Tomáš Kytnar, šéf brněnského klubu Stará Pekárna a kapelník skupiny Tady To Máš, léta zhudebňoval slovenské texty. Několik svých alb postavil na poezii současných slovenských básníků Judity Kaššovicové a Erika Ondrejičky. Na otázku, jestli se českým textům vyhýbá záměrně, v rozhovoru pro Brno – Město hudby v roce 2013 odpověděl: „Opravdu trochu přemýšlím o češtině, ale nějak systematicky hledat nebo si dávat inzerát rozhodně nebudu. Jako slovenští básníci vlastně přišli ke mně, musí cestou náhody přijít i ti čeští, nebo ne?“ Uplynulo sedm let. Kytnar od té doby se svou skupinou vydal „slovenská“ alba Srdiečka tiché a Krajina diamantov a… letos přichází změna. Novinka Ryba Květovoň propojila Kytnarův typický skladatelský rukopis s českou poezií Bogdana Trojaka.
Tomáš Kytnar, duší rocker, srdcem bluesman, milovník současné poezie, se nesnaží posluchači zalíbit za každou cenu. Hity na první poslech na jeho albech najdeme zřídkakdy a novinka Ryba Květovoň patří možná v jeho diskografii k těm nejméně přístupným nahrávkám. Což ale zároveň neznamená, že by jeho tvorba byla zbytečně komplikovaná. Jen podobně, jako si k abstraktní poezii plné neotřelých obrazů musí člověk najít vztah, potřebuje se proposlouchat plným zvukem Kytnarových písní. Vlastně obě složky, texty i hudbu, charakterizuje slovo vícevrstevnatost. Při poslechu Ryby Květovoně si člověk říká, že Trojak a Kytnar se nevědomky hledali, až se našli. „Kosatkou luny zválená louka. Stříbrnou ploutví škrábnutá zem.“ Nebo: „Nedávno jsem kdesi četl, že v krvinkách ženy plavou tělíska podobná paličkám na bubení!“ A: „Mráz nese u pasu kleště ze zvonoviny. Měsíc jako psí čelist zavěšená na hřebu. Kouří se od úst a srdce roztlouká muří nožky.“ To jsou verše, které v sobě skrývají vnitřní napětí a které si přímo říkají o Tomášův rytmizující hudební styl, který vychází z pravidelného rockového nebo bluesového schématu a přitom se bez problému svobodomyslně jazzově rozvolní. S touto horizontální rovinnou jde pak ruku v ruce rovina vertikální, harmonická a zvuková bohatost, která je výsadou i úskalím Kytnarových písní. Na jedné straně můžeme ocenit, jak se daří skloubit klavír jako klíčový nástroj, výraznou basovou linku (zde možná důležitější než na předchozích albech) a melodické linie dechových nástrojů a zpěvu, nemluvě o akordeonu nebo foukací harmonice. Na ploše celého alba se ovšem zdá, že méně by někdy bylo více a že jisté „zpřehlednění“ by nebylo na škodu. V tom bohatství barev a harmonií se občas ztrácí obrazy z básní.
Tady To Máš bylo vždy spíše volným sdružením přátel než regulérní kapelou. Složení se album od alba lehce proměňuje, ale tyto změny jsou zajímavé především v dlouhodobějším horizontu. Zatímco na starších albech byla výrazná slovenská linii se zpěvákem Jurajem Turtevem nebo kytaristou Milošem Železňákem, tentokrát se Kytnar obklopil především osobnostmi brněnské hudební scény, případně dalšími spřízněnými moravskými muzikanty: Epizodní role zde mají kytarista Petr Zavadil, perkusista Pavel Plch nebo na foukací harmoniku Karel Markytán. Některé ze saxofonů nahrál mistr zvuku Broněk Šmid (druhým saxofonistou na albu je Jan Kyncl) a mimořádně důležitá je sehraná rytmika – Kytnarův syn Lukáš na bicí a Mojmír Sabolovič na baskytaru, oba členové skupiny Band of Heysek. Zajímavým prvkem je pak hostování běloruského a na české scéně etablovaného akordeonisty Aliaksandra Yasinského. Pěvecké party si dělí osvědčení Tomáš Frgala a Jana Fujaková.
Co vlastně z nového alba Tomáše Kytnara a jeho přátel slyšíme? Zmíněným zvukovým bohatstvím (až opulencí) Tady To Máš navazuje na prog-rockovou tradici, hledá cestu mezi rytmicky čitelným elektrickým blues a volnějšími jazzovými postupy (z jazzu ostatně vychází i základní obsazení klavír, basa, bicí, případně saxofon). Do toho vstupuje text, často spíše deklamovaný než melodicky zazpívaný. Výsledkem je sbírka písní, které si stěží někdo začne pobrukovat po prvním poslechu. Ale čím pozorněji nebo hlouběji se do alba noříme, tím je větší pravděpodobnost, že v naší paměti uvíznou některé z Trojakových nevšedních veršů nebo něco z Kytnarova umění vrstvit barvy a zvuky. Ryba Květovoň skutečně patří mezi alby projektu Tady To Máš k těm nejméně přístupným. Ale zaposlouchat se do něj za to stojí.
Tady To Máš – Ryba Květovoň; Vydal Tomáš Kytnar 2020. 11 skladeb + bonus, celkový čas: 51:52
Zatím nebyl přidán žádný komentář..