Zanechte zbytečných nadějí: Brundibár zůstal v ghettu

Zanechte zbytečných nadějí: Brundibár zůstal v ghettu

Děti ze sociálně vyloučených částí Brna sehrály v Divadle na Orlí operu Hanse Krásy Brundibár. Kdysi ji v Terezíně hrávaly děti židovské, dnes to byli převážně malí Romové. Ze svého současného ghetta tím ale vyšli jen na chvíli.

Každý žije v nějaké formě ghetta – alespoň v jeho mentální rovině, kdy není schopen prolomit hranice vlastní omezenosti. Dokud tyto mantinely představivosti zůstávají jen v našich hlavách, dá se s tím nějak, byť nuzně, žít. Jenomže ony tam nezůstávají věčně.

Představení Brundibár z ghetta, které v Brně sehrály převážně romské děti v rámci festivalu Ghettofest, má víc než jen historický či symbolický charakter. Opera Brundibár, která kdysi sloužila k obveselení dětí v Terezíně, před vás dokáže při troše citlivosti vystavět slušnou porci deprese, frustrace a úzkosti. Ne však proto, že by byla sehrána špatně nebo sama svým obsahem byla deprimující. Naopak.

Stane se tak proto, že není rok 1942, ale rok 2015, před vámi stojí malí Romové z tzv. ghetta brněnského a žijí ve společnosti, kde by majorita neměla problém je zase poslat do nějakého sběrného tábora. Minimálně. Je rok 2015 a vedle pomníku poukazujícího na genocidu jejich předků stojí stále funkční „prasečák“. Zatímco před vámi defilují malé děti, v jiném kontextu se o nich v různých diskusích dočtete, že jsou lidský odpad nebo budoucí zloději. I když autoři těchto vět mají ruce v kapsách, stejně tu vztyčenou pravici vidíte. Pravici slušných lidí.

brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-004 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-016 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-018 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-020 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-021 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-023 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-025 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-027 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-029 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-030 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-031 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-039 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-041 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-042 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-048 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-050 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-052 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-054

Je dobře, že taková představení existují a lidé se na ně chodí dívat. Protože ten triviální poznatek, že jsou všechny děti stejné, běhá po jevišti a nedovolí vám uhnout pohledem. Je bezpochyby děsivé, že představení z terezínského ghetta je stále aktuální. Dokonce se vám může snadno stát, že se vám po představení udělá z vašich bílých a slušných spoluobčanů tak trochu špatně.

Ani z narvaného divadla si není nutné odnášet zbytečnou naději. Bílá střední třída se dojala nad tím, jak se umí hezky dojmout, snědla chlebíček, spláchla ho deckou vína z kelímku a šla domů. Děcka se sbalila a šla taky domů. Do svýho ghetta, „mezi svý“. Čeští rasisti nešli nikam, protože když všechno víte, nemusíte nikam chodit.

Nicméně proč končit nihilisticky. Ten příběh se opakuje v různých variacích neustále. Když někomu přestanete házet klacky pod nohy, stavět mu laťku výš, než kde jste ji vy sami kdy viděli, a navrch mu dáte šanci a prostor, ze světa se náhle stane lepší místo k životu. Malí Romové v Brundibárovi dokázali, že svou šanci rozhodně nepromarnili.

Teď je jen otázka, jestli jim bílí dospělí ještě někdy nějakou šanci dají nebo nadšeným aplausem také skončil ten záblesk pocitu, že jsou zcela rovnoprávnou součástí naší maloměstské společnosti. Stejně jako platí heslo, že „Romové nemůžou za vaše posraný životy“, tak je bohužel rovněž pravda, že bílá majorita za ty jejich posraný životy může docela dost. A je docela načase s tím začít něco dělat.

Brundibár z ghetta. Provedení opery Hanse Krásy a Adolfa Hoffmeistera Brundibár v rámci festivalu Ghettofest. Hrály a zpívaly děti ze základních škol Merhautova a Nám. 28. října, dále Josef Škarka, Linda Keprtová a Brno Contemporary Orchestra (dirigent Pavel Šnajdr). Premiéra 5. června 2015, Divadlo na Orlí, Brno.

Foto Jiří Salik Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

„Můžu se zeptat, jakou používáš voňavku?“ zeptal se mě malý romský kluk. „Fahrenheita,“ odpovídám pobaveně. Uznale kývl hlavou a zase zmizel v klubku různě velkých dětí, na které pokřikovala režisérka Linda Keprtová, aby byly laskavě zticha. Má pravdu, nejsou v Muzeu romské kultury kvůli tlachání, ani toaletním vodám, nacvičují operu Brundibár. Jednoduchou hříčku se zpěvy celosvětově proslavilo uvádění v terezínském ghettu.  více

Největší problémy jsou ty, které jsou nejblíž – to platí jak pro lidi, tak pro města. Za nejproblémovější a nejnebezpečnější lokalitu Brna je obecně považováno území vymezené přibližně ulicemi Cejl a Francouzská. Je to vlastně plácek, který obejdete pěšky za nějakých dvacet minut, když se budete courat tak za třicet. V našich očích ale narostl do obludných rozměrů vyjádřených přezdívkou Brněnský Bronx. Bydlí v něm hodně Romů a kdo tam v noci vejde, tomu hlava sejde. Proč si to lidé myslí, kdo a jak v našem malém Bronxu žije a proč se v něm koná Ghettofest – o tom všem mi něco řekla spoluorganizátorka festivalu Alica Heráková.  více




Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Nejčtenější

Kritika

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více