Vladimír Helfert. Nejedlý měsíční kritik v Brně

Vladimír Helfert. Nejedlý měsíční kritik v Brně

Muzikolog, dirigent a publicista Vladimír Helfert přišel do Brna v Kristových letech jako pražský přivandrovalec, smetanovec, antidvořákovec, antijanáčkovec a čertův švagr. Byl totiž nejen žákem a spolupracovníkem Zdeňka Nejedlého, jejich manželky byly navíc sestry. Že se z Vladimíra Helferta stane tvůrce první zásadní Janáčkovy monografie, by v roce 1919 asi nikdo nehádal.

„V hrozném strachu před nejedlým Helfertem, nemilosrdným kritikem měsíčním, vzpomínám dokladů z literatury hudební,“ napsal Janáček ve fejetonu pro Lidové noviny z roku 1917. Fejeton se týkal opery Výlety páně Broučkovy a nejedlovská názorová skupina v něm byla nepochybně zařazená mezi Broučky v našem národě. Vladimír Helfert (24. března 1886 Plánice – 18. května 1945 Praha) měl přijít do Brna za dva roky a z Janáčkova bodnutí je možné si částečně představit, jak tu byl asi očekávaný a vítaný. Jeho práce mu ale získala respekt a Leoš Janáček v něm nakonec našel velkého vykladače i zastánce, i když osobně se nikdy nesblížili. Vladimír Helfert hned po svém příchodu do Brna založil Hudební archiv – dnes Oddělení dějin hudby Moravského zemského muzea – a dva roky nato na mladé Masarykově univerzitě Seminář pro hudební vědu – dnes Ústav hudební vědy FF MU.

„Pokud jde o Nejedlého, víte nejlépe, že Nejedlý stál a stojí ostře proti Janáčkovi. Mně je jasno, že to je jeden z jeho omylů, jehož příčina je v tom, že je příliš orientován wagnerovským romantismem, takže v něm utonul,“ napsal Helfert v roce 1933 hudebnímu kritikovi a redaktorovi Artuši Rektorysovi. Za čtrnáct let se tedy ze Šavla stal Pavel, odpůrce Janáčkova „naturalismu“ se proměnil v zastánce díla i osobnosti svérázného skladatele. Nejednalo ae ale o náhlé osvícení shůry, k pochopení Janáčkova významu se Vladimír Helfert dobral postupně a svá stanoviska k němu přehodnotil na základě studia i organizační práce. Janáčkovských statí napsal řadu, z plánované monografie stihl připravit k vydání pouze první díl Leoš Janáček: Obraz životního a uměleckého boje, I. V poutech tradice.

Vladimír Helfert byl nesporně velmi pozoruhodná osobnost. Mě na něm vždy poutala síla, s jakou musel přehodnotit některé své postoje. Samozřejmě pro mě je to nejzajímavější v souvislosti s Janáčkem. Nejedlého velký vliv na Helfertovy názory byl patrný, sám Janáček o něm píše jako o „nejedlém Helfertovi“ a přesto se od počátků dvacátých let dovedl z tohoto vlivu dostat a Janáčka si vzít za svého. Pravdou je, že Janáček už k němu nikdy důvěru nezískal, ačkoliv pro něj Helfert udělal veliký kus práce.
Každý brněnský muzikolog je pochopitelně nějakým způsobem s Helfertovým odkazem svázán a konfrontován. Já si velmi cením jeho pracovitosti a perfektní práce s prameny. Jeho studie či monografie člověk může klidně ještě dnes, téměř po sto letech, studovat a vycházet z nich. Jistě, některé informace pokročily, ale Helfert je velmi solidní základ. Helfert byl, dle mého názoru, v dobovém kontextu špičkový muzikolog evropského formátu a není divu, že jeho díla jsou stále platná.

Mgr. Jiří Zahrádka, Ph.D., muzikolog

Pracovní vztahy ho v Brně od začátku svedly dohromady s Graciánem Černušákem. Setkali se už při zakládání Hudebního archivu, ale k mnohem hlubší spolupráci došlo při přípravě Pazdírkova slovníku naučného. Helfert a Černušák vytvořili nejen základ tvůrčího týmu, ale i tradici hudební lexikografie, na které si brněnská hudební věda dodnes zakládá. Naposled z těchto základů vyšel v roce 1997 Slovník české hudební kultury a vzniká z nich i permanentně rozpracovaný Český hudební slovník osob a institucí. K legendám a pilířům naší hudební vědy patří jeho přímí i nepřímí žáci: Bohumír Štědroň, Jan Racek, Ivan Poledňák a Rudolf Pečman.

Vladimír Helfert se necítil výhradně jako vědec, stejnou částí své osobnosti byl umělec. Jako dirigent vedl od roku 1920 Orchestrální sdružení, s nímž se věnoval klasickému repertoáru a také uvedl v Brně poprvé kompletní Smetanův cyklus Má vlast. V roce 1924 – tedy při stém výročí Smetanova narození – hrálo sdružení dvacet sedm koncertů. Orchestr působí pod názvem Helfertovo orchestrální sdružení dodnes a je jen další připomínkou vlivu svého dávného vedoucího na dnešní hudební život, a to zdaleka ne jen brněnský. Helfert se totiž významně zasazoval také o zavedení hudební výchovy do škol, takže nepřímo ovlivnil a ovlivňuje každého, kdo vůbec do školy chodil.

Rodinné spříznění se Zdeňkem Nejedlým dodává pozdějším sporům obou vědců pikantní příchuť, ale ve skutečnosti působí osobní život Vladimíra Helferta dojmem, jako by snad ani neexistoval. Do popředí se začíná dostávat až po okupaci Československa v roce 1939. Helfert nezůstával stranou veřejného života, podle svědectví Roberta Smetany „pokládal fašismus za blbost“ a politické události ve světě i doma jej vedly stále více k socialistické orientaci. Hned po okupaci mu bylo znemožněno přednášet, byl poslán na nucenou dovolenou a 14. listopadu 1939 byl zatčen gestapem. Byl vězněn na Špilberku, v Kounicových kolejích, ve Wroclawi a v koncentračním táboře ve Wohlau, odkud byl v roce 1942 v těžkém zdravotním stavu propuštěn do nemocnice. V roce 1944 byl znovu zatčen a vězněn na Pankráci a v Terezíně. Osvobození Československa a konec války přežil jen o devět dní – 18. května 1945 zemřel na skvrnitý tyfus.

Vladimíra Helferta v současnosti kromě jeho všudypřítomné práce připomíná v Brně ulice v Černých Polích nad Dětskou nemocnicí, kde v letech 1919–1930 bydlel. Od jeho tragické smrti uplynulo právě dnes 70 let. Výstava věnovaná jeho životu a dílu➚ začala v Památníku Leoše Janáčka 22. dubna a potrvá do 7. června.

Vladimír Helfert v Encyklopedii dějin města Brna➚ a v Českém hudebním slovníku osob a institucí➚. Helfertovo dílo v katalogu Moravské zemské knihovny➚.

Vladimír Helfert se svými žáky, Vladimír Helfet, foto ÚHV MU a archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Zazpívejme si vespolek, ale zazpívejme si pořádně a bez chyb. Pokud Brno a Morava někomu vděčí za svoji sborovou tradici a pověst, tak je to právě Ferdinand Vach.  více

Ve dvou dnech po sobě se setkala dvě výročí úmrtí pěvců, kteří značnou část své kariéry svázali s brněnskou operou. Sopranistka Gita Abrahámová a basbarytonista Rudolf Asmus patřili ke kmenovým členům souboru. Druhý z nich působil úspěšně také v berlínské Komické opeře, kterou vedl legendární režisér Walter Felsenstein.  více

Skládat začala již v dětském věku, měla nesporný talent, během krátkého života získala ohlas u publika i oficiální uznání. Zdrobnělé pojmenování Vitulka sebevědomým orchestrálním kompozicím spíš odporuje, než aby souznělo.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více