Adventní rozjímání s třemi brněnskými sbory

9. prosinec 2022, 9:00
Adventní rozjímání s třemi brněnskými sbory

Masarykova univerzita v čele s rektorem Martinem Barešem každý rok pořádá adventní koncert, který se po tříleté odmlce uskutečnil ve středu 7. prosince v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně. Kromě domácího Pěveckého sboru Masarykovy univerzity se také představil VOX IUVENALIS, působící pod Vysokým učením technickým v Brně, a smíšený sbor Kantiléna. Všechna jmenovaná tělesa vystoupila pod vedením sbormistra Jana Ocetka.

Po úvodním slovu rektora následoval blok věnovaný období renesance v podání smíšeného sboru Kantiléna. Koncert zahájila skladba Jubilate Deo od Orlanda di Lassa (1532–1594), v níž se projevily menší technické nesrovnalosti. Mikrofony, v tu chvíli zabírající především hlasy po pravé straně kůru, nebyly vypnuty (anebo dobře nastaveny). Do popředí se tak zvukově dostával především sopránový a altový part, což zapříčinilo přehlušení zbylých dvou hlasů. Z toho důvodu byl sbor zpočátku také dynamicky nevyvážený. Vše bylo napraveno hned v následujícím díle O Vos Omnes španělského skladatele Tomase Luise de Victoria (1548–1611). Technické potíže s mikrofony odezněly a sbor náhle působil zvukově vyrovnaněji a barevněji. I přes napravení těchto nedostatků chyběla oběma skladbám detailnější práce s výstavbou frází a s chromatikou, která byla v období renesance specifickým a důležitým hudebním prvkem. V chromatických pasážích místy byla cítit nejistota, zapříčiňující intonační nedokonalosti. Celkově interpretace obou skladeb působila až příliš statickým a plochým dojmem.

Jako druhý se představil Pěvecký sbor Masarykovy univerzity s dílem A Ceremony of Carols britského skladatele, dirigenta a klavíristy Benjamina Brittena (1913–1976). Celý program sbory odezpívaly na kůru, nicméně u cyklu A Ceremony of Carols bych se přimlouvala za lepší využití prostoru baziliky a konkrétně tuto skladbu bych doporučila interpretovat v přední části u oltáře, anebo uprostřed chrámu mezi diváky. Díky písňovému charakteru díla s klavírním doprovodem v podání Judity Kučerové se jednalo o typově jednodušší, ale o to živější a rozmanitější část programu, během kterého by změna postavení sboru mohla být zajímavým a obohacujícím prvkem. Primárně musím ocenit sytý a plný zvuk tělesa, které velice pečlivě dotahovalo konce frází. Při intepretaci dominovaly sopránové hlasy dodávající skladbě něžný, světlý témbr. Všechny tří sbory bojovaly se srozumitelností textu. Uzpívat takto velký prostor s výbornou artikulací a deklamací je však opravdu náročné. U všech sborů šly do popředí vokály a ve specifických částech, jako je například kontrapunktická část v This little Babe, nástupy hlasů naprosto splývaly. V této části byly – mnohdy až nepřirozeným způsobem – také velice výrazné sykavky. Jak jsem zmínila výše, část programu se mohla interpretovat i mimo kůr, což by bylo milosrdnější k dovednostem zpěváků po stránce artikulace a srozumitelnosti textu.

Brněnský studentský sbor VOX IUVENALIS zazpíval skladbu Magnificat Arvo Pärta (*1935). Fakturou i obsahem velmi křehké dílo je z hlediska intonační čistoty velice zrádné, což se také párkrát projevilo. Oproti sboru Masarykovy univerzity zde pěvecky zdařile vyčnívaly mužské hlasy, celkově pak sbor vynikal krásnou sametovou barvou v nižších polohách, a to především v tenoru a basu.

Pomyslným vrcholem koncertu byla mše francouzského skladatele a varhaníka Louise Vierna (1870–1937) Messe solenelle, která patří k jeho nejvýznamnějším kompozicím. Mše nemá liturgickou funkci, jelikož autor v rámci ordinárních textů vynechává Credo. Za varhanního doprovodu Martina Jakubíčka se pro provedení mše všechny tři zmiňované sbory sloučily v jedno velké těleso. To se projevilo mohutnou, sytou zvukovostí – a v tomto případě i lepší artikulací. Hned v úvodní části Kyrie byla slyšet citlivá práce s dynamikou. Obzvlášť povedené byly nástupy tenorů a basů. Také pasáž Qui tollis peccata mundi v Gloria byla zajímavě vystavěná z hlediska práce s barvou. Bohužel oslavný charakter nebyl tak intenzivní, jak by bylo záhodno. Zpěváci byli částečně přehlušeni varhanami, které na můj vkus byly až příliš silné. A proto závěr této části, především ve sborové sekci, nedosáhl kýženého vrcholu. Následující tři části Sanctus, Benedictus a Agnus Dei se nesly v duchu kompaktnosti, hlasové vyrovnanosti a tahu, který se nejvíce projevil v závěru celé mše.

Vesměs všechny uvedené kompozice byly meditativního, klidného charakteru, což s poselstvím adventu naprosto koresponduje. Přesto si však troufám tvrdit, že v určitém momentu se program mohl zdát lehce fádní. A proto by do budoucna neuškodilo zařadit do dramaturgie tempově či charakterově výraznější skladby.

Orlando di Lasso: Jubilate Deo

Tomas Louis de Victoria: O Vos Omnes

Benjamin Britten: A Ceremony of Carols

Arvo Pärt: Magnificat

Louis Viern: Messe solenelle

Pěvecký sbor Masarykovy univerzity

Pěvecký sbor VUT v Brně VOX IUVENALIS

Smíšený sbor Kantiléna

Varhany: Martin Jakubíček

Klavír: Judita Kučerová

Dirigent: Jan Ocetek

Bazilika Nanebevzetí Panny Marie, Mendlovo náměstí – Brno

7. 12. 2022 v 19:30

Foto ilustrační

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více