Štafeta. Ke stopětadvacátému výročí narození Viléma Petrželky

Štafeta. Ke stopětadvacátému výročí narození Viléma Petrželky

Pana profesora Petrželku jsem vídal na konzervatoři ve zkouškách Moravského komorního orchestru při studiu jeho původně nonetové Serenády, kterou jsme pak často a vděčně prováděli; osobněji jsem ho poznal v jeho hodinách nauky o hudebních formách. Ze své vlastní opětované zkušenosti pan profesor zřejmě věděl, že průměrný konzervatorista sice dokáže teoretické zásady tohoto oboru nabiflovat, ale ve své hráčské praxi potom na ně až do konce života ani nevzpomene; proto hleděl propojit svou teoretickou výuku s praxí: každý si měl doma rozebrat sonátovou větu, kterou v té době hrál, a přinést ji do hodiny. Dostavil jsem se tehdy s malou partiturkou Dvořákovy Novosvětské; popadl jsem ji doma na poslední chvíli a doufal, že si jí pan profesor nevšimne. Ale ten když ji uviděl, znatelně ožil, rozevřel si ji na klavíru, shromáždil celou třídu kolem sebe a povídá: Já vám to budu hrát a vy, Benešu, do toho říkejte, co o tom víte. Nakonec ovšem mluvil většinou sám a já jsem s úžasem poznával, že jsem přinesl skladbu, na níž lze co nejnázorněji, doslova notu po notě demonstrovat snad všechny možnosti, které skladateli romantické symfonie poskytuje vyspělá sonátová forma. Petrželkovo umění přesného popisu realizace jinak těžko postižitelných estetických norem jsem si pak připomínal pokaždé, když jsem v orchestru hrál nějakou jeho skladbu – od nádherně průbojné jednověté Symfonietty až po celovečerního Námořníka Mikuláše.

V prvé půli šedesátých let se na sebe snažilo upozornit Moravské smyčcové trio uváděním soudobých skladeb na večerech Svazu skladatelůl, docházejíc postupně k poznání, které formuloval jeden výtečný brněnský znalec komorní muziky: napsat smyčcový kvartet je kumšt, napsat smyčcové trio je sportovní výkon; a totéž platí o jejich provádění. Oslovovali jsme tehdy všechny své komponující vrstevníky, bývalé spolužáky, a podařilo se nám rozšířit moravský repertoár v tomto oboru o několik docela hezkých skladeb; obracet se na generaci svých učitelů jsme si ovšem ještě netroufali. Tím víc jsem byl překvapen a dojat, když mě jednou na Solniční zastavil pan profesor Petrželka, tou dobou už znatelně zestárlý a vážící každý krok, a místo poděkování na pozdrav povídá: Napsal jsem vám trio, Benešu, kde vám to mám nechat?

Byla to třívětá „Suita pro housle, violu a violoncello opus 60“, pečlivě rozepsaná do partů. Známého Petrželku jsme v ní moc nenacházeli; teprve delším studiem z ní začal vystupovat jakýsi tajemně rozechvívající smysl. Při svém převážně lyrickém charakteru byla nezvykle disonantní; dodatečně jsem si uvědomil, že jde o důsledný experiment s celotónovou stupnicí. Připomínám, že v melodické i harmonické dikci odvozené z této stupnice nápadně vystupuje zvětšená kvarta, nejdisonantnější z intervalů, kdysi zakazovaný dábel v hudbě – a že další útvar, stejně disonantní zvětšený kvintakord, sloužíval už nemocnému Bedřichu Smetanovi v posledních skladbách ke zpodobení přízračných hostí, kteří oživovali jeho osamění v jabkenické myslivně.

V Petrželkově Suitě nejde ovšem o nic tak drastického; její zvláštní ladění však navozuje dojem, že jde o výpověď někoho, kdo náhle poznal něco nesdělitelného a kdo je od té doby natočen novým směrem. Myslím, že jde o jeho skladbu poslední (opusové číslo 60 je jeho nejvyšší); a je-li pravda, že poslední díla významných tvůrců jsou poznamenána něčím zvláštním a osudovým (někdy si to jen namlouváme), pak jsem měl to štěstí jednou to opravdu poznat jako první. Suitu jsme provedli nedlouho poté a pak ještě jednou – naposledy – na večeru ke skladatelovým pětasedmdesátým narozeninám. Soubor se rok poté rozešel a tak nevím, jestli si té nenápadné a přitom zvláštní skladby od té doby někdo povšiml nebo jestli zůstala jen opusovým číslem v katalogu.

Později mi praxe v Moravském kvartetu dovolila poznat Petrželkovy skladby mnohem proslulejší. Hrávali jsme jeho pátý kvartet, ale nejraději Štafetu,písňový cyklus na texty jeho milovaného Wolkra; už při studiu jeho kvartetní složky jsme si říkali, že jí ten lidský hlas navíc nijak nechybí, ale když se k nám připojil Vladimír Krejčík, jehož lehký tenor přesně odpovídal zdánlivé prostotě Wolkrových veršů, začala k nám ta muzika promlouvat na vyšší úrovni. A když Vláďa v posledním čísle zpíval srdce mé zazvoní podkovou bílého hřebce, zažíval jsem pokaždé ten povědomý pocit mezi lopatkami (profík by to neměl nikdy přiznávat): hudba kdysi osmadvacetiletého skladatele umocnila apokalyptickou představu ještě mladšího básníka, že i umírání může být krásné, pokud člověk ví, že tělo dá zemi a poselství tomu, kdo hoden je běžet s ním dál...

Vilém Petrželka (10. září 1889 – 10. ledna 1967) se svými žáky, foto © Muzeum města Brna, zdroj Internetová encyklopedie dějin Brna

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před sto dvaceti pěti lety se narodil Vilém Petrželka, skladatel, pedagog a organizátor hudebního života v Brně.  více

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá.  více

„Sběhat jak sběhat, ale zamilovat si to tehdejší město? A tu jednou zřel jsem město v zázračné přeměně.“ Prázdninovou sérii textů Leoše Janáčka Něco o hudbě brněnské zakončíme jeho vyznáním městu, v němž strávil většinu života. Píše se rok 1866 a Brno obsadila pruská armáda…  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více