Vladimír Tomš: brněnská premiéra i předčasná smrt tenoristy

12. březen 2015, 8:52

Vladimír Tomš: brněnská premiéra i předčasná smrt tenoristy

Jsou pěvci, kteří s Brnem spojili celou kariéru. Vladimír Tomš tu zpíval při prvním uvedení opery Otakara Ostrčila Honzovo království, což byla v roce 1934 velká událost, a potom už sem přijel jen zemřít. Jeho umělecký triumf i konec si v Brně podaly ruku.

Sláva operního pěvce je strašlivě pomíjivá. Přežít jej mohou jedině nahrávky, a to ještě musí mít štěstí, že se k nim někdo chce vracet. Nestačí jenom vycizelované a mimořádné interpretační umění. Pokud k tomu nepřistoupí ještě kouzlo osobnosti, charisma přetvořené do legend, i ten nejkrásnější hlas je pro budoucnost ztracen. A k tomu se občas přidají ještě stesky pamětníků, že nahrávky stejně nejsou to pravé, naživo to prý bylo něco úplně jiného. Žádný mikrofon prý nedokázal věrně zaznamenat varhanní hlas Kirsten Flagstad, neexistuje prý nahrávka, z níž bychom si mohli představit opravdový objem hlasu Lauritze Melchiora… mimochodem znáte ta jména? Pěvecké a divadelní umění se odehrává tady a teď. Vladimír Tomš narozdíl od Flagstad a Melchiora neboural kulisy Metropolitní opery, ale v české opeře zanechal i za svůj krátký život důležitou stopu.

Otakar Ostrčil byl nejen skladatel, ale také dirigent a ředitel opery pražského Národního divadla. Vytvořil v ní v letech 1920–1935 legendární éru a Vladimír Tomš patřil k jeho kmenovým pěvcům vedle sopranistky Ady Nordenové a basisty Emila Pollerta. Jmenuji zrovna tyto dva proto, že s nimi Ostrčil nahrál první operní komplet v dějinách české opery. Byla to vcelku předvídatelně Prodaná nevěsta a Tomš zpíval na nahrávce Jeníka. U všech tří nejde zdaleka jen o to, že byli pro nahrávání zrovna v té chvíli po ruce. Vytvářeli pod Ostrčilovým vedením interpretační styl, který dodnes pokládáme za určující a výchozí. Můžeme si jen představovat, jaká byla Prodaná při premiéře, jaká byla při Divadelní výstavě ve Vídni nebo pod Mahlerovým vedením v Metropolitní opeře. Ale tady už nejsme odkázaní na dobové kritiky, paměti a korespondenci, máme nahrávku. A nejen nahrávku, existuje i filmový záznam představení – tady už sice diriguje Jožka Charvát a Mařenku zpívá Ota Horáková, ale styl provedení zůstal zachován.

Vladimír Tomš na filmovém i zvukovém záznamu ukazuje všechny své přednosti. Měkký, ohebný hlas, procítěný lyrický projev a silnou hereckou vlohu (samozřejmě podmíněnou dobovými nároky a zvyklostmi). Jeho herectví oceňovala kritika natolik, že občas opomíjela i samotný zpěv, jak se stalo právě po premiéře Honzova království. Otakar Ostrčil byl sice šéfem pražské opery, ale premiéry vlastních děl zadával jinam a „doma“ je uváděl, až když se osvědčila. Opera na motivy pohádky L. N. Tolstého se silně pacifistickým vyzněním se svého prvního uvedení dočkala 26. dubna 1934 v Brně, Tomš v roli Honzy i samotné dílo slavily jednoznačný úspěch (v současné době bych pokládal za úspěch návrat díla na brněnské jeviště – třeba v příštím Roce české hudby, pokud je k tomu potřeba výročí).

Pokud pěvecký projev Vladimíra Tomše dospěl ke svým vrcholům pod vedením Otakara Ostrčila, herectví pěstovala další velká osobnost české opery – režisér Ferdinand Pujman (byl pověstný hlubokým, až filosofickým ponorem do studovaných děl, ale také svým puntičkářstvím). U Vladimíra Tomše se vlivy těchto „apollinských“ učitelů střetly v komplexním projevu zpívajícího herce. K tomu přistupovala ochota stále se něco nového učit a do značné míry zřejmě i tvárná osobnost. Z našich pěvců asi nejvíc připomínal Otakara Mařáka, jen byl proti jeho světoběžnictví více typem českého chlapce – pořád byl tak trochu maminčin. Také jeho kariéra je spojená výhradně s domácími divadly.

Narodil se 12. března 1900 – tedy právě před 115 lety – v Chrudimi. Otec mu brzy zemřel, matčiny příjmy pro sedmičlennou rodinu nestačily, takže se Tomš při studiu gymnázia živil lepením plakátů. Po maturitě získal úřednické místo v Bratislavě a později v Pardubicích, docházel ale také na hodiny zpěvu. Zpíval ve sborech i komorních sdruženích, ale přelomem pro něj bylo pardubické uvedení Hubičky, které režíroval Hanuš Thein. Ten přivedl talentovaného a hlasově obdařeného tenoristu ke svému učiteli Egonu Fuchsovi, kde se setkal také s Ferdinandem Pujmanem. Při absolventském představení zpíval Ladislava v Ostrčilově opeře Poupě a získal skladatelův příslib angažmá v Národním divadle. K jeho angažování také skutečně došlo po roce stráveném v ostravské opeře, kde se otrkal a vyzkoušel si rozmanitý – často i vyloženě nevhodný – repertoár, včetně Radama v Aidě a Wagnerova Parsifala. Potom už ale následovalo hostování a od roku 1930 i stálé angažmá v Národním divadle.

I když Vladimír Tomš zpíval řadu rolí světového repertoáru, jádro jeho činnosti patřilo české opeře od Smetany přes Fibicha až po Janáčka a zpíval samozřejmě i v dílech Ostrčilových. Herecké schopnosti jej přivedly i k melodramu, ztvárnil roli Atrea ve Smrti Hippodamie. Jeho nadějnou kariéru ukončil zhoubný nádor, Vladimír Tomš zemřel 6. prosince 1935 v Brně. Rok a půl po premiéře Honzova království, čtyři měsíce po Otakaru Ostrčilovi a dva měsíce po Emilu Pollertovi. Smuteční řeč při pohřbu v brněnském krematoriu pronesl Ferdinand Pujman, ale Vladimír Tomš svůj život již v době své nemoci shrnul sám: „Jestliže mi docházejí celé řady srdečných slov, pak si myslím, že i krátká moje životní dráha nebyla zbytečná a že dopustil-li by Všemohoucí, mohl bych s klidným svědomím uzavřít své životní účetnictví.“

Vladimír Tomš, zleva jako Skuratov, Honza a Jeník, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá.  více

Český Caruso, hlas podobný křídlovce, tak psávala kritika o českém tenoristovi Otakaru Mařákovi. Dnes si připomínáme 75 let od jeho úmrtí.  více

Viléma Přibyla jsem slýchal v Janáčkově divadle jako děcko a byl to jeden z mála pěvců, který mi utkvěl v paměti i do budoucnosti. Zůstal mi v hlavě i přes několikaletou teenagerskou pauzu, kdy jsem operu ze života úplně vypustil. Netvrdím, že jsem už v dětství rozeznal jeho mimořádné schopnosti, ale nepamatoval jsem si jej skrz žádný nezvyklý kostým ani nehudební událost, takže v něm něco být muselo.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Nejčtenější

Kritika

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce