Concentus Moraviae a smetanovské metamorfózy

3. červen 2024, 13:40
Concentus Moraviae a smetanovské metamorfózy

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsen.

Po úvodních slovech a tradičním defilé zahájil večer Mustonenův Koncert pro flétnu a orchestr Sadunkertoja. Název díla znamená „vypravěč bájných příběhů“ a jak uvedl sám skladatel „slovo má tajemnou, mytickou atmosféru související se světem Kalevaly a jejích pěvců“. Kromě námětu je skladba neobvyklá také svým obsazením: kromě smyčců, tympánů a harfy jsou bohatě zastoupeny především dechové nástroje s výjimkou hoboje a právě flétny, která má sólový part – to ona zde totiž zosobňuje onoho pomyslného „vypravěče“. 

concentus_moraviae_zahajeni_2024_foto_majda_slamova_02

Úvodní větu Poetico e misterioso – Furioso otevírá tiché víření tympán, do kterého později vstupují temná pizzicata kontrabasů a hluboké tóny fagotů. Následné dlouhé tóny flétny tak fungují nejen jako kontrasty melodické, ale rovněž i barevné. Ačkoliv rozrůstání hudební faktury a zapojování dalších nástrojů rozšiřuje hudební paletu skladby, flétna zde má stále hlavní slovo – vypravěče nikdo nepřerušuje a občasné „otázky“ orchestru fungují vždy v přísně dialogickém principu s flétnou. (Princip dialogu je ostatně zásadní i pro další věty skladby.) Část Furioso je charakterizována výraznou rytmikou s mírným příklonem k minimalismu, náročnými melodickými běhy a barevností založenou primárně na kombinaci dechů a smyčců. Již zde se objevují určité prvky hravosti a rozpustilosti, které autor rozvíjí především ve druhé větě Allegro scherzando. Jeden z výrazných a stále se opakujících motivů dává dokonce vzpomenout na podobně komický a rozverný motiv trombonu z úvodní věty Šostakovičovy Symfonie č. 9. Právě v této větě mohla Janne Thomsen plně prezentovat lehkost a pečlivou vyartikulovanost melodických běhů a výtečnou práci s výrazem i frázováním. Závěrečné Lento – Estatico se navrací k úvodní temnotě a osobité severské lyrice a nápaditému užití orchestrálních barev, a to především v části Estatico. Skladatel v programovém textu uvádí, že se možná jeho dílo „některými prvky blíží velkým českým skladatelům Smetanovi, Dvořákovi, Martinů a Janáčkovi“. Ačkoliv má na mysli především inspiraci světem pohádek a fascinaci lidovou kulturou, právě v některých instrumentačních postupech se podoba právě třeba s Dvořákem sama poměrně přirozeně nabízela. Každopádně Mustonenova skladba byla výtečným a kompozičně neotřelým zahájením festivalu, ať již bylo její propojení s českými skladateli záměrné či čistě náhodné. Zásadní je také fakt, že provedení vedl sám skladatel a vyznění tedy bylo skutečně autentické.

concentus_moraviae_zahajeni_2024_foto_majda_slamova_04

Smetanovská část programu v podobě orchestrální verze Smyčcového kvartetu č. 1 Z mého života byla rovněž neotřelým dramaturgickým příspěvkem a domnívám se, že pro mnohého návštěvníka koncertu byla rozporuplným dílem. Nikoli snad kvůli kvalitám! George Szell Smetanově instrumentaci výtečně rozuměl a na výsledku je to více než znát. (Byť lze samozřejmě tvrdit, že Smetanův kvartet šel orchestraci tak nějak přirozeně sám naproti.) Dílo patří nicméně k nejznámějším pilířům české kvartetní literatury a lze předpokládat, že se posluchač jen stěží dokáže okamžitě plně oprostit od zažité hudební představy, kterou po mnoha a mnoha posleších má. Orchestrální verze původně komorních děl dovedou být ožehavými tématy a nebývá překvapením, když bývá podobným úpravám vytýkáno, že se původní intimita mění ve falešnou opulentnost, která není dílu vlastní. Nicméně domnívám se, že zde tomu tak skutečně není. Po krátké chvíli přebírají otěže povedená instrumentace a kvalitní výkon orchestru a skladba může dát plně na odiv své orchestrální barvy, které přece jen významně rekontextualizují a tím pádem – ve shodě s tematikou letošního festivalu – metamorfózují originální verzi pro smyčcové kvarteto. Mustonen orchestraci výtečně uchopil a výraznou část hudebního účinku postavil na perfektní práci s dynamikou a tempem, stejně jako na výtečném porozumění nové barevnosti skladby, resp. orchestrace. Členové Prague Philharmonia hráli spolehlivě a intonačně i rytmicky přesně. Trochu nešťastně však fungovala poměrně výrazně „suchá“ akustika sálu, která obzvláště žesťům zvukově příliš nevyhovovala. Výkony hráčů však byly rozhodně chvályhodné. 

Slavností zahájení letošního ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae se podařilo na výbornou – posluchači dostali výtečnou, současnou, přesto přístupnou skladbu rezidenčního umělce festivalu, a navíc měli jedinečnou možnost nahlédnout na Smetanovu proslulou skladbu novou optikou. To vše pod výtečným vedením a se skvělými výkony sólistky i orchestru. Nyní nezbývá než užít si pestré metamorfózy Smetanova díla…

Janne Thomsen / flétna

Olli Mustonen / dirigent rezidenční umělec 29. ročníku festivalu

Prague Philharmonia

Program:

Olli Mustonen: Koncert pro flétnu a orchestr „Sadunkertoja“ – světová premiéra

Bedřich Smetana: Smyčcový kvartet č. 1 e moll „Z mého života“ (úprava pro symfonický orchestr George Szell)

Kyjov, Městské kulturní středisko

pátek 31. května 2024, 19:00

foto: Majda Slámová / Concentus Moraviae

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky pár dní nazpět oslavila 100. výročí premiéry, která se uskutečnila v Národním divadle Brno. Jejího novodobého festivalového uvedení se zhostil soubor Národního divadla moravskoslezského v režii Itzika Galiliho – choreografa a režiséra izraelského původu. Přivezená inscenace byla uvedena v neděli 10. listopadu v Mahenově divadle.  více

Do letošního ročníku festivalu Janáček Brno přispěla i Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění. Její posluchači připravili sobotní komponovaný program, který divákům předvedl nejen hudbu nejrůznějších stylů, ale také jim ukázal různé prostory fakulty. Při vstupu na fakultu byla příchozím rozdána barevná kolečka, která rozdělila publikum na tři menší skupiny. To vše se stalo z kapacitních důvodů, jelikož se program kromě auly odehrával také ve varhanním sále, klenbovém sále a učebně 09. Všichni tak slyšeli totožný program jen v jiném pořadí.  více

Téměř po devadesáti letech od svého vzniku se do Brna vrátila jediná opera Pavla Haase (1899–1944) Šarlatán. Inscenování této humorné opery se ujalo Národní divadlo moravskoslezské v režii Ondřeje Havelky a hudebním nastudování Jakuba Kleckera. Několik týdnů po premiéře inscenace v Ostravě se v pátek 8. listopadu v Mahenově divadle, kde měl Šarlatán v roce 1938 svoji světovou premiéru, nabídnul novinku ve svém devátém ročníku Festival Janáček Brno 2024.  více

Jedním z komorních koncertů devátého ročníku festivalu Janáček Brno byl také večer věnovaný dílům Leoše Janáčka, a zejména Pavla Haase. Tyto skladby provedla v úterý 5. listopadu v Mozartově sále divadla Reduta různá hudební uskupení složená z tenoristy Nickyho Spence, klavíristky Lady ValešovéNavarra String Quartetu, houslistky Ivany Víškové, hornisty Antonína Koláře a flétnisty Michala Vojáčkavíce

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Nejčtenější

Kritika

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce