Torzo Horňáckých se rozdělilo do dvou povedených hudebních akcí

Torzo Horňáckých se rozdělilo do dvou povedených hudebních akcí

Že se letošní Horňácké slavnosti v tradičním termínu (poblíž svátku sv. Máří Magdaleny) a rozsahu (tří až pěti dnů) neuskuteční, rozhodla rada obce Velké na Veličkou už v půli dubna. Pochopitelně se nedal předpovídat vývoj krizových opatření směrem k třetímu červencovému týdnu, ale horňáčtí muzikanti se pokusili vymyslet alespoň částečné náhradní řešení pro zachování kontinuity. Nakonec se oficiálně konaly dva koncerty ve do dvou po sobě následujících sobotách: 18. července se v Kulturním domě ve Velké nad Veličkou uskutečnil přímý přenos veřejné rozhlasové nahrávky Českého rozhlasu Brno pod titulem Hrajte že ně, hrajte aneb Horňácké trochu jinak. O týden později se ve sportovním areálu v Javorníku pořádalo tradiční klání o „najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pod patronací Horňácké cimbálové muziky Libora Supa. Obě akce si pochopitelně našly své diváky a posluchače.

Těm, kterým se obvyklá mnohatisícová návštěva tradičních Horňáckých na hlavních i vedlejších programech už poněkud zajídá a přijíždějí obvykle jen na skromnější a „rodinnější“ nedělní pořad na kuželovském „větráku“, se letošní improvizace mohla zdát příjemnou změnou. Pořad na kulturáku byl limitovaný zdejší kapacitou, Supí škrek se z Válcového mlýna ve Velké odstěhoval pod otevřené nebe na javornické fotbalové hřiště. Tam i tam bylo něco k jídlu, pití, naskytla se možnost potkat známé a především příležitost k vidění a poslechu.

Obě varianty – tedy poslech i vizuální participaci – zajistil i u veřejné nahrávky Český rozhlas, který umožnil svým posluchačům rovněž sledování in-time streamu na svých webových stránkách i na YouTube kanálu Koncerty Českého rozhlasu. Přenosem provázel redaktor hudebního vysílání ČRo Brno Jaroslav Kneisl (rodem Valach, což „podepsal“ i krojem), jenž nepředstíral znalost horňáckého prostředí a program uváděl coby „prespolan“ střídmě a s citem, v předstíraném sporu s dvojicí místních usedlíků. Ve více než dvouhodinovém programu se vystřídaly taneční, muzikantské i zpěvácké složky Folklorního souboru Lipovjan, FS Kuželovjan, FS Velička, FS ze Suchova. Řadu horňáckých muzik otevřelo vystoupení Horňácké cimbálové muziky Petra Galečky z Lipova, po které v rychlém sledu zahrály oživená HCM Jarka Miškeříka s primášem Janem Kománkem a zpěvákem Martinem Prachařem, mladá Horňácká cimbálová muzika Marka Potěšila z Lipova, HCM Kubíci z Velké nad Veličkou i mladá dívčí Horňácká cimbálová muzika Velické Trnečky. Zazpívala celá řada místních zpěváckých sborů různých věkových kategorií – od zkušených zpěváků Mužského i Ženského pěveckého sboru z Velké nad Veličkou i Mužského sboru z Lipova a k odkazu Aničky Kománkové se hlásící Ženský sbor z Javorníka, dále Sboreček žen z Lipova a dívčí sbor Kuželovské zpěvulky. Vymezený čas podpořilo rychlé střídání muzik, souborů i sólistů u mikrofonu a kompaktnost celého pořadu, tedy záležitost u tradičních Horňáckých nevídanou. Program pod režijním vedením Ireny Mikeskové zdárně završilo defilé všech účinkujících a společný zpěv horňácké sedlácké Ej, na tom našem díle štyri koně bílé a finální společné verbování tanečníků. Večer tím ovšem zdaleka nekončil, muziky obsadily řadu přilehlých hospod; hrálo se dál a dlouho.

O týden později se již tradiční součást programu Horňáckých slavnosti, totiž „zpěvácká sútěž o najvěčího znalca horňáckých sedláckých“ pořádaná pod záštitou a režijním vedením Horňácké cimbálové muziky Libora Supa a podle ní pojmenovaná Supí škrek, letos přesunula z historického, ale prostorově hodně stísněného dvora Válcového mlýna ve Velké nad Veličkou do prostorného sportovního areálu v Javorníku. Javornické zpívání, které se na místním zeleném trávníku fotbalového hřiště konává začátkem července, vystřídalo téměř sportovní klání zpěváků s nejsilnějšími hlasy a s nejlepším přehledem a pamětí. Propozice bazírují na několika „povolených“ tóninách (což pro neškolené zpěváky limitované navíc nervozitou bývá nejčastější důvod k vyřazení) a na původnosti: přednesená melodie horňácké sedlácké musí zaznít toho dne poprvé (nepřipouští se ani obměna textu) a musí splnit předepsané téma. Ve sporných případech rozhodují členové muziky a také posluchači s diváky, což si početné klany podporovatelů jednotlivých soutěžících užívají a bedlivě hlídají. Zpočátku jsou soutěžící rozděleni do dvou družstev, které si kapitáni (letos Karel Fajmon a Jakub Šácha) postupně vybírali. Postupně se volila témata a vítězové jednotlivých kol si následně připisovali body. Po vyčerpání deseti tematických okruhů (sedlácké začínající písmenem A, začínající slovem „ked“ nebo „gdyž“, obsahující koníčky nebo koně, kde se zpívá o „goralce“ a „goralence“, o rybách a rybičkách, skvělé téma o řemeslech a řemeslnících, ponuré o smrti a umírání, radostné o svatbě, ženění a vdávání), kdy jednotlivé týmy občas zachraňovala pohotovost zpěváků (vtipná obměna incipitu - zvukové konstanty „tryndy-ryndy“ za „ryby-ryby“ Karlem Fajmonem v sedlácké Tryndy ryndy na ulici stála), bylo vyrovnáno, takže se rozhodovalo v kole jedenáctém s tématem „sedlácké o kovech – zlato, stríbro, železo a iné“. V tvrdém souboji zvítězilo družstvo Kuby Šáchy a do finále se po pauze dostalo pět semifinalistů; zastupovali různé věkové kategorie, každý z nich s originálním hlasem i způsobem přednesu. V otevřeném a pro posluchače zábavném souboji se do finále probojovali Jakub Šácha (violový kontráš a zpěvácký sólista HCM Kubíci) a Jan Kružica z Velké nad Veličkou (vyhlášený multižánrový zpěvák-sólista, mj. člen Horňáckého mužského sboru Chotár a Horňáckého mužského sboru z Velké nad Veličkou). Finálové klání o pětilitrovku horňácké "goralky" mělo nakonec dva vítěze a nebylo důležité, zda to byl Kružica nebo Šácha. V nastalém soumraku si pod červánky společně zazpívali všichni soutěžící a spolu s nimi asi tři stovky přítomných diváků. Následovala beseda u cimbálu s pořádající (a obdivuhodně zvládající plně vytížení) Horňáckou cimbálovou muzikou Libora Supa.

Horňácké slavnosti se transformovaly do dvou méně okázalých, ale povedených akcí. Snad napřesrok už nebudou ničím omezovány.

Foto Helena Bretfeldová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce