Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.
Propojení kabaretu, klaunérie a klasické interpretace Janáčkův život i dílo bezpochyby snese. Ostatně inscenace režisérky Hany Mikoláškové, v jejímž scénáři se také Cabaret Janáček odehrává, věhlasného Lva s bílou hřívou nijak nedehonestuje, z nezvyklé žánrové srážky, ale nevykřesá ani umělecky nic nového, co bychom o našem brněnském Mistrovi nevěděli.
Mikulášková na počátku hodinového hudebního pásma rozžije Janáčkovu sochu ve figuře klauna, kterému nasadí i červený frňák. Potom už následuje pásmo výstupů a skečí na téma Janáček a Brno. Sled obrazů z města, které se po světě nejhranějšímu českému opernímu skladateli stalo celoživotním osudem, se fotograficky dotkne míst, kde se učil lásce k hudbě, zavadí se tady o jeho osudové ženy, obě jeho zesnulé děti, proslulé nápěvky lidové mluvy. Toto vše se na horizontu kabaretního jeviště objevuje ve fotografické slide-show, které však vévodí pěvecké výstupy dvou operních pěvkyň a jednoho pěvce, jejichž snažení je místy více či méně erodováno všetečnými vstupy potrhle klaunského Janáčka. Uslyšíte kousek Glagolské, slavnou árii z Lišky Bystroušky a také disproporčně dlouhý výstup z Výletů páně Broučka. Asi nejvtipnější je moment, kdy kvartet účinkujících odpreluduje na kazzoo ústřední téma geniální Sinfoniety, které tady zazní v podání dětských foukaček namísto očekávaných plechů.
Život a dílo nejslavnějšího brněnského skladatele Leoše Janáčka se v této show snaží být autorsky nazíráno s lehkostí a vtipem, zůstává ale záhadou, komu je tento tvar vůbec určený. Pořadatelský arthub Tamuza se zaklíná cílem oslovit i publikum, které na klasickou hudbu běžně nechodí nebo dokonce zahraničními turisty hledajícími odkaz hudebního génia v jeho městě. Nejsem si však jistý, zda tento ambiciózní, ale zlehka nahozený hudební koktejl ve spojení a prolnutí klaunerie a kabaretu má vůbec podobné možnosti. A oddaní milovníci Janáčka podobně útržkovitý, zkratkovitý a vlastně i zplošťující pohled na Janáčka jistě rádi vymění za návštěvu jeho celé opery, orchestrálně-vokálního díla či komorní skladby v podobě především jeho geniálních smyčcových kvartetů.
Už zaznělo, že koláž ze života skladatele a výběr z Janáčkových děl je tady představený prostřednictvím tří operních sólistů, pianisty a klauna představujícího postavu samotného Janáčka. Beskydský rodák, který umělecký život zasvětil Brnu a který je ve světě nejčastěji uváděný český operní skladatel, představuje monument i fenomén, který jistě snese i tento nezvyklý i když poněkud kostrbatý a neadresný koncept. Kabaret už ze své podstaty pracuje se zkratkou a staví na ní. I přesto Cabaret Janáček honí příliš mnoho zajíců a vlastně žádného nedohnal.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..