Věnce a věnečky Brněnského Valášku

Věnce a věnečky Brněnského Valášku

Sváteční večer 28. října oslavila část brněnských folklorních nadšenců v honosném prostoru Mahenova divadla. Hned dvakrát po sobě zde stejným programem oslavil své půlkulaté čtyřicáté páté výročí Dětský národopisný soubor Brněnský Valášek.

Dnes stošedesátičlenný soubor se třemi muzikami vznikl v Brně v roce 1975. Dopočítat si, že výročí vycházelo na loňský rok, je snadné. Nešlo však o špatné matematické znalosti jeho členů, důvodem byla všem dobře známá pandemická opatření, která znemožnila souboru tento koncert vloni uspořádat.

Také letos se situace zhoršuje, jsem proto velmi ráda, že jubilující Valášek tentokrát vystoupení nazvané Neseme vám věnec stihl. Byla by obrovská škoda, kdyby ohromné úsilí a práce, která byla ve všech předvedených číslech vidět, přišla vniveč.

Celkem osmnáct tanečních a muzikantských vstupů mělo jednotný prvek, kterým byl věnec, jak již napovídal název celého programu. Ve všech choreografiích byl použitý velmi originálně a zároveň přirozeně, nikde mi nepřišel vložený čistě účelově. V průvodním slovu moderátorů celého večera, se diváci dozvěděli o typech a významu věnců v lidové kultuře. Myslím, že v tomto případě by bylo zajímavé uvést zdroje jednotlivých informací.

valasek_vyroci_foto_ales_cerny_02

Všechny tance byly vytvořeny přímo pro včerejší slavnostní program; tanečníkům i pedagogům za to patří velký obdiv. Zejména musím vyzdvihnout skvělou práci s rekvizitami a reáliemi lidového prostředí. Vše mělo na jevišti brněnské činohry svůj význam a nebylo jen bezúčelným doplňkem. Navíc rekvizity bylo opravdu precizně vyrobeny, např. kravička s mrskajícím ocáskem v úvodním tanci určitě pobavila všechny všímavé diváky. Potěšily mě také zvonečky a zvonce v tanci “Svatý ide dědinů”, které nebyly jen součástí samotné choreografie, ale vlastně i hudební úpravy.

Taneční čísla byla dobře nacvičena a jen s malými chybami způsobenými nervozitou a velkým jevištěm. Za všechny bych vyzdvihla vstupy s názvem Vykúzlené tancování a Rozmluva se smrťú. První jmenovaný pracoval s tématem bohyní, které se objevovaly nejen, jak je známo, na Moravských Kopanicích, ale i na Valašsku. Taneční a zejména herecký výkon malé tanečnice v roli jedné bohyně se mi opravdu líbil. Druhá zmíněná choreografie byla velmi tklivá. Náročné téma smrti se objevuje v repertoáru folklorních souborů celkem často. Valášek ho zvládl velmi dobře, i když zpěv protagonistky trochu zaváněl nervozitou.

Většinu hudebních úprav vytvořilo už tradičně trio Pavel a Arnošt Trkanovi a také Michal Uhříček. Neztratil se proto charakteristický zvuk, na který jsme u Valášku zvyklí. Mužský sbor muziky mohl v některých písních více využít svůj potenciál. Povedlo se jim to např. v pásmu “Svatý ide dědinú”, kde bylo potřeba přehlušit čertovské zvonce a muzikanti se do toho více opřeli.

valasek_vyroci_foto_ales_cerny_03

Sólovým zpěvem už tradičně doprovázela muziku Bára Nekudová. Jde u ní slyšet, že její hlas zraje a usazuje se i v nižších polohách. Bára zároveň společně s hercem Jakubem Urbánkem také odpolední i podvečerní vystoupení moderovala. Projev obou byl příjemný, stejně jako i délka jednotlivých moderátorských vstupů.

Celý večer provázela velkoplošná projekce, znázorňující jednotlivé věnce a věnečky. Celkově se mi moc líbila i její propojení s kamerou nad jevištěm. Vynechala bych ovšem otáčivý pohyb věnců, jako např. v pásmu “Májový věnec”. V tak velkém měřítku tento záběr příliš upoutával pozornost a občas se mi trochu zatočila hlava. Samotné věnce z fotografií byly ovšem povedené. V programu jsem se dočetla, že je vytvořila hlavní vedoucí celého souboru Alena Halašová.

Je obdivuhodné, že si takový kolos, jako je více než stošedesátičlenný brněnský Valášek udržuje výbornou interpretační úroveň ve všech skupinách. Je to zásluha velkého množství lidí, kteří se folkloru a dětem věnují evidentně s velkou láskou. Vystoupení dětských souborů si většinou nejvíce užijí rodiny jednotlivých členů. V tomto případě si však téměř tříhodinový program užil také běžný divák. A troufám si tvrdit, že se ani chvilku nenudil. Nezbývá tedy než se těšit na Valášek padesátiletý.

Foto Aleš Černý

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce