Česká premiéra scénického Saula dobyla Znojmo

27. červenec 2019, 11:00
Česká premiéra scénického Saula dobyla Znojmo

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně. 

Rozsáhlé dílo, dokončené v roce 1739, nelze zcela jednoznačně definovat jako jedinou hudební formu. Saul je oficiálně uváděný pod žánrovým zařazením oratorium, má však také mnoho prvků operních. Händel proslul za svého pobytu v Anglii především jako autor oratorií, tento fakt staví jeho dílo na pozici jedné z vrcholných skladatelových oratorních kompozic. Charakterizuje ho především anglický text, který ve své době právě a na rozdíl od opery zpřístupnil oratorium anglickému publiku, a také biblický námět. V tomto případě se jedná o příběh vycházející ze starozákonní První knihy Samuelovy, který byl volně parafrázován libretistou Charlesem Jennensem.

saul_znojmo_2019_foto_petr_vokurek_01

Premiéru velkolepé inscenace budou následovat dvě festivalové reprízy. Tropické teploty vidině příjemného kulturního zážitku příliš nepřidaly, ba naopak přidaly starosti realizačnímu týmu, který se všemi možnými prostředky snažil snižovat teplotu klášterní jízdárny tedy hlavního dějiště. Na tomto místě nutno pochvalně poznamenat, že vějíře zdarma nebyly ani trochu špatný nápad.

Jízdárna Louckého kláštera překvapila také svými akustickými dispozicemi, které účinkujícím nabídly relativně dlouhý, avšak velmi příjemný dozvuk. Večer začal svižnou a bezstarostně znějící předehrou v podání orchestru, v němž pouze v tomto úvodu zaznělo několik drobných intonačních nepřesností. Ty však lze - vzhledem k užití výhradně dobových barokních nástrojů - zcela snadno pominout. Z čelní pozice pak veškeré osazenstvo řídil svými jasnými a jistými gesty šéfdirigent Roman Válek, pod nimiž orchestr i pěvci po všech stránkách spolehlivě fungovali. 

saul_znojmo_2019_foto_petr_vokurek_02

Slova uznání si zasluhuje také režie, které se ujal český operní režisér Tomáš Ondřej Pilař. V podstatě charakteristické rysy jeho jevištního rukopisu (například detailní práce se světlem nebo temporytmem) dominovaly také této inscenaci. Fotomontáží tvořená freska na horizontu jeviště působivě doplňovala dění v popředí. Celkově pak jednoduše a efektivně laděná scéna a režie, která se nesnažila přetvařovat, ideálně korespondovala se znějícími barokními tóny i okamžiky prožívanými v současnosti. Těžiště celé režie bylo v již zmíněných, zpomalených davových scénách a přesunech, které měl dvacetičlenný sbor evidentně precizně nacvičené a díky čemuž se tak dostavil kýžený efekt. I přesto, že na scéně převažovala černá barva, nesklouzl celkový vzhled k monotónnosti či fádnosti. Černá v kontrastu s bílými doplňky nebo projekcí naopak vyzněla velmi elegantně a pestrost jí ve výsledku dodala práce se svíčkami, prskavkami i svícením obecně. K oživení pak přispěla také hravá baletní čísla a několik různorodých kulis.

Po hudební stránce se divák téměř neměl šanci nudit. Střídající se árie, recitativy, sbory i orchestrální mezihry zaznívaly rozjímavě poetickými i dravými tóny, chromatické postupy ve správných chvílích zvyšovaly napjatost děje. Brilantní vyznění takto napsané hudby už potom záviselo na umělcích. Správný náboj dal postavě krále Saula jeden z hlavních protagonistů Adam Plachetka. Zejména ve druhé polovině, kdy celkový děj nabral větší spád, pěvec hlasově i dramaticky projevil krutost izraelského krále, s naprostou přesvědčivostí se do role vžil. Nezvykle vysoce posazeným a průzračně znějícím hlasem naplnil roli Davida oceňovaný německý kontratenorista Andreas Scholl. V jeho přednesu, a především pak skvostně vyzpívaných koloraturách, byla patrná precizní práce s každým tónem. Hlavní ženské postavy, Saulovy dcery Merab a Míkal, ztvárnily sopranistky Natalia Rubis a Kristýna Vylíčilová. Německá sólistka dokázala svůj hřejivý soprán rozeznít (někdy až přílišným) vibratem, představitelka mladší dcery Míkal se stejně tak nebála prozpívat celý prostor jízdárny. Role Saulova syna Jonatána se ujal tenorista Krystian Adam, který vibratem zdobený part přednesl s lehkostí a plynulostí. Na stejně dobré pěvecké úrovni se dále představil nadějný Tadeáš Hoza v barytonové roli Velekněze a v menších rolích také sólisté z řad sboru: Jakub Kubín, Lukáš Hacek, Jiří Miroslav Procházka a Martin Vacula. Na všech zpěvácích bylo jasně vidět nadšení a pečlivá příprava každého zazpívaného tónu.

saul_znojmo_2019_foto_petr_vokurek_03

Zlomyslného Saula ani jeho syna truchlivý osud, hudebně ztvárněný mollovým nářkem, podle biblického příběhu neminul. Od jejich smutného osudu se postupně gradující finále přesunulo ke slavnostnímu sboru oslavujícímu nového izraelského krále Davida a jeho ctnost. 

Zasloužené ovace ve stoje, které vypukly okamžitě po doznění závěrečného tónu bezmála tříhodinové inscenace, téměř nebraly konce a místy připomínaly spíše bouřlivé skandování fanoušků na stadionu. Všem členům uměleckého i realizačního týmu se tak dostalo oprávněného ocenění za jejich zdařilou práci.

Foto Petr Vokurek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Dějiny pravidelného rozhlasového vysílání z Brna se začaly psát v roce 1924, rok po zahájení vysílání pražského rozhlasu a jen dva roky po vzniku prvního pravidelného vysílání v Evropě – londýnského BBC. Už celé jedno století je brněnské studio Českého rozhlasu motorem nejen hudebního, ale i obecně kulturního dění na Moravě, které svým vysíláním významně ovlivnilo. Důležitou roli sehrál brněnský rozhlas také v oblasti hudebního folkloru. Od svých začátků byl významným dokumentátorem lidové hudby v terénu a svým vysíláním neoddiskutovatelně ovlivnil vývoj hudebního folklorismu na našem území. Stalo se tak především díky neúnavné činnosti několika generací redaktorů a dramaturgů folklorního vysílání, kteří lidovou píseň a hudbu nejen zaznamenávali v terénu, ale prostřednictvím vysílání jí dávali druhý život. Právě díky nim se z interpretů, jako byli Božena Šebetovská, Jožka Severin, Dušan a Luboš Holí, Jarmila Šuláková, Vlasta Grycová a řada dalších, staly folklorní legendy. A zejména díky rozhlasu se všeobecně známými staly desítky lidových písní, které by jinak zůstaly zapomenuty.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Nejčtenější

Kritika

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce