Avishai Cohen a jeho barevný večer s Filharmonií Brno

Avishai Cohen a jeho barevný večer s Filharmonií Brno

Večer s Avishaiem Cohenem, jeho triem a Filharmonií Brno byl skvostný – pestrý, emotivní, v tom nejlepším slova smyslu výbušný i zklidňující. Všem účinkujícím, autorovi aranží Robertu Sadinovi i dirigentovi Bastienu Stilovi se podařilo vytvořit program, který si zasloužil nejen standing ovation po prvním přídavku, ale především ta nejupřímnější slova chvály a díků.

Nazvat celovečerní koncertní program „An Evening with…“ může znamenat buď nedostatek fantazie, nebo naopak obrovskou jistotu, že právě toto je TEN koncert, při kterém umělec předvede to nejpodstatnější ze svého repertoáru způsobem, na který nezapomenete. Aniž bych pochyboval o schopnostech a umění izraelského kontrabasisty Avishaie Cohena, šel jsem na jeho třetí koncert v rámci festivalu JazzFestBrno (první dva proběhly v letech 2006 a 2012) s mírnými obavami. Zvědavý jsem byl nejen na dramaturgii večera, ale především na to, jak dopadne spojení s Filharmonií Brno. Fúze symfonických orchestrů s jazzem a/nebo world music nedopadají vždy ku prospěchu věci a u Cohena mohlo hrozit minimálně dvojí nebezpečí – špatné čtení blízkovýchodního hudebního jazyka středoevropským klasickým orchestrem a utopení sólového kontrabasu v moři dalších nástrojů. Nic z toho nenastalo.

Koncert zahájil samotný orchestr úpravou Cohenovy skladby, která však sloužila pouze jako předehra před samotným příchodem kontrabasisty a jeho spoluhráčů (jeho aktuální trio spolu s ním tvoří bubeník Daniel Dor a pianista Eden Ladin). Ocitnou-li se na pódiu současně dvě žánrově různá tělesa – v tomto případě Cohenovo trio a Filharmonie Brno –, mohou nastat tři situace: mohou hrát proti sobě, vedle sebe a spolu. První varianta během celého večera nenastala. Druhá trvala přesně dvě skladby, během nichž trio s orchestrem způsobně konverzovalo, přenechávaly si vzájemně prostor a v sefardské lidové Puncha, puncha, první upravené lidové písni večera, se poprvé objevila jazzová sóla. Už během tohoto pozvolného úvodu koncertu se Avishai Cohen představil nejen jako sólový kontrabasista, ale také jako zpěvák, který – zvlášť v momentě, kdy se může spolehnout na orchestr za zády – výborně pracuje se svým hlasem.

První vrchol koncertu nastal se čtvrtou skladbou Two Roses, jedním z Cohenových největších hitů vůbec. Zde poprvé došlo ke skutečné symbióze jazzového tria a orchestru, kapelníkův zpěv beze slov se střídal s mimořádně silnými riffy dechů a posluchač měl pocit, že takto byla skladba napsaná odjakživa. Laťka, kterou muzikanti nasadili, však po zbytek večera neklesla. Přitom se tvůrcům povedlo promíchat skladby různého původu tak, že posluchač – na rozdíl od výborných, ale stylově semknutějších Cohenových alb – musel žasnout nad pestrostí přístupů a barevných variací a kombinací. Jazzový standard A Child Is Born vystřídalo Cohenovo mistrovské číslo Arab Medley, složené z libanonských populárních melodií. V něm kontrabasista poprvé hrál smyčcem a výsledkem byla paradoxně – ve spojení s rytmickou hrou lesa dalších smyčců a s nevšední hrou bicích – možná nehybnější skladba večera. Po ní Avishai Cohen překvapivě usedl ke klavíru a odzpíval „milostnou izraelskou píseň ze 60. let“, na niž navázal jeho další hit Seven Seas, postavený zpočátku na kontrastu rytmické basy a dlouhých tónů orchestru. Zde měli diváci také možnost ocenit skutečně dlouhá sóla na kontrabas i bicí – doklad, že i ve spojení s klasickým orchestrem zůstává Cohenovo trio jazzovou kapelou par excelence.

Poslední vrchol měl koncert v pompézním finále druhého přídavku, avšak neméně silná byla komorní (opět sefardská) píseň Morenica a ošizeno publikum rozhodně nebylo ani při třetí – a poslední – přídavkové skladbě Alfonsina y el mar. Tu Cohen odzpíval pouze s doprovodem kontrabasu, tedy nejen bez orchestru, ale i bez svého tria, čím nabídl posluchačům poslední chybějící kamínek do pestré mozaiky různých podob svého umění.

Publikum, které na Avishaie Cohena do Bobycentra přišlo, bylo z velké části znalé a předem poučené. Lidé reagovali při uvádění skladeb, zpívali si s hudebníky melodie, s napětím očekávali, kam orchestr Cohenovy skladby, lidové písně v jazyce ladino nebo standardy posune. Během koncertu, který trval více než hodinu a půl, dostali všichni zúčastnění dostatek prostoru k rozvíjení jednotlivých nápadů, k práci s melodiemi, rytmem, dynamikou a především s aranžemi. Když jsem se po posledním přídavku prodíral z plného sálu ven, zaslechl jsem komentář jednoho diváka: „Takové jednoduché melodie, ale velmi vkusně upravené.“ Ano, výsledek byl nad očekávání vkusný, silný a – ve vší složitosti aranží a rytmických fines spojených s blízkovýchodní inspirací – zdánlivě jednoduchý a zpěvný. Jinými slovy, Večer s Avishaiem Cohenem patřil k vrcholným koncertním zážitkům nejen letošní sezóny.

An Evening with Avishai Cohen. Avishai Cohen Trio + Filharmonie Brno. Bobycentrum Brno, 30. 11. 2015, v rámci festivalu JazzFestBrno.

Avishai Cohen, ilustrační foto, archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

An Evening With Avishai Cohen spojí jazz a world music se zvukem symfonického orchestru. Avishai Cohen a Filharmonie Brno vystoupí dnes večer v brněnském Bobycentru.  více

Izraelský skladatel a kontrabasista Avishai Cohen patří v jazzovém světě k nejoblíbenějším hudebníkům současnosti. V České republice se zastavil už vícekrát, z toho dvakrát na JazzFestuBrno a naposledy na letošních Colours of Ostrava. Koncem listopadu bude hrát v Brně znovu, tentokrát se ale jedná o výjimečnou událost. Koncert je součástí Cohenova prvního turné se symfonickým orchestrem, takže kromě obvyklého tria bude na pódiu Bobycentra i Filharmonie Brno. Před brněnským vystoupením se podařilo od Avishaie Cohena získat několik skromných odpovědí na několik neskromných otázek.  více





Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Nejčtenější

Kritika

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více