BCO provedlo šestici děl soudobých světových skladatelů

23. leden 2024, 18:00
BCO provedlo šestici děl soudobých světových skladatelů

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.

Ačkoliv večer nebyl rozdělen přestávkou, tvořily ho dvě pomyslné poloviny. V té první byly provedeny skladby pro různá uskupení komornějšího rázu. Při druhé se na pódiu objevil plnohodnotný (myšleno počtem hráčů) smyčcový orchestr, ovšem modifikovaný přídavky dalších nástrojů. V úvodu zazněla kompozice Shallow Streams americké skladatelky Ashlee T Busch (*1986). Dílo minimalistického rázu předávalo vůdčí roli a melodie různým nástrojům v uskupení a celý zvuk se v uších diváků sléval do jednoho zvukového potůčku. Z poměrně jednoduché faktury ovšem vylézaly krásné melodie, které místy měly až folkový charakter. Už při prvních tónech zaujala velice zajímavá akustika sálu, která se svým dozvukem lehce blížila akustice kostelní. To se ale pro Shallow Strams ukázalo jako dělané. Všechny nástroje se dokonale smísily v jeden hudební tok, přesto ale stále byly jasně čitelné.

bco_2024_v_SVC_luzanky_foto_jan_mikolasek_03

Následující Cristiascensiocello napsal rumunský autor Octavian Nemescu (1940–2020) po předčasné smrti svého syna Cristiana. Toto lamento v sobě skrývá smutek, zoufalost, nezodpovězené otázky i vztek. BCO pod vedením Pavla Šnajdra si s díly poradilo naprosto bravurně nejen technicky, vystihlo také požadovanou změnu nálady. Pomyslnou první polovinu zakončila dvouvětá kompozice A Distant Place amerického skladatele a kytaristy Jamese Lentiniho (*1958). Právě druhé zmíněné Lentiniho povolání bylo v díle jasně patrné, neboť kytaře, v podání Lubomíra Kopkáše, bylo dáno nejvíce prostoru, aniž by přímo plnila roli sólového nástroje. Všichni muzikanti skvěle reagovali na dirigenta, byli výborně sehraní, tudíž ani několik rytmicky náročných míst pro ně nebyl problém. K tomu se navíc přidalo perfektní nasazení.

Před druhou polovinou večera bylo potřeba pódium lehce přestavět. Pavel Šnajdr s úsměvem uklidnil publikum, že to nebude dlouho trvat a že by nemělo smysl rozdělit koncert pauzou. Úprava pódia byla opravdu v několika minutách hotová a na scénu mohl přijít smyčcový orchestr s přídavkem několika dechových nástrojů, aby provedl Piccola serenatu v Kanadě působícího Liovy Buena. Skladba by se dala označit za neoklasicistní, jelikož v sobě kombinuje vlivy 17. a 18. století s vlivy moderními. Diváci tak mohli uslyšet „vídeňský valčík“ s jasně moderními harmonickými postupy. Následně BCO zahrálo Svítání mladého amerického klavíristy a skladatele Christophera Jessupa (*1998). Kompozice byla plná náhlých náladových i dynamických změn (prudká crescenda na ploše jen několika dob) a objevovaly se v ní i náročné běhy. Technika jednotlivých hráčů i sehranost orchestru jako celku byla ovšem výtečná a muzikanti si se všemi záludnostmi velmi dobře poradili.

bco_2024_v_SVC_luzanky_foto_jan_mikolasek_02

Večer zakončil trojlístek skladeb pro housle a smyčcový orchestr Keitha Laye (*1958): Joyful Play, Yearning a Follow the Leader pod celkovým názvem Children on the Playground. Pro jejich provedení doplnil BCO sólista Martin Pavlík. Dílo bylo plné krásných, hravých a kantabilních melodií, které byly sice povětšinou v rukách sólisty, tu a tam ale byly předávány do různých sekcí orchestru. Pavlík divákům předvedl krásný tón a vynikající techniku, kterou vyžadovaly objevující se běhy a skoky po hmatníku nebo úmyslné zesilování alikvótních tónů. Sólista navíc skvěle reagoval na dirigenta, což se dařilo i všem ostatním hudebníkům. Podobně jako v předchozích kompozicích dokázalo BCO pod vedením Pavla Šnajdra výborně pracovat s dynamikou a perfektně vystihlo náladové změny mezi jednotlivými částmi.

Pořadí skladeb na koncertu bylo odlišné od pořadí na CD Dimensions Vol. 4. To bylo jistě dáno zejména technickými požadavky, aby se muselo pódium přestavovat co nejméně. Vedle sebe tak zazněly nejprve tři komornější díla a poté tři orchestrální. CD je zakončeno Jessupovým Svítáním, ovšem dramaturgie koncertu je přece jen něco jiného než dramaturgie alba a umístění Children on the Playground na konec programu, celému večeru dozajisté prospělo. Výše zmíněné akustické vlastnosti sálu trochu překvapivě neublížily ani těm zvukově hutnějším a ve svém pohybu rychlejším dílům. Volbu místa je tedy také nutno pochválit, jelikož sál byl velice vhodný nejen svými zvukovými vlastnostmi, ale také svoji architektonickou stránkou.

Ashlee T Busch: Shallow Streams

Octavian Nemescu: Cristiascensiocello

James Lentini: A Distant Place: I. Secret Nights, II. Journey to a Dream

Liova Bueno: Piccola Serenata

Christopher Jessup: Svítání

Keith Lay: Children on the Playground: Joyful Play, Yearning, Follow the Leader

Martin Pavlík – housle

Lubomír Kopkáš – kytara

Pavel Šnajdr – dirigent

Brno Contemporary Orchestra

neděle 21. ledna 2024 v 19 hodin, SVČ Lužánky

Foto Jan Mikolášek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější

Kritika

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více