Věnce a věnečky Brněnského Valášku

Věnce a věnečky Brněnského Valášku

Sváteční večer 28. října oslavila část brněnských folklorních nadšenců v honosném prostoru Mahenova divadla. Hned dvakrát po sobě zde stejným programem oslavil své půlkulaté čtyřicáté páté výročí Dětský národopisný soubor Brněnský Valášek.

Dnes stošedesátičlenný soubor se třemi muzikami vznikl v Brně v roce 1975. Dopočítat si, že výročí vycházelo na loňský rok, je snadné. Nešlo však o špatné matematické znalosti jeho členů, důvodem byla všem dobře známá pandemická opatření, která znemožnila souboru tento koncert vloni uspořádat.

Také letos se situace zhoršuje, jsem proto velmi ráda, že jubilující Valášek tentokrát vystoupení nazvané Neseme vám věnec stihl. Byla by obrovská škoda, kdyby ohromné úsilí a práce, která byla ve všech předvedených číslech vidět, přišla vniveč.

Celkem osmnáct tanečních a muzikantských vstupů mělo jednotný prvek, kterým byl věnec, jak již napovídal název celého programu. Ve všech choreografiích byl použitý velmi originálně a zároveň přirozeně, nikde mi nepřišel vložený čistě účelově. V průvodním slovu moderátorů celého večera, se diváci dozvěděli o typech a významu věnců v lidové kultuře. Myslím, že v tomto případě by bylo zajímavé uvést zdroje jednotlivých informací.

valasek_vyroci_foto_ales_cerny_02

Všechny tance byly vytvořeny přímo pro včerejší slavnostní program; tanečníkům i pedagogům za to patří velký obdiv. Zejména musím vyzdvihnout skvělou práci s rekvizitami a reáliemi lidového prostředí. Vše mělo na jevišti brněnské činohry svůj význam a nebylo jen bezúčelným doplňkem. Navíc rekvizity bylo opravdu precizně vyrobeny, např. kravička s mrskajícím ocáskem v úvodním tanci určitě pobavila všechny všímavé diváky. Potěšily mě také zvonečky a zvonce v tanci “Svatý ide dědinů”, které nebyly jen součástí samotné choreografie, ale vlastně i hudební úpravy.

Taneční čísla byla dobře nacvičena a jen s malými chybami způsobenými nervozitou a velkým jevištěm. Za všechny bych vyzdvihla vstupy s názvem Vykúzlené tancování a Rozmluva se smrťú. První jmenovaný pracoval s tématem bohyní, které se objevovaly nejen, jak je známo, na Moravských Kopanicích, ale i na Valašsku. Taneční a zejména herecký výkon malé tanečnice v roli jedné bohyně se mi opravdu líbil. Druhá zmíněná choreografie byla velmi tklivá. Náročné téma smrti se objevuje v repertoáru folklorních souborů celkem často. Valášek ho zvládl velmi dobře, i když zpěv protagonistky trochu zaváněl nervozitou.

Většinu hudebních úprav vytvořilo už tradičně trio Pavel a Arnošt Trkanovi a také Michal Uhříček. Neztratil se proto charakteristický zvuk, na který jsme u Valášku zvyklí. Mužský sbor muziky mohl v některých písních více využít svůj potenciál. Povedlo se jim to např. v pásmu “Svatý ide dědinú”, kde bylo potřeba přehlušit čertovské zvonce a muzikanti se do toho více opřeli.

valasek_vyroci_foto_ales_cerny_03

Sólovým zpěvem už tradičně doprovázela muziku Bára Nekudová. Jde u ní slyšet, že její hlas zraje a usazuje se i v nižších polohách. Bára zároveň společně s hercem Jakubem Urbánkem také odpolední i podvečerní vystoupení moderovala. Projev obou byl příjemný, stejně jako i délka jednotlivých moderátorských vstupů.

Celý večer provázela velkoplošná projekce, znázorňující jednotlivé věnce a věnečky. Celkově se mi moc líbila i její propojení s kamerou nad jevištěm. Vynechala bych ovšem otáčivý pohyb věnců, jako např. v pásmu “Májový věnec”. V tak velkém měřítku tento záběr příliš upoutával pozornost a občas se mi trochu zatočila hlava. Samotné věnce z fotografií byly ovšem povedené. V programu jsem se dočetla, že je vytvořila hlavní vedoucí celého souboru Alena Halašová.

Je obdivuhodné, že si takový kolos, jako je více než stošedesátičlenný brněnský Valášek udržuje výbornou interpretační úroveň ve všech skupinách. Je to zásluha velkého množství lidí, kteří se folkloru a dětem věnují evidentně s velkou láskou. Vystoupení dětských souborů si většinou nejvíce užijí rodiny jednotlivých členů. V tomto případě si však téměř tříhodinový program užil také běžný divák. A troufám si tvrdit, že se ani chvilku nenudil. Nezbývá tedy než se těšit na Valášek padesátiletý.

Foto Aleš Černý

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce