Umění na špičkách. Nové síly pro brněnský balet

11. únor 2014, 0:09

Umění na špičkách. Nové síly pro brněnský balet

Z konkurzu do baletního souboru Národního divadla Brno jsem si odnesl především jeden poznatek: balet je strašlivá dřina. Umění je to pro mě pořád stejně záhadné a neproniknutelné, ale z lidského hlediska jsem si jej přinejmenším začal o hodně víc vážit.

Musím se přiznat, že bych nechtěl dělat práci, pro kterou je nutné si dát párkrát nohu za krk, než s ní vůbec začnete. Absolvoval jsem ženský a mužský baletní trénink jako divák a cítil jsem se celý rozlámaný jenom z toho okukování. Že bych byl schopen racionálně rozlišit, kdo se do souboru hodí a kdo ne, to už vůbec nepřicházelo v úvahu.

Členové výběrové komise si ale dělali poznámky a jistě věděli svoje. Kromě nového ředitele baletu Mária Radačovského tu byli také dramaturg Karel Littera, sólisté Andrea Smejkalová a Ivan Popov i baletní mistři, části konkurzu byl přítomen i nový ředitel ND Brno Martin Glaser. Tréninky vedl baletní mistr Bachram Maripovič Juldašev. Pozvánka, kterou jsem dostal, obsahovala možnost zúčastnit se konkurzu i jako uchazeč. To jsem ani nekomentoval, jsem rád, když udržím rovnováhu při chůzi, a klátím se jako kachna. V baletním sále obklopeném zrcadly a tyčemi jsem si připadal jako vetřelec, ale atmosféra byla přátelská a uvolněná, takže mě to časem přešlo.

Baletní soubor vzbuzuje navenek asi nejméně pozornosti i emocí. Pokud se v posledních mnoha letech mluví o stavu ND Brno, většina argumentů i pocitů se točí kolem opery a činohry. Martin Glaser s sebou ale přivedl i nové šéfy všech tří souborů. Budou na svoje místa přicházet postupně, jak jim to jiné pracovní závazky dovolí. Mário Radačovský už ale do čela baletu nastoupil a pracuje. Konkurz má doplnit stávající soubor a vyrovnat v něm početně ženskou a mužskou část. Do konkurzu bylo podáno celkem 919 přihlášek, pozváno bylo 116 žen a 71 mužů. Vybráno bylo nakonec 6 tanečníků a 4 tanečnice, jejich angažmá je v jednání.

Ředitel baletu si v pauze mezi ženským a mužským tréninkem našel čas i na krátký rozhovor. Kromě odborného pohledu vítal každou tréninkovou skupinu, z výšky nad zrcadly na všechno dohlížel zakladatel brněnské baletní tradice Ivo Váňa Psota.

Jak jste spokojený s ženskou částí konkurzu?
Po pravdě řečeno jsem myslel, že to bude lepší. Myslím ale, že je to proto, že moje nároky jsou hodně vysoké. Mám nějakou úroveň jako tanečník a během své kariéry jsem i ledacos viděl. Teď to nebylo nejhorší, ale je v tom i hodně nedostatků. Je z čeho vybírat, ale je tam hodně problematických věcí, hlavně co se týká klasické techniky.

Kolik lidí nakonec přijmete?
Ze souboru odchází osm lidí – je to moje rozhodnutí po dohodě s baletními mistry. Větší část jsem ale rozhodl sám. Soubor má nyní dvacet osm žen a sedmnáct mužů. Chtěl bych se dopracovat k vyrovnané sestavě přibližně dvacet čtyři na dvacet čtyři. Ještě něco napoví moderní část, ale na špičkách vyjde pravda vždycky na povrch.

Jak jste se rozhodovali, koho z přihlášených pozvete?
Někdy se dá rozeznat už z fotky, jak vypadá taneční póza, uchazeči posílali také videa. Na jejich základě jsem vybral nějakých dvě stě lidí.

Mužů potřebujete víc, ale přihlásilo se jich méně…
Balet je hodně ženské povolání. Muži chtějí být hokejisti, fotbalisti, je to zázrak, když chce někdo tančit. U nějakých tří, čtyř přihlášených bych byl rád, kdybych je mohl angažovat, ale chci, aby je viděli i baletní mistři. A doufám, že se mezi ostatními objeví ještě nějaká překvapení. A my potřebujeme hlavně stabilizaci mužského sboru. V Janáčkově divadle je nádherné jeviště, ale když na něm je deset mužů, tak to vypadá směšně. Musí jich tam být bez sólistů asi osmnáct, dvacet.

Zeptám se ještě úplně hloupě, protože baletu vůbec nerozumím. Byl jsem tu na představení jen párkrát a pokaždé jsem měl dojem, že hrozně dupou. Je to podlahou nebo čím vlastně?
Mají na to vliv také špičky – některé jsou velmi hlučné, jiné mají specifický, jemný povrch a jsou úplně tiché. Je to i podlahou, ale její rezonance se nedá úplně odmazat. Každý tanečník má právo si vybrat špičku, která mu vyhovuje, ale snažím se je nutit, aby se zaměřili na ty tišší. Mně to taky velmi vadí – když jako divák přijdete do divadla a dupe tam dvacet labutí, tak je to hloupé. Nejlepší světové baleriny jsou od vás tak daleko jako teď já, skáčou a vůbec je neslyšíte. Je to kombinace techniky a vybavení. My se budeme snažit tančit lépe, tišeji a také rychleji – do hudby. Nebudeme zpomalovat hudbu pro tanečníky, to je potom nuda. Hlavně v klasickém repertoáru se budu snažit, aby soubor tancoval tak, jak jsou věci napsané.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Dnes se na tiskové konferenci představili noví ředitelé souborů ND Brno v čele s Martinem Glaserem, který byl jmenován šéfem celého třísouborového divadla. Byl mezi nimi i Mário Radačovský, nový šéf brněnského baletu. Své funkce se ujal právě dnes.  více

Oslavy Mezinárodního dne tance obkroužily v tanečním průvodu centrum Brna.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více