Brno Contemporary Orchestra zakončil devátou sezonu

Brno Contemporary Orchestra zakončil devátou sezonu

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.

V uplynulých měsících soubor Brno Contemporary Orchestra přispěl do virtuálního prostoru vedle záznamů svých už uskutečněných koncertů (Nová Má vlast, Koncert pro děti 18+) také dvěma online přenosy: skladby zkomponované skladateli „na míru“ karanténní zkušenosti vysílal orchestr z místností Divadla na Orlí. Nedávno pak mohli posluchači Pražského jara zhlédnout koncert, původně zamýšlený pro pražský DOX, z foyer Janáčkova divadla v Brně. Prvním živým koncertem po nucené přestávce zakončil orchestr současně svou odvážnou a zatěžkávací devátou sezonu nadepsanou Devátá vlna, během které si zahrál v brněnském krematoriu, v Domě pánů z Kunštátu nebo v Sono centru, a odehrál koncert i v koncertním sále.

Koncert zahájila Kasace pro komorní orchestr z roku 1985 brněnského rodáka Alexeje Frieda, který je známý mj. propojováním klasické hudby, populárních žánrů a jazzu. Z kraje programu byla osvěžující sprchou rozvolněné formy, expresivního, ale dobře čitelného výrazu i křiklavě disharmonických tónových shluků. Skladba, která byla energická a poutala svými kontrasty a postupy ne zcela zaběhlými pro vážnou hudbu, byla velmi vhodnou volbou na úvod. Nástrojové skupiny smyčců, dechů a bicích pojímá autor poměrně samostatně. Všechny podávaly výtečný výkon s překypujícím výrazem. Smyčce i dechové nástroje měly svůj tón pevně v rukou i v nejjemnějším pianu. Precizní souhra celého komorního orchestru pak vynikla v nárazových dynamických vlnách. Brno Contemporary Orchestra šel do interpretace skutečně naplno – když bicisté rozezvučeli své nástroje a v sále Konventu Milosrdných bratří se zatřásla okna, bylo už od této první skladby znatelné, že tento prostor je orchestru i uváděným skladbám poněkud těsný. Pro někoho jistě i pozitivní jev (je nadto nemožné zažít jej při sledování online přenosu) – akustika sálu však už tak intenzivní tóny a hluky nijak nezjemnila, a ty agresivnější byly na hraně únosnosti. 

Jinou, zasněnější náladu přinesla skladba Un posto nell’acqua (Místo ve vodě) rakouské skladatelky Olgy Neuwirth. S vročením 2009 se jednalo o nejčerstvější skladba večera, která zazněla také na vystoupení orchestru v rámci Pražského jara 20. května 2020. Nástroje se zde v prvních a posledních minutách téměř předhánějí, který bude tišší, subtilnější a rozechvělejší, jako by jemným napětím chtěly udržet vztlak v pomyslných kapilárách. I přes občasné výboje syntetizátorů je skladba ve všem svém pohybu osobitě meditativní, jednotlivé nástroje barevně splývají a tóny, co možná neurčité, se pohybují samospádem – častá je tady klesavá figura evokující stékající vodu. Olze Neuwirth i orchestru se zdařilo neustálým chvěním (zde opět upoutaly pozornost tenounké smyčce s flažolety, dechy nebo zvonkohra) navodit pocit nehybnosti, neměnného trvání. Instrumentaci vedle elektrického klavíru nebo palety bicích ozvláštnila elektrická kytara, ve svém užití velmi decentní, ale na rozdíl od provedení na Pražském jaru lépe slyšitelná. Un posto nell’acqua dokazuje, že obdobně jako v komunikaci beze slov nejsou k porozumění nutně potřeba předepsané vztahy mezi tóny ani průzračná forma. 

Rozměrem nejmohutnější byla poslední skladba György Ligetiho Violin Concerto, Houslový koncert z roku 1983, kterou s orchestrem provedl sólista večera Milan Paľa. Příjemné překvapení vlastně předcházel programový text, který napovídal, že pro sólistu Milana Paľu je toto dílo jako stvořené. Nemýlil se. Jednalo se o pětivětý náročný kus, plný hráčských i skladatelských technik, nevšedních barev (unisono houslí a marimby) a energie s kapkou patosu. Přes nepopiratelně nový zvuk odkazují názvy vět ke starým hudebním formám jako hoquet, choral či passacaglia. Po nepořádné, zvukové a úsečně svižné první větě zpomalila proud hudby lyrická Aria se sólovými houslemi v nízké poloze a tklivou melodií, vypjatá interpretace Milana Paľy lehce ubrala nabízejícímu se kontrastu se zbytkem skladby. Blok hutné tempové i frekvenční intenzity dalších částí rozčísla závěrečná bravurní cadenza sólových houslí, ve které Milan Paľa převzal všechnu expresivitu. Tu do této doby zastával celý orchestr. Dravá, proměnlivá a provedená v krajním napětí přinesla kýžený očistný i katarzní efekt.

Soubor Brno Contemporary Orchestra opět tvrdošíjně dostál svému názvu a své posluchačské základně nepřestává klást smysluplné výzvy.

Brno Contemporary Orchestra - Milan Paľa/ foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce