Tajemství svatého Jana

Tajemství svatého Jana

Letos v listopadu uplyne devadesát let od kompozice prvního z obou smyčcových kvartetů Leoše Janáčka. Skladba, která je dnes už samozřejmou součásti mezinárodního kvartetního repertoáru, má přitom podtitul, kterému málokdo porozumí na první pohled: z podnětu L. N. Tolstého Kreutzerovy sonáty. Jméno belgického houslového virtuosa Rodolpha Kreutzera žije dnes sešitem skvělých etud, jímž musí projít prostě každý profesionální houslista, a potom řečenou sonátou, kterou ovšem nenapsal on, nýbrž Beethoven – ten mu ji věnoval. Další Kreutzerovu sonátu napsal Tolstoj, nikoli už jako sonátu, nýbrž jako obsáhlejší novelu: Beethovenova Kreutzerova sonáta je v ní literárním motivem jedné z postav milostného trojúhelníku, démonického houslisty, jehož kouzlu podléhá mladá paní, manželka vypravěče, který se nakonec stane jejím vrahem.

Svůj první kvartet napsal Janáček devětašedesátiletý (!); do té doby na kvartet nepomyslel, ale když začal být konečně světově proslulý, požádalo jej České kvarteto o skladbu, kterou by mohlo doplnit svůj český repertoár. Janáček se cítil touto výzvou polichocen; do kvartetu se pustil hned a napsal jej za neuvěřitelných devět dní (od 30. října do 7. listopadu 1923). Námět, u skladby tohoto druhu neobvyklý (který smyčcový kvartet je inspirován cizím literárním dílem!), měl dokonale promyšlen – napsal na něj v letech 1908–9 dvě verze (nedochovaného) klavírního tria. Vztah této starší skladby k novému kvartetu zůstane ovšem tajemstvím; Janáček sám uvedl jen, že z několika myšlenek odtud povstalo kvarteto. Nasnadě je domněnka, že v úsilí vyhovět co nejrychleji výzvě Českého kvarteta prostě trio přepracoval a zničil – mluví pro ni neuvěřitelně krátká doba kompozice; proti ní stojí skutečnost, že hudba kvartetu odpovídá Janáčkovu způsobu hudebního myšlení teprve ve dvacátých letech, po Káti Kabanové, k níž se dokonce některými důležitými prvky (hlavním tématem!) odvolává. Skutečnost, že Janáček sáhl znovu po známé Tolstého novele, lze vysvětlit tím, že se její námět Janáčkovou životní situací ve dvacátých letech mohutně zaktualizoval.

Jeho problematiku – manželský trojúhelník – totiž teď Janáček prožíval sám, a to způsobem, který podstatně zasahoval (a měl tak činit stále intenzivněji až do jeho smrti v srpnu 1928) všechen jeho citový a do značné míry i občanský život a zcela zásadně ovlivňoval bez výjimky všechnu jeho tvorbu posledních nejméně jedenácti let.

Tolstého námět otvírá problematiku, kterou Janáček sám žil – vášnivě a nepřetržitě – jako postava cizího muzikanta, zasahujícího do osudu manželské dvojice. Jeho očima také vidí příběh především jako tragédii milované a osudově milující ženské bytosti, kdežto Tolstoj ho přednáší ústy žárlivého manžela-kajícího vraha jako kritiku společnosti a jejích institucí. Hrdinka prvního kvartetu je prostě jednou z Janáčkových postav, které platí za své vzplanutí absolutní cenu.

Posluchač ani interpret nemusejí znát Tolstého novelu, chtějí-li pochopit smysl Janáčkovy skladby (který dirigent Lisztových symfonických Preludií ostatně zná Lamartinovu báseň); Janáčkův odkaz na ni v titulu skladby prostě jen otvírá (nebo spíš zastírá) jeho vlastní životní problematiku. Hudba však od samého začátku působí sugestivně, doslova magicky: vstupní motiv vzestupné kvarty a velké sekundy je Janáčkovým „životním motivem“, známým z řady jiných Janáčkových skladeb; v kvartetu je hlavní hudební myšlenkou, jež na jedné straně vystupuje jako osudové téma v obou krajních částech a na druhé prostupuje svými intervaly většinu všeho ostatního tematického materiálu – až po citát dvořákovského motivu smrti ve dvojím zaječení violy, jež odstartuje proslulý finální příval vracejících se myšlenek.

Jakmile Janáček kvartet dokončil, dal partituru svému kopistovi Sedláčkovi opsat a pořídit z ní dvojí rozpis partů; do konce roku tyto materiály sám zkorigoval a doplnil, ale než je poslal Českému kvartetu (7. 1. 1924), dal skladbu zkusmo přehrát právě ustavenému Moravskému, tehdy ještě Kudláčkovu kvartetu. Kvartetisty si pozval, rozdal jim čerstvě opsané party a očekával, že mu na první pokus ověří jeho představu. Jako hráči nebyli členové začínajícího kvarteta žádnými začátečníky – byli verzírovanými členy operního orchestru a Kudláček jeho koncertním mistrem; Janáčkově hudbě však nestačí, aby se každý hráč posadil za svůj part a zahrál jej v intonační a tempové shodě s ostatními, právě proto, že ji žádný zápis nemůže zachytit v úplnosti ani zdaleka. Ukázalo se to ostatně téměř okamžitě a Janáčkova netrpělivost – vzdor upřímnému úsilí všech zúčastněných – rychle rostla; charakteristický výbuch odvrátil Kudláček jen s vynaložením všeho svého diplomatického umění: vysvětlil skladateli, že hráči musejí své party nejprve poznat každý sám a pak se s nimi seznámit navzájem (partituru jim Janáček neukázal) – a slíbil, že tak učiní co nejdřív. Janáček souhlasil, ale objednal si je hned nazítří dopoledne! Když se v určenou hodinu dostavili ke konzervatoři, našli ho – zkřehlého a viditelně rozechvělého – přecházet po chodníku Smetanovy ulice; místo poděkování na pozdrav jim řekl Tak tu chodim a nevim, mam-li to roztrhat či spalit!

České kvarteto přečetlo a nastudovalo skladbu po svém, dalo ji takto vydat v Hudební matici; Moravské na ní zapracovalo s Janáčkem už smířeným – a oba soubory se ji jaly provozovat. Budiž řečeno, že ve třicátých a čtyřicátých letech oceňovala tuto snahu jen menší část publika, triumfální nástup Janáčkovy hudby na světové operní scény a koncertní pódia začal probíhat až ve druhé půli století, souběžně s mohutnou renesancí komorní a zvláště kvartetní hudby. To už se Janáčkových kvartetů ujaly nové soubory – brněnské Janáčkovo a pražské Smetanovo kvarteto – a hned po nich celá plejáda čtveřic, které učinily z tehdejšího Československa kvartetní velmoc. Publiku velkých koncertních síní začala být Janáčkovy kvartety běžné, do uzavřených komorních společností pronikaly pomaleji; zvláštní zážitek však moravským muzikantům často připravila odlehlá místa, kam přijížděli s Janáčkovou hudbou vůbec poprvé.

San Giovanni a Piro je městečko na samém jihu Kampánie nad zálivem Policastro; z neapolské dálnice sjedete u Paduly (to jméno u nás už nikdo nezná, ale za první světové války se v tamním zajateckém táboře formovala italská větev československých legií) projedete městem nazvaným Buonabitacolo (Dobré bydlení) a horským sedlem do vlídné kotliny plné vinic a zahrad – a na protějším hřebeni uvidíte něco, co by u nás bylo už dávno předmětem komplexní památkové péče. Autem se tam dá dojet, k parkování si ovšem musíte sehnat zarážku pod každé kolo, jinak vám ujede. Proč se to jmenuje po svatém Janu, věděl málokdo (prý tam stávala jeho kaple), co znamená Piro s neobvyklou předložkou, nevěděl vůbec nikdo. Zato nám ukázali, kde budeme hrát: románský kostelík na strmém úbočí sousední hory – na nevelké plošině, jíž končilo kolmé skalní žebro, mu slušel název Santa Maria della Rocca, na skále. Minulý rok oslavili jeho tisíciletí. Do skály byla také vytesaná cesta, která k němu od vesnice stoupala velkým obloukem; absolvovali jsme ji pěšky, kostelík se ukázal prostornější, než z dálky vypadal, a pár kroků za ním, kde cesta definitivně končila, se najednou otevřel závratný ptačí pohled na rovnou linii pobřeží ubíhající mnoha kilometry do průzračné mlhy v níž bylo víc tušit než vidět bílou čepici Etny...

Skutečné mrazení však vyvolal pohled zpátky: po skalní cestě stoupal od vesnice dlouhý průvod lidí v přísné sváteční černi. Jdou do své svatyně poslouchat hudbu jako obřad – a my pro ně máme milostné drama našeho Janáčka, s nímž by nás u nás doma žádný kněz do chrámu nepustil. Chovali se jako publikum nezkušené ale pozorné; už při Boccherinim pochopili, že nemají tleskat mezi větami. Mezi Janáčkovými bylo takové ticho, že jsme si netroufali ani tiše přeladit. Ale zůstalo i po závěrečné větě, po tom nejúžasnějším finále vší kvartetní literatury; rozpačitě jsme se tedy postavili – oni vstali taky a zůstali tiše stát. A když jsme nabyli odvahu a podívali se jim do očí, viděli jsme že jsou plny slz...

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce