Vladimír Jedenáctík: ušlechtilý hlas v odrbaném kabátě

Vladimír Jedenáctík: ušlechtilý hlas v odrbaném kabátě

Hrál na piano v baru, doprovázel v kině němé filmy, ale nejvíc ze všeho se učil zpívat. Nakonec to dotáhl až na sólistu Národního divadla v Praze, kam ho předešla přezdívka „brněnský Šaljapin“.

Když tenorista Ivo Žídek vzpomínal na začátky svého angažmá v Národním divadle, zmínil také jisté rezervy, které měl v péči o svůj vzhled: „Měl jsem jediný manšestrák z konfekce a pak – necítil jsem potřebu se denně holit. Tehdejší první dáma souboru Marta Krásová mi jemně naznačila, že vzhledem ke svému mládí a typu přece nemohu chodit jako Jedenáctík.“ Tolik k zevnějšku basisty, který tak kontrastuje s jeho typem charakterního herce nebo snad operního pěvce – jak chcete. V Jedenáctíkově případě to bylo skoro jedno, zřejmě by se dobře uživil každým oborem zvlášť. On je navíc ale dovedl na jevišti skloubit, což v dobách jeho kariéry nebyla samozřejmost ani pro absolutní špičky oboru.

Vladimír Jedenáctík se narodil v Brně v roce 1905, jeho otec byl tajemníkem brněnského Zemského divadla. Na klavír učila Vladimíra hrát jeho matka, která ho také přivedla k Valentinu Šindlerovi – tenoristovi brněnské opery známému také jako „stréček Křópal z Břóchovan“. Ten se stal prvním Jedenáctíkovým učitelem zpěvu a přestože v jeho hlasu příliš nadějí pro budoucí kariéru pěvce původně nenacházel, žáka získal vytrvalého a časem změnil názor. Jedenáctík chodil na hodiny ještě k Máši Fleischerové, v letech 1924–25 docházel i na brněnskou konzervatoř a nakonec ho Šindler přivedl k tehdejšímu řediteli brněnské opery Františku Neumannovi. Ten ho nejdříve využil pro záskoky jako druhého vězně v Beethovenově Fideliovi a jako Adolfa v Dvořákově Jakobínovi a nakonec mu od roku 19 27 nabídl trvalou smlouvu.

Jedenáctík se u Šindlera a Fleischerové naučil pěvecké řemeslo a herectví v něm zřejmě dřímalo úplně přirozeně. Vždy k němu patřilo cosi komediálního, pamětníci ho spojovali s Jindřichem Mošnou, především ale dokázal vykreslit své postavy naprosto věrně a publikum mu všechno věřilo. Jeho vojenský vysloužilec Bonifác, který neúspěšně svádí pannu Rózu ve Smetanově Tajemství, nebyla jen směšná naparující se figura. Měl v sobě kus opravdové přitažlivosti a zdálo se samozřejmé, že má u Rózy šanci na úspěch. Jedenáctíkův humor charakterizovala spíš ostrá karikatura, nikdy ne fraška. Parádní partií pro něj byl purkmistr van Bett v Lortzingově Caru a tesaři, vzorová role pro komický bas. Až překvapivě vážný a lyrický je naopak Rarach z Čertovy stěny Bedřicha Smetany.

Svých vrcholů ale dosáhl Vladimír Jedenáctík v charakterních rolích, zmíněné nálepky brněnského Šaljapina se mu dostalo po nastudování Massenetova Dona Quijota, který byl původně pro slavného ruského basistu napsán. Stejně úspěšný byl v jeho podání Verdiho Falstaff. Do Národního divadla v Praze pozval Jedenáctíka Václav Talich, který mu jako první roli svěřil krále Hidraota v Dvořákově Armidě a poté Kalibana ve Fibichově Bouři. Kritika oslavovala „jadrný humorný živel s názvuky na tragiku“ a pěvec se propracovával českým repertoárem až k Dikému v Janáčkově Káti Kabanové, Vávrovi v Burianově Maryši a Fjodoru Karamazovovi v Jeremiášových Bratrech Karamazových.

Jedenáctíkův bas byl objemný, spíš vyšší, ale vraťme se k Ivu Žídkovi, který svého staršího kolegu charakterizoval takto: „Do šatny vstupoval vždy jako car a ihned si do impozantních nosních dírek zasunul kapátko se Sanorinem, aby se dutiny jeho dýchacího úsilí řádně pročistily a rezonance získala plnou sílu. Bylo obdivuhodné, jaké tóny se dají lidským orgánem vyprodukovat. V šatně se bez zábran pohyboval vždy v dlouhých flanelových spodkách, kterými by sexuchtivé dámy rozhodně neokouzlil. Byl robustní, vedl svérázný rodinný život. Choval v bytě malý zvěřinec včetně křečka, pejska a slepic. Těmi bavil silvestrovské publikum, když je jako Don Basilio v Lazebníku sevillském vodíval na provázku po jevišti. Byl vynikající Inkvizitor v Donu Carlosovi nebo jedinečný Štelina v Krútňavě, s partií vždy propracovanou do detailů. Oproti Eduardu Hakenovi, který téměř stále zpíval se semknutými rty, hlaholil Jedenáctík plným otevřeným chřtánem, div mu sanice nevyskakovaly z pantů.“

Svoje herectví uplatnil i ve filmu, i když spíš v epizodních rolích, hrál otce Pavla Maliny v Petrolejových lampách, Kyklopa v Láskách mezi kapkami deště, objevil se jako flašinetář v Herzově pohádce Deváté srdce (cca od 9:40 min.)

Vladimír Jedenáctík se narodil 18. července 1905, letos by se tedy dožil 110 let. Zemřel 9. srpna 1980 v Praze, v neděli uplyne 35 let od jeho smrti.

Titulní foto Kecal, Prodaná nevěsta (archiv autora) a Tkalci Víta Nejedlého (vlevo Václav Bednář, vpravo Přemysl Kočí archiv Národního divadla v Praze). Vzpomínky Iva Žídka pocházejí z knihy Jak možná věřit (vydalo nakladatelství Formát a Knižní klub v roce 1998, spoluautor Josef Herman).

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před sto čtyřiceti lety se v Přerově narodil František Neumann, první šéf brněnské opery po První světové válce a dirigent světových premiér oper Leoše Janáčka.  více

Před sto dvaceti lety se narodil tenorista Václav Šindler známý též jako Jozéfek Melhoba.  více




Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce