BCO přivezlo z Ameriky do Tuřan tradiční předvánoční večírek

19. prosinec 2024, 18:00
BCO přivezlo z Ameriky do Tuřan  tradiční předvánoční večírek

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká Bendová, Kornél Mikecz, Michal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladík.

Koncert zahájilo Variété Mauricia Kagela (1931–2008). Hudba v Argentině narozeného skladatele je postavena na reflexi, ironizaci a využívání nejrůznějších klišé, trivialit a návyků, kterých byla plná i ve středu uvedená kompozice. V hudební části tohoto koncertního spektáklu pro performery a muzikanty se mísí prvky latinsko-americké hudby s avantgardou, minimalismem, jazzem, šansonem nebo například hudbou z filmu noir a dalšími žánry. S nadsázkou lze říci, že by bylo jednodušší vyjmenovat všechny prvky, které ve skladbě nebyly než ty, které v ní přítomné byly. Tuto „taneční suitu“ doplňuje rovnoprávná „divadelní“ část, která je její přímou součástí. Jelikož ale není autorem přesně specifikovaná, BCO se rozhodlo, že v rámci této performance nachystá dramaturg Viktor Pantůček chlebíčky do tomboly. Orchestr se této (na provedení a soustředění velice náročné) skladby zhostil s patřičnou grácií. Ačkoliv se v úvodní pasáži objevilo pár rytmických nepřesností, byly vzápětí napraveny. Pod taktovkou dirigenta Pavla Šnajdra krásně vyzněly výrazné rozdíly mezi jednotlivými částmi, čímž mohla naplno vyniknout šílenost, ale zároveň genialita díla. Muzikantům se dařilo hezky zvýrazňovat a vytahovat krásné melodie, které se – občas lehce skryté ve zmíněném šílenství – v kompozici vyskytovaly.

V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr s Petrem Hladíkem provedli krátké Clapping Music Steva Reicha (*1931), které plynule navázalo na vřelý potlesk od publika po skladbě první. Na první pohled jednoduché minimalistické dílo pro dva performery / „tleskače“ je založeno na tvrdošíjném opakování vytleskávání jednoho rytmického patternu. Druhý pár rukou se postupně posouvá o jednu osminu tak dlouho, než se oba tleskači opět sejdou. Zmíněná jednoduchost je tak opravdu pouhým zdáním a kompozice vyžaduje pro provedení naprosto dokonalou přesnost, jelikož i minimální vybočení z rytmu je výrazně slyšet. A může být pro provedení fatální. Oba performeři dokázali rytmus udržet. Ačkoliv se v samotném závěru Pavel Šnajdr s Petrem Hladíkem lehce rytmicky rozešli, nenechali se rozhodit a v krátkém čase se opět „sehráli“ a mohli se na konci díla opět sejít.

V pauze bylo divákům nabídnuto občerstvení v podobě těstovinového salátu, bůčku na špejli, pečené krůty, pizza šneků a mnohého dalšího. V samém závěru přestávky byla vyhlášena tombola, do které si mohli diváci zakoupit lístky před koncertem nebo v pauze. Na šťastlivce čekaly čaje na podporu různých částí těla, které souvisely s dramaturgickými tématy letošní BCO sezony, chlebíčky nachystané Viktorem Pantůčkem během prvního díla programu nebo dárkový koš. Každá z výher byla navíc doplněna dvěma vstupenkami na některý z příštích koncertů BCO.

V druhé polovině koncertu zazněla nejdříve Straussiana Trevora Grahla (*1984), která vychází ze stejnojmenného díla Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957). Korngold se kromě své vlastní artificiální a filmové hudby věnoval též úpravě operet a populárních valčíků. Strausianna je věnována jejich králi Johannu Straussovi. Při provedení tohoto díla se k orchestru připojila zpěvačka Aneta Podracká Bendová, která v krátké pasáži beze slov předvedla ukázkově čistou intonaci. Taktéž výkon orchestru byl velmi dobrý. V podání BCO pod vedením Pavla Šnajdra se povedla jak výrazná acceleranda, tak ritardanda a krásně vyzněly rozdíly mezi pasážemi, které působily spíše jako parodie, a těmi, ze kterých byla opravdu cítit pocta. Muzikanti výborně dokázali divákům předat humor v kompozici hojně obsažený, přičemž se ani zdaleka nejednalo pouze o synchronizované zakašlání v průběhu skladby. V samém závěru si hudebníci nasadili vtipné pokrývky hlavy, zpěvačka zapálila prskavku, z orchestru zazněly frkačky a hudební proud byl ukončen vystřelením konfet.

Vánoční koncert zakončila Hra s jesličkami Miloslava Kabeláče (1908–1979). Tato bizarní i líbezná úprava českých koled se na vánočních koncertech BCO objevuje již tradičně. Před samým začátkem ještě dozněla humornost díla předchozího, neboť Pavel Šnajdr nejprve vyklepal partituru od konfet. Když už muzikanti začali, byla skladba hned v úvodu přerušena, neboť byl na klávesách nastavený špatný zvuk. Ani v nejmenším případě to nejde brát jako negativum, vše naopak působilo vtipně. Poté už BCO, společně se zpěváky Anetou Podrackou Bendovou, Kornélem Mikeczem, Michalem Kučou a Martinem Kotulanem, spustilo. Zpěv všech zúčastněných byl intonačně čistý, byli sezpívaní jak mezi sebou, tak s orchestrem, a navíc bylo velice dobře rozumět textu. Sopranistka se musela popasovat s náročným partem zejména užitím velmi vysokých tónů. Anetě Podracké Bendové to ovšem nedělalo žádný problém. Taktéž orchestr hrál velmi hezky. Podobně jako zpěváci byli rytmicky přesní, až na jednu drobnost v závěru, a také intonačně čistí. Opravdu nádherně vyzněly křišťálové žestě v samém závěru. Celkový dojem lehce pokazilo nepříjemné šustění v reproduktorech, které ale naštěstí nebylo moc výrazné a nepřekazilo tedy celkové vyznění díla.

Tradiční předvánoční hudební besídka, jak tento koncert sami organizátoři nazvali, nebyla zdaleka jen o hudbě, která zůstala nejdůležitější složkou. Diváci si tak mohli kromě krásného hudebního zážitku odnést i plná břicha zaplněná výtečným pohoštěním a na několik šťastlivců čekaly v tombole dárky. Předvánoční koncert BCO je již zaběhlou brněnskou tradicí, která doufejme zůstane zachována co nejdéle.

Mauricio Kagel: Variété

Steve Reich: Clapping Music

Trevor Grahl / Erich Wolfgang Korngold: Straussiana

Miloslav Kabeláč: Hra s jesličkami

Aneta Podracká Bendová – zpěv

Kornél Mikecz – zpěv

Michal Kuča – zpěv

Martin Kotulan – zpěv

Petr Hladík – tleskání

Viktor Pantůček – kuchařská performance

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent, tleskání

18. prosince v 19:30, Sokolovna Tuřany

Foto FB BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce