Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana Török, Răsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad Răceu, Valentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.
Ačkoliv skladby pro smyčcový oktet lze nalézt v díle celé řady skladatelů (například u Dmitrije Šostakoviče, Reinholda Glièra či Maxe Brucha) vzhledem k jejich provozovacím nárokům (a malému množství ansámblů) se tyto skladby pouze zřídka objevují na programech hudebních večerů. Nebyl bych překvapen, kdyby čtvrteční koncert byl pro mnoho posluchačů jejich prvním (či alespoň prvním živým a nereprodukovaným) setkáním s tímto jedinečným nástrojovým obsazením. Smyčcový oktet C dur op. 7 rumunského skladatele a světově uznávaného houslisty a dirigenta George Enesca patří navíc mezi pomyslnou trojici zásadních oktetů. Toto trio dotváří skladby Felixe Mendelssohna-Bartholdyho a Nielse Wilhelma Gadea. Formu Enescova oktetu lze rozdělit do vět Très modéré, Très fougueux, Lentement a Mouvement de valse bien rythmée, avšak jednotlivé části obsahují ještě další jemnější dělení. Samotné dílo je nicméně hráno attacca a lze na něj nahlížet jako na jednovětou cyklickou skladbu, ve které první věta je expozicí, druhá a třetí provedením a čtvrtá reprízou. Dle badatelů se pravděpodobným předobrazem pro Enescovo formální rozvržení a práci s tématy mohl stát Klavírní koncert Es dur Franze Liszta.
Skladbu otevírá úvodní motiv v paralelních oktávách, zatímco jedno z violoncell doprovází drženým tremolem na tónu C. Již tyto úvodní takty odhalují silné stránky oktetu jako konkrétní skladby i samotného obsazení. Kromě mohutného zvuku umožňuje toto obsazení vytvořit skutečně plný a zvukově pestrý basový (harmonický) part, který může současně obsahovat figurace i tremolo, pizzicato i rozklady či dlouhé tóny i staccata. Totéž platí samozřejmě i pro dvojici viol, čehož Enescu ve svém oktetu příkladně využívá. Skladatel dílo dokončil roku 1900 a z hlediska hudební kompozice se jedná o vybroušenou syntézu pozdně romantických přístupů a modernističtějších uměleckých prvků. Svoje místo zde mají hudební plochy plné něhy, stejně jako drsné, avantgardou ovlivněné disonance.
Samotné nastudování nelehkého díla bylo strhující. Instrumentalisté – navzdory tomu, že spolu běžně nekoncertují – byli výtečně rytmicky a především výrazově sehraní. Právě stylová pestrost Enescuova oktetu vyžaduje bohatý interpretační arzenál, který zvýrazní (jindy naopak zjemní) kontrasty mezi jednotlivými plochami. V tomto ohledu nebylo souboru Arcadia Quartet a hudebníkům z Transylvánské filharmonie co vytknout. Romantické melodie přetékaly sladkostí (obzvláště roztomilý byl okamžik, kdy do náhle zjemnělé hudby začali zpívat ptáci a odbíjet zvony) a naopak vyhrocené gradace byly dostatečně řezavé. Působivá byla také jejich práce s dynamikou, která byla vhodně odstupňovaná a s citem k hudebním frázím vypointovaná.
V pořadí třetí koncert letošního festivalu Concentus Moraviae přinesl nepříliš uváděné, ale o to zajímavější hudební obsazení, a to navíc v čele s vlajkovou lodí oktetové literatury. Živelné nastudování, které však projevilo i ohromný cit vůči romantičtějším okamžikům skladby, pak radost z podařeného večera ještě více umocnilo. Nezbývá než doufat, že se oktety začnou na programech objevovat mnohem častěji. Vybírat je totiž z čeho.
Arcadia Quartet
Ana Török / housle
Răsvan Dumitru / housle
Traian Boală / viola
Zsolt Török / violoncello
Vlad Răceu / housle
Valentin Șerban / housle
Mihai Oșvat / viola
Ștefan Cazacu / violoncello
Program:
George Enescu: Smyčcový oktet C dur op. 7
čtvrtek 2. 6. 2022
Kyjov, atrium radnice (původně v plánu Kulturní dům)
19:30
Zatím nebyl přidán žádný komentář..