BCO provedlo šestici děl soudobých světových skladatelů

23. leden 2024, 18:00
BCO provedlo šestici děl soudobých světových skladatelů

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.

Ačkoliv večer nebyl rozdělen přestávkou, tvořily ho dvě pomyslné poloviny. V té první byly provedeny skladby pro různá uskupení komornějšího rázu. Při druhé se na pódiu objevil plnohodnotný (myšleno počtem hráčů) smyčcový orchestr, ovšem modifikovaný přídavky dalších nástrojů. V úvodu zazněla kompozice Shallow Streams americké skladatelky Ashlee T Busch (*1986). Dílo minimalistického rázu předávalo vůdčí roli a melodie různým nástrojům v uskupení a celý zvuk se v uších diváků sléval do jednoho zvukového potůčku. Z poměrně jednoduché faktury ovšem vylézaly krásné melodie, které místy měly až folkový charakter. Už při prvních tónech zaujala velice zajímavá akustika sálu, která se svým dozvukem lehce blížila akustice kostelní. To se ale pro Shallow Strams ukázalo jako dělané. Všechny nástroje se dokonale smísily v jeden hudební tok, přesto ale stále byly jasně čitelné.

bco_2024_v_SVC_luzanky_foto_jan_mikolasek_03

Následující Cristiascensiocello napsal rumunský autor Octavian Nemescu (1940–2020) po předčasné smrti svého syna Cristiana. Toto lamento v sobě skrývá smutek, zoufalost, nezodpovězené otázky i vztek. BCO pod vedením Pavla Šnajdra si s díly poradilo naprosto bravurně nejen technicky, vystihlo také požadovanou změnu nálady. Pomyslnou první polovinu zakončila dvouvětá kompozice A Distant Place amerického skladatele a kytaristy Jamese Lentiniho (*1958). Právě druhé zmíněné Lentiniho povolání bylo v díle jasně patrné, neboť kytaře, v podání Lubomíra Kopkáše, bylo dáno nejvíce prostoru, aniž by přímo plnila roli sólového nástroje. Všichni muzikanti skvěle reagovali na dirigenta, byli výborně sehraní, tudíž ani několik rytmicky náročných míst pro ně nebyl problém. K tomu se navíc přidalo perfektní nasazení.

Před druhou polovinou večera bylo potřeba pódium lehce přestavět. Pavel Šnajdr s úsměvem uklidnil publikum, že to nebude dlouho trvat a že by nemělo smysl rozdělit koncert pauzou. Úprava pódia byla opravdu v několika minutách hotová a na scénu mohl přijít smyčcový orchestr s přídavkem několika dechových nástrojů, aby provedl Piccola serenatu v Kanadě působícího Liovy Buena. Skladba by se dala označit za neoklasicistní, jelikož v sobě kombinuje vlivy 17. a 18. století s vlivy moderními. Diváci tak mohli uslyšet „vídeňský valčík“ s jasně moderními harmonickými postupy. Následně BCO zahrálo Svítání mladého amerického klavíristy a skladatele Christophera Jessupa (*1998). Kompozice byla plná náhlých náladových i dynamických změn (prudká crescenda na ploše jen několika dob) a objevovaly se v ní i náročné běhy. Technika jednotlivých hráčů i sehranost orchestru jako celku byla ovšem výtečná a muzikanti si se všemi záludnostmi velmi dobře poradili.

bco_2024_v_SVC_luzanky_foto_jan_mikolasek_02

Večer zakončil trojlístek skladeb pro housle a smyčcový orchestr Keitha Laye (*1958): Joyful Play, Yearning a Follow the Leader pod celkovým názvem Children on the Playground. Pro jejich provedení doplnil BCO sólista Martin Pavlík. Dílo bylo plné krásných, hravých a kantabilních melodií, které byly sice povětšinou v rukách sólisty, tu a tam ale byly předávány do různých sekcí orchestru. Pavlík divákům předvedl krásný tón a vynikající techniku, kterou vyžadovaly objevující se běhy a skoky po hmatníku nebo úmyslné zesilování alikvótních tónů. Sólista navíc skvěle reagoval na dirigenta, což se dařilo i všem ostatním hudebníkům. Podobně jako v předchozích kompozicích dokázalo BCO pod vedením Pavla Šnajdra výborně pracovat s dynamikou a perfektně vystihlo náladové změny mezi jednotlivými částmi.

Pořadí skladeb na koncertu bylo odlišné od pořadí na CD Dimensions Vol. 4. To bylo jistě dáno zejména technickými požadavky, aby se muselo pódium přestavovat co nejméně. Vedle sebe tak zazněly nejprve tři komornější díla a poté tři orchestrální. CD je zakončeno Jessupovým Svítáním, ovšem dramaturgie koncertu je přece jen něco jiného než dramaturgie alba a umístění Children on the Playground na konec programu, celému večeru dozajisté prospělo. Výše zmíněné akustické vlastnosti sálu trochu překvapivě neublížily ani těm zvukově hutnějším a ve svém pohybu rychlejším dílům. Volbu místa je tedy také nutno pochválit, jelikož sál byl velice vhodný nejen svými zvukovými vlastnostmi, ale také svoji architektonickou stránkou.

Ashlee T Busch: Shallow Streams

Octavian Nemescu: Cristiascensiocello

James Lentini: A Distant Place: I. Secret Nights, II. Journey to a Dream

Liova Bueno: Piccola Serenata

Christopher Jessup: Svítání

Keith Lay: Children on the Playground: Joyful Play, Yearning, Follow the Leader

Martin Pavlík – housle

Lubomír Kopkáš – kytara

Pavel Šnajdr – dirigent

Brno Contemporary Orchestra

neděle 21. ledna 2024 v 19 hodin, SVČ Lužánky

Foto Jan Mikolášek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce