V novém stylu. Máme šanci postřehnout změny, k nimž kolem nás dochází?

V novém stylu. Máme šanci postřehnout změny, k nimž kolem nás dochází?

Filozofující rozehrávku z důvodů opatrnosti raději opouštím hned po vyřčení a utíkám do bezpečí dávné minulosti, kde lze fabulovat trochu bezpečněji (minulost jako útěk před realitou, v tomto případě však také bezpochyby útěk před případným čtenářem). Od středověku poskytovala základní vzdělání farní škola. Její bezprostřední spjatost s farním chrámem se odrážela především v podílu žáků – ovšemže těch vybraných – přímo na liturgii. Protože přinejmenším z moravského prostředí není pro předbělohorskou epochu k dispozici příliš relevantních pramenů, není snad od věci vypomoci si opavským školním řádem z roku 1738, který zřejmě odrážel obecně a dlouho platnou praxi (podobně jako pro přiblížení se středověkému či raněnovověkému církevnímu obřadu si stačí přečíst příručky ještě z první poloviny 20. století). Žáci opavské školy byli jednoduše rozdělení na ty, kteří uměli muzicírovat, v rámci výuky se hudbě věnovali a také se proto podíleli na hudební produkci při bohoslužbách (po patřičném přezkoušení), a na žáky amúzické. Tedy nehudební alespoň proto, že se při stejných bohoslužbách pouze pod dohledem staršího žáka či učitele vkleče modlili růženec. Ona výuka a významný podíl hudby v ní má tedy velice dlouhou tradici. V porovnání s ní jsou změny stylu poměrně efemérní záležitostí. Jedině chorální zpěv se při méně slavnostních příležitostech udržel velice dlouho, jak dokládají četné přípisky a dodatky ještě z 18. století do graduálu od sv. Jakuba, který byl pořízen v devadesátých letech 15. století.

Hudba vlámského skladatele Jacoba Clemense non Papa byla už v rámci hudebního Brna zmíněna. Jeho zřejmě nejslavnější moteto Ego flos campi (Jsem kvítek polní) má údajně charakter jakéhosi znějícího erbu jednoho vlámského mariánského bratrstva, což se odvozuje z Clemensova kompozičního zdůraznění slov Sicut lilium inter spinas (Jako lilie mezi trním), což bylo také heslo bratrstva.

Kapelník císaře Maxmiliána II. Jacobus Vaet napsal na toto moteto celou mši. Využil Clemensova materiálu, ne ve smyslu jednotlivých melodií, ale konkrétních výsečí skladby. Nejčitelnější je samozřejmě samotný začátek. Vaetovo lamento nad Clemensovou smrtí Continuo lacrimas bylo už v jednom z předchozích dílů připomenuto, nyní budiž připomenuto Vaetovo úmrtí na začátku ledna 1567 v Brně v souvislosti s návštěvou císařského dvora.

Tento druh repertoáru byl hlavní náplní vícehlasého bohoslužebného zpěvu, zajišťovaného školním sborem ve smyslu pospolu žijících a intenzivně trénovaných žáků – zpěváků. Kompaktní kráse polyfonního přediva začala v druhé polovině 16. století úspěšně konkurovat srozumitelnější homofonie, rytmicky sjednocená sazba všech hlasů. Na díle téměř domácího skladatele Jacoba Handla Galla je dobře patrný rozdíl v paralelním využívání polyfonní sazby ve skladbách do šesti hlasů oproti vícesborovosti, která vyžadovala homofonii a větší počet hlasů (odkazuji také na komentář k červnovému dílu seriálu, týkajícímu se hudby v Brně kolem roku 1600).

Zde je alespoň jedna zajímavá realizace vícesborového velikonočního moteta Jacoba Handla Galla. Vícesborovost v tomto případě neznamená nutně obsazení všech tří čtyřhlasých skupin lidskými hlasy, naopak kombinace zpěváků a nástrojů jednoznačně prospívá srozumitelnosti (po Tridentském koncilu šlo o jeden z oficiálně velmi důležitých aspektů chrámové hudby), což prokázal podstatně dříve Miroslav Venhoda na nahrávce s díly Josquina Desprez.

Jednoduše by mne zajímalo, jak mohl zareagovat brněnský měšťan, hypoteticky bývalý žák příslušné farní školy (a tedy snad i bývalý sborista), když usedl do kostelní lavice na odpolední nešporní bohoslužbu a ozvalo se toto

Kombinace s chorálními pasážemi není nijak zvlášť překvapivá, to spíš společné muzicírování tří až čtyř hudebníků (zpěv, cink, continuo realizované varhanním positivem a teorbou) mohlo způsobit šok. Jeden z raných příkladů této hudby, Concerti Ecclesiastici Giacomma Finettiho, je doložen mezi hudebninami farního kostela v severomoravském Příboře už v roce 1614. Pro Brno a vůbec lokality jižně od Olomouce tyto typy pramenů chybějí, proto snad má smysl užít této paralely a jako překvapení po vší té polyfonii užít právě tohoto příkladu nového stylu.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hudební stroj času nás dnes přenese o čtyři sta let zpátky. Z radniční věže jsou slyšet trubači a měděná střecha kostela svatého Jakuba ještě září. Cesta vede tunelem zvaným YouTube – můžete vstoupit.  více

V prosinci 1566 dorazil do vídně Alessandro Striggio i s partiturou své čtyřicetihlasé mše – tu měl obdržet jako dar císař Maxmilián II. Císařský dvůr se však zrovna vydal na cesty – Striggio jej dostihl až v Brně, kde došlo k vlastnímu předání mimořádného daru.  více

Dále si přečtěte

V neděli začíná v Červeném kostele dvaadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. O současné podobě festivalu i o tom, jak vznikla, jsem mluvil s dramaturgem Vladimírem Maňasemvíce


Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce