Zanechte zbytečných nadějí: Brundibár zůstal v ghettu

Zanechte zbytečných nadějí: Brundibár zůstal v ghettu

Děti ze sociálně vyloučených částí Brna sehrály v Divadle na Orlí operu Hanse Krásy Brundibár. Kdysi ji v Terezíně hrávaly děti židovské, dnes to byli převážně malí Romové. Ze svého současného ghetta tím ale vyšli jen na chvíli.

Každý žije v nějaké formě ghetta – alespoň v jeho mentální rovině, kdy není schopen prolomit hranice vlastní omezenosti. Dokud tyto mantinely představivosti zůstávají jen v našich hlavách, dá se s tím nějak, byť nuzně, žít. Jenomže ony tam nezůstávají věčně.

Představení Brundibár z ghetta, které v Brně sehrály převážně romské děti v rámci festivalu Ghettofest, má víc než jen historický či symbolický charakter. Opera Brundibár, která kdysi sloužila k obveselení dětí v Terezíně, před vás dokáže při troše citlivosti vystavět slušnou porci deprese, frustrace a úzkosti. Ne však proto, že by byla sehrána špatně nebo sama svým obsahem byla deprimující. Naopak.

Stane se tak proto, že není rok 1942, ale rok 2015, před vámi stojí malí Romové z tzv. ghetta brněnského a žijí ve společnosti, kde by majorita neměla problém je zase poslat do nějakého sběrného tábora. Minimálně. Je rok 2015 a vedle pomníku poukazujícího na genocidu jejich předků stojí stále funkční „prasečák“. Zatímco před vámi defilují malé děti, v jiném kontextu se o nich v různých diskusích dočtete, že jsou lidský odpad nebo budoucí zloději. I když autoři těchto vět mají ruce v kapsách, stejně tu vztyčenou pravici vidíte. Pravici slušných lidí.

brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-004 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-016 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-018 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-020 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-021 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-023 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-025 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-027 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-029 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-030 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-031 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-039 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-041 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-042 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-048 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-050 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-052 brundibar-z-ghetta-divadlo-na-orli-2015-06-salik-slama-054

Je dobře, že taková představení existují a lidé se na ně chodí dívat. Protože ten triviální poznatek, že jsou všechny děti stejné, běhá po jevišti a nedovolí vám uhnout pohledem. Je bezpochyby děsivé, že představení z terezínského ghetta je stále aktuální. Dokonce se vám může snadno stát, že se vám po představení udělá z vašich bílých a slušných spoluobčanů tak trochu špatně.

Ani z narvaného divadla si není nutné odnášet zbytečnou naději. Bílá střední třída se dojala nad tím, jak se umí hezky dojmout, snědla chlebíček, spláchla ho deckou vína z kelímku a šla domů. Děcka se sbalila a šla taky domů. Do svýho ghetta, „mezi svý“. Čeští rasisti nešli nikam, protože když všechno víte, nemusíte nikam chodit.

Nicméně proč končit nihilisticky. Ten příběh se opakuje v různých variacích neustále. Když někomu přestanete házet klacky pod nohy, stavět mu laťku výš, než kde jste ji vy sami kdy viděli, a navrch mu dáte šanci a prostor, ze světa se náhle stane lepší místo k životu. Malí Romové v Brundibárovi dokázali, že svou šanci rozhodně nepromarnili.

Teď je jen otázka, jestli jim bílí dospělí ještě někdy nějakou šanci dají nebo nadšeným aplausem také skončil ten záblesk pocitu, že jsou zcela rovnoprávnou součástí naší maloměstské společnosti. Stejně jako platí heslo, že „Romové nemůžou za vaše posraný životy“, tak je bohužel rovněž pravda, že bílá majorita za ty jejich posraný životy může docela dost. A je docela načase s tím začít něco dělat.

Brundibár z ghetta. Provedení opery Hanse Krásy a Adolfa Hoffmeistera Brundibár v rámci festivalu Ghettofest. Hrály a zpívaly děti ze základních škol Merhautova a Nám. 28. října, dále Josef Škarka, Linda Keprtová a Brno Contemporary Orchestra (dirigent Pavel Šnajdr). Premiéra 5. června 2015, Divadlo na Orlí, Brno.

Foto Jiří Salik Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

„Můžu se zeptat, jakou používáš voňavku?“ zeptal se mě malý romský kluk. „Fahrenheita,“ odpovídám pobaveně. Uznale kývl hlavou a zase zmizel v klubku různě velkých dětí, na které pokřikovala režisérka Linda Keprtová, aby byly laskavě zticha. Má pravdu, nejsou v Muzeu romské kultury kvůli tlachání, ani toaletním vodám, nacvičují operu Brundibár. Jednoduchou hříčku se zpěvy celosvětově proslavilo uvádění v terezínském ghettu.  více

Největší problémy jsou ty, které jsou nejblíž – to platí jak pro lidi, tak pro města. Za nejproblémovější a nejnebezpečnější lokalitu Brna je obecně považováno území vymezené přibližně ulicemi Cejl a Francouzská. Je to vlastně plácek, který obejdete pěšky za nějakých dvacet minut, když se budete courat tak za třicet. V našich očích ale narostl do obludných rozměrů vyjádřených přezdívkou Brněnský Bronx. Bydlí v něm hodně Romů a kdo tam v noci vejde, tomu hlava sejde. Proč si to lidé myslí, kdo a jak v našem malém Bronxu žije a proč se v něm koná Ghettofest – o tom všem mi něco řekla spoluorganizátorka festivalu Alica Heráková.  více




Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější

Kritika

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce