Syndrom dosaženého cíle. Leoš Janáček a Beseda brněnská

12. březen 2014, 0:23
Syndrom dosaženého cíle. Leoš Janáček a Beseda brněnská

Stará moudrost říká, že člověk pravidelně zažívá dvojí smutek: když nedosáhne kýženého cíle – a když ho dosáhne. Každý jistě zná ten zvláštní pocit prázdnoty a jakéhosi zklamání, když konečně získá něco, oč dlouho a soustředěně usiloval: energie, v poslední fázi stupňovaná a pomíjející všechno ostatní jako nepodstatné, je pojednou k ničemu a ústí do prázdna... Usiluje-li o věc víc lidí, je tento syndrom ještě zřetelnější. Sám jsem jej zažil jako člen třináctičlenného souboru v závěru jeho do té doby nejzdařilejšího dvouměsíčního zahraničního zájezdu, svědomitě připravovaného, umělecky velmi úspěšného, finančně lukrativního a zorganizovaného tak dokonale, že jsme ho absolvovali v mimořádné pohodě a navíc se spoustou nezapomenutelných zážitků: cestou na poslední koncert došlo v autobusu k výměně názorů, ansámbl přestal prakticky existovat a po návratu domů musel začít v novém obsazení od nuly...

Tyto souvislosti člověka napadají při četbě Vzpomínek Karla Sázavského, dlouholetého jednatele Besedy brněnské v dobách její přerušované a obnovované spolupráce s Leošem Janáčkem; Janáček jako daleko nejvýznačnější brněnská hudební osobnost se prostě nemohl vyhnout styku s nejvýznačnější hudební institucí českého Brna. Do jejího čela byl povolán dvaadvacetiletý v roce 1876 a v roli jejího hudebního ředitele setrval do roku 1888 – s dvojí přestávkou v letech 1879–1880. Spolek založený v roce 1860 měl v době jeho příchodu první dobu slávy už za sebou a tiše upadal; mladý Janáček jej dokázal velmi rychle probudit a přimět k činnosti, která se postupně stala základem pravidelného koncertního života českého Brna na profesionální úrovni.

O úroveň pěvecké složky těchto koncertů usiloval sám, profesionální orchestrální účast zajišťovala zprvu posádková kapela (rakouské vojenské kapely mívaly i smyčcovou sekci a vzhledem ke svému obsazení četnými absolventy konzervatoří také znamenitou úroveň), později orchestr německého divadla. Pořádání koncertů (spolkové stanovy předepisovaly nejméně čtyři do roka) nebylo žádnou maličkostí. Nastudovat sborové partie bylo ještě tím nejmenším – stačilo přimět sboristy, aby chodili do zkoušek; jednatel však musel řadu věcí, kterou dnes rutinně vykonává filharmonický management, zařizovat sám při svém občanském povolání: bylo třeba získat (vypůjčit, koupit) notový materiál, zvolit sólisty a dojednat s nimi všechny podrobnosti spolupráce včetně korepeticí, zkoušek, dopravy, hotelu, honoráře, podrobně projednat obsazení a časový rozvrh orchestru a získat od jeho provozovatele povolení k jeho účinkování, zajistit propagaci a hlavně finanční krytí vstupným – české Brno tehdy nebylo žádným velkoměstem a střední třída jeho obyvatel ještě nemohla vědět, že návštěva koncertů by měla patřit k jejímu životnímu stylu.

Zvláštním dojmem však dnes působí zjištění, že vstupné na velké kantátové koncerty nejen pokrylo vynaložené náklady, nýbrž stačilo ještě dotovat jiný, původnější druh besedních akcí, totiž besedy s „konverzační hudbou“. V roce 1878 se výbor jednou rozhodl k naléhavému přání některých vlastenců tentokrát od koncertu upustiti a zaříditi besedu se zpěvy a konverzační hudbou. Na příštím sezení však musel konstatovat, že na zábavu tuto bylo z malé hotovosti značnou část vynaložiti nutno, kdežto kdyby se peněz těch k zařízení koncertu použilo, prospěchů všestranných by se Besedě dobylo.

O provedení Dvořákových Svatebních košilí se začalo uvažovat v roce 1885. Připomeňme si, že kantátu, kterou Dvořák dokončil koncem předešlého roku, premiéroval plzeňský Hlahol už čtyři měsíce po jejím vzniku a že v témže roce zazněla v Praze, Birminghamu a v Olomouci. Netrpělivý a ctižádostivý Janáček měl bezpochyby dojem, že si Beseda nechává ujet vlak; na říjnové schůzi však bylo shledáno, že nejsou peníze ani na sborový materiál, a zazněl dokonce návrh, aby si každý sborista pořídil klavírní výtah sám. Stále však chybělo nějakých devět set zlatých, a tak byl Janáčkův plán zatím odložen.

K jeho realizaci došlo v roce 1888. Potřebnou částku získal výbor tak, že si jeho členové vstupenky prostě rozebrali a chodili je nabízet do českých domácností (v Brně se tehdy všichni ještě navzájem znali); z dosažené částky 1350 zlatých jim po koncertě ještě 150 zbylo. Členové sboru se ve zkouškách činili, pro sopránové sólo byla získána sólistka pražského Národního divadla Petzoldová-Sittová; očekávanou velkou událost se vedení německého divadla snažilo zmařit tím, že v poslední chvíli odvolalo členům svého orchestru svolení k účinkování a jen po zakročení vlivných osobností a po zaplacení 100 zl do divadelní pokladny byl zákaz účinkování orchestru zrušen.

Koncert proběhl v slavnostně vzrušené atmosféře a nadšení členové Besedy jej pociťovali – snad právem – za vyvrcholení jejích dosavadních snah. Včetně Janáčka samého; ten popřál sluchu naléhavým návrhům zpěváků, kteří chtěli koncert opakovat, nejlíp hned příští týden – využilo by se tak perfektního nastudování i probuzeného zájmu publika. Proti však byl střízlivý starosta spolku Hodáč, který si dobře pamatoval obtíže, s jakými byly získávány peníze; na schůzi výboru, kde se mělo projednat opakování koncertu, poslal písemnou rezignaci na svou funkci. Janáček byl zprvu pro jakési diplomatické řešení, ale doma si to rozmyslel a poslal náměstkovi starosty Váňovi dopis, v němž se praví: Oznamuji Vám uctivě, že se vzdávám místa ředitele hudby při filh. sp. Beseda Brněnská ... zajisté nikdy nebudu bráti podílu na utvoření takových poměrů, z nichž by vyklíčiti mohla taková netušená dohra koncertu.

Jednatel Sázavský se však nevzdal ani v této situaci a vyslal k oběma parlamentáře. Již zdálo se, že se námaha výboru potká s příznivým výsledkem. Ale při kávové vizitě u pí Julie Kusé, přední dámy české společnosti brněnské, referovala jedna dáma, že řed. Janáček se vyslovil, že dr. Hodáč je dalšímu vývoji Besedy na závadu, a jiná dáma si pospíšila oznámiti to dr. Hodáčovi. A bylo vymalováno.

Ve svých Vzpomínkách pak Sázavský uvádí, že celý spor postrádal reálný základ: koncert prostě nebylo možno po týdnu opakovat, protože sólistka už zas musela zpívat v Národním a německé divadlo by hráčům orchestru další účinkování nebylo povolilo na žádný způsob. Ostatně za nedlouho povolal řed. Janáček dra Hodáče za inspektora varhanické čkoly, kde vedle sebe mnoho let působili, než se (teprve v roce 1910) pohádali definitivně pro přípravy koncertu, k jehož provedení nakonec nedošlo.

V rukopisném materiálu, z něhož pocházejí citace, se jeho autor Karel Sázavský představuje skromně a čtenář má dojem, že se neustále jakoby omlouvá za svou pozici mezi oběma tábory hudebního Brna. Z celkových souvislostí však vyplývá, že byl mimořádně pozoruhodnou osobností, jasnozřivě prohlédající jeho dobovou problematiku a reálné možnosti; jako málokdo v té době dokázal ocenit, co Janáček pro Brno a pro českou hudbu znamená (byl jsem vždy srdcem na jeho straně) a co znamená nebo co by mohl znamenat pro Besedu, jíž sám tak dlouhou dobu oddaně sloužil. Dokázal pochopit Janáčkovu impulzivní povahu a naučil se s jejím nositelem trpělivě jednat – s představou, že se cesty skladatele a spolku pokaždé zase nějak protnou. Také jeho zásluhou dospěla Beseda ke svým vrcholným údobím v novém století, aniž by to bylo na překážku tvůrčímu rozvoji milovaného skladatele a občasného protivníka.

Beseda brněnská v Ženevě v roce 1929, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Žáci Theodora Schaefra tvořili generaci, jež se také zásluhou svého učitele dostala svého času do povědomí jako brněnská škola hlásící se v letech regulované tvorby konečně zase k mezinárodnímu vývoji.  více

Když Otakar Ševčík odmítl stát se šéfem houslového oddělení brněnské konzervatoře, nezbylo Františku Kudláčkovi než se stát v Brně jedničkou jako houslový pedagog. A budiž řečeno, že jí byl až do roku 1972, kdy zemřel osmasedmdesátiletý jako rektor Janáčkovy akademie múzických umění.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více


Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Nejčtenější

Kritika

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Roman Hasymau (Števa Buryja).  více