Učitelka v Africe IV.: Velikonoční zpěvy, tance, půst a pivo

Učitelka v Africe IV.: Velikonoční zpěvy, tance, půst a pivo

Podobně jako o Vánocích i v průběhu Velikonoc jsem si uvědomila, jak moc jsem ráda, že pocházím ze slovanského prostředí a že máme své vlastní zvyky, které souvisí jen a jen s naší kulturou – nejsme tedy tak slepě odkázaní na kopírování britských tradic. Oba svátky jsou sice veskrze křesťanské, ale na té naší polokouli se prý spojily se svátky pohanskými. Což je skutečnost, které vděčíme za to, že v průběhu Velikonoc dodržujeme tradice jako barvení vajíček a chození s pomlázkou. V Zambii se Velikonoce pojí pouze s křesťanstvím, což má za následek, že pokud zrovna nejdete do kostela, ani si nevšimnete, že nějaké jsou. Ono se asi není co divit – slavit svátky jara v zemi, kde je po celý rok léto, opravdu nedává smysl. Jen jsou to ty chvíle, kdy mě upřímně mrzí, že se v Zambii žádné původní – předbělošské – svátky a slavnosti nedodržují.

Jak jsme tedy trávili největší křesťanské svátky v City of Hope? Jak známo Velikonoce začínají již šest neděl před svatým týdnem Popeleční středou. Ten den jsme měli velkou mši pro školní děti. Především mladší ročníky využily příležitosti být venku a místo aktivní účasti při mši aktivně pobíhaly kolem. Pak nastalo období půstu, které se dodržovalo mnohem více v řečech, než že by se ve skutečnosti někdo věnoval nějaké aktivitě povznášející ducha. Vrcholem pro mě bylo, kdy jsem viděla, že půst nepůst stejně se zabíjí prase na maso.

Na samotné čtyři velikonoční dny odjelo pár děvčat na velikonoční tábor do jiného salesiánského zařízení, kde trávily Velikonoce s další mládeží. Program pro zbytek děvčat byl tedy na nás – dobrovolnících. Na zelený čtvrtek se nic zvláštního nedělo. Jak jsem zjistila od kolegyň, ani v Polsku nedodržují nějaké zvláštní zelené tradice. Večer se šlo na mši pro připomenutí poslední večeře Krista. Zamířila jsem do františkánského kláštera a připojila se k procesí po setmělý zahradách. Svítil obrovský oranžový měsíc a nespočet hvězd, průvod mnichů překrásně zpíval a věčně zelené stromy a palmy mi připomněly obrazy Ježíše v Getsemanských zahradách noc před jeho pozemskou smrtí. Byl to takový silný spirituální okamžik.

Na Velký pátek jsme se opravdu postili, mami Agi oznámila, že nevaří, protože je v kuchyni sama, a tak nshimu – kaši z kukuřičné mouky – dostala jen nejmladší děvčata. S polskými dobrovolnicemi jsme se rozhodly uspořádat pro holky výtvarnou dílnu. Vyráběly jsme velikonoční přání a nechaly si uvařit deset vajíček ke zdobení. Když jsme je přinesly, měla děvčata ohromnou radost a pokládala je za snídani. Poté co jsme jim řekly, že na vajíčka budeme malovat, vůbec nechápala, proč mají s jídlem provádět takovou hloupost. Patricie tedy vyhlásila, že kdo bude mít nejkrásnější vajíčko, dostane za odměnu jedno nenazdobené na snězení. Holky se daly do práce a doslova počmáraly vajíčka fixy. Já se jim u toho snažila vylíčit symboliku malování vajíček – marně. Hned jak se rozhodlo o vítězi, děvčata nezaváhala ani vteřinu, každá popadla své vajíčko a navzdory půstu vyběhla ven a tam ho snědla.

Na Velký pátek se šlo také do kostela. Obřad začínal ve tři hodiny, tedy v hodinu, kdy skonal Ježíš na kříži. Kázání vedl můj oblíbený irský farář, jehož řeč si vždy užívám především díky možnosti poslechu nádherné angličtiny. Dověděla jsem se, že Velkému pátku se v angličtině říká Good Friday, což pro mě bylo docela překvapení.

A nastal den třetí – Bílá sobota. Přes den jsme se vydaly s holkami na zmrzlinu do čtyři kilometry vzdáleného obchodního centra. Šly jsme pěšky a na cestě zpět nám už holčičky začaly lehce odpadávat. Holky se za zdi City of Hope prakticky vůbec nedostanou a tak taková dlouhá procházka pro ně byla opravdu náročná. Nicméně ještě večer děkovaly za zmrzlinu, kterou pojídaly i rukama.

Večer na Bílou sobotu se opět šlo na mši. Byla jsem obeznámena se skutečností, že sobotní mše by se dle tradic měla protáhnout až do nedělního rána. Naše mše začala ale již v sedm namísto jedenácté a tak skončila právě hodinku před půlnocí. Měla jsem velký strach z toho, že pro mě čtyřhodinová mše bude opravdovým utrpením, samotnou mě ale překvapilo jak moc jsem si ji užila. Vlastně to ani nebyla mše, ale spíš nějaké dlouhé divadelní, taneční a hudební představení. Naše holky byly oděné v bílých šatech a tančily před oltářem. O hudební doprovod se postarali bratři františkáni s elektronickým klavírem a kytarou. Poprvé jsem zažila kombinování elektronické hudby s tradičními nástroji, jako byly bubny a štěrchadla. Za dobu, co zde trávím, jsem měla možnost se jakž takž naučit nějaké písně v tradičních jazycích a mohla jsem se tedy připojit ke zpěvu. Nezpívá se v sedě ani ve stoje, ale přímo při tanci, což mě vždy probudí životu. Nechybělo ani tradiční procesí se svíčkami a křest dětí. V průběhu zdejší liturgie se slavnostně přináší bible k oltáři a další procesí pak přináší dary knězi.

Obojí nechybělo ani o bílosobotní pobožnosti, všechno ale bylo mnohem pompéznější než kdykoli jindy. Sbor žen v bílých halenkách a šátcích, navíc zabalených do bílých chitang protančil vždy uličkou za doprovodu bubeníků a zpěvu, a už samotná bílá barva na černé pleti působila honosně. Konec průvodu uzavíral muž, který máchal nad hlavou sekerkou. Před oltářem se průvod zastavil, seskupil a ve stejný moment poklekl. Hudebních průvodů od dveří k oltáři se tu noc odehrálo několik a pokaždé mi to vzalo dech. Další složkou liturgie byl pak sborový zpěv, který děvčata doprovázela tancem – ten jsem již několikrát při mši viděla. Tentokrát byla ale choreografie mnohem rozpracovanější a navíc bílé šaty doplněné malinkatými bílými kloboučky proměnily kostel opravdu na divadelní jeviště. Nutno podotknout, že o to, abychom nepociťovali únavu, se postaral i místní kněz, který zapojoval do svého kázání věřící. Vznikal tak dialog, který je pro černošské bohoslužby tak typický.

Lehce po jedenácté jsme dorazily domů a kamarádky – Polky – mě pozvaly na pivo, které jim kdosi dovezl z Konga. Prý je to takový jejich osobní zvyk, že si po bílosobotní mši dají pivko na oslavu vzkříšení a zakončení šestitýdenní postní abstinence. Zkrátka – prolínání světů.

Pokračování za týden →

← Předchozí díl

Foto archiv Silvie Jasičové

Komentáře

Reagovat
  • Jarod

    31. červenec 2014, 11:50
    "Jak známo Velikonoce začínají již šest neděl před svatým týdnem Popeleční středou." Jak evidentně neznámo, Velikonoce začínají v noci z Bílé soboty na Velikonoční neděli. Popeleční středou začíná doba postní.

Dále si přečtěte

Rok v Africe – to zní jako dobrodružství i dnes, kdy i ty nejodlehlejší kouty zeměkoule přestávají být nedostupné. Ale český turista se obvykle nepodívá příliš daleko za hotelovou pláž v Tunisu a my nebudeme mluvit o výletu, ale o životě. V prázdninovém seriálu přinášíme první část ohlédnutí Silvy Jasičové za rokem, který strávila jako učitelka v křesťanské škole v Zambii. Asi je zbytečné připomínat, že přitom místy dojde i na hudbu.  více

Ve chvíli, kdy se na jeviště vydrápal s mikrofonem v ruce zpěvák, aby doprovodil tři vokalistky, už jsem se nedivila ničemu. Přeskakujícím hlasem pěl melodii diametrálně odlišnou od melodie sboru, vokalistek i muzikantů, špatně vyslovoval a mnohdy neznal texty. Nicméně u obecenstva jeho produkce sklidila potlesk. Další díl vyprávění o roce v křesťanské škole v Zambii, tentokrát o přípravách na Vánoce.  více

Jsou chvíle kdy si myslím, že můj pobyt a činnost zde se rovnají dobrovolnému trestu za vše zlé, co jsem kdy provedla. To, jak jsou zde činnosti organizované, nebo spíše vůbec neorganizované, mě častokrát přivádí na pokraj šílenství, z čehož mě vyprošťuje pouze apatie. Třetí část vyprávění o roce v křesťanské škole v Zambii.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více