Syndrom dosaženého cíle. Leoš Janáček a Beseda brněnská

12. březen 2014, 0:23
Syndrom dosaženého cíle. Leoš Janáček a Beseda brněnská

Stará moudrost říká, že člověk pravidelně zažívá dvojí smutek: když nedosáhne kýženého cíle – a když ho dosáhne. Každý jistě zná ten zvláštní pocit prázdnoty a jakéhosi zklamání, když konečně získá něco, oč dlouho a soustředěně usiloval: energie, v poslední fázi stupňovaná a pomíjející všechno ostatní jako nepodstatné, je pojednou k ničemu a ústí do prázdna... Usiluje-li o věc víc lidí, je tento syndrom ještě zřetelnější. Sám jsem jej zažil jako člen třináctičlenného souboru v závěru jeho do té doby nejzdařilejšího dvouměsíčního zahraničního zájezdu, svědomitě připravovaného, umělecky velmi úspěšného, finančně lukrativního a zorganizovaného tak dokonale, že jsme ho absolvovali v mimořádné pohodě a navíc se spoustou nezapomenutelných zážitků: cestou na poslední koncert došlo v autobusu k výměně názorů, ansámbl přestal prakticky existovat a po návratu domů musel začít v novém obsazení od nuly...

Tyto souvislosti člověka napadají při četbě Vzpomínek Karla Sázavského, dlouholetého jednatele Besedy brněnské v dobách její přerušované a obnovované spolupráce s Leošem Janáčkem; Janáček jako daleko nejvýznačnější brněnská hudební osobnost se prostě nemohl vyhnout styku s nejvýznačnější hudební institucí českého Brna. Do jejího čela byl povolán dvaadvacetiletý v roce 1876 a v roli jejího hudebního ředitele setrval do roku 1888 – s dvojí přestávkou v letech 1879–1880. Spolek založený v roce 1860 měl v době jeho příchodu první dobu slávy už za sebou a tiše upadal; mladý Janáček jej dokázal velmi rychle probudit a přimět k činnosti, která se postupně stala základem pravidelného koncertního života českého Brna na profesionální úrovni.

O úroveň pěvecké složky těchto koncertů usiloval sám, profesionální orchestrální účast zajišťovala zprvu posádková kapela (rakouské vojenské kapely mívaly i smyčcovou sekci a vzhledem ke svému obsazení četnými absolventy konzervatoří také znamenitou úroveň), později orchestr německého divadla. Pořádání koncertů (spolkové stanovy předepisovaly nejméně čtyři do roka) nebylo žádnou maličkostí. Nastudovat sborové partie bylo ještě tím nejmenším – stačilo přimět sboristy, aby chodili do zkoušek; jednatel však musel řadu věcí, kterou dnes rutinně vykonává filharmonický management, zařizovat sám při svém občanském povolání: bylo třeba získat (vypůjčit, koupit) notový materiál, zvolit sólisty a dojednat s nimi všechny podrobnosti spolupráce včetně korepeticí, zkoušek, dopravy, hotelu, honoráře, podrobně projednat obsazení a časový rozvrh orchestru a získat od jeho provozovatele povolení k jeho účinkování, zajistit propagaci a hlavně finanční krytí vstupným – české Brno tehdy nebylo žádným velkoměstem a střední třída jeho obyvatel ještě nemohla vědět, že návštěva koncertů by měla patřit k jejímu životnímu stylu.

Zvláštním dojmem však dnes působí zjištění, že vstupné na velké kantátové koncerty nejen pokrylo vynaložené náklady, nýbrž stačilo ještě dotovat jiný, původnější druh besedních akcí, totiž besedy s „konverzační hudbou“. V roce 1878 se výbor jednou rozhodl k naléhavému přání některých vlastenců tentokrát od koncertu upustiti a zaříditi besedu se zpěvy a konverzační hudbou. Na příštím sezení však musel konstatovat, že na zábavu tuto bylo z malé hotovosti značnou část vynaložiti nutno, kdežto kdyby se peněz těch k zařízení koncertu použilo, prospěchů všestranných by se Besedě dobylo.

O provedení Dvořákových Svatebních košilí se začalo uvažovat v roce 1885. Připomeňme si, že kantátu, kterou Dvořák dokončil koncem předešlého roku, premiéroval plzeňský Hlahol už čtyři měsíce po jejím vzniku a že v témže roce zazněla v Praze, Birminghamu a v Olomouci. Netrpělivý a ctižádostivý Janáček měl bezpochyby dojem, že si Beseda nechává ujet vlak; na říjnové schůzi však bylo shledáno, že nejsou peníze ani na sborový materiál, a zazněl dokonce návrh, aby si každý sborista pořídil klavírní výtah sám. Stále však chybělo nějakých devět set zlatých, a tak byl Janáčkův plán zatím odložen.

K jeho realizaci došlo v roce 1888. Potřebnou částku získal výbor tak, že si jeho členové vstupenky prostě rozebrali a chodili je nabízet do českých domácností (v Brně se tehdy všichni ještě navzájem znali); z dosažené částky 1350 zlatých jim po koncertě ještě 150 zbylo. Členové sboru se ve zkouškách činili, pro sopránové sólo byla získána sólistka pražského Národního divadla Petzoldová-Sittová; očekávanou velkou událost se vedení německého divadla snažilo zmařit tím, že v poslední chvíli odvolalo členům svého orchestru svolení k účinkování a jen po zakročení vlivných osobností a po zaplacení 100 zl do divadelní pokladny byl zákaz účinkování orchestru zrušen.

Koncert proběhl v slavnostně vzrušené atmosféře a nadšení členové Besedy jej pociťovali – snad právem – za vyvrcholení jejích dosavadních snah. Včetně Janáčka samého; ten popřál sluchu naléhavým návrhům zpěváků, kteří chtěli koncert opakovat, nejlíp hned příští týden – využilo by se tak perfektního nastudování i probuzeného zájmu publika. Proti však byl střízlivý starosta spolku Hodáč, který si dobře pamatoval obtíže, s jakými byly získávány peníze; na schůzi výboru, kde se mělo projednat opakování koncertu, poslal písemnou rezignaci na svou funkci. Janáček byl zprvu pro jakési diplomatické řešení, ale doma si to rozmyslel a poslal náměstkovi starosty Váňovi dopis, v němž se praví: Oznamuji Vám uctivě, že se vzdávám místa ředitele hudby při filh. sp. Beseda Brněnská ... zajisté nikdy nebudu bráti podílu na utvoření takových poměrů, z nichž by vyklíčiti mohla taková netušená dohra koncertu.

Jednatel Sázavský se však nevzdal ani v této situaci a vyslal k oběma parlamentáře. Již zdálo se, že se námaha výboru potká s příznivým výsledkem. Ale při kávové vizitě u pí Julie Kusé, přední dámy české společnosti brněnské, referovala jedna dáma, že řed. Janáček se vyslovil, že dr. Hodáč je dalšímu vývoji Besedy na závadu, a jiná dáma si pospíšila oznámiti to dr. Hodáčovi. A bylo vymalováno.

Ve svých Vzpomínkách pak Sázavský uvádí, že celý spor postrádal reálný základ: koncert prostě nebylo možno po týdnu opakovat, protože sólistka už zas musela zpívat v Národním a německé divadlo by hráčům orchestru další účinkování nebylo povolilo na žádný způsob. Ostatně za nedlouho povolal řed. Janáček dra Hodáče za inspektora varhanické čkoly, kde vedle sebe mnoho let působili, než se (teprve v roce 1910) pohádali definitivně pro přípravy koncertu, k jehož provedení nakonec nedošlo.

V rukopisném materiálu, z něhož pocházejí citace, se jeho autor Karel Sázavský představuje skromně a čtenář má dojem, že se neustále jakoby omlouvá za svou pozici mezi oběma tábory hudebního Brna. Z celkových souvislostí však vyplývá, že byl mimořádně pozoruhodnou osobností, jasnozřivě prohlédající jeho dobovou problematiku a reálné možnosti; jako málokdo v té době dokázal ocenit, co Janáček pro Brno a pro českou hudbu znamená (byl jsem vždy srdcem na jeho straně) a co znamená nebo co by mohl znamenat pro Besedu, jíž sám tak dlouhou dobu oddaně sloužil. Dokázal pochopit Janáčkovu impulzivní povahu a naučil se s jejím nositelem trpělivě jednat – s představou, že se cesty skladatele a spolku pokaždé zase nějak protnou. Také jeho zásluhou dospěla Beseda ke svým vrcholným údobím v novém století, aniž by to bylo na překážku tvůrčímu rozvoji milovaného skladatele a občasného protivníka.

Beseda brněnská v Ženevě v roce 1929, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Žáci Theodora Schaefra tvořili generaci, jež se také zásluhou svého učitele dostala svého času do povědomí jako brněnská škola hlásící se v letech regulované tvorby konečně zase k mezinárodnímu vývoji.  více

Když Otakar Ševčík odmítl stát se šéfem houslového oddělení brněnské konzervatoře, nezbylo Františku Kudláčkovi než se stát v Brně jedničkou jako houslový pedagog. A budiž řečeno, že jí byl až do roku 1972, kdy zemřel osmasedmdesátiletý jako rektor Janáčkovy akademie múzických umění.  více

Přítomnost se stává minulostí každým okamžikem, plynule. Příběhy, které prožíváme nebo jichž jsme tak či onak svědky, odplývají do paměti nebo nepaměti a zůstávají – někdy – zaznamenány nebo ztělesněny svými následky.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více