V rytmu diska? Brněnská folklorní scéna po Sametu

19. prosinec 2024, 2:00
V rytmu diska? Brněnská folklorní scéna po Sametu

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?

Jelikož komunistický režim, jak je známo, folklor už od padesátých let zneužíval pro svůj prospěch, u určité skupiny obyvatel byl dlouho vnímán jako jeho výkladní skříň a vzbuzoval spíše negativní konotace. I když už z řady výpovědí víme, že mnohdy podporované soubory byly často přístavy svobody a tzv. vnitřní emigrace, nic to nemění na tom, že šlo o jeden z nejvíce podporovaných žánrů. V dobách minulého režimu proto vznikla většina dosud fungujících brněnských folklorních souborů.

Dobře to dokazuje např. zamyšlení folkového písničkáře Jaroslava Hutky: „Jelikož jsem z Moravy, tak jsem na základní škole schytal nepočítaně lidových písní a tanců, a musím se upřímně přiznat, že jsem to velmi nesnášel a neměl rád. Cítil jsme v tom jen ten pokrytecký komunistický optimismus, který celou tuhle „lidovou tradici“ v padesátých letech strašidelně oživil.“

Jaroslav Hutka si nakonec k lidové písni našel cestu. Stejně jako se to stalo i spoustě dalších.

Z mého průzkumu vyplývá, že pokud už někdo k folkloru přičichl před rokem 1989, tak ho po Sametové revoluci neopustil. Odmítavé názory se objevovaly spíše vně folklorní komunity, ta ale zůstala silná. Uvnitř ní i přesto začaly panovat obavy o vlastní existenci, nezájem mladých či nedostatek finančních prostředků.

V této době, která na první pohled folkloru (resp. folklorismu) příliš nepřeje, ale Brno potvrdilo svoji folklorní sounáležitost. Například už v roce 1990 vznikl Mezinárodní folklorní festival a o rok později třeba i folklorní soubor Púčik, později také další soubory menšin žijících v Brně, například bulharský soubor Pirin (na titulní fotce).

Více méně kontinuálně, i když v různé intenzitě, probíhají v Brně už od přelomu 19. a 20. století kromě řady vystoupení, plesů nebo koncertů také besedy u cimbálu. Například nejstarší brněnský soubor Slovácký krúžek (založen už v roce 1908) patří k stálicím, která tradici besed u cimbálu drží v podstatě celou dobu své existence. Změna režimu na tom nic nezměnila a zmíněné těleso tímto způsobem funguje doposud.

Dalším brněnským fenoménem, který vznikl dávno před revolucí a stále si drží své místo, jsou i spontánní – nesouborové, ale pravidelné besedy u cimbálu, které obvykle organizuje některá z výrazných cimbálových muzik. Jejich existence a četnost podle mého názoru dokládá živost a entuziasmus folklorní komunity dané doby. Jejich repertoár dokonce často ovlivňuje i zásobu písní a styl zbytku generace. Šlo a jde v mnoha případech o regionální hráče, kteří v Brně studují a vrací se do svých domovských regionů, případně omezí své aktivity při nástupu do zaměstnání. Po několika letech se tak může měnit místo i organizátor. Univerzitní charakter města tak má na podobu amatérské folklorní scény výrazný vliv.

OBR2_v_rytmu_k_clankuFolklorní beseda v podání Slováckého krúžku - 18. září 2024, Musilka

I když po Sametové revoluci folklorní komunitu nepostihl nezájem nebo úpadek, stále si udržovala některé nešvary bývalého režimu, jako nesmyslnou rivalitu, chlubení se cenami (za které mohly mít soubory v minulosti určité výhody) atp. Myslím, že v posledních pár letech se to mění. Folklorismus už definitivně ztrácí nálepku organizované komunistické zábavy a stává se organickou komunitní záležitostí. O tom v Brně a na Brněnsku vypovídají kromě výše změného také plné kapacity folklorních souborů, tanečních domů a řady dalších akcí, také obnova (nebo založení) hodů, rekonstrukce původních krojů nebo dokonce vznik nových souborů nebo tanečních škol.

V tomto pozitivním vývoji ale musíme brát v potaz také vnější vlivy. Za ten nejzásadnější považuji aktuální napjatou situaci ve světě. V úvodu tohoto textu jsem zmínila obavy, které prostupovaly folklorním hnutím na začátku devadesátých let. Jeho členové se báli, že tradice zaniknou, nebude o ně zájem. Tento (i jakýkoliv jiný) strach je však možné snadno zneužít a také uměle vyvolat. V současnosti jde například o obavu z cizích vlivů.  Stejně jako se v historii posledních dvou set let podobné strašení ve vlnách vynořuje a zase mizí, shodně se objevuje i využívání folkloru politickou mocí, jako například v dobách zmíněného minulého režimu. Často jdou tyto dva činitele ruku v ruce. V době krize se tak plíživým způsobem může folklor opět stát nástrojem politické moci, což v přímém přenosu sledujeme na Slovensku.

Vzpomeňme si tedy, že podstata tkví v něčem jiném. Nebýt kontinuálního nadšení řady jednotlivců, nemáme dnes na čem stavět. Folklor se ve své původní podobě přenášel z generaci na generaci. Myslím, že tento rys se propisuje i do folklorního hnutí (nejen v Brně). Výrazné osobnosti přenáší své nadšení mladším. Mnohá desetiletí trvající symbióza Brna a folkloru, kterou tito lidé vytvořili, dala vzniknout jedinečnému geniu loci, který je možné vnímat téměř na celém území moravské metropole. Tato symbióza je navíc tvořena koexistencí řady etnik, národů a regionů. Nenechme se tedy zviklat, folklor nás oslovuje stále a rozhodně to nevypadá, že by z našich životů v nejbližší době zmizel. Pevně věřím, že současná komunita si je této vlastní síly vědomá a nenechá se vystrašit.

logotyp_jihomoravsky_181214-183313_ako

Kopie souboru OBR-logo2

Soubor Pirin/ foto FB souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce