Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.
Ačkoliv večer nebyl rozdělen přestávkou, tvořily ho dvě pomyslné poloviny. V té první byly provedeny skladby pro různá uskupení komornějšího rázu. Při druhé se na pódiu objevil plnohodnotný (myšleno počtem hráčů) smyčcový orchestr, ovšem modifikovaný přídavky dalších nástrojů. V úvodu zazněla kompozice Shallow Streams americké skladatelky Ashlee T Busch (*1986). Dílo minimalistického rázu předávalo vůdčí roli a melodie různým nástrojům v uskupení a celý zvuk se v uších diváků sléval do jednoho zvukového potůčku. Z poměrně jednoduché faktury ovšem vylézaly krásné melodie, které místy měly až folkový charakter. Už při prvních tónech zaujala velice zajímavá akustika sálu, která se svým dozvukem lehce blížila akustice kostelní. To se ale pro Shallow Strams ukázalo jako dělané. Všechny nástroje se dokonale smísily v jeden hudební tok, přesto ale stále byly jasně čitelné.
Následující Cristiascensiocello napsal rumunský autor Octavian Nemescu (1940–2020) po předčasné smrti svého syna Cristiana. Toto lamento v sobě skrývá smutek, zoufalost, nezodpovězené otázky i vztek. BCO pod vedením Pavla Šnajdra si s díly poradilo naprosto bravurně nejen technicky, vystihlo také požadovanou změnu nálady. Pomyslnou první polovinu zakončila dvouvětá kompozice A Distant Place amerického skladatele a kytaristy Jamese Lentiniho (*1958). Právě druhé zmíněné Lentiniho povolání bylo v díle jasně patrné, neboť kytaře, v podání Lubomíra Kopkáše, bylo dáno nejvíce prostoru, aniž by přímo plnila roli sólového nástroje. Všichni muzikanti skvěle reagovali na dirigenta, byli výborně sehraní, tudíž ani několik rytmicky náročných míst pro ně nebyl problém. K tomu se navíc přidalo perfektní nasazení.
Před druhou polovinou večera bylo potřeba pódium lehce přestavět. Pavel Šnajdr s úsměvem uklidnil publikum, že to nebude dlouho trvat a že by nemělo smysl rozdělit koncert pauzou. Úprava pódia byla opravdu v několika minutách hotová a na scénu mohl přijít smyčcový orchestr s přídavkem několika dechových nástrojů, aby provedl Piccola serenatu v Kanadě působícího Liovy Buena. Skladba by se dala označit za neoklasicistní, jelikož v sobě kombinuje vlivy 17. a 18. století s vlivy moderními. Diváci tak mohli uslyšet „vídeňský valčík“ s jasně moderními harmonickými postupy. Následně BCO zahrálo Svítání mladého amerického klavíristy a skladatele Christophera Jessupa (*1998). Kompozice byla plná náhlých náladových i dynamických změn (prudká crescenda na ploše jen několika dob) a objevovaly se v ní i náročné běhy. Technika jednotlivých hráčů i sehranost orchestru jako celku byla ovšem výtečná a muzikanti si se všemi záludnostmi velmi dobře poradili.
Večer zakončil trojlístek skladeb pro housle a smyčcový orchestr Keitha Laye (*1958): Joyful Play, Yearning a Follow the Leader pod celkovým názvem Children on the Playground. Pro jejich provedení doplnil BCO sólista Martin Pavlík. Dílo bylo plné krásných, hravých a kantabilních melodií, které byly sice povětšinou v rukách sólisty, tu a tam ale byly předávány do různých sekcí orchestru. Pavlík divákům předvedl krásný tón a vynikající techniku, kterou vyžadovaly objevující se běhy a skoky po hmatníku nebo úmyslné zesilování alikvótních tónů. Sólista navíc skvěle reagoval na dirigenta, což se dařilo i všem ostatním hudebníkům. Podobně jako v předchozích kompozicích dokázalo BCO pod vedením Pavla Šnajdra výborně pracovat s dynamikou a perfektně vystihlo náladové změny mezi jednotlivými částmi.
Pořadí skladeb na koncertu bylo odlišné od pořadí na CD Dimensions Vol. 4. To bylo jistě dáno zejména technickými požadavky, aby se muselo pódium přestavovat co nejméně. Vedle sebe tak zazněly nejprve tři komornější díla a poté tři orchestrální. CD je zakončeno Jessupovým Svítáním, ovšem dramaturgie koncertu je přece jen něco jiného než dramaturgie alba a umístění Children on the Playground na konec programu, celému večeru dozajisté prospělo. Výše zmíněné akustické vlastnosti sálu trochu překvapivě neublížily ani těm zvukově hutnějším a ve svém pohybu rychlejším dílům. Volbu místa je tedy také nutno pochválit, jelikož sál byl velice vhodný nejen svými zvukovými vlastnostmi, ale také svoji architektonickou stránkou.
Ashlee T Busch: Shallow Streams
Octavian Nemescu: Cristiascensiocello
James Lentini: A Distant Place: I. Secret Nights, II. Journey to a Dream
Liova Bueno: Piccola Serenata
Christopher Jessup: Svítání
Keith Lay: Children on the Playground: Joyful Play, Yearning, Follow the Leader
Martin Pavlík – housle
Lubomír Kopkáš – kytara
Pavel Šnajdr – dirigent
Brno Contemporary Orchestra
neděle 21. ledna 2024 v 19 hodin, SVČ Lužánky
Zatím nebyl přidán žádný komentář..