BCO ukázali, co je to známka punku

28. únor 2024, 18:00
BCO ukázali, co je to známka punku

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.

Hlavní program večera zahájila světová premiéra kompozice WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot) pro tři ženské hlasy a instrumentální doprovod režiséra Jiřího Austerlitze Adámka (*1977). Její libreto vychází z autobiografické zpovědi Naděždy Tolokonnikové, která v českém překladu vyšla pod názvem Jak udělat revoluci / Zápisky z trestanecké kolonie. BCO doplnila trojice zpěvaček/recitátorek Kateřina Císařová, Vendula Holičková a Bára Mišíková. Skladba vytvořila výrazovou parabolu, u níž začátek představoval modlitbu, působil meditativně a byl v tiché dynamice. Z ní se postupně dostala do střední části, která začala slovy: „Putin se podělal.

Některé z citací, z nichž část popisovala přímo události z Katedrály Krista spasitele, byly velmi vtipné a v publiku se ozýval smích. Humor byl založený především na vtipné kritice ruského prezidenta Vladimira Putina a moskevského patriarchy Kirilla. Když ale dílo dospělo k úryvkům, které popisovaly zatčení dvou členek a jejich následné odsouzení ke dvouletému pobytu v nejtvrdších věznicích na Sibiři, nálada se proměnila v tesknou a truchlivou. Dílo mělo výborný spád, zajímavou instrumentaci, která v několika místech názorně doplňovala vyřčená slova, a velmi dobře kombinovala recitované části se zpívanými. Některé texty mohly část publika lehce pobouřit, bez tohoto se ovšem správný punk neobejde. I vzhledem k charakteru textů to bylo v podstatě nezbytné. Celou kompozici provázelo bravurní provedení, ve kterém je potřeba vyzdvihnout především práci s dynamikou jak instrumentalistů, kteří na začátku a konci předvedli ukázkové pianissimo, tak všech vokalistek, které s dynamikou výtečně pracovaly, přestože byly jejich hlasy amplifikované pomocí mikrofonů. Intonaci zpěvaček i muzikantů také není co vytknout.

První půlku večera uzavřela pozoruhodná kompozice Scratchband Johna Adamse (*1947). Její instrumentace vychází z obsazení rockových kapel, které je doplněno o ozvučené dechy a klávesy. Zvuky „klasických“ rockových nástrojů přednášely různé motivy, které se prolínaly a vytvořily jednotnou hudební hmotu. Přes celkový minimalistický ráz se ve skladbě objevuje několik záludností v podobě náročných běhů, a především extrémně náročného rytmického průběhu, ve kterém střídání taktových označení nebylo žádnou vzácností. V díle byla slyšet výrazná inspirace Frankem Zappou, ale objevovaly se v ní i náznaky angloamerického folku. Lze vyzdvihnout naprosto bravurní práci zvukaře, který dokázal skvěle pracovat s ozvučenými akustickými nástroji (i s těmi elektrickými) a žádný z nich se ve výsledném zvuku neztrácel, ani z něj nevyčníval. V interpretaci se objevilo pár rytmických nepřesností, které ovšem výsledné vyznění skladby nijak nenarušily. V závěru první poloviny na pódium přišla Lenka Dohnalová, která do rukou Pavla Šnajdra předala Cenu České hudební rady a ocenila, jakým způsobem BCO dělá soudobou klasickou hudbu. Během následující pauzy byl divákům nabídnut poslech záznamu z živého vstoupení české punkové klasiky Visacího zámku, které se odehrálo v únoru 1984 na Žofíně.

Druhá půle programu byla věnována legendární kompozici The Price of Oil amerického skladatele a pianisty Frederica Rzewského (1938–2021). Ta je z velké založena na rozdílných názorech na havárii ropné plošiny, které přednášejí žena ropného magnáta a těžce pracující dělník. V těchto rolích se představili Jana Vondrů a Vojtěch Šembera. Do příběhu přítomné uvedla Kateřina Císařová. Ačkoliv se interpretace může zdát jednoduchá, její největší úskalí se ukáže všem, kteří mají šanci nahlédnout do partitury. Není v ní použitá klasická notace, ale je složená pouze ze svislých a vodorovných čar. Muzikanti i zpěváci tak nepracují s konkrétními tóny ale pouze s vysokými a nízkými. Ty jsou zasazeny do neměnného metra, které plyne téměř čtyřicet minut. V první části, která zhudebňuje výše zmíněný rozhovor hrají muzikanti na „homemade“ nástroje. Byly to různé píšťalky nebo hlavice od fléten. Druhá, čistě instrumentální část je pak napsána pro klasické nástroje a představuje vlnobití a havárii plošiny. Nástrojové skupiny jsou rozděleny do dvou částí a předepsaném rytmickém patternu se střídají a vytvářejí tak jakýsi stereo hoquetus. V závěru se pak hudební tok zpomaloval (metrum ale zůstalo neměnné), až se ozýval souzvuk jednou za několik sekund, dokud ropná plošina neklesla až ke dnu. Navzdory jednoduchosti, která spočívá pouze ve střídání několika tónů, vyžaduje kompozice velice silnou koncentraci od muzikantů i zpěváků. V obou případech ale soustředěnost nepolevila a skladba zazněla v naprosto ukázkovém provedení. Navíc byla interpretace doplněna titulky a rozumět mohli i posluchači, kteří anglicky neumí.

Brno Contemporary Orchestra nabídl divákům zajímavý program, ve kterém bylo možné slyšet vše od punku, přes art rock, až po avantgardu druhé poloviny 20. století. Pomocí velmi dobré interpretace všech děl, na které mají rovný podíl jak všichni muzikanti, zpěváci, dirigent Pavel Šnajdr, tak i zvukař, dokázali připravit divákům dechberoucí zážitek.

Jiří Austerlitz Adámek: WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot), objednávka BCO

John Adams: Scratchband

Visací zámek: záznam živého vystoupení na Žofíně v únoru 1984

Frederic Rzewski: The Price of Oil

Jana Vondrů – zpěv

Vojtěch Šembera – zpěv

Kateřina Císařová – zpěv

Vendula Holičková – zpěv

Bára Mišíková – zpěv

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent

pondělí 26. února 2024, budova bývalého OV KSČ (dnes sídlo Veřejného ochránce práv)

Foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce