BCO přivezlo z Ameriky do Tuřan tradiční předvánoční večírek

19. prosinec 2024, 18:00
BCO přivezlo z Ameriky do Tuřan  tradiční předvánoční večírek

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká Bendová, Kornél Mikecz, Michal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladík.

Koncert zahájilo Variété Mauricia Kagela (1931–2008). Hudba v Argentině narozeného skladatele je postavena na reflexi, ironizaci a využívání nejrůznějších klišé, trivialit a návyků, kterých byla plná i ve středu uvedená kompozice. V hudební části tohoto koncertního spektáklu pro performery a muzikanty se mísí prvky latinsko-americké hudby s avantgardou, minimalismem, jazzem, šansonem nebo například hudbou z filmu noir a dalšími žánry. S nadsázkou lze říci, že by bylo jednodušší vyjmenovat všechny prvky, které ve skladbě nebyly než ty, které v ní přítomné byly. Tuto „taneční suitu“ doplňuje rovnoprávná „divadelní“ část, která je její přímou součástí. Jelikož ale není autorem přesně specifikovaná, BCO se rozhodlo, že v rámci této performance nachystá dramaturg Viktor Pantůček chlebíčky do tomboly. Orchestr se této (na provedení a soustředění velice náročné) skladby zhostil s patřičnou grácií. Ačkoliv se v úvodní pasáži objevilo pár rytmických nepřesností, byly vzápětí napraveny. Pod taktovkou dirigenta Pavla Šnajdra krásně vyzněly výrazné rozdíly mezi jednotlivými částmi, čímž mohla naplno vyniknout šílenost, ale zároveň genialita díla. Muzikantům se dařilo hezky zvýrazňovat a vytahovat krásné melodie, které se – občas lehce skryté ve zmíněném šílenství – v kompozici vyskytovaly.

V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr s Petrem Hladíkem provedli krátké Clapping Music Steva Reicha (*1931), které plynule navázalo na vřelý potlesk od publika po skladbě první. Na první pohled jednoduché minimalistické dílo pro dva performery / „tleskače“ je založeno na tvrdošíjném opakování vytleskávání jednoho rytmického patternu. Druhý pár rukou se postupně posouvá o jednu osminu tak dlouho, než se oba tleskači opět sejdou. Zmíněná jednoduchost je tak opravdu pouhým zdáním a kompozice vyžaduje pro provedení naprosto dokonalou přesnost, jelikož i minimální vybočení z rytmu je výrazně slyšet. A může být pro provedení fatální. Oba performeři dokázali rytmus udržet. Ačkoliv se v samotném závěru Pavel Šnajdr s Petrem Hladíkem lehce rytmicky rozešli, nenechali se rozhodit a v krátkém čase se opět „sehráli“ a mohli se na konci díla opět sejít.

V pauze bylo divákům nabídnuto občerstvení v podobě těstovinového salátu, bůčku na špejli, pečené krůty, pizza šneků a mnohého dalšího. V samém závěru přestávky byla vyhlášena tombola, do které si mohli diváci zakoupit lístky před koncertem nebo v pauze. Na šťastlivce čekaly čaje na podporu různých částí těla, které souvisely s dramaturgickými tématy letošní BCO sezony, chlebíčky nachystané Viktorem Pantůčkem během prvního díla programu nebo dárkový koš. Každá z výher byla navíc doplněna dvěma vstupenkami na některý z příštích koncertů BCO.

V druhé polovině koncertu zazněla nejdříve Straussiana Trevora Grahla (*1984), která vychází ze stejnojmenného díla Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957). Korngold se kromě své vlastní artificiální a filmové hudby věnoval též úpravě operet a populárních valčíků. Strausianna je věnována jejich králi Johannu Straussovi. Při provedení tohoto díla se k orchestru připojila zpěvačka Aneta Podracká Bendová, která v krátké pasáži beze slov předvedla ukázkově čistou intonaci. Taktéž výkon orchestru byl velmi dobrý. V podání BCO pod vedením Pavla Šnajdra se povedla jak výrazná acceleranda, tak ritardanda a krásně vyzněly rozdíly mezi pasážemi, které působily spíše jako parodie, a těmi, ze kterých byla opravdu cítit pocta. Muzikanti výborně dokázali divákům předat humor v kompozici hojně obsažený, přičemž se ani zdaleka nejednalo pouze o synchronizované zakašlání v průběhu skladby. V samém závěru si hudebníci nasadili vtipné pokrývky hlavy, zpěvačka zapálila prskavku, z orchestru zazněly frkačky a hudební proud byl ukončen vystřelením konfet.

Vánoční koncert zakončila Hra s jesličkami Miloslava Kabeláče (1908–1979). Tato bizarní i líbezná úprava českých koled se na vánočních koncertech BCO objevuje již tradičně. Před samým začátkem ještě dozněla humornost díla předchozího, neboť Pavel Šnajdr nejprve vyklepal partituru od konfet. Když už muzikanti začali, byla skladba hned v úvodu přerušena, neboť byl na klávesách nastavený špatný zvuk. Ani v nejmenším případě to nejde brát jako negativum, vše naopak působilo vtipně. Poté už BCO, společně se zpěváky Anetou Podrackou Bendovou, Kornélem Mikeczem, Michalem Kučou a Martinem Kotulanem, spustilo. Zpěv všech zúčastněných byl intonačně čistý, byli sezpívaní jak mezi sebou, tak s orchestrem, a navíc bylo velice dobře rozumět textu. Sopranistka se musela popasovat s náročným partem zejména užitím velmi vysokých tónů. Anetě Podracké Bendové to ovšem nedělalo žádný problém. Taktéž orchestr hrál velmi hezky. Podobně jako zpěváci byli rytmicky přesní, až na jednu drobnost v závěru, a také intonačně čistí. Opravdu nádherně vyzněly křišťálové žestě v samém závěru. Celkový dojem lehce pokazilo nepříjemné šustění v reproduktorech, které ale naštěstí nebylo moc výrazné a nepřekazilo tedy celkové vyznění díla.

Tradiční předvánoční hudební besídka, jak tento koncert sami organizátoři nazvali, nebyla zdaleka jen o hudbě, která zůstala nejdůležitější složkou. Diváci si tak mohli kromě krásného hudebního zážitku odnést i plná břicha zaplněná výtečným pohoštěním a na několik šťastlivců čekaly v tombole dárky. Předvánoční koncert BCO je již zaběhlou brněnskou tradicí, která doufejme zůstane zachována co nejdéle.

Mauricio Kagel: Variété

Steve Reich: Clapping Music

Trevor Grahl / Erich Wolfgang Korngold: Straussiana

Miloslav Kabeláč: Hra s jesličkami

Aneta Podracká Bendová – zpěv

Kornél Mikecz – zpěv

Michal Kuča – zpěv

Martin Kotulan – zpěv

Petr Hladík – tleskání

Viktor Pantůček – kuchařská performance

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent, tleskání

18. prosince v 19:30, Sokolovna Tuřany

Foto FB BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější

Kritika

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce