BCO ukázali, co je to známka punku

28. únor 2024, 18:00
BCO ukázali, co je to známka punku

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.

Hlavní program večera zahájila světová premiéra kompozice WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot) pro tři ženské hlasy a instrumentální doprovod režiséra Jiřího Austerlitze Adámka (*1977). Její libreto vychází z autobiografické zpovědi Naděždy Tolokonnikové, která v českém překladu vyšla pod názvem Jak udělat revoluci / Zápisky z trestanecké kolonie. BCO doplnila trojice zpěvaček/recitátorek Kateřina Císařová, Vendula Holičková a Bára Mišíková. Skladba vytvořila výrazovou parabolu, u níž začátek představoval modlitbu, působil meditativně a byl v tiché dynamice. Z ní se postupně dostala do střední části, která začala slovy: „Putin se podělal.

Některé z citací, z nichž část popisovala přímo události z Katedrály Krista spasitele, byly velmi vtipné a v publiku se ozýval smích. Humor byl založený především na vtipné kritice ruského prezidenta Vladimira Putina a moskevského patriarchy Kirilla. Když ale dílo dospělo k úryvkům, které popisovaly zatčení dvou členek a jejich následné odsouzení ke dvouletému pobytu v nejtvrdších věznicích na Sibiři, nálada se proměnila v tesknou a truchlivou. Dílo mělo výborný spád, zajímavou instrumentaci, která v několika místech názorně doplňovala vyřčená slova, a velmi dobře kombinovala recitované části se zpívanými. Některé texty mohly část publika lehce pobouřit, bez tohoto se ovšem správný punk neobejde. I vzhledem k charakteru textů to bylo v podstatě nezbytné. Celou kompozici provázelo bravurní provedení, ve kterém je potřeba vyzdvihnout především práci s dynamikou jak instrumentalistů, kteří na začátku a konci předvedli ukázkové pianissimo, tak všech vokalistek, které s dynamikou výtečně pracovaly, přestože byly jejich hlasy amplifikované pomocí mikrofonů. Intonaci zpěvaček i muzikantů také není co vytknout.

První půlku večera uzavřela pozoruhodná kompozice Scratchband Johna Adamse (*1947). Její instrumentace vychází z obsazení rockových kapel, které je doplněno o ozvučené dechy a klávesy. Zvuky „klasických“ rockových nástrojů přednášely různé motivy, které se prolínaly a vytvořily jednotnou hudební hmotu. Přes celkový minimalistický ráz se ve skladbě objevuje několik záludností v podobě náročných běhů, a především extrémně náročného rytmického průběhu, ve kterém střídání taktových označení nebylo žádnou vzácností. V díle byla slyšet výrazná inspirace Frankem Zappou, ale objevovaly se v ní i náznaky angloamerického folku. Lze vyzdvihnout naprosto bravurní práci zvukaře, který dokázal skvěle pracovat s ozvučenými akustickými nástroji (i s těmi elektrickými) a žádný z nich se ve výsledném zvuku neztrácel, ani z něj nevyčníval. V interpretaci se objevilo pár rytmických nepřesností, které ovšem výsledné vyznění skladby nijak nenarušily. V závěru první poloviny na pódium přišla Lenka Dohnalová, která do rukou Pavla Šnajdra předala Cenu České hudební rady a ocenila, jakým způsobem BCO dělá soudobou klasickou hudbu. Během následující pauzy byl divákům nabídnut poslech záznamu z živého vstoupení české punkové klasiky Visacího zámku, které se odehrálo v únoru 1984 na Žofíně.

Druhá půle programu byla věnována legendární kompozici The Price of Oil amerického skladatele a pianisty Frederica Rzewského (1938–2021). Ta je z velké založena na rozdílných názorech na havárii ropné plošiny, které přednášejí žena ropného magnáta a těžce pracující dělník. V těchto rolích se představili Jana Vondrů a Vojtěch Šembera. Do příběhu přítomné uvedla Kateřina Císařová. Ačkoliv se interpretace může zdát jednoduchá, její největší úskalí se ukáže všem, kteří mají šanci nahlédnout do partitury. Není v ní použitá klasická notace, ale je složená pouze ze svislých a vodorovných čar. Muzikanti i zpěváci tak nepracují s konkrétními tóny ale pouze s vysokými a nízkými. Ty jsou zasazeny do neměnného metra, které plyne téměř čtyřicet minut. V první části, která zhudebňuje výše zmíněný rozhovor hrají muzikanti na „homemade“ nástroje. Byly to různé píšťalky nebo hlavice od fléten. Druhá, čistě instrumentální část je pak napsána pro klasické nástroje a představuje vlnobití a havárii plošiny. Nástrojové skupiny jsou rozděleny do dvou částí a předepsaném rytmickém patternu se střídají a vytvářejí tak jakýsi stereo hoquetus. V závěru se pak hudební tok zpomaloval (metrum ale zůstalo neměnné), až se ozýval souzvuk jednou za několik sekund, dokud ropná plošina neklesla až ke dnu. Navzdory jednoduchosti, která spočívá pouze ve střídání několika tónů, vyžaduje kompozice velice silnou koncentraci od muzikantů i zpěváků. V obou případech ale soustředěnost nepolevila a skladba zazněla v naprosto ukázkovém provedení. Navíc byla interpretace doplněna titulky a rozumět mohli i posluchači, kteří anglicky neumí.

Brno Contemporary Orchestra nabídl divákům zajímavý program, ve kterém bylo možné slyšet vše od punku, přes art rock, až po avantgardu druhé poloviny 20. století. Pomocí velmi dobré interpretace všech děl, na které mají rovný podíl jak všichni muzikanti, zpěváci, dirigent Pavel Šnajdr, tak i zvukař, dokázali připravit divákům dechberoucí zážitek.

Jiří Austerlitz Adámek: WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot), objednávka BCO

John Adams: Scratchband

Visací zámek: záznam živého vystoupení na Žofíně v únoru 1984

Frederic Rzewski: The Price of Oil

Jana Vondrů – zpěv

Vojtěch Šembera – zpěv

Kateřina Císařová – zpěv

Vendula Holičková – zpěv

Bára Mišíková – zpěv

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent

pondělí 26. února 2024, budova bývalého OV KSČ (dnes sídlo Veřejného ochránce práv)

Foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce