Brno Contemporary Orchestra a jeho pokoušení románem Doktor Faustus

7. listopad 2023, 1:00
Brno Contemporary Orchestra a jeho pokoušení románem Doktor Faustus

Román Doktor Faustus německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Thomase Manna se stal inspiračním východiskem Brno Contemporary Orchestra v čele s dirigentem Pavlem Šnajdrem pro uspořádání stejnojmenného koncertu v neděli 5. listopadu v bývalé pitevně dnešní Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (FaVU VUT). Hlavní postava knihy, skladatel Adrian Leverkühn, trpí zákeřnou nemocí (zastupující Faustova Mefistofela), která ho dovede až k šílenství a přesvědčení o krizi evropské kultury – hudby především. V zoufalství je Leverkühn ochoten přistoupit i na smlouvu s ďáblem, když pro něj bude znamenat schopnost dále tvořit. Svými skladbami však popírá dosavadní vývoj. O hledání dokonalosti v hudbě, popírání všech předchozích funkčních principů a postavení racia – logiky a přísné matematiky do popředí se snažili také skladatelé, jejichž díla na koncertě zazněla v podání jmenovaného ansámblu a zpěvaček Ireny Troupové (soprán), Sylvy Čmugrové (mezzosoprán).

bco_2023_pitevna_05

Andrej Volkonskij (1933–2008) byl ruský skladatel a klavírista, potomek starobylé ruské šlechtické rodiny, jež je považován za zřejmě prvního autora sovětské seriální kompozice: klavírní suity Musica Stricta (1957). Brno Contemporary Crchestra se sopranistkou Irenou Troupovou však provedli jeho seriální kantátu Nářky Ščazy napsanou v roce 1962 na texty Ščazy z Kurkili – dagestánské básnířky a zpěvačky. Texty odráží autorčin spletitý a drsný osud, s nímž se po celý život vypořádávala. Proto také ze skladby čiší ponurost ukotvená v depresivně laděné atmosféře díla. Ta je podpořena atonalitou a s ní spojenou disonancí přirozeně vyvěrající z techniky seriality. S řadami však skladatel nezachází přísně, nechává v hudbě proudit vlastní osobitý lyrismus. Cyklus zhudebněných básní rámuje vokalíza za doprovodu komorního uskupení. Pěveckému partu dominuje expresivita: výkřiky, vzdechy, velké intervalové skoky, které se vyjímaly i v samotném výkonu Ireny Troupové. Především ve čtvrté básni začínající slovy „Jak v zásobníku napěchovaném střelami…“ si posluchači mohli povšimnout zvukomalebnosti v nástrojích napodobujících ony zmíněné střely. Sólistka zde jako by vedla dialog, v němž melodie často směřující nahoru představovala otázku, na kterou buď sama zpěvačka anebo jeden z nástrojů odpovídají. Skladba v sobě ukrývá také různé zvukové efekty. Za zmínku stojí kupříkladu odstupňované vibrato na prodlevě v anglickém rohu či do detailu promyšlená práce s různorodými paličkami na vibrafon.

bco_2023_pitevna_03

Hlavním vrcholem večera byla Boulezova kantáta pro alt a šest nástrojů na texty Reného Chara Kladivo bez pána (1952). Pierre Boulez (1925–2016) jako skladatel, hudební teoretik a dirigent přispěl do historie také reformou v oblasti kompozice a hudebního myšlení. V kantátě pracuje organizovaně nejen s tóny, ale také s intervalovými postupy, rytmikou, dynamikou, tempem, instrumentací a interpretačními možnostmi nástrojů. Vše je rozděleno do řad a naprosto přesně vypočítaných řádů, jež pro některé posluchače může znít absurdně. Nahodilost nebo spíše svobodná vůle je zde ponechána pouze posluchači a jeho vlastnímu poslechu hudby. Nezpěvnost pěveckého partu prokazoval fakt, že mezzosopranistka Sylva Čmugrová na jisté nástupy musela použít úderovou ladičku, aby si byla jistá intonační přesností. O ní však v rámci celé skladby nebylo pochyb. Příjemná, zastřenější barva hlubšího hlasu Čmugrové dodávala pocit jisté vyzrálosti, vyspělosti jejího výkonu, jež výborně korespondoval se zvrhlostí, nonsensu a temností samotných Charových textů. Čistě instrumentální části jsou postavené na principu uzavřených myšlenek, po nichž vždy na chvíli nastupuje krátká general pausa. A právě v těchto momentech je nutná absolutní koncentrace všech hudebníků, aby jednotlivé věty správně vyzněly. Nastudování Brno Contemporary Crchestra zaujalo precizností, subtilností a výše zmíněnou absolutní soustředěností či vzájemným napojením mezi dirigentem Šnajdrem a interprety. Vše udělalo bezesporu z uvedení skladby jedinečný hudební zážitek.

bco_2023_pitevna_01

Po dlouhém, náročném a vyčerpávajícím Boulezovi následovala závěrečná jednohubka v podobě cyklu miniatur rakouského skladatele Antona Weberna (1883–1945) Pět duchovních písní vzniklých mezi lety 1921–1922. Skladatel zhudebnil texty Petera Roseggera, Johana Sigfrieda a lidovou píseň Morgenlied ze sbírky Chlapcův kouzelný roh. I v tomto případě se jednalo o seriální kompozici, v níž opět autor k řadám přistupoval osobitým způsobem. Webern totiž často používal čtyři unikátní triády (tři řady) pro každou kompozici, které na bázi abstraktní představivosti i vlastní invence kombinoval a následně přísně skládal do not. Obdobně jako tomu bylo u úvodní skladby se vokální linka neobešla bez značné expresivity znázorněné vyšším ambitem či vyloženě exponovanými melodickými úseky. Webern ovšem tyto prostředky používá pouze pro zvýraznění myšlenky v textu. V miniaturách se nachází také zpěvné momenty i jisté náznaky tonality, a to především v poslední části Jdi, duše, ke svému Bohu (text P. Rosegger). Úvod této věty navozuje pocit tonálního ukotvení, které je chvilkové. Symbolicky vyznívají především závěrečná slova „Přijme tě se svým milosrdenstvím do lepšího života.“ představující onu zmíněnou kantabilitu. Samotnému provedení Brno Contemporary Orchestra a Ivany Troupové není co vytknout. Jak po technické, tak po výrazové stránce se koncert nesl v duchu obdivuhodných výkonů, které publikum ocenilo dlouhým a hlasitým potleskem.

bco_2023_pitevna_07

Program:

Andrej Vokonskij – Žaloby Ščazy (1962)

Pierre Boulez – Kladivo bez pána (1952)

Anton Webern – Pět duchovních písní, op. 15 (1921–1922)

Brno contemporary orchestra

Irena Troupová – soprán

Sylva Čmugrová – mezzosoprán

Pavel Šnajdr – dirigent

Neděle 5. listopadu 2023 v 19h, FaVU VUT – bývalá pitevna

Foto Jan Mikolášek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce