Štafeta. Ke stopětadvacátému výročí narození Viléma Petrželky

Štafeta. Ke stopětadvacátému výročí narození Viléma Petrželky

Pana profesora Petrželku jsem vídal na konzervatoři ve zkouškách Moravského komorního orchestru při studiu jeho původně nonetové Serenády, kterou jsme pak často a vděčně prováděli; osobněji jsem ho poznal v jeho hodinách nauky o hudebních formách. Ze své vlastní opětované zkušenosti pan profesor zřejmě věděl, že průměrný konzervatorista sice dokáže teoretické zásady tohoto oboru nabiflovat, ale ve své hráčské praxi potom na ně až do konce života ani nevzpomene; proto hleděl propojit svou teoretickou výuku s praxí: každý si měl doma rozebrat sonátovou větu, kterou v té době hrál, a přinést ji do hodiny. Dostavil jsem se tehdy s malou partiturkou Dvořákovy Novosvětské; popadl jsem ji doma na poslední chvíli a doufal, že si jí pan profesor nevšimne. Ale ten když ji uviděl, znatelně ožil, rozevřel si ji na klavíru, shromáždil celou třídu kolem sebe a povídá: Já vám to budu hrát a vy, Benešu, do toho říkejte, co o tom víte. Nakonec ovšem mluvil většinou sám a já jsem s úžasem poznával, že jsem přinesl skladbu, na níž lze co nejnázorněji, doslova notu po notě demonstrovat snad všechny možnosti, které skladateli romantické symfonie poskytuje vyspělá sonátová forma. Petrželkovo umění přesného popisu realizace jinak těžko postižitelných estetických norem jsem si pak připomínal pokaždé, když jsem v orchestru hrál nějakou jeho skladbu – od nádherně průbojné jednověté Symfonietty až po celovečerního Námořníka Mikuláše.

V prvé půli šedesátých let se na sebe snažilo upozornit Moravské smyčcové trio uváděním soudobých skladeb na večerech Svazu skladatelůl, docházejíc postupně k poznání, které formuloval jeden výtečný brněnský znalec komorní muziky: napsat smyčcový kvartet je kumšt, napsat smyčcové trio je sportovní výkon; a totéž platí o jejich provádění. Oslovovali jsme tehdy všechny své komponující vrstevníky, bývalé spolužáky, a podařilo se nám rozšířit moravský repertoár v tomto oboru o několik docela hezkých skladeb; obracet se na generaci svých učitelů jsme si ovšem ještě netroufali. Tím víc jsem byl překvapen a dojat, když mě jednou na Solniční zastavil pan profesor Petrželka, tou dobou už znatelně zestárlý a vážící každý krok, a místo poděkování na pozdrav povídá: Napsal jsem vám trio, Benešu, kde vám to mám nechat?

Byla to třívětá „Suita pro housle, violu a violoncello opus 60“, pečlivě rozepsaná do partů. Známého Petrželku jsme v ní moc nenacházeli; teprve delším studiem z ní začal vystupovat jakýsi tajemně rozechvívající smysl. Při svém převážně lyrickém charakteru byla nezvykle disonantní; dodatečně jsem si uvědomil, že jde o důsledný experiment s celotónovou stupnicí. Připomínám, že v melodické i harmonické dikci odvozené z této stupnice nápadně vystupuje zvětšená kvarta, nejdisonantnější z intervalů, kdysi zakazovaný dábel v hudbě – a že další útvar, stejně disonantní zvětšený kvintakord, sloužíval už nemocnému Bedřichu Smetanovi v posledních skladbách ke zpodobení přízračných hostí, kteří oživovali jeho osamění v jabkenické myslivně.

V Petrželkově Suitě nejde ovšem o nic tak drastického; její zvláštní ladění však navozuje dojem, že jde o výpověď někoho, kdo náhle poznal něco nesdělitelného a kdo je od té doby natočen novým směrem. Myslím, že jde o jeho skladbu poslední (opusové číslo 60 je jeho nejvyšší); a je-li pravda, že poslední díla významných tvůrců jsou poznamenána něčím zvláštním a osudovým (někdy si to jen namlouváme), pak jsem měl to štěstí jednou to opravdu poznat jako první. Suitu jsme provedli nedlouho poté a pak ještě jednou – naposledy – na večeru ke skladatelovým pětasedmdesátým narozeninám. Soubor se rok poté rozešel a tak nevím, jestli si té nenápadné a přitom zvláštní skladby od té doby někdo povšiml nebo jestli zůstala jen opusovým číslem v katalogu.

Později mi praxe v Moravském kvartetu dovolila poznat Petrželkovy skladby mnohem proslulejší. Hrávali jsme jeho pátý kvartet, ale nejraději Štafetu,písňový cyklus na texty jeho milovaného Wolkra; už při studiu jeho kvartetní složky jsme si říkali, že jí ten lidský hlas navíc nijak nechybí, ale když se k nám připojil Vladimír Krejčík, jehož lehký tenor přesně odpovídal zdánlivé prostotě Wolkrových veršů, začala k nám ta muzika promlouvat na vyšší úrovni. A když Vláďa v posledním čísle zpíval srdce mé zazvoní podkovou bílého hřebce, zažíval jsem pokaždé ten povědomý pocit mezi lopatkami (profík by to neměl nikdy přiznávat): hudba kdysi osmadvacetiletého skladatele umocnila apokalyptickou představu ještě mladšího básníka, že i umírání může být krásné, pokud člověk ví, že tělo dá zemi a poselství tomu, kdo hoden je běžet s ním dál...

Vilém Petrželka (10. září 1889 – 10. ledna 1967) se svými žáky, foto © Muzeum města Brna, zdroj Internetová encyklopedie dějin Brna

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před sto dvaceti pěti lety se narodil Vilém Petrželka, skladatel, pedagog a organizátor hudebního života v Brně.  více

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá.  více

„Sběhat jak sběhat, ale zamilovat si to tehdejší město? A tu jednou zřel jsem město v zázračné přeměně.“ Prázdninovou sérii textů Leoše Janáčka Něco o hudbě brněnské zakončíme jeho vyznáním městu, v němž strávil většinu života. Píše se rok 1866 a Brno obsadila pruská armáda…  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více