Tajemství svatého Jana

Tajemství svatého Jana

Letos v listopadu uplyne devadesát let od kompozice prvního z obou smyčcových kvartetů Leoše Janáčka. Skladba, která je dnes už samozřejmou součásti mezinárodního kvartetního repertoáru, má přitom podtitul, kterému málokdo porozumí na první pohled: z podnětu L. N. Tolstého Kreutzerovy sonáty. Jméno belgického houslového virtuosa Rodolpha Kreutzera žije dnes sešitem skvělých etud, jímž musí projít prostě každý profesionální houslista, a potom řečenou sonátou, kterou ovšem nenapsal on, nýbrž Beethoven – ten mu ji věnoval. Další Kreutzerovu sonátu napsal Tolstoj, nikoli už jako sonátu, nýbrž jako obsáhlejší novelu: Beethovenova Kreutzerova sonáta je v ní literárním motivem jedné z postav milostného trojúhelníku, démonického houslisty, jehož kouzlu podléhá mladá paní, manželka vypravěče, který se nakonec stane jejím vrahem.

Svůj první kvartet napsal Janáček devětašedesátiletý (!); do té doby na kvartet nepomyslel, ale když začal být konečně světově proslulý, požádalo jej České kvarteto o skladbu, kterou by mohlo doplnit svůj český repertoár. Janáček se cítil touto výzvou polichocen; do kvartetu se pustil hned a napsal jej za neuvěřitelných devět dní (od 30. října do 7. listopadu 1923). Námět, u skladby tohoto druhu neobvyklý (který smyčcový kvartet je inspirován cizím literárním dílem!), měl dokonale promyšlen – napsal na něj v letech 1908–9 dvě verze (nedochovaného) klavírního tria. Vztah této starší skladby k novému kvartetu zůstane ovšem tajemstvím; Janáček sám uvedl jen, že z několika myšlenek odtud povstalo kvarteto. Nasnadě je domněnka, že v úsilí vyhovět co nejrychleji výzvě Českého kvarteta prostě trio přepracoval a zničil – mluví pro ni neuvěřitelně krátká doba kompozice; proti ní stojí skutečnost, že hudba kvartetu odpovídá Janáčkovu způsobu hudebního myšlení teprve ve dvacátých letech, po Káti Kabanové, k níž se dokonce některými důležitými prvky (hlavním tématem!) odvolává. Skutečnost, že Janáček sáhl znovu po známé Tolstého novele, lze vysvětlit tím, že se její námět Janáčkovou životní situací ve dvacátých letech mohutně zaktualizoval.

Jeho problematiku – manželský trojúhelník – totiž teď Janáček prožíval sám, a to způsobem, který podstatně zasahoval (a měl tak činit stále intenzivněji až do jeho smrti v srpnu 1928) všechen jeho citový a do značné míry i občanský život a zcela zásadně ovlivňoval bez výjimky všechnu jeho tvorbu posledních nejméně jedenácti let.

Tolstého námět otvírá problematiku, kterou Janáček sám žil – vášnivě a nepřetržitě – jako postava cizího muzikanta, zasahujícího do osudu manželské dvojice. Jeho očima také vidí příběh především jako tragédii milované a osudově milující ženské bytosti, kdežto Tolstoj ho přednáší ústy žárlivého manžela-kajícího vraha jako kritiku společnosti a jejích institucí. Hrdinka prvního kvartetu je prostě jednou z Janáčkových postav, které platí za své vzplanutí absolutní cenu.

Posluchač ani interpret nemusejí znát Tolstého novelu, chtějí-li pochopit smysl Janáčkovy skladby (který dirigent Lisztových symfonických Preludií ostatně zná Lamartinovu báseň); Janáčkův odkaz na ni v titulu skladby prostě jen otvírá (nebo spíš zastírá) jeho vlastní životní problematiku. Hudba však od samého začátku působí sugestivně, doslova magicky: vstupní motiv vzestupné kvarty a velké sekundy je Janáčkovým „životním motivem“, známým z řady jiných Janáčkových skladeb; v kvartetu je hlavní hudební myšlenkou, jež na jedné straně vystupuje jako osudové téma v obou krajních částech a na druhé prostupuje svými intervaly většinu všeho ostatního tematického materiálu – až po citát dvořákovského motivu smrti ve dvojím zaječení violy, jež odstartuje proslulý finální příval vracejících se myšlenek.

Jakmile Janáček kvartet dokončil, dal partituru svému kopistovi Sedláčkovi opsat a pořídit z ní dvojí rozpis partů; do konce roku tyto materiály sám zkorigoval a doplnil, ale než je poslal Českému kvartetu (7. 1. 1924), dal skladbu zkusmo přehrát právě ustavenému Moravskému, tehdy ještě Kudláčkovu kvartetu. Kvartetisty si pozval, rozdal jim čerstvě opsané party a očekával, že mu na první pokus ověří jeho představu. Jako hráči nebyli členové začínajícího kvarteta žádnými začátečníky – byli verzírovanými členy operního orchestru a Kudláček jeho koncertním mistrem; Janáčkově hudbě však nestačí, aby se každý hráč posadil za svůj part a zahrál jej v intonační a tempové shodě s ostatními, právě proto, že ji žádný zápis nemůže zachytit v úplnosti ani zdaleka. Ukázalo se to ostatně téměř okamžitě a Janáčkova netrpělivost – vzdor upřímnému úsilí všech zúčastněných – rychle rostla; charakteristický výbuch odvrátil Kudláček jen s vynaložením všeho svého diplomatického umění: vysvětlil skladateli, že hráči musejí své party nejprve poznat každý sám a pak se s nimi seznámit navzájem (partituru jim Janáček neukázal) – a slíbil, že tak učiní co nejdřív. Janáček souhlasil, ale objednal si je hned nazítří dopoledne! Když se v určenou hodinu dostavili ke konzervatoři, našli ho – zkřehlého a viditelně rozechvělého – přecházet po chodníku Smetanovy ulice; místo poděkování na pozdrav jim řekl Tak tu chodim a nevim, mam-li to roztrhat či spalit!

České kvarteto přečetlo a nastudovalo skladbu po svém, dalo ji takto vydat v Hudební matici; Moravské na ní zapracovalo s Janáčkem už smířeným – a oba soubory se ji jaly provozovat. Budiž řečeno, že ve třicátých a čtyřicátých letech oceňovala tuto snahu jen menší část publika, triumfální nástup Janáčkovy hudby na světové operní scény a koncertní pódia začal probíhat až ve druhé půli století, souběžně s mohutnou renesancí komorní a zvláště kvartetní hudby. To už se Janáčkových kvartetů ujaly nové soubory – brněnské Janáčkovo a pražské Smetanovo kvarteto – a hned po nich celá plejáda čtveřic, které učinily z tehdejšího Československa kvartetní velmoc. Publiku velkých koncertních síní začala být Janáčkovy kvartety běžné, do uzavřených komorních společností pronikaly pomaleji; zvláštní zážitek však moravským muzikantům často připravila odlehlá místa, kam přijížděli s Janáčkovou hudbou vůbec poprvé.

San Giovanni a Piro je městečko na samém jihu Kampánie nad zálivem Policastro; z neapolské dálnice sjedete u Paduly (to jméno u nás už nikdo nezná, ale za první světové války se v tamním zajateckém táboře formovala italská větev československých legií) projedete městem nazvaným Buonabitacolo (Dobré bydlení) a horským sedlem do vlídné kotliny plné vinic a zahrad – a na protějším hřebeni uvidíte něco, co by u nás bylo už dávno předmětem komplexní památkové péče. Autem se tam dá dojet, k parkování si ovšem musíte sehnat zarážku pod každé kolo, jinak vám ujede. Proč se to jmenuje po svatém Janu, věděl málokdo (prý tam stávala jeho kaple), co znamená Piro s neobvyklou předložkou, nevěděl vůbec nikdo. Zato nám ukázali, kde budeme hrát: románský kostelík na strmém úbočí sousední hory – na nevelké plošině, jíž končilo kolmé skalní žebro, mu slušel název Santa Maria della Rocca, na skále. Minulý rok oslavili jeho tisíciletí. Do skály byla také vytesaná cesta, která k němu od vesnice stoupala velkým obloukem; absolvovali jsme ji pěšky, kostelík se ukázal prostornější, než z dálky vypadal, a pár kroků za ním, kde cesta definitivně končila, se najednou otevřel závratný ptačí pohled na rovnou linii pobřeží ubíhající mnoha kilometry do průzračné mlhy v níž bylo víc tušit než vidět bílou čepici Etny...

Skutečné mrazení však vyvolal pohled zpátky: po skalní cestě stoupal od vesnice dlouhý průvod lidí v přísné sváteční černi. Jdou do své svatyně poslouchat hudbu jako obřad – a my pro ně máme milostné drama našeho Janáčka, s nímž by nás u nás doma žádný kněz do chrámu nepustil. Chovali se jako publikum nezkušené ale pozorné; už při Boccherinim pochopili, že nemají tleskat mezi větami. Mezi Janáčkovými bylo takové ticho, že jsme si netroufali ani tiše přeladit. Ale zůstalo i po závěrečné větě, po tom nejúžasnějším finále vší kvartetní literatury; rozpačitě jsme se tedy postavili – oni vstali taky a zůstali tiše stát. A když jsme nabyli odvahu a podívali se jim do očí, viděli jsme že jsou plny slz...

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce