Cyklus Barbara Maria Willi uvádí a kladívkový klavír

2. říjen 2024, 20:00
Cyklus Barbara Maria Willi uvádí a kladívkový klavír

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.

Pondělní večer zahájila Barbara Maria Willi: přivítala publikum a představila nástroj, který koncert provázel. Zmínila, že se jedná o kopii kladívkového klavíru, který byl k dispozici v Salzburgu a s velkou pravděpodobností na něj hrál sám Wolfgang Amadeus Mozart. Poté krátce představila interpretku. Sdělila také pár slov o skladatelích, jejichž kompozice se na programu objevily. Na závěr poděkovala klavíristce, že přijala pozvání, a také podporovatelům, zejména městu Brnu a Jihomoravskému kraji.

Recitál zahájila Sonáta X B dur Františka Xavera Duška (1731–1791). Již během úvodního Allegra ukázala Christine Schornsheim, že její technika je na velmi vysoké úrovni, kterou prezentovala zejména během velice náročných běhů. Obzvláště povedené bylo její frázováni, kdy si dokázala výborně pohrát s tempy, zejména nepatrnými, přesto pro interpretaci důležitými ritardandy v závěrech frází. To platilo pro celou skladbu. V závěrečném Finale. Presto se ale objevilo několik nedostatků. Ze začátku si se všemi technicky náročnými pasážemi poradila skvěle, později se však její hra nevyhnula několika výrazně slyšitelným přehmatům.

Během následující Sonáty g moll op. 15 č. 1 Leopolda Koželuha (1747–1818) klavíristka zazářila zejména výborným dynamickým vyvážením mezi melodickou linkou a doprovodem, i když se tyto role střídaly mezi levou a pravou rukou. Podobně jako v první skladbě večera si navíc Schornsheim skvěle pohrávala s tempy. V interpretaci se ale opět objevilo pár přehmatů, přesto byla většina náročných míst, ať už se jednalo o běhy nebo velmi rychlé střídání akordů, zvládnuta v pořádku. První polovinu večera zakončila Sonáta B dur KV 333 Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791). Oproti oběma prvním kompozicím se tato skladba obešla bez výraznějšího technického zaváhání. V provedení je zapotřebí vyzdvihnout především bravurní práci s dynamikou, která byla podpořena povedenými výrazovými změnami mezi jednotlivými pasážemi a velice dobrou prací s tónem.

Druhou polovinu večera zahájily dvě části ze Six diverses Pieces pour le Clavecin ou le Piano-Forte op. 1 Johanna Abrahama Petera Schulze (1747–1800), konkrétně č. 1 Andante G dur a č. 6 Larghetto con Variazioni g moll. Pro skladbu platí všechna výše zmíněná pozitiva ale i několik negativ. Přestože výraz a práce s tónem i dynamikou byly výborné, opět se ve hře objevilo několik přehmatů a některé z rychlých postupů nebyly rytmicky stoprocentně usazené. Celý koncert uzavřelo dílo Joseph Haydn (1732–1809) a jeho Sonáta c moll Hob. XVI:20. Haydnova hudba, podobně jako celý klasicismus, velmi zjednodušeně řečeno „neodpustí žádné chyby“ a tak je i sebemenší zaváhání slyšet. Ani zde se interpretace nevyhnula několika přehmatům a některé z rychlejších postupů nebyly perfektně rytmicky usazené. Přesto je zapotřebí, podobně jako v předchozích kompozicích večera, pochválit opravdu velmi povedené frázováni a výbornou práci s dynamikou.

Zejména ti, kteří slyšeli klasicistní kladívkový klavír v pondělí poprvé, si dozajisté hned s prvními tóny všimli, že oproti pianům, která známe dnes, je zvukově silně odlišný. Výrazně tenčí středový zvuk, s kratším sustainem a menším dynamickým rozsahem určitě nemusel každému zvukově sedět, přesto je ale minimálně zajímavé slyšet, jak pravděpodobně kompozice zněly v době svého vzniku. Přestože se ve hře objevilo několik chyb, Christine Schornsheim je alespoň částečně dohnala výborným citem pro interpretovanou hudbu.

František Xaver Dušek: Sonáta X B dur

Leopold Koželuh: Sonáta g moll op. 15 č. 1

Wolfgang Amadeus Mozart: Sonáta B dur KV 333

Johann Abraham Peter Schulz: Andante G dur a Larghetto con Variazioni g moll zeSix diverses Pieces pour le Clavecin ou le Piano-Forte op. 1

Joseph Haydn: Sonáta c moll Hob. XVI: 20

Christine Schornsheim – kladívkový klavír

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější

Kritika

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více