Vytištěno v Brně… ke zpívání

Vytištěno v Brně… ke zpívání

Napsat text, najít či složit melodii, vysázet, vytisknout, prodat, zpívat. … Najít, přečíst (a zpívat?). Aneb o několika pozoruhodných brněnských tiscích přelomu 17. a 18. století.

Teprve od konce 17. století byl v Brně obnoven knihtisk. Zdánlivě samozřejmý výdobytek významnějších (Praha, Olomouc), ale i menších měst (Litomyšl) v Brně v průběhu 17. století citelně chyběl. Tiskaři zde působili v předbělohorské době. Tehdy byla jejich produkce poměrně pestrá, vždy v úzkém vztahu k potenciálním zadavatelům a odběratelům. S vypuknutím Třicetileté války ale dochází k přerušení této tradice, tiskaři pak působí například v blízkých Oslavanech a posléze v Mikulově, jen ve čtyřicátých letech nakrátko opět v Brně. Po několik desetiletí jsou pak knihy z Brna a pro Brno vydávány v Olomouci, v Litomyšli, nebo v Kladsku (Glatz). Tamní tiskař Pega například pro brněnské jezuity vydal německou příručku-zpěvník pro poutníky do Tuřan (Marianische Kirchfahrt, 1682) jezuity Joanna Dilata, jednoho ze studentských obránců Brna před Švédy v roce 1645, nebo mariánský traktát (Foederis Arca, 1684) brněnského augustiniána Arborela. Ten pochopitelně zdůrazňuje význam milostného obrazu Panny Marie Svatotomské a své úvahy člení do kapitol, těžkopádně přeložených jako pochvalné pozouny (Lob-Posaun) podle dobové módy využívající hudebních termínů. Ony hudební aluze v tehdejší literatuře snad případně dosvědčují, jaký význam se přikládal sluchovému vjemu, možnosti poslouchat (ne tak samozřejmé jako dnes) nebo (naopak daleko častější) možnosti spoluvytvářet hudbu, třeba jen prostým zpěvem na ulici či v chrámu.

Nová brněnská tiskárna fungovala až od roku 1689, od té doby se knihtisk už nezastavil. Hned o rok později vydal tiskař Sinapi pozoruhodnou a obsáhlou příručku pro bratrstvo Božího těla z brněnské svatojakubské farnosti (Kräftige Geistliche Seelen-Nahrung). Začátek titulu knihy by se dal přeložit jako „mocná duchovní strava pro duši“. Z různých duchovních návodů, modliteb a písní sestavil tuto příručku „jeden ze členů bratrstva“. Ještě dříve než se případný čtenář dostane k tomu, aby knihu prolistoval, pravděpodobně mu do oka padne úvodní rytina s vyobrazením Poslední večeře a nadpisem Duchovní strava pro duše. Ve spojení s titulem knihy nabízela případnému zvědavci dostatečné množství informací a byla jakýmsi instruktážním prologem příručky. Rytinu lze ovšem chápat i jako určitý erb bratrstva.

Výjimečnost příručky spočívá především v tom, že má vlastní písňový oddíl. Pátá kapitola knihy obsahuje celkem devatenáct písní, zařazených do jednotlivých tematických oddílů. Vždy je notován jejich nápěv i doprovodná basová linka, takže bylo možné podle dobové praxe snadno realizovat doprovod, nejspíše na positiv (malé varhany). Tato skutečnost činí tisk výjimečným z několika důvodů: Jednak jde o jediný známý písňový soubor raného novověku přímo pro brněnské prostředí, jednak notované písňové oddíly v příručkách bratrstev nejsou úplně běžné. Podstatně častěji se vyskytují pouze písňové texty, jako v případě starší příručky bratrstva Božího těla z roku 1609.

Písně se mohly zpívat (případně recitovat jako modlitby) k uctění Svátosti oltářní, při procesí na svátek Božího těla (u jednotlivých zastavení, tj. u čtyř oltářů) a během pravidelných procesí, před a po shromážděních a bohoslužbách. V některých případech určují užití poznámky před jednotlivými písněmi (například: „může se zpívat poté, co se shromáždí bratři a sestry“). Většinou se vztahovaly ke kultu Božího těla, dvě přímo ke Kristu, posledních šest k Panně Marii. Pozornost si zaslouží například desátá píseň Im Nahmen Jesu seynd wir hie („V Ježíšově jménu jsme se zde sešli a padáme na svá kolena“), určená ke společnému zpěvu po shromáždění. Má proto velmi jednoduchou hudební strukturu a snadno zapamatovatelnou melodii; krátkých šest slok vytváří jedinou větu.

U příležitosti výstavy věnované barokním bratrstvům na Moravě (Zbožných duší úl, Arcidiecézní muzeum Olomouc, 2010), vznikla také nahrávka těchto písní v podání Michaela Pospíšila, tahouna a často samojediného člena pozoruhodného souboru Ritornello. Kromě zmíněné písně Im Nahmen Jesu nechť zazní také příběh Zvěstování Panně Marii (kromě varhanního positivu jsou zde ke slyšení také zobcová flétna a viola da gamba).

V roce 1695 vydal brněnský tiskař Sinapi také příručku pro chrámové hudebníky olomoucké diecéze (Novae Agendae Olomucensis Directorium Chori), která byla už podle titulu rozšířením, dodatkem o rok dříve vydané diecézní agendy, jedné ze základních liturgických příruček. Vedle latinských chorálních zpěvů se zde nachází také 42 českých a 40 německých písní (většinou včetně melodie). Tehdejší olomoucký biskup Karel Liechtenstein-Castelcorno v předmluvě vysvětluje: „Aby nicméně tomuto dílu nic ani v nejmenším nescházelo, postarali jsme se, aby sem byly zařazeny písně německé a české, které je zvykem zpívat během roku před kázáním“ (citováno dle knihy Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001, s. 66). Mezi českými písněmi se nachází řada velmi starých ještě z doby předreformační, včetně vánoční Narodil se Kristus Pán.

V duchu přísných předpisů se tyto písně měly zpívat pouze mimo samotnou mši (kázání obvykle nebylo její součástí, ale bohoslužbě předcházelo či naopak jí následovalo), ačkoli dobová praxe byla podstatně uvolněnější. V kostele sv. Janů (u minoritů) se v 18. století na závěr každé pobožnosti (tedy snad každodenně) zpívala píseň o Nejsvětější svátosti Freuet euch, ihr lieben Seelen (Radujte se, milé duše). Kdyby si ji tamní hudebníci náhodou nepamatovali, mohli nahlédnout do zmíněného Directoria.

Na přelomu 17. a 18. století vyšla v Brně řada tisků s písněmi o svatých, obvykle jen několika stránkové, nenotované publikace menšího formátu. Pozoruhodnou výjimkou je píseň odkazující k úspěšné obraně Brna před Švédy v roce 1645 (Schweden-Schall und Brünner Wider-Hall / Švédů volání a brněnská odpověď), vydaná jako příloha ke kázání jezuity Scheffera. Už v samotném textu kázání je využito nejrůznějších hudebních prvků a metafor (nalaďte struny!), zvláštní melodie zmíněné písně přímo evokuje vojenský popěvek. Ozvěna Třicetileté války byla ještě po více než padesáti letech velmi silná. //A co teprve v jubilejním roce 1745? Tehdejší pestré oslavy, v nichž samozřejmě hudba nechyběla (pro tuto příležitost dokonce vzniklo zvláštní oratorium či zpěvohra), si snad zaslouží jedno z dalších budoucích zastavení.//

Literatura:

Vladislav Dokoupil: Soupis brněnských tisků. Staré tisky do roku 1800, Brno 1978. Milena Flodrová: Brněnský knihtisk v 17. a 18. století. In: Knihtisk v Brně a na Moravě (sborník z konference), Brno 1987. Jiří Sehnal – Jiří Vysloužil: Dějiny hudby na Moravě, Brno 2001. Petr Voit: Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století, Praha 2006. Tomáš Malý – Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita: Vnitřní krajina zmizelého města. Náboženská bratrstva barokního Brna, Brno 2010. Vladimír Maňas – Zdeněk Orlita – Martina Potůčková (edd.): Zbožných duší úl. Náboženská bratrstva v kultuře raněnovověké Moravy, Olomouc 2010.

Obrázky pocházejí z archivu autora článku, nahrávky použity se souhlasem Michaela Pospíšila

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V závěru předbělohorské epochy katolická církev hledala své místo v konkurenci dalších církví. Mezi její nástroje patřila mimo jiné hudba a vizualita, snaha o obnovu dávných obřadů i sledování a adaptace dobových trendů.  více

Filozofující rozehrávku z důvodů opatrnosti raději opouštím hned po vyřčení a utíkám do bezpečí dávné minulosti, kde lze fabulovat trochu bezpečněji.  více

Pokud chcete vidět na počátky hudby v Brně z ptačí perspektivy, běžte na Moravské náměstí. Předtím si ale přečtěte první díl seriálu Vladimíra Maňase o hudební historii města. Brněnská hudební historie právě začíná.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více