Útlá pocta „každodennímu básníku“ a textaři Jiřímu moravskému Brabcovi

Útlá pocta „každodennímu básníku“ a textaři Jiřímu moravskému Brabcovi

Každému, kdo měl donedávna co do činění s českomoravskou scénou folk a country, se při vyslovení jména Jiří moravský Brabec (1955-2018) vybaví nepřehlédnutelná postava mohutného vousáče, silný hlas a nevyčerpatelný zdroj informací se záviděníhodným přehledem nejen o jmenovaném hudebním žánru. Řeč je o složité, ale právem respektované osobnosti, která uměla překvapit znalostmi v celé řadě odvětví, ale také sebeironickým humorem i nečekanou tělesnou obratností. Bohužel, naposledy udivil okolí náhlým odchodem a to pár dnů před svými třiašedesátými narozeninami v červnu 2018, takřka nepovšimnut veřejnoprávními médii, pro která tolik let pracoval.

O částečnou nápravu se nakonec postaralo město Kuřim, pro které Jiří Brabec odevzdal nejvíc sil: bezmála čtyřicet let (od roku 1979) zde žil a pracoval v kulturní později i v politické sféře. Pro vydavatelství Šuplík uspořádal drobný sborníček zkušený dramaturg podobných literárních poct Jiří Plocek, jenž do něj vybral reprezentativní soubor Jiřího básní a písňových textů následovaných kolekcí osobních výpovědí jedenácti přátel a nejbližších spolupracovníků. Skromná sbírka veršů a uctivých, a přesto většinou veselých vzpomínek dostala název podle incipitu sebeironického čtyřverší Každý den napsat báseň a je hodna pozornosti nejen z piety nad uzavřeným dílem skvělého konferenciéra, festivalového dramaturga, tvůrce a moderátora fundovaných klubových, rozhlasových i televizních pořadů, propagátora počítačových médií, redaktora i přispěvatele nejrůznějších nejen hudebních periodik (ne nadarmo se časopisu Folk a Country v 90. letech přezdívalo „brabcoviny“), ale též projevem respektu a také milou vzpomínkou na přítele a kamaráda. Do výčtu jeho profesních dovedností si z osobní zkušenosti dovolím přidat navigátora řidičů automobilů, felinofila (kočka bývala jeho respektovaným blízkým parťákem) a také váženého porotce hudebních soutěží a neúnavného hledače talentů. Že byl vynikajícím a vyhledávaným textařem s rozpětím od Bokomary přes Hradišťan, sourozence Ulrychovy, Mošny až k Slávku Janouškovi a Vlastu Redlovi, bylo obecně známo – sborníček (jistě nejenom pro mě) však objevil Jiřího moravského Brabce i jako básníka. Podle výpovědi Jiřího Plocka vybíral pro první polovinu knížky z nevydané, pouze mezi přátele distribuované Brabcovy básnické sbírky z roku 1990 pojmenované Kristova léta. Ne každý textař je básníkem; Jiří byl, sice skromný, ale osobitý, a jak naznačuje Plockův výbor, samostatnou sbírku zahrnující i texty písní by s přehledem naplnil. Ačkoliv ve výběru převažuje milostná lyrika, nechybí ani sebeironické glosy (viz titulní čtyřverší), hrátky s češtinou (O azyl jazyk prosím) a deklarovaný životní postoj křesťana, jemuž nic světského není cizí. Mnohé verše zrcadlí lásku k poetice lidové písně (krásná ohlasovka Zbojník) i jeho obdiv k Janu Skácelovi (Koloběh), s nímž má společné téma odcházení do samoty i do smrti.

brabec_obal

Druhou část sborníčku vyplňují vzpomínky přátel na spolupráci (Michal Jupp Konečný, Milan Jablonský, Jiří Pavlica, Petr Sedláček), které mají místy humorný nádech (Slávek Janoušek, Vlasta Redl, Ivo Cicvárek) či popis takřka osudového či iniciačního setkání (Honza a Stáňa Žambochovi a Milan Tesař). Jako výborný nápad se ukázalo připojit k těmto vzpomínkám nějaký osobitý Brabcův poetický či prozaický text – tak jsou čtenářům připomenuty např. dvě trefně ironické Brabcovy glosy České hlavy a hlavičky a První máj 2010. Dvakrát je upomenuto na Brabcovo dlouholeté textařské angažmá v kapele Bokomara a z něj plynoucí opus magnum – album Bokomarie. O to víc postrádám v reminiscenčních výpovědích příspěvek Luboše Javůrka, kterého (na úkor vlastní osobní vzpomínky) tematicky zastoupil Jirka Plocek. Knížečku poeticky a velmi osobně uzavírá Jiřího kuřimská spolupracovnice Hana Novotná glosou Poslední Jirkova sezóna.

Sborníček je pohotovou a uctivou reflexí chytrého, vzdělaného a v mnoha ohledech zbytečně skromného člověka, kterého si zapamatoval (a většinou nadlouho) každý, kdo ho uviděl nebo se s ním potkal. Pro mnohé následovníky v profesi publicisty byl inspirací a vzorem, především v důkladnosti přípravy na každý plánovaný dialog, schopností chytře se ptát a naslouchat odpovědím. Jeho vysoce erudované a stylisticky vybroušené rozhovory patřily k tomu nejlepšímu, co se na přelomu tisíciletí dalo v daném žánru číst. Škoda, že právě tuto jeho dovednost sborníček nereflektoval aspoň jednou ukázkou. Přesto těch 110 stránek je velmi cenných a stojí za přečtení.

Jiří moravský Brabec: Každý den napsat báseň. Výbor z poezie a písňových textů, vzpomínky přátel. Uspořádal Jiří Plocek. Brno 2019, Andrea Slaninová-Šuplík. 110 stran.

Jiří moravský Brabec/ foto archiv TV Noe

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce