Štafeta. Ke stopětadvacátému výročí narození Viléma Petrželky

Štafeta. Ke stopětadvacátému výročí narození Viléma Petrželky

Pana profesora Petrželku jsem vídal na konzervatoři ve zkouškách Moravského komorního orchestru při studiu jeho původně nonetové Serenády, kterou jsme pak často a vděčně prováděli; osobněji jsem ho poznal v jeho hodinách nauky o hudebních formách. Ze své vlastní opětované zkušenosti pan profesor zřejmě věděl, že průměrný konzervatorista sice dokáže teoretické zásady tohoto oboru nabiflovat, ale ve své hráčské praxi potom na ně až do konce života ani nevzpomene; proto hleděl propojit svou teoretickou výuku s praxí: každý si měl doma rozebrat sonátovou větu, kterou v té době hrál, a přinést ji do hodiny. Dostavil jsem se tehdy s malou partiturkou Dvořákovy Novosvětské; popadl jsem ji doma na poslední chvíli a doufal, že si jí pan profesor nevšimne. Ale ten když ji uviděl, znatelně ožil, rozevřel si ji na klavíru, shromáždil celou třídu kolem sebe a povídá: Já vám to budu hrát a vy, Benešu, do toho říkejte, co o tom víte. Nakonec ovšem mluvil většinou sám a já jsem s úžasem poznával, že jsem přinesl skladbu, na níž lze co nejnázorněji, doslova notu po notě demonstrovat snad všechny možnosti, které skladateli romantické symfonie poskytuje vyspělá sonátová forma. Petrželkovo umění přesného popisu realizace jinak těžko postižitelných estetických norem jsem si pak připomínal pokaždé, když jsem v orchestru hrál nějakou jeho skladbu – od nádherně průbojné jednověté Symfonietty až po celovečerního Námořníka Mikuláše.

V prvé půli šedesátých let se na sebe snažilo upozornit Moravské smyčcové trio uváděním soudobých skladeb na večerech Svazu skladatelůl, docházejíc postupně k poznání, které formuloval jeden výtečný brněnský znalec komorní muziky: napsat smyčcový kvartet je kumšt, napsat smyčcové trio je sportovní výkon; a totéž platí o jejich provádění. Oslovovali jsme tehdy všechny své komponující vrstevníky, bývalé spolužáky, a podařilo se nám rozšířit moravský repertoár v tomto oboru o několik docela hezkých skladeb; obracet se na generaci svých učitelů jsme si ovšem ještě netroufali. Tím víc jsem byl překvapen a dojat, když mě jednou na Solniční zastavil pan profesor Petrželka, tou dobou už znatelně zestárlý a vážící každý krok, a místo poděkování na pozdrav povídá: Napsal jsem vám trio, Benešu, kde vám to mám nechat?

Byla to třívětá „Suita pro housle, violu a violoncello opus 60“, pečlivě rozepsaná do partů. Známého Petrželku jsme v ní moc nenacházeli; teprve delším studiem z ní začal vystupovat jakýsi tajemně rozechvívající smysl. Při svém převážně lyrickém charakteru byla nezvykle disonantní; dodatečně jsem si uvědomil, že jde o důsledný experiment s celotónovou stupnicí. Připomínám, že v melodické i harmonické dikci odvozené z této stupnice nápadně vystupuje zvětšená kvarta, nejdisonantnější z intervalů, kdysi zakazovaný dábel v hudbě – a že další útvar, stejně disonantní zvětšený kvintakord, sloužíval už nemocnému Bedřichu Smetanovi v posledních skladbách ke zpodobení přízračných hostí, kteří oživovali jeho osamění v jabkenické myslivně.

V Petrželkově Suitě nejde ovšem o nic tak drastického; její zvláštní ladění však navozuje dojem, že jde o výpověď někoho, kdo náhle poznal něco nesdělitelného a kdo je od té doby natočen novým směrem. Myslím, že jde o jeho skladbu poslední (opusové číslo 60 je jeho nejvyšší); a je-li pravda, že poslední díla významných tvůrců jsou poznamenána něčím zvláštním a osudovým (někdy si to jen namlouváme), pak jsem měl to štěstí jednou to opravdu poznat jako první. Suitu jsme provedli nedlouho poté a pak ještě jednou – naposledy – na večeru ke skladatelovým pětasedmdesátým narozeninám. Soubor se rok poté rozešel a tak nevím, jestli si té nenápadné a přitom zvláštní skladby od té doby někdo povšiml nebo jestli zůstala jen opusovým číslem v katalogu.

Později mi praxe v Moravském kvartetu dovolila poznat Petrželkovy skladby mnohem proslulejší. Hrávali jsme jeho pátý kvartet, ale nejraději Štafetu,písňový cyklus na texty jeho milovaného Wolkra; už při studiu jeho kvartetní složky jsme si říkali, že jí ten lidský hlas navíc nijak nechybí, ale když se k nám připojil Vladimír Krejčík, jehož lehký tenor přesně odpovídal zdánlivé prostotě Wolkrových veršů, začala k nám ta muzika promlouvat na vyšší úrovni. A když Vláďa v posledním čísle zpíval srdce mé zazvoní podkovou bílého hřebce, zažíval jsem pokaždé ten povědomý pocit mezi lopatkami (profík by to neměl nikdy přiznávat): hudba kdysi osmadvacetiletého skladatele umocnila apokalyptickou představu ještě mladšího básníka, že i umírání může být krásné, pokud člověk ví, že tělo dá zemi a poselství tomu, kdo hoden je běžet s ním dál...

Vilém Petrželka (10. září 1889 – 10. ledna 1967) se svými žáky, foto © Muzeum města Brna, zdroj Internetová encyklopedie dějin Brna

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před sto dvaceti pěti lety se narodil Vilém Petrželka, skladatel, pedagog a organizátor hudebního života v Brně.  více

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá.  více

„Sběhat jak sběhat, ale zamilovat si to tehdejší město? A tu jednou zřel jsem město v zázračné přeměně.“ Prázdninovou sérii textů Leoše Janáčka Něco o hudbě brněnské zakončíme jeho vyznáním městu, v němž strávil většinu života. Píše se rok 1866 a Brno obsadila pruská armáda…  více


Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce