Toulky po brněnský hotelech s „Best Covid Orchestra“ – část 2.

Toulky po brněnský hotelech s „Best Covid Orchestra“ – část 2.

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.

V pořadí pátý hudební večer se odehrál v Grandezza Hotel Luxury Palace, jehož budova původně sloužila potřebám Cyrilomětodějské záložny, prvnímu českému peněžnímu ústavu v Brně. Ve zdejším foyer zazněla skladba Pozdravy trúfalým časom (2020) Miroslava Tótha, která vznikla přímo na objednávku Brno Contemporary Orchestra pro mimořádný on-line koncert Quarant(a)ena. Sólových houslí se chopil virtuóz Milana Paľa, video režíroval Martin Svobodník.

Po expresivnějších a disonantnějších skladbách předchozích večerů (výjimkou budiž čtvrtý koncert cyklu – Láska z paláce) představily Pozdravy trúfalým časom subtilnější a křehčí polohy současné hudební kompozice. Tóthova z ticha se rodící a pozvolna narůstající hudební faktura sloužila jako svého druhu harmonický polštář, na kterém zpočátku klidně, později však stále nepokojněji spočívala houslová linka v provedení Milana Paľy. Skladba samotná je zajímavá právě touto dichotomií a ve své první polovině nemá daleko k tomu, aby evokovala například The Unanswered Question od pionýra americké artificiální hudby Charlese Ivese. Druhá polovina díla opouští meditativní ráz a nabývá mnohem vyhrocenějších poloh, ostrý kontrast mezi expresivitou a lyrismem je však stále přítomný. Závěrečná kadence pak svojí hudebně „klasickou“ – avšak nezvykle násilnou(!) – houslovou figurací vyvolává více otázek než odpovědí. Milan Paľa tak znovu potvrdil onu stěží popsatelnou výrazovou šíři, která bývá pro jeho nastudování typická. Ať již se jedná o nejkřehčí modlitbu, zhudebnění svíravé bezmoci, či o nejdivočejší vztek, Paľovo uchopení v sobě vždy nese jakousi neoddiskutovatelnou opravdovost a upřímnost prostou lacinosti a kýče. Vizuální zpracování se neslo takřka ve snové rovině, a než na vyprávění celistvého příběhu se Martin Svobodník spíše soustředil na budování atmosféry.

Předposlední koncert v hotelu Cosmopolitan Bobycentrum Brno byl současně žánrově pestrou jednohubkou i světovou premiérou. Nová kompozice Plastic meat skladatele a violoncellisty Josefa Klíče, objednaná speciálně pro tento projekt, si totiž položila otázku, jak by to vypadalo, kdyby se Milan „Mejla“ Hlavsa (The Plastic People of the Universe) potkal s Frankem Zappou a společně by pak neodolali „boomu techno, rave, hause tanečních parties“. Večer tak dostal vcelku výmluvný název – Mejla a Frank v prezidentském apartmá. Rozmařilá, bezstarostná, jízlivá, místy až cynická komika a příkré kontrasty v dynamice, rytmice i hudebním stylu vůbec jsou nejlepším „vysvědčením“ Klíčovy skladby. Ženské vdychání potom bylo rozverným dozdobením zajímavého hudebního koktejlu. Served by Mr. Šnajdr himself!

Vražda v hotelu Santon celý sedmidílný cyklus uzavřela skladbou Organisations saxofonisty, klarinetisty a skladatele Pavla Zlámala. Stejně jako Plastic meat, i Organisations vzniklo přímo na objednávku Brno Contemporary Orchestra. Zlámalovo dílo těží primárně z jazzového hudebního jazyka a na mnoha místech skladby se již tak tenká hranice mezi artificiální hudbou a moderním jazzem smývá docela. Virtuózního partu sólového saxofonu se ujal sám autor a je to dobře – jazzový feeling je pro adekvátní vyznění podobné skladby nezbytný. A jistě není náhodou, že řada částí zněla jako improvizace z jazzového klubu. Video z gangsterského prostředí režírovala Anna Babjárová a třebaže hotelové prostředí ani příběhové zasazení nebyly úplně využity, free jazzová jam session u bazénu před vraždou měla cosi do sebe.

Cyklus Please, do not disturb představuje sympatickou snahu o vymanění se z pout konvenčního „online koncertování“. V době, kdy se nejen hudebníkům, ale i samotným posluchačům ježí vlasy při slovním spojení „streamovaný koncert“, je potřeba posouvat toto médium směrem k plnohodnotnějšímu zážitku ještě o to naléhavější. Může podobný formát nahradit živou hudbu? Ani v nejmenším! Dalo by se nicméně zajít v mnoha ohledech dál a rozvíjet jiné aspekty audiovizuálního umění, obzvláště teď, když jsme k tomu byli nedobrovolně přinuceni? Nepochybně. A troufám si dokonce tvrdit, že právě cyklus Please, do not disturb by v tomto směru mohl být takovou první vlaštovkou.

Milana Paľa/ foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce