Confession. Nostalgie a touha ve třech podobách

Confession. Nostalgie a touha ve třech podobách

Album Confession natočila mezzosopranistka Jana Hrochová s klavírním doprovodem svého manžela Martina Hrocha. Tři písňové cykly tří natolik rozdílných skladatelů jako jsou Giuseppe Verdi, Richard Wagner a Luboš Sluka napovídají, že se jedná skutečně o velmi osobní výběr. Interpreti si ho zřejmě dopřáli sobě pro radost, ale určitě dobře poslouží i jako prezentační materiál.

Pěvkyni Janu Hrochovou si publikum pravděpodobně spojuje spíš s operním jevištěm, ale komorní hudbě se věnuje rovněž s velkou intenzitou. Písňový repertoár je pro posluchače obvykle mnohem méně atraktivní a pro interpreta tím pádem velmi neefektivní. Nastudovat písňový cyklus je stejná dřina jako nastudovat operní roli a velkého vděku ani výdělku se pěvec nedočká (o klavíristovi nemluvě). Jana Hrochová má za sebou mnoho takové práce a na prvním místě je potřeba zmínit kompletní písně Bohuslava Martinů, které natočila pro vydavatelství Naxos. Ať už ji k písňovému repertoáru přitahovalo cokoliv, nyní má jistě ještě další motivaci v solidním doprovazeči, kterého má doma po ruce.

Martin Hroch je klavírista a cembalista, i když co se týká jeho preferencí, cembalo se zdá být na prvním místě. Intenzivně se věnuje interpretaci barokních a klasicistních autorů, ale objevil se i na Expozici nové hudby v roce 2014. Nedávno natočil na CD cembalová tria Františka Xavera Richtera, z čehož lze tušit jistou snahu o dramaturgicky pozoruhodné počiny ze starších materiálů. V tom by se mohl s Janou Hrochovou shodnout a na albu Confession se nachází takový počin přinejmenším jeden, ale spíš dva.

Tím prvním ne zcela jednoznačným počinem jsou Composizioni da camera, tedy komorní kompozice Giuseppe Verdiho pro zpěv a klavír. Jsou to písně, které se příliš neprovozují a patří v koncertním repertoáru i na nahrávkách spíš k okrajovým kuriozitám. Ne snad, že by na nich bylo něco špatného, ale od Verdiho se očekává něco jiného než melancholie a sentiment italských kanzonet a romancí. Charakter písní je víceméně neoperní, jemný, všechny působí velmi osobně už samotným stylem kompozice. Verdi tyto písně skládal průběžně v letech 1838–1869, na albu je z nich ale jen výběr pěti titulů.

Na druhém místě alba stojí slavný cyklus Wesendonck Lieder (nikoli Wesendonk, jak je uvedeno na obalu). Richard Wagner jej napsal v letech 1857–1858 na texty manželky svého mecenáše Otty Wesendoncka, který mu zabezpečil ve švýcarském vyhnanství pohodlný Asyl. Wagnerova nepokojná a impulsivní povaha kombinovaná s egoismem si ovšem k azylu přibrala i intenzivní vzplanutí k Matildě Wesendonckové. Wagner cyklus komponoval zároveň s Tristanem a Isoldou – tato opera má být podle legendy rovněž produktem Wagnerovy nenaplněné lásky k Mathildě. V písních Im TreibhausTräume se materiál opery objevuje v nehotovém stavu. Proti Verdimu je Wagnerův cyklus jedním z nejprováděnějších a nejnahrávanějších vůbec. Z tohoto hlediska působí zařazení cyklu na CD spíš jako doplněk a upozornění, že manželé Hrochovi mají Wesendoncken Lieder také v repertoáru.

Jednoznačným počinam – alespoň z dramaturgického hlediska – je zařazení písňového cyklu Jako tehdy současného českého skladatele Luboše Sluky (nar. 13. 9. 1928). Cyklus vznikal v letech 1944–1950 a je pardoxní, že při pouhém poslechu by nebyl problém zařadit si jej hudebně někam do doby Verdiho a Wagnera, a to ještě k těm naivnějším skladatelům. Působí tak především první dvě písně (Jarní, Holubička z dubu), až lidově přímočaré a skromné. Nelze samozřejmě popřít, že se patrně jednalo o záměr a vzhledem k době vzniku také o pochopitelný projev touhy po návratu starých časů. Ale přechod od rozechvělých tristanovských harmonií Träume k durovému popěvku Jarní působí dojmem časového skoku zpátky a stylového někam úplně pryč. Nostalgie dalších částí cyklu jej s předchozími opusy přece jen propojí. Premiérová nahrávka na CD dává zařazení cyklu Jako tehdy hlavní smysl.

Jana Hrochová se na albu projevuje jako zkušená interpretka se zřetelnou operní praxí a orientací na romantický repertoár. Dokáže svůj projev ukrotit do písňového charakteru bez teatrálních emocí, ale zároveň je poznat, že uvažuje ve velkých frázích a kantilénových obloucích. Vyniká tím melodický charakter písní, ale také poněkud uniká detailní práce s textem. Dokázali a dokáží se s ní vyrovnat mistři písňové interpretace, jejichž doménou byla i opera, a Jana Hrochová by měla v tomto směru také zapracovat. Její zpěv se dobře poslouchá, písně znějí pěkně, ale chybí druhý plán, který by obsahoval propracovaný výraz každé slabiky se samozřejmým zařazením do plynulého melodického proudu. Je samozřejmě těžké srovnávat se s mezzosopranistkami jako Christa Ludwig, Janet Baker nebo Anne Sofie von Otter, ale pro špičkové výsledky je to nezbytné.

Martin Hroch doprovází spolehlivě, citlivě jde pěveckému výrazu na ruku a podporuje ho. Zdá se ale, jako by se – snad podvědomě – snažil dostat z klavíru spíš cembalový přímočarý zvuk. U Verdiho to není problém, ale u Wagnera se dojem kontrolované rozmlženosti, která k Wesendoncken Lieder patří, nedaří navodit i navzdory výraznějšímu pedálu. Širšího zvuku se dočkal paradoxně právě Luboš Sluka, v jehož poslední písni Má noc se ozve i lesní roh hostujícího Antonína Koláře.

U Verdiho je potřeba ocenit citlivou práci s tempy, která dělá z potenciálních kolovrátků propracované výsledky. Italský repertoár je také Janě Hrochové slyšitelně blízký. Wesendonck Lieder znějí ve výsledku spíš odtažitě než jako niterné vyznání. Slukův cyklus Jako tehdy působí, jako by se v něm oba interpreti našli a cítili se v jeho nostalgickém světě jako doma.

Confession (Giuseppe Verdi: Composizioni da camera. Per canto e pianoforte, Richard Wagner: Wesendonck Lieder, Luboš Sluka: Jako tehdy). Jana Hrochová – mezzosoprán, Martin Hroch – klavír. Celková stopáž 45 min. Vydáno vlastním nákladem.

Foto Marek Olbrzymek a archiv Martina Hrocha

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vydavatelství Naxos se pustilo do projektu, který by měli uvítat všichni, kdo mají rádi Bohuslava Martinů: postupně mají vyjít všechny jeho písně. Dvě CD už jsou na světě, třetí je v plánu, jejich protagonisty jsou mezzosopranistka Jana Wallingerová a klavírista Giorgio Koukl.  více


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce