Bachovy kantáty na Hudebním festivalu Znojmo

Bachovy kantáty na Hudebním festivalu Znojmo

Letošní ročník Hudebního festivalu Znojmo se pomalu blíží ke své polovině; stihnul i tak nabídnout řadu pozoruhodných hudebních večerů v čele s koncertem při svíčkách či Divadlem světel Dua Kchun. Včerejší program oslovil ponejvíce milovníky díla Johanna Sebastiana Bacha, jehož kantáty Wachet auf, ruft uns die Stimme a Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! zazněly v nastudování orchestru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka ve znojemském kostele Nalezení sv. Kříže. V sólových partech vystoupily sopranistky Romana Kružíková a Pavla Radostová, altistka Lucie Netušilová Karafiátová, tenorista Jakub Kubín a basista Jiří Miroslav Procházka.

Večer zahájila duchovní kantáta Wachet auf, ruft uns die Stimme inspirovaná stejnojmenným hymnem německého luteránského pastora, básníka a skladatele Philippa Nicolaie. Těmito slovy také otevírá kantátu úvodní sbor v provedení Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Dirigent Roman Válek uchopil dílo s poklidnou, přesto velkolepou důstojností a jeho mírné, zlehka pulsující tempo podtrhovalo duchovní určení kantáty. Sbor svoje kvality dosvědčil také ještě během úvodní části – precizní nástupy, neochvějná intonace a jasná stylová jednota výtečně doplňovaly orchestrální složku díla. Pochvalu zaslouží obzvláště sopránová sekce, jejíž dlouze držené tóny se nad neklidnou polyfonickou fakturou vznášely s křehkou něžností jako andělské zpěvy. Po dramatickém recitativu v interpretaci Jakuba Kubína oslnil především výkon sopranistky Pavly Radostové v duetu Wann kommst du, mein Heil?, ve kterém jí více než zdařile sekundoval basista Jiří Miroslav Procházka. Radostová se může pyšnit příjemnou a libozvučnou barvou hlasu, která i ve zdobenějších okamžicích neztrácí nic ze své přirozenosti. Ke cti jí slouží také vytříbený výrazový cit, který se projevuje především ve vyhrocenějších okamžicích, dále perfektní práce s dynamikou či muzikální a logické zdobení tónů, se kterým to zpěvačka nepřehání, ale nikde ani zbytečně nešetří. Sólové housle, které s duetem zaznívaly, provedla koncertní mistryně ansámblu Elen Machová.

Druhá polovina večera patřila světské kantátě Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!, kterou skladatel později přepracoval do podoby Vánočního oratoria. Je chvályhodné, že se ansámbl nespokojil pouze s jedním typem harmonického nástroje v partu basa continua. Zatímco v duchovní kantátě tvořil harmonický podklad varhanní pozitiv, v kantátě světské zaznělo cembalo. Je to právě tento smysl pro detail, který staví Czech Ensemble Baroque do předních linií českých ansámblů věnujících se historicky poučené interpretaci. (Ostatně existuje celá řada nejen českých ale i zahraničních profesionálních nahrávek, na kterých i v rámci duchovních kantát hraje cembalo.) Na pozitiv i cembalo hrál Marek Čermák.

Zatímco první skladba večera dávala na odiv spíše důstojnou krásu, kantáta Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! vybízela k radosti a veselí. Není se čemu divit, kantáta byla totiž zkomponována na počest 34. narozenin polské královny Marie Josefy. Slavnostní charakter si dílo podrželo až do závěrečného sboru Blühet, ihr Linden in Sachsen, wie Zedern, který korunoval interpretačně vybroušený večer. Samostatnou zmínku si zaslouží především altová árie Fromme Musen! meine Glieder v provedení Lucie Netušilové Karafiátové, jejíž měkce sametový, přitom však melodicky srozumitelný a jasný projev zůstával interpretačně na výši i v těch nejhlubších místech árie. Protipólem zpěvu byla neméně povedená hobojová linka v nastudování Petry Ambrosi, která si i v těch nejnáročnějších místech podržela lehkost a krásu tónu, což nemusí být samozřejmostí ani při užití současného nástroje, tím méně u mnohem náročnějšího barokního hoboje. Zaslouží se zmínit také dvojici barokních příčných fléten v interpretaci Michaely Koudelkové a Lucie Duškové, které doprovázely výtečnou a stylově bezchybnou sopranistku Romanu Kružíkovou v rozverné árii Blast die wohlgegriffnen Flöten. Před závěrečným recitativem a sborem rozezvučel árií Kron und Preis gekrönter Damen kostel basista Jiří Miroslav Procházka, který triumfoval především v okamžicích s klenutou melodikou a výraznou forte dynamikou.

Dvojice kantát v nastudování Czech Ensemble Baroque bezpochyby potěšila každého milovníka Bachova díla i příznivce historicky poučené interpretace. Zlatý hřeb festivalu se nicméně teprve blíží. A tak ti, co nestihli včerejší koncert, nemusí zoufat a kvality Czech Ensemble Baroque si mohou ověřit na operní pantomimě Der Traum Michaela Haydna s vyprávěním Arnošta Goldflama a v režii Radima Vizváryho.

  1. S. Bach: Wachet auf, ruft uns die Stimme (BWV 140)
  2. S. Bach: Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten! (BWV 214)

Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir

Romana Kružíková, Pavla Radostová – soprán

Lucie Netušilová Karafiátová – alt

Jakub Kubín – tenor

Jiří Miroslav Procházka – bas 

Tereza Válková – sbormistr

Elen Machová – koncertní mistr

Roman Válek – dirigent

čtvrtek, 16. července 2020, kostel Nalezení sv. Kříže, Znojmo, 19:00

CEB/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Nejčtenější

Kritika

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více