Vstoupit a poslouchat

1. květen 2013, 0:13
Vstoupit a poslouchat

Mohl obyvatel Brna v první polovině 16. století vidět na vlastní oči obrazy Hanse Memlinga, Albrechta Altdorfera nebo Leonarda da Vinci, aniž by opustil hranice svého města? Otázka je po způsobu barokních kázání provokativní a přitažená za vlasy, nechť. Když ale někdy kolem roku 1550 kdokoli vstoupil do farního chrámu svatého Jakuba v době nedělní či sváteční mše, mohl odkudsi z přední části chrámu zaslechnout vedle chorálního zpěvu duchovních také některé z mešních ordinárií tehdy (a v mnoha případech už drahnou dobu) nejslavnějších evropských skladatelů. Tak slavných, že se například i vyplatilo vydávat tiskem pod jejich jmény cizí díla, která se takto dál šířila.

Finančně náročná přestavba kostela sv. Jakuba na přelomu 15. a 16. století byla jedním z hlavních argumentů městské rady, aby jí panovník předal patronátní právo ke kostelu, k čemuž nakonec došlo roku 1532. Král Ferdinand I. své rozhodnutí sice o sedm let později raději doplnil v tom smyslu, že městská rada smí dosazovat pouze katolické kněze, ale právě toto opatření svědčí o nezadržitelné změně. Z nejviditelnějších výsad patronátního práva bylo zmíněno právo vybírat (a v této době i fakticky dosazovat) duchovní, neboť stejně jako městská rada již dlouho investovala poměrně veliké částky do stavebních úprav chrámu, nyní převzala i kontrolu nad kostelními penězi. V období reformace takto zaniklo množství nejrůznějších platů, vázaných k jednotlivým oltářům a počet duchovních se zredukoval. Na druhou stranu bylo Brno kolem roku 1550 s celkovým počtem 484 domů uvnitř hradeb druhým největším městem na Moravě, hned po Olomouci, a tak i vzhled kostela včetně hudby byly jeho vizitkou. Městská rada tehdy (kolem roku 1541) financovala například i nákladnou převazbu chorálních bohoslužebných knih z pozdního středověku, které byly u sv. Jakuba používány při méně slavnostních příležitostech snad až do 18. století.

Moravská královská města, jejichž většinově německý patriciát zachoval v době husitských bouří věrnost katolické církvi, začala velmi záhy sympatizovat s luterstvím. Odpor krále a katolických církevních institucí vedl k tomu, že brněnská městská rada prosazovala protestantské kazatele spíše neoficiální cestou ve snaze nevyprovokovat přímý konflikt. Až do začátku výrazných protireformačních opatření, sledovatelných v Brně přibližně od sedmdesátých let 16. století, se k této éře dochovalo jen velice málo písemností, z nichž by bylo možné poznat blíže tehdejší náboženské poměry ve městě.

Z hlediska samotného liturgického provozu však ani reformační tendence nepředstavovaly bezprostřední změny: nejslavnostnější typ bohoslužby (zejména její vícehlasé, sborem zpívané části) zůstal dál vázán na latinský jazyk a jen v drobnostech se tu a tam uplatňoval i mateřský jazyk, tedy především němčina. Přitažlivost mateřského jazyka nespočívala jen ve srozumitelnosti, ale také v možnosti podílet se na bohoslužebném zpěvu v rámci celé obce věřících.

O fungování farní školy, přesněji žákovského sboru, není známo téměř nic. Chybějí jména jednotlivých učitelů a hudebníků, užití varhan a jejich umístění spolu se zpěváky do patra nad chrámovou sakristií spíše předpokládáme. Počet hudebníků by byl snad odvoditelný z velikostí dochovaných zpěvníků pomocí experimentu „kolik zpěváků se vejde kolem jednoho rukopisu a dokáže z něj zpívat“. Po způsobu středověkých kodexů se totiž v chrámovém prostředí zpívalo dlouho do 16. století často z jednoho velkého rukopisu (Chorbuch, tj. příznačně sborová kniha), na jehož rozevřenou dvoustranu (apertura) byly po směru hodinových ručiček vepsány samostatně part diskantu, altu, tenoru a basu. Při zpěvu z kodexu se pak nejblíže k němu obvykle postavili nejmenší zpěváci – chlapci diskantisté, kteří zpívali nejvyšší hlas, o ostatní se zpravidla postarali dospělí zpěváci, učitelé a jejich pomocníci. S využitím falsetu se ostatně školení zpěváci mohli poměrně pohodlně dostat až do sopránové polohy. Kolem poloviny 16. století navíc můžeme už i v Brně předpokládat spoluúčast městských hudebníků, kteří jinak měli na starosti péči o veškeré světské produkce, pravidelné vyhrávání z radniční věže nebo při slavnostním zasedání městské rady a významných návštěvách. V kostele pak tito hudebníci hráli nejčastěji na cinky (dřevěný dechový nástroj, na nějž se hraje jako na flétnu, opatřený nátrubkem) a na renesanční trombóny s velmi hebkým tónem, který se ideálně pojí s barvou sboru a malých varhan (viz níže odkaz na Josquinovu mši Hercules dux Ferrariae).

Mezi rukopisy svatojakubské farní knihovny ležely dlouho nepovšimnuty dva objemné kodexy, vzniklé někdy kolem roku 1550 jako svod vícehlasého repertoáru pro svatojakubský kůr. Oba rukopisy obsahují především vícehlasá zhudebnění mešního ordinária (i v dobové terminologii zvané jednoduše mše / missa). Větší rukopis obsahuje celkem 26 mší a dvě samostatná zhudebnění části Věřím (Credo). Menší rukopis má poněkud pestřejší obsah, vedle devíti mešních cyklů zahrnuje také dvacet zkrácených cyklů proprií (proměnlivých části, každá neděle a svátek měla vlastní cyklus zpěvů). Oba rukopisy reprezentují typ zvaný Chorbuch, vycházející z tradice středověké liturgické knihy a z principu takzvané apertury, kdy se využívala celá otevřená dvoustrana.

Z hlediska potřeb liturgického provozu ve farním kostele sv. Jakuba je možné celkový počet mší (26+9) považovat za dostatečný – vícehlasé mše se uváděly pravděpodobně o všech nedělích a svátcích v rámci hlavní mše farnosti (tzv. summa, hrubá). Obdobně se užívaly i cykly proprií z menšího rukopisu, která jsou určena pro konkrétní svátky v rámci liturgického roku. Kromě vánočního a velikonočního cyklu se jedná zejména o propria ke svátkům Panny Marie, sv. Anny, sv. Marie Magdaleny, sv. Jana Křtitele, sv. Petra a Pavla, sv. Martina a sv. Mikuláši. Zpěvy na svátek patrona farního kostela zde chybějí. Snad byly obsaženy ve třetím kodexu, který se ze svatojakubské knihovny ztratil už někdy v průběhu 19. století.

Větší rukopis má desky potažené tmavohnědou kůží zdobené slepotiskem, na rozdíl od původních spon se dochovaly mosazné nárožnice a středové kování. Slepotisková výzdoba zadní strany desek obsahuje vedle obvyklých ornamentálních vzorů také stylizované písmeno „h“, umístěné níže od středové růžice. Tentýž znak se nalézá spolu se seznamem skladeb na předním přídeští, tentokrát umístěný ve štítě, v pásce nad ním byl vepsán letopočet [15]50, páska pod štítem pak obsahovala dvě písmena, z nichž se dochovalo jen druhé H. Ačkoli tento papírový kodex nemá zdaleka tak reprezentativní charakter jako starší chorální knihy a neobsahuje ani žádné iluminace, přesto bylo jeho pořízení bezpochyby velmi nákladné – počínaje papírem velkého formátu (dovezeného pravděpodobně až z Benátek), přes solidní vazbu až k desítkám (či stovkám) hodin strávených sháněním skladeb a jejich opisováním do rukopisu. Sponzorem, tehdejším jazykem spíše donátorem, byl tedy zřejmě onen tajemný měšťan „H“.

Mezi skladateli převažují především franko-vlámští skladatelé, kteří až do poloviny 16. století platili za nejvyšší autoritu. Nejčastěji je zastoupen slavný Josquin Desprez (†1521), jehož skladby se záhy po roce 1500 začaly šířit díky benátskému nototisku, a jeho současníci Pierre de la Rue (†1518), Heinrich Isaac (†1517), Antoine Brumel (†1512) spolu s dalšími (viz níže). O půl až celou generaci mladší jsou skladatelé Dionisius Prioris, Claudin de Sermisy, Adrian Willaert a konečně Španěl Cristobal de Morales (†1553), zastoupený šestihlasou melancholickou mší, melodicky vycházející ze slavného Josquinova chansonu Mille regretz. Z téměř domácí tvorby (avšak co může v kontextu 16. století znamenat domácí?) obsahují oba rukopisy odjinud neznámé mše Heinricha Fincka (zemřel roku 1527 jako kapelník Ferdinanda I. ve Vídni), Slezana Thomase Stolzera, který se v roce 1526 utopil poblíž Znojma v Dyji, a vídeňského hudebníka Wolfganga Gräfingera; snad mezi lokální autory i zatím odjinud neznámý Matthaeus Parthenius.

Menší rukopis se dochoval v horším stavu. Dřevěné desky potažené tmavohnědou kůží značně zpuchřely, o což se zasloužil především červotoč. Tento rukopis je oproti předešlému méně majestátní nejen ve formátu, ale také z hlediska rozměrem i zdobností skromnějšího kování. Příznačně zde nenajdeme ani stopu po případném sponzorovi. Vedle mší již zmíněných skladatelů se zde nachází také zajímavá mše Alma Redemptoris Mater francouzského skladatele Pierra Moulu (†1550?), zde nadepsaná jako Cum et sine pausis – skladbu tak bylo možné provést dvojím způsobem s využitím či vynecháním delších pauz (jejich vynecháním pak vzniká alternativní kratší verze). Anonymně se zde vyskytují také propriální cykly, jejichž autorem je především Heinrich Isaac, dvorní skladatel císaře Maxmiliána I. Habsburského. V případě dvou anonymních mší a samostatné části Credo se vždy v horním hlase vyskytují německé texty duchovních písní a parafrází. Z hlediska provozovací praxe mohlo toto jazykové rozdvojení (diskant německy, ostatní hlasy latinsky) také znamenat, že pouze diskant, horní hlas, byl zpíván, další hlasy pak mohly být pouze hrány, nejspíše na varhany. Takto by totiž také více vynikly původní písňové melodie v diskantu – nejde totiž o pouhé vložky či přetextování, ale o typ středoevropské kompozice využívající jako předlohu duchovní písně v mateřském jazyce, což svědčí o pronikání reformačních myšlenek a principů do svatojakubské farnosti nejpozději kolem poloviny 16. století.

Znovuobjevení dvou zapomenutých sborníků renesanční polyfonie v brněnské svatojakubské knihovně znamená zásadní posun v dosavadním poznání místní hudební kultury, navíc z území dnešního státu je znám už jen jediný obdobný pramen, pocházející z německojazyčného prostředí severočeských měst. Oba kodexy svědčí o pozoruhodném rozmachu franko-vlámské renesanční polyfonie i o recepci a osvojení tohoto stylu ve střední Evropě. Svědčí o poměrně dlouhodobé popularitě děl skladatelů z přelomu 15. a 16. století, jejichž mše zaznívaly při slavnostních bohoslužbách v brněnském farním chrámu sv. Jakuba v polovině 16. století a pravděpodobně i později. Mnohé skladby se navíc v brněnských rukopisech dochovaly unikátně a tak se snad teprve v následujících letech dočkají svého znovuoživení, rozeznění.

zdroje:
Horyna, Martin – Maňas, Vladimír: Two Manuscripts of Polyphonic Music in Brno from the Mid-Sixteenth Century. Early Music, Vol. 40, 2012, no. 4, s. 553–575.
Bretholz, Berthold: Die Pfarrkirche zu st. Jakob in Brünn. Brünn 1901
Petr, Stanislav: Soupis rukopisů knihovny při farním kostele svatého Jakuba v Brně. Praha 2007.
Dumitrescu, Theodor: Who Was “Prioris”? A Royal Composer Recovered, Journal of the American Musicological Society, Vol. 65, No. 1 (Spring 2012), s. 5–65.

Foto Petr Šmerkl, Wikipedia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Labyrint

Pro případného zájemce přikládám ne zcela obvyklé bludiště seznamů. Renesanční polyfonie už v kostele svatého Jakuba prakticky nezaznívá, a tak ve smyslu příznačně aktuální náhražky odkazuji na bezedný Youtube.

Slavná mše Josquina Desprez, v níž jméno svého tehdejšího mecenáše Ercola d’Este (Hercules dux Ferrariae) přeložil do melodie jako lakonické re-ut-re-ut-re-fa-mi-re neboli dcdcdfed) se zde nabízí v pozoruhodné rekonstrukci celé zpívané mše (i s chorálními proměnlivými částmi) s ansámblem dechových nástrojů.

V čistě vokálním provedení se v úplnosti nabízejí Josquinova Missa L’homme arme sexti toni nebo Missa Pange lingua v podání Tallis scholars (obě mají kolem třiceti minut) zde

a ještě jednou tady

Jedna z mnoha mší na píseň o ozbrojeném muži, v tomto případě od jednoho z nejpozoruhodnějších Josquinových současníků Pierra de la Rue v barevně zajímavé nahrávce Ensemble Clement Janequin

Ze zvukově velice kompaktních a uchu příjemných mší Antoina Brumela alespoň krátkou ukázku opět melancholického Sanctus a Agnus Dei z jeho mše A l’ombre d’ung buissonet

O něco mladší je pětihlasá mše Adriana Willaerta Super Benedicta (vychází z Willaertova moteta). O autorství se často pochybuje vzhledem k tomu, že ve dvou rukopisech je připsána Willaertovi, v druhých dvou méně známému Hesdinovi. Brněnský rukopis potvrzuje Willaertovo autorství. Zde navíc s ukázkou dobové bílé menzurální notace.

Zmíněná, výsostně melancholická mše Cristobala de Morales vychází z Josquinova chansonu Mille Regretz (Tisíckráte lituji, že jsem Vás opustil a vzdálil se od Vaší milované tváře, opanoval mne takový smutek a bolestivé utrpení, že cítím, že mé dny se již chýlí ke konci.), ke slyšení například zde

a zde Sanctus Moralesovy mše, ačkoli zrovna v brněnském rukopise je opsána jiná verze téže skladby, výrazně odlišná od Moralesovy sbírky mší, vydané v Římě roku 1544.


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce