Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká Bendová, Kornél Mikecz, Michal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladík.
Koncert zahájilo Variété Mauricia Kagela (1931–2008). Hudba v Argentině narozeného skladatele je postavena na reflexi, ironizaci a využívání nejrůznějších klišé, trivialit a návyků, kterých byla plná i ve středu uvedená kompozice. V hudební části tohoto koncertního spektáklu pro performery a muzikanty se mísí prvky latinsko-americké hudby s avantgardou, minimalismem, jazzem, šansonem nebo například hudbou z filmu noir a dalšími žánry. S nadsázkou lze říci, že by bylo jednodušší vyjmenovat všechny prvky, které ve skladbě nebyly než ty, které v ní přítomné byly. Tuto „taneční suitu“ doplňuje rovnoprávná „divadelní“ část, která je její přímou součástí. Jelikož ale není autorem přesně specifikovaná, BCO se rozhodlo, že v rámci této performance nachystá dramaturg Viktor Pantůček chlebíčky do tomboly. Orchestr se této (na provedení a soustředění velice náročné) skladby zhostil s patřičnou grácií. Ačkoliv se v úvodní pasáži objevilo pár rytmických nepřesností, byly vzápětí napraveny. Pod taktovkou dirigenta Pavla Šnajdra krásně vyzněly výrazné rozdíly mezi jednotlivými částmi, čímž mohla naplno vyniknout šílenost, ale zároveň genialita díla. Muzikantům se dařilo hezky zvýrazňovat a vytahovat krásné melodie, které se – občas lehce skryté ve zmíněném šílenství – v kompozici vyskytovaly.
V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr s Petrem Hladíkem provedli krátké Clapping Music Steva Reicha (*1931), které plynule navázalo na vřelý potlesk od publika po skladbě první. Na první pohled jednoduché minimalistické dílo pro dva performery / „tleskače“ je založeno na tvrdošíjném opakování vytleskávání jednoho rytmického patternu. Druhý pár rukou se postupně posouvá o jednu osminu tak dlouho, než se oba tleskači opět sejdou. Zmíněná jednoduchost je tak opravdu pouhým zdáním a kompozice vyžaduje pro provedení naprosto dokonalou přesnost, jelikož i minimální vybočení z rytmu je výrazně slyšet. A může být pro provedení fatální. Oba performeři dokázali rytmus udržet. Ačkoliv se v samotném závěru Pavel Šnajdr s Petrem Hladíkem lehce rytmicky rozešli, nenechali se rozhodit a v krátkém čase se opět „sehráli“ a mohli se na konci díla opět sejít.
V pauze bylo divákům nabídnuto občerstvení v podobě těstovinového salátu, bůčku na špejli, pečené krůty, pizza šneků a mnohého dalšího. V samém závěru přestávky byla vyhlášena tombola, do které si mohli diváci zakoupit lístky před koncertem nebo v pauze. Na šťastlivce čekaly čaje na podporu různých částí těla, které souvisely s dramaturgickými tématy letošní BCO sezony, chlebíčky nachystané Viktorem Pantůčkem během prvního díla programu nebo dárkový koš. Každá z výher byla navíc doplněna dvěma vstupenkami na některý z příštích koncertů BCO.
V druhé polovině koncertu zazněla nejdříve Straussiana Trevora Grahla (*1984), která vychází ze stejnojmenného díla Ericha Wolfganga Korngolda (1897–1957). Korngold se kromě své vlastní artificiální a filmové hudby věnoval též úpravě operet a populárních valčíků. Strausianna je věnována jejich králi Johannu Straussovi. Při provedení tohoto díla se k orchestru připojila zpěvačka Aneta Podracká Bendová, která v krátké pasáži beze slov předvedla ukázkově čistou intonaci. Taktéž výkon orchestru byl velmi dobrý. V podání BCO pod vedením Pavla Šnajdra se povedla jak výrazná acceleranda, tak ritardanda a krásně vyzněly rozdíly mezi pasážemi, které působily spíše jako parodie, a těmi, ze kterých byla opravdu cítit pocta. Muzikanti výborně dokázali divákům předat humor v kompozici hojně obsažený, přičemž se ani zdaleka nejednalo pouze o synchronizované zakašlání v průběhu skladby. V samém závěru si hudebníci nasadili vtipné pokrývky hlavy, zpěvačka zapálila prskavku, z orchestru zazněly frkačky a hudební proud byl ukončen vystřelením konfet.
Vánoční koncert zakončila Hra s jesličkami Miloslava Kabeláče (1908–1979). Tato bizarní i líbezná úprava českých koled se na vánočních koncertech BCO objevuje již tradičně. Před samým začátkem ještě dozněla humornost díla předchozího, neboť Pavel Šnajdr nejprve vyklepal partituru od konfet. Když už muzikanti začali, byla skladba hned v úvodu přerušena, neboť byl na klávesách nastavený špatný zvuk. Ani v nejmenším případě to nejde brát jako negativum, vše naopak působilo vtipně. Poté už BCO, společně se zpěváky Anetou Podrackou Bendovou, Kornélem Mikeczem, Michalem Kučou a Martinem Kotulanem, spustilo. Zpěv všech zúčastněných byl intonačně čistý, byli sezpívaní jak mezi sebou, tak s orchestrem, a navíc bylo velice dobře rozumět textu. Sopranistka se musela popasovat s náročným partem zejména užitím velmi vysokých tónů. Anetě Podracké Bendové to ovšem nedělalo žádný problém. Taktéž orchestr hrál velmi hezky. Podobně jako zpěváci byli rytmicky přesní, až na jednu drobnost v závěru, a také intonačně čistí. Opravdu nádherně vyzněly křišťálové žestě v samém závěru. Celkový dojem lehce pokazilo nepříjemné šustění v reproduktorech, které ale naštěstí nebylo moc výrazné a nepřekazilo tedy celkové vyznění díla.
Tradiční předvánoční hudební besídka, jak tento koncert sami organizátoři nazvali, nebyla zdaleka jen o hudbě, která zůstala nejdůležitější složkou. Diváci si tak mohli kromě krásného hudebního zážitku odnést i plná břicha zaplněná výtečným pohoštěním a na několik šťastlivců čekaly v tombole dárky. Předvánoční koncert BCO je již zaběhlou brněnskou tradicí, která doufejme zůstane zachována co nejdéle.
Mauricio Kagel: Variété
Steve Reich: Clapping Music
Trevor Grahl / Erich Wolfgang Korngold: Straussiana
Miloslav Kabeláč: Hra s jesličkami
Aneta Podracká Bendová – zpěv
Kornél Mikecz – zpěv
Michal Kuča – zpěv
Martin Kotulan – zpěv
Petr Hladík – tleskání
Viktor Pantůček – kuchařská performance
Brno Contemporary Orchestra
Pavel Šnajdr – dirigent, tleskání
18. prosince v 19:30, Sokolovna Tuřany
Zatím nebyl přidán žádný komentář..