Barevné a tiché poslouchání v obřadní síni

4. březen 2025, 16:00
Barevné a tiché poslouchání v obřadní síni

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauer.

Pondělní program zahájila Kniha chvění (Kapitola III) brněnského skladatele Petera Grahama (*1952). Třetí kapitola zatím nedokončeného cyklu navazuje na předchozí (Kapitola I pro dva vibrafony a Kapitola II pro vibrafon a zvukový pás), které se zabývaly chvěním mezi jednotlivými tóny a různými druhy ladění. Peteru Grahamovi se v této kompozici perfektně povedlo vystihnout její název. Hudební postupy znázorňovaly chvění „doslovně“ a vytvořily krásnou barvu, která zaplnila nádherný prostor obřadní síně. K tomuto vyznění byla potřeba především stoprocentní koncentrace všech hráčů, což BCO pod vedením Pavla Šnajdra splnilo na výbornou. Na vyznění skladby se ve velké míře podepsala také ukázněnost všech muzikantů, neboť celé provedení bylo drženo v ukázkově nízké dynamice. To bylo důležité jak pro kompozici samotnou, tak i pro uši diváků, neboť hlasité zvuky by byly v tomto prostoru téměř nesnesitelné. Celkový pozitivní dojem navíc podpořilo promítání partitury na zadní stěnu obřadní síně a posluchači, kteří umí noty číst, tak mohli nahlédnout i do „grafického“ materiálu, bez kterého by výsledný audio vjem nevzniknul.

První polovinu zakončilo Piano concerto No. 2 Petra Bakly (*1980), při které se k BCO přidal klavírista Miroslav Beinhauer. V kompozici pro klavír a osm nástrojů má ansámbl výrazně řidší fakturu než sólový part, ale také než většina ostatních Baklových děl, jak poznamenal sám autor. Mezi rychlými chromatickými postupy klavíru, které se odehrávaly nad drženým pedálem, se objevovaly výrazně akcentované tóny, které jakoby vstupovaly do chromatických „potůčků“. Výraznými pauzami oddělené vstupy orchestru byly vždy výborně sehrané a vytvořily tak krásné podložení klavírního zvuku. Sólista si se svým pouze zdánlivě neměnným partem, který bych zajisté velmi náročný na orientaci, poradil skvěle a v provedení se chyby neobjevily. I zde je potřeba zmínit dynamickou umírněnost všech muzikantů – v tom nejlepším slova smyslu. V následující pauze byla divákům nabídnuta možnost zajít se podívat na hrob Bohuslava Fuchse (ve kterém je pochován i jeho syn Kamil). Vedla sem cesta vyznačená elektrickými světýlky, které alespoň částečně osvětlovaly jinak potemnělý hřbitov.

Po pauze přišlo na řadu Lento, lento, molto lento švýcarského skladatele Jürga Freye (*1953). Charakter díla je do velké míry ilustrován v samotném názvu a lento v jeho uchopení neznamená pouze pomalu, ale také klidně. Ve skladbě pro sedm nástrojů má každá ze tří vět jiné obsazení a ticho v ní hraje stejně důležitou roli jako zvuk. BCO uchopilo i toto dílo velice zdařile. Tónová kvalita celého ansámblu byla výborná a v sehranosti se pod taktovkou Pavla Šnajdra chyby neobjevovaly. I zde je potřeba říct, přestože to bylo zmíněno už mnohokrát, jak citlivě muzikanti uchopili dynamiku. I na těch nejvyšších tónech se neobjevilo nechtěné zesílení či intonační nejistota.

Pondělní koncert uzavřela světová premiéra kompozice Neither together nor not together hudebního skladatele, performera a improvizátora Iana Mikysky (*1994). Skladba je vnitřně rozdělená do čtyř částí: I. Spolu, II. Ne spolu, III. Spolu i ne spolu a IV. Ani spolu ani ne spolu, přesto nebyl její hudební tok přerušen. Od společně zahraných akordů se hudba postupně přenesla do částí, kde se rytmické patterny setkávaly a rozcházely více či méně. Tato polyrytmika byla navíc obohacena o mikrointervaliku, o kterou se starala například mikrotonální elektrická kytara nebo Lumatone (speciální druh syntezátoru). Kombinace těchto aspektů připravila divákům pozoruhodný zvukový zážitek, ve kterém se zopakovaly veškeré klady zmíněné už výše. V obou kompozicích druhé poloviny se navíc soubor vrátil k promítáni partitur.

Kromě výtečných výkonů muzikantů je potřeba pochválit i výběr místa a skvělou dramaturgii. Funkcionalistický prostor obřadní síně Ústředního hřbitova nelze označit jinak než jako nádherný a svojí akustikou pro tento koncert velmi vhodný. S tím souvisí i výborná volba skladeb, protože se v žádném případě nedá říci, že by tento prostor unesl díla jakákoliv. V pondělí provedené kompozice ale dokázaly z obřadní síně akusticky vymáčknout maximum a nádherné barvy ji celou zaplnily, aniž by to bylo pro posluchače jakkoliv nepříjemné. Promítání partitur pak bylo vyloženě geniálním krokem, který určitě mnoho návštěvníků ocenilo a je možná na čase přemýšlet, zda by se to nemělo stát běžnou praxí.

Peter Graham: Kniha chvění (Kapitola III) pro komorní soubor (2021)

Petr Bakla: Piano concerto No. 2 pro klavír a osm nástrojů (2021)

Jürg Frey: Lento, lento, molto lento pro sedm nástrojů (1991)

Ian Mikyska: Neither together nor not together (2025) – světová premiéra

Miroslav Beinhauer – klavír, lumatone

Ian Mikyska – kytara

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent

pondělí 3. března v 19 hodin, obřadní síň Ústředního hřbitova v Brně

Foto ilustrační/ Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Nejčtenější

Kritika

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více