Bývalý Výzkumný ústav matematických strojů ožil matematickými výpočty skladatelů

20. duben 2024, 17:00
Bývalý Výzkumný ústav matematických strojů ožil matematickými výpočty skladatelů

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-Verhoeven, Dominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.

Koncert byl rozdělen na dvě poloviny po třech skladbách, které oddělovala pauza s drobným občerstvením. První půle večera obsahovala „klasiku“ z děl a autorů 20. století, kterou započala transkripce Pěti preludií op. 74 od Alexandera Scriabina z pera samotného dirigenta Pavla Šnajdra. Ten kompozičně překvapil invencí, co se barevnosti a zvukovosti týče. Potvrdil takto, že dobře zná svůj orchestr a naplno jeho potenciál v transkripci využil. Slavná kompozice Edgara Varese Octandre je napsána pro osm nástrojů ve formě tří vět s kontrastními tempy. Precizní provedení vynikalo právě v sólových výstupech, a to především hoboje, flétny, klarinetu, fagotu a kontrabasu. První trojici skladeb zakončil jeden z dalších oktetů večera Anaktoria z roku 1969 řeckého skladatele, architekta a vizionáře Iannise Xenakise. Naprosto strhujícím provedením v podání Brno Contemporary Orchestra (BCO) prostupovala absolutní koncentrace hráčů. Kromě znatelné racionality v kompoziční metodě Xenakise dominovaly skladbě nejrůznější hráčské techniky dotýkající se jistého extrému v oblasti interpretace. Díky tomu komicky místy ansámbl svým zvukem připomínal ladění rádiopřijímačů.

Po krátké přestávce večer pokračoval kompozicí francouzského matematika a skladatele Joëla-Francois Duranda s názvem Trios Melodies pro mezzosoprán a pět nástrojů. Tři zhudebněné básně Yvese Bonnefoy autor přetvořil do hudebních miniatur, kde výborně uplatnila svou tajemně zastřenou barvu hlasu Marie Kopecká-Verhoeven. Lyricko-melancholicky zabarvené verše ve druhé části doplnily jemné kontrabasové flažolety zdůrazňující křehkost básní. Závěrečnou třetí větu témbrem a rytmikou podpořily bicí. Dílo amerického tvůrce Toma Johnsona usazeného v Paříži se skladatelskou technikou navrací ke Stevu Reichovi a minimalismu. Eight patterns for eight instruments je osm miniatur pro stejný počet nespecifikovaných nástrojů, s nimiž si autor hraje s vlastními metro-rytmickými vzorci. Hudební tok založený na mírném obměňování pulzace po určité době z hlediska tónového materiálu nepřináší nic nového, nicméně díky zvolené kombinaci smyčcového kvarteta a dechů dostalo dílo impozantní dynamický tvar. Kouzlo momentu se ukrývalo v přelévání patternů napříč sekcemi i jednotlivými nástroji. Z pohledu posluchačského kvituji výběr skladby, která i díky bravurnímu nastudování v kontextu ostatních – poslechově velmi náročných děl – zapůsobila jako taková jednohubka na uvolnění.

Prostor kavárny Pole Rebelbean nebyl zvolen náhodně. Dříve ve zvýšeném přízemí a otevřeném suterénu fungoval Výzkumný ústav matematických strojů (VÚMS) jako první a nejrozsáhlejší pracoviště v Československu zabývající se vývojem výpočetní techniky. Velká betonová stěna, která je společně se schodištěm dominantou tohoto prostoru, představuje dílo výtvarnice – sochařky Evy Kmentové. Zeď na svých vertikálách nese bílé a zlaté kopule symbolizující počítačovou techniku doby. Umělecký subjekt inspiroval orchestr, který oslovil skladatele Jana Krejčíka žijícího ve Francii s objednávkou zkomponovat dílo inspirované tvorbou Evy Kmentové. Tak vznikla čtyřvětá kompozice Světy Evy Kmentové, která v sobě propojuje nejen výtvarné umění a hudbu, ale také soubory BCO a skladatelův domovský kolektiv Rés(O)nances. Sochařka po sobě zanechala několik poetických textů, v nichž je hojně zastoupena tematika vody. Proto skladatel Jan Krejčík využil přenosné řeky ovládané Dominiquem Defontaines pro vizuál vodního toku, jež se promítal na zeď, a také unikátního nástroje kofonu – kontinuálního vibrafonu trefně doplňující netradiční kombinaci obrazových a zvukových efektů. Zpěvu přednášejícího texty se opět ujala mezzosopranistka Kopecká-Verhoeven. Občasná vokalíza v první větě prostupuje i instrumentálními party fagotu či flétny. Melodie však má sestupnou tendenci, kdy zpěvačka spíše recituje na jednom tónu a postupně s orchestrem rozsahově klesá. Polovinu skladby oznamuje mezihra, ve které hlavní roli hrají bicí udávající rytmický charakter. Zrytmizované klastry jsou tak velice náchylné na rozsypání orchestru, které však naštěstí nenastalo. Grotesknost a laškování se projevuje v jásotu na samohláskách (i, á, u) doprovázeném unisonem sólových nástrojů. Celá faktura se postupně rytmicky tříští, přitom zahušťuje, až se zde opět (zvukově) valí voda. Efekt podpořila také přenosná řeka, při jejímž spuštění a při hlubším zaposlouchání se měli diváci možnost slyšet reálný zvuk tekoucí vody. „Nic. A přece všechno.“ Takto končí poslední, čtvrtá část díla svou vzestupnou melodickou linií představující protipól počáteční věty.

BCO se svými hosty publiku připomnělo, jak jsou si hudba a matematika velice blízké nejen neotřelou dramaturgií, ale také famózními výkony.

Program:

Alexander Scriabin – Pět preludií op. 74 (1914) – transkripce pro BCO Pavla Šnajdra

Edgar Varese – Octandre

Iannis Xenakis – Anaktorie

Joël-Francois Durand – 3 melodies

Tom Johnson – Eight Patterns for Eight Instruments

Jan Krejčík – Světy Evy Kemntové (objednávka BCO)

Marie Kopecká-Verhoeven – mezzosoprán

Dominique Defontaines – přenosná řeka, videoprojekce

Rés(O)nances

Brno Contemporary Orchestra

Pavel Šnajdr – dirigent

Čtvrtek 18. dubna 2024 v 19h, kavárna Pole Rebelbean

Foto Kateřina Václavíková 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce