatel Aleš Březina s libretistou a režisérem Jiřím Nekvasilem. Soňa Červená v hlavní roli oslnila, lze-li o tom v tak tragických souvislostech vůbec mluvit. Jejím rovnocenným partnerem byl kontratenorista Jan Mikušek a sešli se spolu v podobně silných momentech v dalším Březinově operním dokumentu Toufar. Jen si vyměnili role ideologického padoucha a oběti. Setkání s oběma póly patří k těžko zapomenutelným a dvojice děl si jaksi sama od sebe říká o doplnění na trilogii. Rád bych se tak na jevišti setkal ještě s Pavlem Wonkou.

Poslední setkání, které dnes zmíním, se odehrálo před třemi lety na festivalu Musica Holešov. Na matiné v holešovském zámku byly v centru programu Sporty a jiné kratochvíle Erika Satieho. Sérii kratičkých melodramů doprovázel na klavír Karel Košárek, Soňa Červená je prokládala čtením překladů francouzských textů. Přeložila si je sama, protože ty dosavadní se jí zdály hloupé. Na závěr nabídla jako přídavek výběr ze dvou písní: U nás doma z Divotvorného hrnce a Písničku z mládí, kterou napsal její otec Jiří Červený s Eduardem Bassem. Obě mi vždy přišly jeko nesnesitelně sentimentální cajdáky, tak jsem trošku obrátil oči v sloup, když na otázku kterou, odpověděl z první řady Stanislav Zikmund obě. Poprvé jsem je slyšel tak, že v nich nebyla po naivitě, slzách a fňukání ani stopa.

Pokud se k Soni Červené – i skrze jednu z jejích nedávných roli v pražském Národním divadle – jaksi automaticky řadí postava Čapkovy nesmrtelné Emilie Marty, tedy Eliny Makropulos, není to zcela přesné. Kromě dlouhého věku a divadelní zkušenosti nemají tyto dvě ženy společného téměř nic. V projevu a osobnosti Soni Červené není žádná povýšenost, omrzelost životem, požitkářství, zoufalství, závist ani bolest. Máme před sebou spíš radostné a vyrovnané přijímání života v celé jeho složitosti včetně vědomí, že tu nejsme navěky. To všechno bez sentimentu, patosu a velkých slov – jako by se to rozumělo samo sebou.

Foto z inscenací Toufar a 1914 archiv Národního divadla v Praze

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

K dvojímu jubileu Františka Jílka – dirigenta, který vytvářel v Brně hudební epochu.  více

Dále si přečtěte

Skládat začala již v dětském věku, měla nesporný talent, během krátkého života získala ohlas u publika i oficiální uznání. Zdrobnělé pojmenování Vitulka sebevědomým orchestrálním kompozicím spíš odporuje, než aby souznělo.  více



Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více