Vladimír Jedenáctík: ušlechtilý hlas v odrbaném kabátě

Vladimír Jedenáctík: ušlechtilý hlas v odrbaném kabátě

Hrál na piano v baru, doprovázel v kině němé filmy, ale nejvíc ze všeho se učil zpívat. Nakonec to dotáhl až na sólistu Národního divadla v Praze, kam ho předešla přezdívka „brněnský Šaljapin“.

Když tenorista Ivo Žídek vzpomínal na začátky svého angažmá v Národním divadle, zmínil také jisté rezervy, které měl v péči o svůj vzhled: „Měl jsem jediný manšestrák z konfekce a pak – necítil jsem potřebu se denně holit. Tehdejší první dáma souboru Marta Krásová mi jemně naznačila, že vzhledem ke svému mládí a typu přece nemohu chodit jako Jedenáctík.“ Tolik k zevnějšku basisty, který tak kontrastuje s jeho typem charakterního herce nebo snad operního pěvce – jak chcete. V Jedenáctíkově případě to bylo skoro jedno, zřejmě by se dobře uživil každým oborem zvlášť. On je navíc ale dovedl na jevišti skloubit, což v dobách jeho kariéry nebyla samozřejmost ani pro absolutní špičky oboru.

Vladimír Jedenáctík se narodil v Brně v roce 1905, jeho otec byl tajemníkem brněnského Zemského divadla. Na klavír učila Vladimíra hrát jeho matka, která ho také přivedla k Valentinu Šindlerovi – tenoristovi brněnské opery známému také jako „stréček Křópal z Břóchovan“. Ten se stal prvním Jedenáctíkovým učitelem zpěvu a přestože v jeho hlasu příliš nadějí pro budoucí kariéru pěvce původně nenacházel, žáka získal vytrvalého a časem změnil názor. Jedenáctík chodil na hodiny ještě k Máši Fleischerové, v letech 1924–25 docházel i na brněnskou konzervatoř a nakonec ho Šindler přivedl k tehdejšímu řediteli brněnské opery Františku Neumannovi. Ten ho nejdříve využil pro záskoky jako druhého vězně v Beethovenově Fideliovi a jako Adolfa v Dvořákově Jakobínovi a nakonec mu od roku 19 27 nabídl trvalou smlouvu.

Jedenáctík se u Šindlera a Fleischerové naučil pěvecké řemeslo a herectví v něm zřejmě dřímalo úplně přirozeně. Vždy k němu patřilo cosi komediálního, pamětníci ho spojovali s Jindřichem Mošnou, především ale dokázal vykreslit své postavy naprosto věrně a publikum mu všechno věřilo. Jeho vojenský vysloužilec Bonifác, který neúspěšně svádí pannu Rózu ve Smetanově Tajemství, nebyla jen směšná naparující se figura. Měl v sobě kus opravdové přitažlivosti a zdálo se samozřejmé, že má u Rózy šanci na úspěch. Jedenáctíkův humor charakterizovala spíš ostrá karikatura, nikdy ne fraška. Parádní partií pro něj byl purkmistr van Bett v Lortzingově Caru a tesaři, vzorová role pro komický bas. Až překvapivě vážný a lyrický je naopak Rarach z Čertovy stěny Bedřicha Smetany.

Svých vrcholů ale dosáhl Vladimír Jedenáctík v charakterních rolích, zmíněné nálepky brněnského Šaljapina se mu dostalo po nastudování Massenetova Dona Quijota, který byl původně pro slavného ruského basistu napsán. Stejně úspěšný byl v jeho podání Verdiho Falstaff. Do Národního divadla v Praze pozval Jedenáctíka Václav Talich, který mu jako první roli svěřil krále Hidraota v Dvořákově Armidě a poté Kalibana ve Fibichově Bouři. Kritika oslavovala „jadrný humorný živel s názvuky na tragiku“ a pěvec se propracovával českým repertoárem až k Dikému v Janáčkově Káti Kabanové, Vávrovi v Burianově Maryši a Fjodoru Karamazovovi v Jeremiášových Bratrech Karamazových.

Jedenáctíkův bas byl objemný, spíš vyšší, ale vraťme se k Ivu Žídkovi, který svého staršího kolegu charakterizoval takto: „Do šatny vstupoval vždy jako car a ihned si do impozantních nosních dírek zasunul kapátko se Sanorinem, aby se dutiny jeho dýchacího úsilí řádně pročistily a rezonance získala plnou sílu. Bylo obdivuhodné, jaké tóny se dají lidským orgánem vyprodukovat. V šatně se bez zábran pohyboval vždy v dlouhých flanelových spodkách, kterými by sexuchtivé dámy rozhodně neokouzlil. Byl robustní, vedl svérázný rodinný život. Choval v bytě malý zvěřinec včetně křečka, pejska a slepic. Těmi bavil silvestrovské publikum, když je jako Don Basilio v Lazebníku sevillském vodíval na provázku po jevišti. Byl vynikající Inkvizitor v Donu Carlosovi nebo jedinečný Štelina v Krútňavě, s partií vždy propracovanou do detailů. Oproti Eduardu Hakenovi, který téměř stále zpíval se semknutými rty, hlaholil Jedenáctík plným otevřeným chřtánem, div mu sanice nevyskakovaly z pantů.“

Svoje herectví uplatnil i ve filmu, i když spíš v epizodních rolích, hrál otce Pavla Maliny v Petrolejových lampách, Kyklopa v Láskách mezi kapkami deště, objevil se jako flašinetář v Herzově pohádce Deváté srdce (cca od 9:40 min.)

Vladimír Jedenáctík se narodil 18. července 1905, letos by se tedy dožil 110 let. Zemřel 9. srpna 1980 v Praze, v neděli uplyne 35 let od jeho smrti.

Titulní foto Kecal, Prodaná nevěsta (archiv autora) a Tkalci Víta Nejedlého (vlevo Václav Bednář, vpravo Přemysl Kočí archiv Národního divadla v Praze). Vzpomínky Iva Žídka pocházejí z knihy Jak možná věřit (vydalo nakladatelství Formát a Knižní klub v roce 1998, spoluautor Josef Herman).

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Před sto čtyřiceti lety se v Přerově narodil František Neumann, první šéf brněnské opery po První světové válce a dirigent světových premiér oper Leoše Janáčka.  více

Před sto dvaceti lety se narodil tenorista Václav Šindler známý též jako Jozéfek Melhoba.  více




Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce