„V těchto dobách plných sekt“ aneb pražská spojka

9. říjen 2013, 7:06
„V těchto dobách plných sekt“ aneb pražská spojka

Boční pohled na kapli sv. Mořice, která se nacházela naproti vstupu do chrámu sv. Jakuba. Anonymní kresba tužkou z 19. století (z knihy Vnitřní krajina…).

V červnu roku 1606 dostal farní chrám svatého Jakuba v Brně nového duchovního správce. Farář Michael Schwab začal záhy usilovat o obnovu katolických obřadů „v těchto dobách plných sekt“. V závěru předbělohorské epochy se sice katolická církev již těšila podpoře z oficiálních míst, přesto jde o dobu, kdy o svou pozici musela sama zápasit, hledat své místo v konkurenci dalších, nekatolických církví (na rozdíl od doby po vydání Obnoveného zřízení zemského). Mezi její nástroje patřila mimo jiné hudba a vizualita, snaha o obnovu dávných obřadů i sledování a adaptace dobových trendů.

Farář Schwab se za účelem posílení katolictví v Brně rozhodl založit bratrstvo Božího Těla. Bratrstvo v té době představovalo dobrovolné sdružení laiků obojího pohlaví, zaštítěné knězem jako svých duchovním vůdcem. Vedle dnes obtížněji pochopitelné přitažlivosti odpustků (ty se však nedaly koupit) bratrstvo nabízelo například pohřební servis – organizovaný pohřeb pro spolubratry a členy jejich rodiny, zádušní modlitby – jednoduše téměř vše, co bylo tehdy zapotřebí.

V době formace bratrstva nebyly ještě přesně formulovány jeho stanovy. Podle zakladatele Schwaba rozhodně nemělo jít o náročné a nesplnitelné požadavky; případní zájemci o členství si neměli stanovy představovat jako nesnesitelně obtížné. Původně jedinou povinností členů byla účast na mši a procesí ke slávě Božího Těla, konaných jeden čtvrtek v měsíci. To se sice brzy změnilo, protože nejstarší stanovy z roku 1609 už jsou vypracovány dosti podrobně, zároveň však nezavazovaly k příliš mnoha úkolům a byly založeny na principu dobrovolnosti.

Údajně kvůli rostoucímu počtu členů sepsal Schwab pro brněnské bratrstvo příručku, vydanou nejspíše v Brně roku 1609 (doposud jediný dochovaný exemplář postrádá titulní list). Farář se v předmluvě odvolává na skutečnost, že obdobná knížka (Krafftbüchlein), určená pro stejnojmenné pražské bratrstvo, již nebyla k dostání.

Na tomto místě je nutné podniknout malý výlet směrem na západ, neb právě tato odbočka má alespoň trochu hudební povahu. V Praze bylo totiž bratrstvo Božího Těla „obnoveno“ v osmdesátých letech 16. století při augustiniánském kostele svatého Tomáše na Malé Straně. Nová konfraternita nejspíše neměla přímý vztah ke středověkým bratrstvům Božího Těla, která v Praze působila v kostele svatého Linharta a v kapli na Dobytčím trhu, přesto v německém tisku bratrstva z roku 1590 najdeme formulaci „znovuzřízeno s obzvláštní zbožností“. Tuto německou příručku sepsal pražský dómský kanovník Jiří Barthold (Pontanus) z Breitenberka. Můžeme dokonce předpokládat, že text z větší části sestavil podle určitých předloh. Napovídala by tomu například závěrečná poznámka o několika volných listech, které zaplnil texty modliteb. Onou předlohou mohlo být například latinské pojednání Sacrum Gazophylacium, které napsal a v roce 1588 poprvé vydal představený tohoto pražského bratrstva a zároveň nejvýše postavený duchovní rudolfínského dvora, literát a hudebník Jacob Chimarrheus. Takto je pak pochopitelnější, že mezi členy se nacházela řada rudolfínských dvořanů včetně hudebníků. Bratrstvo tak představovalo pozoruhodnou síť kontaktů a výpravnost jeho pravidelných bohoslužeb přitahovala i zvědavce.

Schwab tedy při zakládání brněnského bratrstva sledoval pražský (do velké míry však zcela univerzální) model a při sestavování příručky pro členy bratrstva využil jako hlavního zdroje právě Pontanovy Krafftbüchlein. Na přejaté kapitoly však navazují modlitby a především tři písňové texty: Wir wollen heute loben, Nun last uns singenMein Zung erkling und frölich sing. Přestože farářem u sv. Jakuba byl na sklonku 16. století také Jan Rozenplut, redaktor prvního reprezentativního katolického kancionálu (Olomouc 1601), přímo v Brně se kancionály téměř nevydávaly a toto je v podstatě nejstarší doklad svého druhu. Ostatně jediný soubor notovaných duchovních písní z Brna 17. století vyšel v rámci mladší příručky pro téže bratrstvo Božího Těla v roce 1690.

Podle vyjádření tehdejšího olomouckého biskupa Františka kardinála z Ditrichštejna, který založení nového bratrstva schválil a uvítal, jsou právě zbožná bratrstva nejlepším prostředkem k obnovení katolických bohoslužeb, v době konfesních zápasů značně upadlých. Bratrstva podněcují horlivost pro pravou víru, úctu k Bohu a svatým; pro pravověrné křesťany jsou místem k vykonávání Bohu milých skutků. I kacíři pak mohou být buď pohnuti k téže zbožnosti, a tedy přivedeni na cestu ke spáse, anebo odsouzeni k věčnému zavržení (což jim však z otcovské lásky a spoluúčasti nepřeje).

Pro případné bližší pochopení chodu a podstaty bratrstva slouží níže uvedený překlad jeho stanov, poprvé otištěných v příručce z roku 1609. Pozornost si zaslouží i vysvětlující poznámky, označené jako notae.

I. Zpověď a přijímání třikrát ročně: o Velikonocích, Vánocích a svátku Božího TělaTěla.
Nota 1: Bylo by dobré totéž učinit před přijetím do bratrstva kvůli získání odpustků.
Nota 2: Zpovídat se je možné u kteréhokoli kněze a v jakémkoli kostele, pouze o zmíněném svátku Božího Těla přijímají členové bratrstva před procesím během první mše společně v chrámu sv. Jakuba.

II. Povinná účast na pobožnostech v den svátku Božího Těla včetně prvních i druhých nešpor a procesí, také v poslední den oktávu svátku. Členové mají nést v procesí pochodně nebo bílou svíci z vosku podle svých možností.
Nota 1: první jde městská rada podle starobylého zvyku s obvyklými pochodněmi, bratrstvo následuje.
Nota 2: řemeslníci – členové bratrstva se procesí účastní v rámci svých cechů, taktéž s pochodněmi nebo svícemi.

III. Povinná účast na mších s procesím, konaných ve farním kostele jednou měsíčně.
Nota: Procesí se konají každé čtyři týdny (tj. měsíčně) ve čtvrtek, pokud na něj nepřipadá svátek. K procesí zve členy bratrstva zvuk velkého zvonu; přesto se vše ještě oznamuje v kázání předchozí neděli.

IV. Vždy ve středu o suchých dnech se v osm hodin ráno koná zádušní mše za zesnulé členy.
Nota 1: Jména zemřelých bratrů se zapisují do určené knihy, přede mší jsou tato jména čtena, aby se za ně mohli ostatní členové modlit.
Nota 2: během těchto pobožností se „chodí na ofěru“, tj. sbírají se peníze, které se pak rozdělí mezi Canterey (chrámové hudebníky), tak aby tito dostáli svým povinnostem.

V. Na Velký pátek v podvečer po odzpívání matutina se členové bratrstva shromáždí ve farním kostele sv. Jakuba a společně jdou do všech kostelů ve městě, navštěvují zde (boží) hroby a modlí se zde pětkrát Otče náš a pětkrát Ave Maria.
Nota: Může se také navštívit vězení a postát zde, podle možnosti i nějak přispět k útěše vězněných.

VI. Nemocného člena bratrstva každý den navštěvují vždy dva spolubratři, mají také zajistit vše, co je nutné.
Nota 1: V době epidemie se toto nařízení ruší.
Nota 2: Pořadí návštěv stanovuje ohlašovatel.

VII. Zemřelého bratra doprovází ke hrobu celá konfraternita.
Nota 1: Pokud žije v jednom domě více členů bratrstva, dostačuje účast jednoho.
Nota 2: Zemřelý člen je pohřben bezplatně; přijímají se však dobrovolné dary dědiců a přátel nebo z odkazu zesnulého.

VIII. V případě úmrtí chudého člena může ohlašovatel jít k některým bratrům a přivést je, aby mohl být dotyčný pohřben.
Nota 1: Ohlašovatel nesmí jít ke všem členům, ale pouze k některým (tedy zřejmě nemá oslovovat stále stejné členy bratrstva).
Nota 2: Je-li nalezeno na ulici mrtvé tělo, má je bratrstvo z útrpnosti, lásky a srdečnosti pohřbít nebo dát pohřbít. Pokud se bratrstvo účastní pohřbu nečlena, má mu být náležitě zaplaceno.
Nota 3: K těmto účelům je pořízeno také pohřební sukno, kápě nebo smuteční sukně, na jejichž udržování mají být vyhrazeny určité peníze.
Nota 4: Při pohřbu se užité pochodně a svíce odevzdávají ohlašovateli, použijí se pak na pohřeb chudého člena či (nalezené) mrtvoly.

IX. Přihodí-li se, že by byl některý z bratrů uvězněn, oznámí to ohlašovatel rektorovi (světskému představenému bratrstva) a ten pak rozhodne o jeho návštěvě.

X. Členové bratrstva jsou povinni napomínat ty, kteří se rouhají Bohu nebo nepotřebně sakrují.
Nota: Stane-li se svědkem takovéhoto rouhání rychtář nebo radní, nemá provinilce jen napomenout, ale také pokutovat.

XI. Podle svých možností mají členové bratrstva doprovázet kněze, když jde zaopatřovat.
Nota: Když se kněz chystá s Nejsvětější svátostí navštívit nemocného, svolává se bratrstvo zvukem kostelního zvonku.

XII. Kvůli věčné odplatě Boží a k potřebám bratrstva doporučuje se členům podle svých možností (finančně) přispět.

Ačkoli výše uvedená pravidla členy bratrstva příliš nezatěžovala (navíc jejich dodržení nebylo zcela závazné), přesto je nutné hledat důvody, proč věřící do takovéhoto společenství vůbec vstupovali. V době konfesních sporů mohlo prostředí bratrstva představovat oázu, dodávat důležitý pocit sounáležitosti jinak menšinovým katolíkům. Otázka prestiže pak souvisí s upřednostňováním katolíků ze strany světské i církevní vrchnosti (snadné, respektive v jiném případě zcela nemožné získání určitého úřadu nebo výhod).

Bratrstvo Božího Těla existovalo při farním kostele sv. Jakuba až do svého zrušení v rámci josefínských reforem v osmdesátých letech 18. století. V průběhu 17. století bratrstvo využívalo nejen přímo farní chrám, ale také kapli sv. Mořice v jeho bezprostřední blízkosti (ta je mimochodem patrná na reliéfu Brna k roku 1645, instalovaném na Moravském náměstí) a kostel sv. Mikuláše na dnešním Náměstí Svobody. Z hudebního hlediska se jistě nejednalo o instituci zásadního významu, přesto jeho osudy a souvislosti s prostředím pražského císařského dvora snad stojí za drobné připomenutí.

Literatura:
Vladimír Burian: Vývoj náboženských poměrů v Brně 1570–1618. Brno 1948.
Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna. Brno 2010. 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Udělal názorový kotrmelec od evangelíků ke katolíkům, choval se jako tyran i k vlastní matce, která před ním utekla. Zato však obdržel funkci tajného rady a mnohou politickou moc – nemluvíme o dnešku, ale o Karlovi z Lichtenštejna a začátku sedmnáctého století.  více

Filozofující rozehrávku z důvodů opatrnosti raději opouštím hned po vyřčení a utíkám do bezpečí dávné minulosti, kde lze fabulovat trochu bezpečněji.  více

Hudební stroj času nás dnes přenese o čtyři sta let zpátky. Z radniční věže jsou slyšet trubači a měděná střecha kostela svatého Jakuba ještě září. Cesta vede tunelem zvaným YouTube – můžete vstoupit.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více