Brucknerovy kompozice rozjasnily závěr Velikonočního festivalu

14. duben 2015, 7:28
Brucknerovy kompozice rozjasnily závěr Velikonočního festivalu

Koncertem z díla Antona Brucknera skončil v neděli 12. dubna 2015 v katedrále sv. Petra a Pavla v Brně 24. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Jeho téma „Západ – Ratio“ bylo součástí pětiletého dramaturgického plánu, který byl inspirován Komenského Labyrintem světa a rájem srdce. Poutník se v něm vydává na cestu, aby po prozkoumání světa nalezl sebe sama ve svém nitru.

Pokud bychom měli být důslední, pak bychom se mohli ptát, jakou roli v dramaturgii letošního ročníku hrál např. Estonec Arvo Pärt a jeho kompozice – nezdá se mi totiž být příliš západním skladatelem, spíše reprezentantem Východu s jeho stále živou a silnou duchovní tradicí na rozdíl od vyčerpaného Západu. Viděno z opačné strany, „ratio“ v podobě hudebního myšlení představuje asi každý skladatel. Proto je tato kategorie tak všeobjímající, až vlastně nic nevymezuje. Ale i dramaturgové potřebují volnější hranice, které umožňují více pohybu pro jejich invenci…

Zhlediska volených skladeb a souborů byl festival kvalitní, jak jsme si zvykli v posledních letech, ale spíše než o dramaturgické výjimečnosti bych si dovolil hovořit o dlouhodobě udržitelném standardu. To ale samo o sobě považuji za dobrou cestu, která v budoucnu umožní oscilaci okolo nastavené kvalitativní úrovně.

Dalším příznivým signálem bylo úvodní vystoupení tří řečníků, ke kterému bych se za běžných okolností nevyjadřoval. Kromě monsignora Vojtěcha Cikrleho, biskupa brněnského, a ředitelky Filharmonie Brno Marie Kučerové vystoupil také náměstek primátora statutárního města Brna Matěj Hollan. Ten namísto běžných frází poděkoval ředitelce filharmonie květinou za její dobrou práci pro město, jak v minulosti, tak v budoucnosti, čímž jednoznačně nastínil momentální postoj vedení města k filharmonii.

Nyní ale už k samotnému koncertu. Jak uvedl ve své vstupní řeči monsignor Vojtěch Cikrle, mottem koncertu by mohlo být světlo či radost. Tomu také odpovídala volba Brucknerových kompozic. Jako první zaznělo z kůru moteto Ecce sacerdos magnus z r. 1885, které jeho autor plánoval k oslavám centenia linecké diecéze. Jeho síla spočívá jednak v relativně střídmém obsazení sboru, varhan a tří trombonů a jednak ve střídání homofonních a polyfonních ploch. Z jednohlasně deklamovaného textu moteto několikrát vygraduje či přímo hudebně exploduje do široce rozevřené akordické sazby v dur. Tím je také zdůrazněn slavnostní a oslavný charakter skladby. Dramaturgicky se jednalo o chytrý tah: jednak koncert začal zcela nečekaně zezadu z kůru a jednak volba této skladby představovala jakousi zrcadlovou kompozici k závěrečnému Žalmu 150.

Těžiště večera představovala monumentální Mše č. 3 f moll. Hodinová kompozice je bezpochyby jedním z největších výkonů romantické duchovní hudby, na kterém se podílí symfonický orchestr, smíšený sbor a čtyři sólisté. Bruckner do ní evidentně vložil veškeré své mistrovství, které se projevuje zejména v práci s tématy a zacházením s kontrasty. Ať už se jedná o schopnost mohutných gradací spojených s inovativní harmonií (například v závěrech vět) nebo překvapivé propady k sólovým doprovodům v podání pouhých několika nástrojů. Jako příklad lze uvést krásnou střední část mešního Creda v podání tenoru a sólových nástrojů, nebo střední část Žalmu 150 pro soprán. A samozřejmě úžasná instrumentace: jeho zpěvná violoncella v části Benedictus jako bychom slýchali ještě v dalších desetiletích u Gustava Mahlera nebo Richarda Strausse.

Symfonickou složku zajistila Filharmonie Brno pod vedením Aleksandara Markoviće, sborovou Český filharmonický sbor Brno. Sólistky, sopranistka Lívia Obručník Vénosová a Kateřina Jalovcová jsou v současnosti spojeny zejména s operou Národního divadla v Praze a Divadla F. X. Šaldy v Liberci. Tenorista Josef Moravec hostuje u nás především v operních domech v Praze, Plzni a Českých Budějovických, David Szendiuch ještě studuje na brněnské JAMU a stálé angažmá získal v Moravském divadle v Olomouci. Moji pozornost si získala především Lívia Obručník Vénosová, kterou sleduji léta také jako sólistku barokních a klasicistních oper v nastudování Czech Ensemble Baroque. Prokázala totiž naprostý nadhled nad exponovaným partem ve mši i žalmu a zároveň předvedla všechny přednosti svého hlasu: ať už to byl rozsah, barevnost nebo dynamické možnosti, které ji umožnili směle konkurovat velkému symfonickému aparátu. Pohyblivost a pohotovost jejího hlasu bylo možné ocenit například ve dvojím „Hosana“ v částech Sanctus a Benedictus mešního ordinária, kdy soprán vždy otevírá překvapivě hbitým nástupem celou větu.

Celkový dojem z večera byl velkolepý a monumentální. Vše se odehrávalo spíše ve vyšších dynamických hladinách, až jsme si místy mohli klást otázku, zda se s efektem celého aparátu tak trochu nepočítá. Na dirigentovi bylo znát, že právě tyto momenty považuje za podstatné. Akustika katedrály byla jako tradičně spíše protihráčem. Pomáhala sboru, ale nikoliv orchestru, který se bohužel často koupal v obtížně rozlišitelné melodicko-harmonické lázni. Alespoň z desáté řady se to tak jevilo.

Také by se dalo diskutovat o délce večera. Více než hodina a půl bez přestávky v katedrálních lavicích může mít význam duchovního cvičení, ale méně požitku z výborného koncertu, který Brňané Brňanům připravili.

Foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Nejčtenější

Kritika

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce