Vladimír Helfert. Nejedlý měsíční kritik v Brně

Vladimír Helfert. Nejedlý měsíční kritik v Brně

Muzikolog, dirigent a publicista Vladimír Helfert přišel do Brna v Kristových letech jako pražský přivandrovalec, smetanovec, antidvořákovec, antijanáčkovec a čertův švagr. Byl totiž nejen žákem a spolupracovníkem Zdeňka Nejedlého, jejich manželky byly navíc sestry. Že se z Vladimíra Helferta stane tvůrce první zásadní Janáčkovy monografie, by v roce 1919 asi nikdo nehádal.

„V hrozném strachu před nejedlým Helfertem, nemilosrdným kritikem měsíčním, vzpomínám dokladů z literatury hudební,“ napsal Janáček ve fejetonu pro Lidové noviny z roku 1917. Fejeton se týkal opery Výlety páně Broučkovy a nejedlovská názorová skupina v něm byla nepochybně zařazená mezi Broučky v našem národě. Vladimír Helfert (24. března 1886 Plánice – 18. května 1945 Praha) měl přijít do Brna za dva roky a z Janáčkova bodnutí je možné si částečně představit, jak tu byl asi očekávaný a vítaný. Jeho práce mu ale získala respekt a Leoš Janáček v něm nakonec našel velkého vykladače i zastánce, i když osobně se nikdy nesblížili. Vladimír Helfert hned po svém příchodu do Brna založil Hudební archiv – dnes Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea – a dva roky nato na mladé Masarykově univerzitě Seminář pro hudební vědu – dnes Ústav hudební vědy FF MU.

„Pokud jde o Nejedlého, víte nejlépe, že Nejedlý stál a stojí ostře proti Janáčkovi. Mně je jasno, že to je jeden z jeho omylů, jehož příčina je v tom, že je příliš orientován wagnerovským romantismem, takže v něm utonul,“ napsal Helfert v roce 1933 hudebnímu kritikovi a redaktorovi Artuši Rektorysovi. Za čtrnáct let se tedy ze Šavla stal Pavel, odpůrce Janáčkova „naturalismu“ se proměnil v zastánce díla i osobnosti svérázného skladatele. Nejednalo ae ale o náhlé osvícení shůry, k pochopení Janáčkova významu se Vladimír Helfert dobral postupně a svá stanoviska k němu přehodnotil na základě studia i organizační práce. Janáčkovských statí napsal řadu, z plánované monografie stihl připravit k vydání pouze první díl Leoš Janáček: Obraz životního a uměleckého boje, I. V poutech tradice.

Vladimír Helfert byl nesporně velmi pozoruhodná osobnost. Mě na něm vždy poutala síla, s jakou musel přehodnotit některé své postoje. Samozřejmě pro mě je to nejzajímavější v souvislosti s Janáčkem. Nejedlého velký vliv na Helfertovy názory byl patrný, sám Janáček o něm píše jako o „nejedlém Helfertovi“ a přesto se od počátků dvacátých let dovedl z tohoto vlivu dostat a Janáčka si vzít za svého. Pravdou je, že Janáček už k němu nikdy důvěru nezískal, ačkoliv pro něj Helfert udělal veliký kus práce.
Každý brněnský muzikolog je pochopitelně nějakým způsobem s Helfertovým odkazem svázán a konfrontován. Já si velmi cením jeho pracovitosti a perfektní práce s prameny. Jeho studie či monografie člověk může klidně ještě dnes, téměř po sto letech, studovat a vycházet z nich. Jistě, některé informace pokročily, ale Helfert je velmi solidní základ. Helfert byl, dle mého názoru, v dobovém kontextu špičkový muzikolog evropského formátu a není divu, že jeho díla jsou stále platná.

Mgr. Jiří Zahrádka, Ph.D., muzikolog

Pracovní vztahy ho v Brně od začátku svedly dohromady s Graciánem Černušákem. Setkali se už při zakládání Hudebního archivu, ale k mnohem hlubší spolupráci došlo při přípravě Pazdírkova slovníku naučného. Helfert a Černušák vytvořili nejen základ tvůrčího týmu, ale i tradici hudební lexikografie, na které si brněnská hudební věda dodnes zakládá. Naposled z těchto základů vyšel v roce 1997 Slovník české hudební kultury a vzniká z nich i permanentně rozpracovaný Český hudební slovník osob a institucí. K legendám a pilířům naší hudební vědy patří jeho přímí i nepřímí žáci: Bohumír Štědroň, Jan Racek, Ivan Poledňák a Rudolf Pečman.

Vladimír Helfert se necítil výhradně jako vědec, stejnou částí své osobnosti byl umělec. Jako dirigent vedl od roku 1920 Orchestrální sdružení, s nímž se věnoval klasickému repertoáru a také uvedl v Brně poprvé kompletní Smetanův cyklus Má vlast. V roce 1924 – tedy při stém výročí Smetanova narození – hrálo sdružení dvacet sedm koncertů. Orchestr působí pod názvem Helfertovo orchestrální sdružení dodnes a je jen další připomínkou vlivu svého dávného vedoucího na dnešní hudební život, a to zdaleka ne jen brněnský. Helfert se totiž významně zasazoval také o zavedení hudební výchovy do škol, takže nepřímo ovlivnil a ovlivňuje každého, kdo vůbec do školy chodil.

Rodinné spříznění se Zdeňkem Nejedlým dodává pozdějším sporům obou vědců pikantní příchuť, ale ve skutečnosti působí osobní život Vladimíra Helferta dojmem, jako by snad ani neexistoval. Do popředí se začíná dostávat až po okupaci Československa v roce 1939. Helfert nezůstával stranou veřejného života, podle svědectví Roberta Smetany „pokládal fašismus za blbost“ a politické události ve světě i doma jej vedly stále více k socialistické orientaci. Hned po okupaci mu bylo znemožněno přednášet, byl poslán na nucenou dovolenou a 14. listopadu 1939 byl zatčen gestapem. Byl vězněn na Špilberku, v Kounicových kolejích, ve Wroclawi a v koncentračním táboře ve Wohlau, odkud byl v roce 1942 v těžkém zdravotním stavu propuštěn do nemocnice. V roce 1944 byl znovu zatčen a vězněn na Pankráci a v Terezíně. Osvobození Československa a konec války přežil jen o devět dní – 18. května 1945 zemřel na skvrnitý tyfus.

Vladimíra Helferta v současnosti kromě jeho všudypřítomné práce připomíná v Brně ulice v Černých Polích nad Dětskou nemocnicí, kde v letech 1919–1930 bydlel. Od jeho tragické smrti uplynulo právě dnes 70 let. Výstava věnovaná jeho životu a dílu➚ začala v Památníku Leoše Janáčka 22. dubna a potrvá do 7. června.

Vladimír Helfert v Encyklopedii dějin města Brna➚ a v Českém hudebním slovníku osob a institucí➚. Helfertovo dílo v katalogu Moravské zemské knihovny➚.

Vladimír Helfert se svými žáky, Vladimír Helfet, foto ÚHV MU a archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zazpívejme si vespolek, ale zazpívejme si pořádně a bez chyb. Pokud Brno a Morava někomu vděčí za svoji sborovou tradici a pověst, tak je to právě Ferdinand Vach.  více

Ve dvou dnech po sobě se setkala dvě výročí úmrtí pěvců, kteří značnou část své kariéry svázali s brněnskou operou. Sopranistka Gita Abrahámová a basbarytonista Rudolf Asmus patřili ke kmenovým členům souboru. Druhý z nich působil úspěšně také v berlínské Komické opeře, kterou vedl legendární režisér Walter Felsenstein.  více

Skládat začala již v dětském věku, měla nesporný talent, během krátkého života získala ohlas u publika i oficiální uznání. Zdrobnělé pojmenování Vitulka sebevědomým orchestrálním kompozicím spíš odporuje, než aby souznělo.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce