Tajemství svatého Jana

Tajemství svatého Jana

Letos v listopadu uplyne devadesát let od kompozice prvního z obou smyčcových kvartetů Leoše Janáčka. Skladba, která je dnes už samozřejmou součásti mezinárodního kvartetního repertoáru, má přitom podtitul, kterému málokdo porozumí na první pohled: z podnětu L. N. Tolstého Kreutzerovy sonáty. Jméno belgického houslového virtuosa Rodolpha Kreutzera žije dnes sešitem skvělých etud, jímž musí projít prostě každý profesionální houslista, a potom řečenou sonátou, kterou ovšem nenapsal on, nýbrž Beethoven – ten mu ji věnoval. Další Kreutzerovu sonátu napsal Tolstoj, nikoli už jako sonátu, nýbrž jako obsáhlejší novelu: Beethovenova Kreutzerova sonáta je v ní literárním motivem jedné z postav milostného trojúhelníku, démonického houslisty, jehož kouzlu podléhá mladá paní, manželka vypravěče, který se nakonec stane jejím vrahem.

Svůj první kvartet napsal Janáček devětašedesátiletý (!); do té doby na kvartet nepomyslel, ale když začal být konečně světově proslulý, požádalo jej České kvarteto o skladbu, kterou by mohlo doplnit svůj český repertoár. Janáček se cítil touto výzvou polichocen; do kvartetu se pustil hned a napsal jej za neuvěřitelných devět dní (od 30. října do 7. listopadu 1923). Námět, u skladby tohoto druhu neobvyklý (který smyčcový kvartet je inspirován cizím literárním dílem!), měl dokonale promyšlen – napsal na něj v letech 1908–9 dvě verze (nedochovaného) klavírního tria. Vztah této starší skladby k novému kvartetu zůstane ovšem tajemstvím; Janáček sám uvedl jen, že z několika myšlenek odtud povstalo kvarteto. Nasnadě je domněnka, že v úsilí vyhovět co nejrychleji výzvě Českého kvarteta prostě trio přepracoval a zničil – mluví pro ni neuvěřitelně krátká doba kompozice; proti ní stojí skutečnost, že hudba kvartetu odpovídá Janáčkovu způsobu hudebního myšlení teprve ve dvacátých letech, po Káti Kabanové, k níž se dokonce některými důležitými prvky (hlavním tématem!) odvolává. Skutečnost, že Janáček sáhl znovu po známé Tolstého novele, lze vysvětlit tím, že se její námět Janáčkovou životní situací ve dvacátých letech mohutně zaktualizoval.

Jeho problematiku – manželský trojúhelník – totiž teď Janáček prožíval sám, a to způsobem, který podstatně zasahoval (a měl tak činit stále intenzivněji až do jeho smrti v srpnu 1928) všechen jeho citový a do značné míry i občanský život a zcela zásadně ovlivňoval bez výjimky všechnu jeho tvorbu posledních nejméně jedenácti let.

Tolstého námět otvírá problematiku, kterou Janáček sám žil – vášnivě a nepřetržitě – jako postava cizího muzikanta, zasahujícího do osudu manželské dvojice. Jeho očima také vidí příběh především jako tragédii milované a osudově milující ženské bytosti, kdežto Tolstoj ho přednáší ústy žárlivého manžela-kajícího vraha jako kritiku společnosti a jejích institucí. Hrdinka prvního kvartetu je prostě jednou z Janáčkových postav, které platí za své vzplanutí absolutní cenu.

Posluchač ani interpret nemusejí znát Tolstého novelu, chtějí-li pochopit smysl Janáčkovy skladby (který dirigent Lisztových symfonických Preludií ostatně zná Lamartinovu báseň); Janáčkův odkaz na ni v titulu skladby prostě jen otvírá (nebo spíš zastírá) jeho vlastní životní problematiku. Hudba však od samého začátku působí sugestivně, doslova magicky: vstupní motiv vzestupné kvarty a velké sekundy je Janáčkovým „životním motivem“, známým z řady jiných Janáčkových skladeb; v kvartetu je hlavní hudební myšlenkou, jež na jedné straně vystupuje jako osudové téma v obou krajních částech a na druhé prostupuje svými intervaly většinu všeho ostatního tematického materiálu – až po citát dvořákovského motivu smrti ve dvojím zaječení violy, jež odstartuje proslulý finální příval vracejících se myšlenek.

Jakmile Janáček kvartet dokončil, dal partituru svému kopistovi Sedláčkovi opsat a pořídit z ní dvojí rozpis partů; do konce roku tyto materiály sám zkorigoval a doplnil, ale než je poslal Českému kvartetu (7. 1. 1924), dal skladbu zkusmo přehrát právě ustavenému Moravskému, tehdy ještě Kudláčkovu kvartetu. Kvartetisty si pozval, rozdal jim čerstvě opsané party a očekával, že mu na první pokus ověří jeho představu. Jako hráči nebyli členové začínajícího kvarteta žádnými začátečníky – byli verzírovanými členy operního orchestru a Kudláček jeho koncertním mistrem; Janáčkově hudbě však nestačí, aby se každý hráč posadil za svůj part a zahrál jej v intonační a tempové shodě s ostatními, právě proto, že ji žádný zápis nemůže zachytit v úplnosti ani zdaleka. Ukázalo se to ostatně téměř okamžitě a Janáčkova netrpělivost – vzdor upřímnému úsilí všech zúčastněných – rychle rostla; charakteristický výbuch odvrátil Kudláček jen s vynaložením všeho svého diplomatického umění: vysvětlil skladateli, že hráči musejí své party nejprve poznat každý sám a pak se s nimi seznámit navzájem (partituru jim Janáček neukázal) – a slíbil, že tak učiní co nejdřív. Janáček souhlasil, ale objednal si je hned nazítří dopoledne! Když se v určenou hodinu dostavili ke konzervatoři, našli ho – zkřehlého a viditelně rozechvělého – přecházet po chodníku Smetanovy ulice; místo poděkování na pozdrav jim řekl Tak tu chodim a nevim, mam-li to roztrhat či spalit!

České kvarteto přečetlo a nastudovalo skladbu po svém, dalo ji takto vydat v Hudební matici; Moravské na ní zapracovalo s Janáčkem už smířeným – a oba soubory se ji jaly provozovat. Budiž řečeno, že ve třicátých a čtyřicátých letech oceňovala tuto snahu jen menší část publika, triumfální nástup Janáčkovy hudby na světové operní scény a koncertní pódia začal probíhat až ve druhé půli století, souběžně s mohutnou renesancí komorní a zvláště kvartetní hudby. To už se Janáčkových kvartetů ujaly nové soubory – brněnské Janáčkovo a pražské Smetanovo kvarteto – a hned po nich celá plejáda čtveřic, které učinily z tehdejšího Československa kvartetní velmoc. Publiku velkých koncertních síní začala být Janáčkovy kvartety běžné, do uzavřených komorních společností pronikaly pomaleji; zvláštní zážitek však moravským muzikantům často připravila odlehlá místa, kam přijížděli s Janáčkovou hudbou vůbec poprvé.

San Giovanni a Piro je městečko na samém jihu Kampánie nad zálivem Policastro; z neapolské dálnice sjedete u Paduly (to jméno u nás už nikdo nezná, ale za první světové války se v tamním zajateckém táboře formovala italská větev československých legií) projedete městem nazvaným Buonabitacolo (Dobré bydlení) a horským sedlem do vlídné kotliny plné vinic a zahrad – a na protějším hřebeni uvidíte něco, co by u nás bylo už dávno předmětem komplexní památkové péče. Autem se tam dá dojet, k parkování si ovšem musíte sehnat zarážku pod každé kolo, jinak vám ujede. Proč se to jmenuje po svatém Janu, věděl málokdo (prý tam stávala jeho kaple), co znamená Piro s neobvyklou předložkou, nevěděl vůbec nikdo. Zato nám ukázali, kde budeme hrát: románský kostelík na strmém úbočí sousední hory – na nevelké plošině, jíž končilo kolmé skalní žebro, mu slušel název Santa Maria della Rocca, na skále. Minulý rok oslavili jeho tisíciletí. Do skály byla také vytesaná cesta, která k němu od vesnice stoupala velkým obloukem; absolvovali jsme ji pěšky, kostelík se ukázal prostornější, než z dálky vypadal, a pár kroků za ním, kde cesta definitivně končila, se najednou otevřel závratný ptačí pohled na rovnou linii pobřeží ubíhající mnoha kilometry do průzračné mlhy v níž bylo víc tušit než vidět bílou čepici Etny...

Skutečné mrazení však vyvolal pohled zpátky: po skalní cestě stoupal od vesnice dlouhý průvod lidí v přísné sváteční černi. Jdou do své svatyně poslouchat hudbu jako obřad – a my pro ně máme milostné drama našeho Janáčka, s nímž by nás u nás doma žádný kněz do chrámu nepustil. Chovali se jako publikum nezkušené ale pozorné; už při Boccherinim pochopili, že nemají tleskat mezi větami. Mezi Janáčkovými bylo takové ticho, že jsme si netroufali ani tiše přeladit. Ale zůstalo i po závěrečné větě, po tom nejúžasnějším finále vší kvartetní literatury; rozpačitě jsme se tedy postavili – oni vstali taky a zůstali tiše stát. A když jsme nabyli odvahu a podívali se jim do očí, viděli jsme že jsou plny slz...

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Nejčtenější

Kritika

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více