Apokalypsa, utrpení a naděje na Petrově. Janáčkova filharmonie Ostrava úspěšně zahájila Velikonoční festival

Apokalypsa, utrpení a naděje na Petrově. Janáčkova filharmonie Ostrava úspěšně zahájila Velikonoční festival

Jubilejní 25. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby zahájil intenzivní koncert Janáčkovy filharmonie Ostrava pod vedením dirigenta Heika Mathiase Förstera a brněnského dua Martin Opršál – Milan Paľa. Program byl sestaven z děl tří českých skladatelů 20. století. Kromě symfonie Miloslava Kabeláče zazněla díla autorů Luboše Fišera a Jana Hanuše.

Do Symfonie č. 7 Miloslava Kabeláče pro velký orchestr a recitátora vstoupila ostravská filharmonie téměř apokalyptickým souzvukem. V textu skladby, kde figurovaly skladatelovy výňatky z Nového zákona, naprosto absentovala jakákoli slovesa. Pro takto specificky vytvořené napětí volil recitátor Přemysl Bureš převážně stoupavou intonaci, ve svém přednesu byl v první větě spíš umírněný. Druhá věta s podtitulem „člověk“, kniha určení a předzevzetí, narozených a počatých oplývala motivy ukřižování, viny i zločinu, a symfonie v ní dramaticky vrcholila.

I v nejexpresivnějších pasážích, kde lze jen těžko použít jiný výraz než syrovost, si orchestr držel kompaktní zvuk a recitátor přednášel velmi kultivovaně. Smyčcům se dařily flažolety, první housle pak v melancholických pasážích skvěle vedly melodii. Přes nelehké akustické podmínky v katedrále došlo na úžasně průzračná místa. Orchestr byl jednotný, místy až jedovatě úsečný. Obzvláště temně (a přece čitelně) zněly fagoty. Třetí věta byla nejlyričtější: první housle vedly dialog se zbytkem orchestru, žestě hrály čistě a zvonivě. V tišších úsecích vadilo občasné šumění z reproduktorů, celková dynamická paleta však stála za to – orchestrální forte znělo jaksepatří hrozivě.

S monumentální Kabeláčovou symfonií značně kontrastovala krátká, dle předpisu sedmiminutová kompozice Crux skladatele Luboše Fišera. Houslista Milan Paľa svůj part přednesl ze středu chrámové lodi, bicí nástroje v podání Martina Opršála se ozývaly zezadu. Paľa hrál od úplného začátku s energií, která je pro něj charakteristická. Z jeho hry sršela naléhavost nejvyššího kalibru, expresivita neměla hranic.

Citlivý ostinátní doprovod Martina Opršála na tympány se skvěle doplňoval s Paľovou téměř excesivní výrazovostí. Melodika působila roztrhaně, ve skladbě dominoval bezpočet variací na krátký motiv. Stoupání intenzity k jednotlivým vrcholům bylo dobře vystavěné, nechyběla jiskra ani napětí. Až do samého konce, kdy tympány nahradily zvony, Paľa ve své rázovosti nepolevil a bezpečně na sebe fixoval veškerou pozornost posluchačů.

Šestivětá skladba Dřevený Kristus Jana Hanuše přinesla po rozervanosti hudby Kabeláče a Fišera výrazné uklidnění, slovo opět dostala Janáčkova filharmonie Ostrava. Ústředním tématem kompozice na básnický text Kamila Bednáře bylo utrpení, oběť, ale stejně tak i naděje. Se svou líbivou melodikou je Dřevěný Kristus velmi romanticky (až pateticky) znějící kus, zapadající do české dvořákovské tradice.

Barytonista Ivan Kusnjer byl zpočátku výrazově umírněný, ale oduševnělý, skvěle intonoval a barva jeho hlasu byla jednoduše krásná. Druhá věta s vojensky pochodovým tepem a četnými návratovými prvky přinesla první poblematické pasáže, kdy dlouhá akustika koncertního prostoru neprospívala srozumitelnosti zpívaného textu, audiotechnice navzdory. Sólista se potom ve zvukové mase vytrácel i v bouřlivě začínající čtvrté větě. V sukovsky pohádkové páté části se situace na chvíli vylepšila. Konec skladby vyšel líbivě, orchestr nepostrádal lehkost ani v pochodových pasážích. Heiko Mathias Förster dirigoval po celou dobu koncertu velmi aktivně. Naprosto čitelně udával veškeré nástupy a orchestr působil disciplinovaně. Celkově skladba vyšla velmi dobře, nešťastný byl nepoměr hlasitosti sólisty a orchestru.

Celý koncert se svou repertoárovou pestrostí uplynul rychle. I přes celkové trvání jen něco málo přes hodinu však posluchačsky zasytil v tom nejlepším slova smyslu. Kombinace skladeb fungovala nejenom po hudební stránce, ale především tématicky. Pro letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby jde o zahájení více než slibné.

Dřevěný Kristus. Miloslav Kabeláč: Symfonie č. 7 op. 52 pro velký orchestr a recitátora, Luboš Fišer: Crux pro sólové housle, tympány a zvony, Jan Hanuš: Dřevěný Kristus, „Písně na kříž nalezený v horách“ pro nižší hlas a orchestr op. 40a. Ivan Kusnjer baryton, Milan Paľa – housle, Martin Opršál – tympány, zvony, Přemysl Bureš – recitace, Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigent Heiko Mathias Förster. 20. března 2016, katedrála sv. Petra a Pavla, Brno. V rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.

Foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

V neděli začíná v Červeném kostele dvaadvacátý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. O současné podobě festivalu i o tom, jak vznikla, jsem mluvil s dramaturgem Vladimírem Maňasemvíce

Hlavním tématem letošního 25. ročníku mezinárodního festivalu je Srdce/ Útočiště. Festival nabídne devět koncertů v brněnských kostelích, tři z nich v noci a při svíčkách. Na programu jsou díla Antonína Dvořáka, Petra Ebena nebo Františka Xavera Richtera, jehož oratorium La deposizione dalla croce di Gesú Christo zazní v české premiéře. Účinkovat bude Filharmonie Brno, Janáčkova Filharmonie Ostrava, francouzský soubor Discantus, Český filharmonický sbor Brno, Czech Ensemble Baroque, Ensemble Opera Diversa a Marek Eben jako recitátor.  více

Koncertem z díla Antona Brucknera skončil v neděli 12. dubna 2015 v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně 24. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Jeho téma „Západ – Ratio“ bylo součástí pětiletého dramaturgického plánu, který byl inspirován Komenského Labyrintem světa a rájem srdce. Poutník se v něm vydává na cestu, aby po prozkoumání světa nalezl sebe sama ve svém nitru.  více




Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce