Čajkovskij, Šostakovič a velkolepý závěr dvakrát

Čajkovskij, Šostakovič a velkolepý závěr dvakrát

Klavírní koncert č. 2 Petra Iljiče Čajkovského je kompozice nevyrovnaná, autorovými současníky přijímaná rozporuplně a důvody jsou patrné dodnes. Klavír není do orchestru organicky zapojen, sóla a tutti se víc střídají v oddělených částech, než aby vytvářela pocit uceleného díla. V rámci čtvrtečního koncertu Filharmonie Brno k tomuto vědomí ještě přispělo sousedství Šostakovičovy desáté symfonie. Bylo by dobré, kdyby se naše filharmonická dramaturgie už naučila Šostakoviče přiměřeně kombinovat a jsem v tomto směru zvědavý na příští sezónu. Čajkovskij je sice vhodnějším protějškem než Mozart, ale pořád je to vítězství nedobré volby nad úplně mizernou.

Klavírní part koncertu je bravurní i efektní – z těchto dvou aspektů se Mariánu Lapšanskému dařilo reflektovat především první. Jeho technická bravura byla ovšem poněkud tělocvikářská, přehrávala noty, ale tvorbou tónu, dynamickými ani tempovými nuancemi se příliš nezabývala. Myslím, že z toho nakonec pramenil i nedostatek vnějšího efektu, který jsem už naznačil. Klavír zněl suše a zcela neromanticky, zřetelné to bylo především v pomalém tempu druhé věty, navíc v kontrastu s výraznými party sólových houslí a violoncella, které zněly skutečně lyricky a procítěně. Smyčce byly vůbec v nadstandardní formě, v jaké bych je rád slyšel častěji. Nejlépe nakonec vyzněla krátká, prudce gradující poslední věta a publikum si vymínilo i přídavek. Teď už ale přenechávám slovo Janu Špačkovi a jeho pohledu na provedení Symfonie č. 10 Dmitrije Šostakoviče.

Čtvrtek byl dobrý – a co pátek?

Od počátku svého působení na postu šéfdirigenta Filharmonie Brno před čtyřmi lety přináší Aleksandar Marković svému orchestru hned několik důležitých podnětů. Kromě elánu a motivace posouvat orchestr repertoárově i výkonnostně lze za nejdůležitější přínos považovat nový přístup k velkým orchestrálním skladbám. Není tím řečeno, že by takový Dvořák nebo Beethoven nezasluhovali tolik pozornosti, nicméně pokud je hráno celovečerní dílo pro velký pozdně romantický orchestr, lze předpokládat, že kromě zapálených posluchačů bude v obecenstvu také mnoho „first-time listeners“, kteří skladbu slyší poprvé. Nejen kvůli nim je třeba Mahlera, Brucknera, Richarda Strausse i Šostakoviče podat s důrazem na působivost vrcholných míst i na perfektní technické zvládnutí partitury, v rámci celku pak na celkovou stoprocentní koncentraci všech hudebníků. Ve světě už vcelku rozšířený zvyk vyhrotit veškeré pódiové dění až do roviny rituálně divadelní přinesl do Brna právě Marković.

Desátá Šostakovičova symfonie je zdánlivě snadnější než většina jejích předchůdkyň a každopádně se tu projevuje postupná stylová regrese od mohutných experimentujících monumentů směrem k umírněnějšímu výrazu. Orchestr je menší, než u takové sedmé či osmé symfonie, a je tu větší podíl pomalých ploch. To může být ošidné ve dvou aspektech: jednak skladba obtížněji vyznívá v podání orchestrů, které dávají přednost propracovanému detailu před zatěžkaným výrazným tónem, jak to dokážou hlavně Rusové, ale i Marković v tomto ohledu odvedl kus práce. Druhým rizikem je špatná akustika. Obojí se podepsalo na brněnském provedení Šostakovičovy symfonie a tak trochu nespravedlivě umenšilo účinek Markovičovy skvěle promyšlené, originální koncepce.

Nejméně úspěšná se z výše uvedených důvodů ukázala být první věta, v níž se v převažujících tichých pasážích nepodařilo vyvolat patřičné napětí. Ohnivá druhá věta vyšla dobře, dozajista i díky pohodlnějšímu zvolenému tempu. Orchestr udělal hodně práce na rytmické koordinaci v náročných přiznávkách, které jsou pro tuto skladbu typické, přesto to na bezchybný účinek nestačilo, přiznávky zejména v kontrabasech, ale i žestích přicházely pozdě a celek hrozil rozpadnutím. Mistrně vystavěná třetí věta byla jedním z vrcholů, Marković se na scherza specializuje a daří se mu lépe než jiným vykřesat z nich tu správnou jiskru a být v jejich koncipování originální. Rozvleklý pomalý úvod závěrečné věty (a nejen ten) ozdobil opravdu překrásný hobojový tón Viléma Veverky, zatímco celkově nejistě působila v celé skladbě neméně důležitá pikola Františka Kantora. Závěr byl velkolepý a nutno dodat, že problém s přiznávkami je častý na živých vystoupeních i u špičkových světových orchestrů a v dokonalém provedení se vyskytuje spíše jen na nahrávkách. Z individuálních výkonů je třeba vyzdvihnout stále se lepšící tympánovou hru Lukáše Krejčího, který roste v důležitou individualitu orchestru. Snaha o dynamické efekty v malém bubínku vyzněla spíše naprázdno, lépe by skladbě slušel pevný, výrazný rytmický podklad. Patřičně výrazné byly tamtamy, překvapila jen neschopnost je včas utlumit.

Bylo by zajímavé, kdyby se někde objevila recenze na páteční reprízu programu. Za několik posledních let se mnohokrát stalo, že páteční reprízy orchestrálních koncertů bývaly i o třídu lepší oproti čtvrtku, což by v případě popisovaného koncertu mohlo vést až k mimořádnému výsledku. Bohužel to příliš nesvědčí o profesionálních návycích. Stálo by ovšem za to zkusit se z pozice vedení orchestru s vžitým čtvrtečním nešvarem utkat. Zakončíme tedy otázkou mezi posluchače: Jaký byl pátek? Pište do komentářů.

Petr Iljič Čajkovskij: Klavírní koncert č. 2 G dur op. 44, Dmitrij Dmitrijevič Šostakovič: Symfonie č. 10 e moll op. 93. Marián Lapšanský – klavír, hudební nastudování – Aleksandar Marković, Filharmonie Brno. 25. 4. 2013, Janáčkovo divadlo, Brno.

Foto Martin Zeman

Hodnocení autora: 70 %

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Nejčtenější

Kritika

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více