B-Side Band oslavil desáté narozeniny doma v Metru

B-Side Band oslavil desáté narozeniny doma v Metru

Před zaplněným hledištěm, ve formě a s vysílačem energie zapnutým na plný výkon oslavil brněnský B-Side Band dirigovaný svým zakladatelem, bandleaderem a trumpetistou Josefem Buchtou své desáté narozeniny. Diváci si vychutnali nepřetržitý proud muzikantského nasazení a pohodovou atmosféru brněnského Metro Music Baru, který je pro B-Side Band domovskou scénou i zkušebnou v jednom. Slavnostní atmosféra na pódiu a vstřícnost návštěvníků koncertu pod pódiem vyburcovala kapelu k výbornému výkonu podpořenému hvězdnými hosty.

Když se před deseti lety v Brně rodil nový bigband, vlastně jen zaplňoval mezeru za přežívajícím, ale hudebně živořícím Orchestrem Gustava Broma, který se pod imaginární záštitou Českého rozhlasu (jehož podpora už přizabila i BROLN) předloni přejmenoval na Rozhlasový Big Band Gustava Broma a koncertuje pouze příležitostně. Několik členů a spolupracovníků B-Side Bandu u Broma vyrostlo a dodnes s ním hostuje. Potenciál nového přístupu k hudebnímu materiálu i osobnost Josefa Buchty, který se nebál vstoupit do neznáma a vybojovat své vizi místo na pódiu, přiměl nadané muzikantské osobnosti pracovat na osobitém, dobře rozpoznatelném výrazu celého bandu. Postupně se soubor etabloval na mezinárodních hudebních festivalech jako Jazz Goes To Town, JazzFest Brno, Colours of Ostrava, Pohoda Trenčín, Smetanova Litomyšl i na domácím Moravia Music Fest. Po deseti letech je tu sehraný orchestr s výborným hráčským potenciálem, který má (nejen v Brně) velmi solidní divácké zázemí. Dovede totiž nabídnout to, co kdysi orchestry Gustava Broma, Karla Kraugartnera a naposledy v dobách své největší slávy Orchestr Karla Vlacha: skvěle zaranžovaný světový repertoár mnoha žánrů i vlastní původní tvorbu členů orchestru, kvalitní domácí i zahraniční zpěváky a především vkusnou zábavu neohraničenou dogmatickou preferencí standardního jazzu a swingu. To všechno ukázal i slavnostní koncert, sice sevřený poněkud stísněným prostředím klubu (hlavně na pódiu nebyl ani kousek místa navíc), ale rozevlátý ve spojovacím oblouku mezi jevištěm a hledištěm, který cíleně budovali střídající se frontmani.

Ten večírek se prostě vydařil

Repertoárový list jubilejního koncertu (bandleader Josef Buchta jej v nadsázce uvedl jako „večírek bez koncepce“) v mnohém vycházel ze spolupráce s osvědčenými hostujícími zpěváky a instrumentalisty nad několika hudebními alby i koncertními projekty. Mám na mysli třeba instrumentální Meeting Point z roku 2014, autorské studiové album Deska z téhož roku nebo cenami ověnčený výběr cover verzí Live at La Fabrika s Vojtou Dykem. Program stylově zahájila artrocková instrumentálka Los Endos z pera Phila Collinse z repertoáru postgabrielovských Genesis. Tradičního hosta Kurta Ellinga zastoupil kroměřížský zpívající kytarista a bubeník Jaroslav Dolník skladbou od Nat King Colea Nature Boy. Na muzikálovou strunu zabrnkalo trio vokalistek Kateřina Paula Šildová, Lucie Novotná a Josefina Žampová rozvernou úpravou melodie Herba Browna Good Morning (ze Singin´ In the Rain). Dlouholetou spolupráci takřka od kapelových začátků připomněla s každým taktem lepší Tereza Černochová, jejíž swingový feeling by zasloužil samostatnou recenzi.

Zazpívala Night and Day od Colea Portera a sinatrovskou Too Close For Comfort a na závěr setu rhythm´n´bluesovou klasiku In the Stone od Earth, Wind & Fire ve funky kabátku. Pak si kapela vystřihla instrumentálku svého oblíbence Gordona Goodwina Sing, Sang, Sung a na chvíli s hostujícím Romanem Dragounem (a kytaristou Jiřím Kučerovským, který zběhl k Tomáši Klusovi, ale stále s B-Side Bandem hostuje) oživili brněnský bigbít se swingovým nádechem. Zpěvák a klávesista Roman Dragoun se v Metru představil třemi autorskými kousky s tradičně lapidárními názvy: Franta, Hosti a Zdroj.

Zpět k jazzovým aranžmá vrátil kapelu ostravský saxofonový fenomén Michal Žáček dvěma ukázkami ze svého debutového alba Beautiful Day – Déja vu a Sax With Me. Funky atmosféru dvojice skladeb z repertoáru domovských Monkey Business a svůj osobitý humor přinesl na pódium Matěj Ruppert dle mého trošku nedoceněný, ale jasně nejlepší zpěvák večera. Po chytlavých Saturday Night Is Over a Party Shit si troufl mírně, leč přiměřeně shodit klasiku – Mack the Knife Kurta Weilla – volnou parafrází Brechtova textu.

b_side_band_2016_tino_kratochvil_02Pak už se rozburácela především dámská část publika, protože pódium opanoval Vojta Dyk. Samozřejmá hlavní hvězda večera vděčí B-Side Bandu za mnohé (především za oproštění se od škatulky Nightwork, které se patrně zbavil ochotněji než jeho někdejší spoluhráči). Poznamenat lze něco i naopak: B-Side Band s ním od počátků v La Fabrice v roce 2010 urazil velký kus cesty náročnými koncertními projekty vrcholící účastí členů kapely na Bernsteinově Mši a trvalou spoluprací na koncertech i nahrávkách. Dykův široký žánrový záběr, zpěvácký potenciál i pódiová sebejistota frontmana nabízí kapele široké možnosti budoucí spolupráce. A to zvláště až hvězda Dyk přestane podléhat vlastnímu osobnímu šarmu a popularitě a začne na sobě pracovat s úsilím odpovídajícím jeho nespornému talentu. Úvodní skladba setu za podpory vokalistek Let´s Go To Work rozjela one-man show, za kterou se ovšem s potěšením vyřádila ve stylových úpravách celá kapela. Následné estrádní číslo Můj dědeček mě učívával jódlovat by se dalo bez lítosti oželet (už jen proto, že Jiří Korn jódlovával přesvědčivěji), zato zdánlivě triviální skeč, který s kapelou předvedli v americké dětské říkance Old Mac Donald Had a Farm, byl naprosto ukázkově dotažený včetně scatových vstupů. Následoval výběr z oblíbených cover verzí popových hitů s jazzovými názvuky: soulová Mercy od Ann Duffy, I Feel Good od Jamese Browna a třaskavá Celebration z repertoáru Kool The Gang jako přídavek. Sebevědomý Dyk si radostně notoval s publikem i s perfektně přihrávající kapelou a ostatními zpěváky. Večírek se prostě vydařil, sluší se popřát podobný úspěch a natěšené publikum na stejném místě za dalších deset let.

Foto Tino Kratochvíl

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce