Toulky po brněnský hotelech s „Best Covid Orchestra“ – část 1.

Toulky po brněnský hotelech s „Best Covid Orchestra“ – část 1.

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.

Úvodní koncert titulovaný Fantom Hotelu Continental byl věnovaný skladatelskému odkazu Zbyňka Vostřáka, jehož Kyvadlo času (1967) svojí mysteriózní a tísnivou atmosférou podtrhlo režisérský záměr Anny Babjárové. Violoncellista Josef Klíč, fantom lapený v minulosti a navždy připoutaný ke zdem Continentalu, bloudí po chodbách a pokojích prázdného hotelu. Kyvadlo času patří k dílům, která v sobě spojují vlivy tvorby Nové hudby, ale do jisté míry i původního spíše tradičního hudebního cítění. Vostřák se moderně neoddává prvoplánově a samoúčelně. Část, ve které po drsné hře smyčce za kobylkou nastoupí bezmála něžná melodie flétny, vypovídá mnohé o autorově citu pro vnitřní napětí, o jeho schopnosti kombinovat ryzí modernu se záchvěvy tradičnější hudby. Kompozičně – a stejně tak provedením – působivé jsou také „groteskní“ plochy, kterým režijní pojetí na mnoha místech dodávalo až nádech surrealismu. Je na místě pochválit také výtečné provedení violoncellového partu již zmíněným Josefem Klíčem.

Rytmus velkoměsta – druhý koncert v pořadí – usadil hudebníky do zahradní restaurace Grandhotelu Brno, kde provedli skladbu Martina Burlase Amnesia (2012). Režie, scénáře a kamery se tentokrát ujal Martin Svobodník. Hlučná, úsečná, přísně rytmická, lomozící a místy snad až kakofonická (v dobrém slova smyslu!) Amnesia donutila tvůrce vyjít s videem ven – mezi lidi, šaliny a domy. Hotel se stal pouhou kulisou a hlavním aktérem bylo město samo. Inspirace filmovým vizionářem Dzigou Vertovem a především jeho dechberoucím Mužem s kinoaparátem (ideálně ještě ve spojení s hudbou Michaela Nymana) byla v případě vizuálního pojetí přinejmenším pravděpodobná. Relativně krátká, pouhých pět a půl minuty trvající Burlasova jednohubka samozřejmě nenabízí (i vzhledem ke svému minimalistickému charakteru) tolik proměnlivých vizuálních možností, i tak se Svobodníkovi podařilo propojit obraz se zvukem zcela adekvátně a na výbornou. Samotné hudební nastudování bylo patřičně drsné a nekompromisní, pochvalu zaslouží nejen skvělá žesťová sekce, ale také smyčce, jejichž pomalá glissanda prostupovala rytmickými zářezy trombonů, rohů a bicích nástrojů jako vzdálené sirény neutichajícím městem Brnem.

Jasné prostory proskleného atria hotelu Barceló se staly dějištěm třetího večera. Koncert s názvem Paralelní světy představil skladbu Michala Wróblewského Herzmerz (2019), režie se opět chopila Anna Babjárová a hlavní aktérka Katarína Madariová z violoncellové sekce. Vizuální zpracování nabíralo na nápaditosti a některé úhly kamer byly vyloženě pastvou pro oko. Namátkou lze zmínit kupříkladu zneklidňující potemnělou chodbu s vozíkem nebo couvající se kameru s upřeným pohledem Katariny Madariové ke konci skladby. Dílo samotné dává prostor jednotlivým nástrojům a některé plochy lze označit až za dialogické. Výborný bezesporu byl sólový vstup houslisty Lukáše Mika – dravý, energický, neústupný a hlavně naléhavý. Záhy po něm zjemnila načatou gradaci flétna v podání Michala Vojáčka. Tento případ hezky ilustruje kompoziční rozkročení skladby Herzmerz – na jedné straně drsnost až agrese, na té druhé až vábivě tajuplný lyrismus a katarze.

Láska z paláce (Palác Padowetz Brno) v režii Sáry Sliwkové rozhodně patřil k největším překvapením cyklu Please, do not disturb. Melodické, salónní a rozverné árie z operet skladatele Leo Falla na první pohled z dramaturgického rámce zřetelně vystupují, a to i přes částečně modernizující uchopení Maria Buzziho. Nemyslím si, že by to však čemukoliv vadilo. Režie přetvořila koncert v přátelskou salónní zábavu, která všechny přihlížející a sledující pozvala do kola a sňala z posluchačů povinnost pouze nezúčastněně naslouchat. Zde se posluchač stal součástí kolektivu. Přirozený, srozumitelný, jasný, laskavý, a přitom emocemi přetékající projev výtečného barytonisty Tomáše Krejčího toto setkání hudebních přátel povýšil na zcela svébytný komorní večer.

Na online koncerty artificiální hudby bývá často (právem) pohlíženo trochu skrze prsty, Brno Contemporary Orchestra ukázalo, že i v této neútěšné situaci, v jaké se kultura právě nachází, lze tvořit zajímavé a ojedinělé projekty, které již dávno nelze zařadit do škatulky „znouzecnost“. Cesty a východiska z dnešních koncertních a kulturních útrap jsou ještě daleko před námi, nezbývá tedy než doufat, že se podobně invenční projekty podaří realizovat v mnohem větším měřítku.

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce