Ze spolupráce hudebního souboru Ensemble Opera Diversa a houslového virtuóze Milana Paľy vznikla již celá řada nahrávek i nezapomenutelných hudebních večerů. Na loňský komorní diptych světových premiér pro sólové housle od Adriána Demoče a Jany Kmiťové navázal v pondělí 17. dubna v sále Místodržitelského paláce v Brně další koncert s celovečerní sólovou kompozicí. Také Dandelion (Pampeliška) kanadsko-americké skladatelky Lindy Catlin Smith zazněl v sídle Moravské galerie v Brně ve světové premiéře. Dílo navíc vzniklo speciálně z podnětu Milana Paľy.
Sólové recitály již ze své podstaty vybízejí k nevšední hudební zkušenosti – umělecké projevy se zde objevují své nejobnaženější formě a vyvěrá z nich ve vší přímosti nejen individualita skladatele, ale především samotného interpreta a do velké míry i inherentní charakter prostředí, do kterého je dílo zasazeno. Sál Místodržitelského paláce s uhrančivým výhledem na Janáčkovo divadlo plnila nejen hudba Lindy Catlin Smith, ale do velké míry také ruchy města se svojí osobitou poetikou a zpěvy ptáků vítajících první skutečné jarní dny. Sirény sanitek se mísily se zvukomalebnými tóny Dandelionu, na které živě odpovídal ptačí zpěv. Této kontextualizaci se u sólového koncertu nejenže nedá vyhnout, ale mnohdy je i vítaným spolu-interpretem večera, jako tomu bylo i u pondělního koncertu Milana Paľy.
Jak sama skladatelka v programovém textu dodává, její skladby jsou „často pomalé a tiché, někdy popisované jako introspektivní, a vždy založené na zkoumání barev, harmonie a textury“. Ze stejné estetiky vyrůstá také její „pampeliška“ – dlouhé plochy s jemně odstupňovanou dynamikou a pouze velmi křehkými gradacemi vytváří zcela záměrně dojem určité bezčasovosti, která akcentuje spíše skladbu jako celek než konkrétní hudební detaily. Patrně nejnápadnějším hudebním prvkem je ona až takřka absolutní rezignace na hudební gradaci. Ačkoliv totiž Dandelion obsahuje i rytmicky či melodicky dramatičtější prvky, jejich zapojení a užití je stále spíše krotké a něžné jako ostatně i inspirace samotné skladby. Nekonečně klokotající ruchy města, pak tento pocit bezčasí a věčnosti ještě zdůrazňují a z Dandelionu se tak stává skutečná pampeliška u cesty. Hudebně působivá je také skladatelčina práce s harmonií. Ta se projevovala především u akordických rozkladů, které byly vítanou kompoziční změnou po spíše lyrické a rozvleklé melodice. Určitou výtku si zaslouží nejspíše (a to zcela dle estetiky každého z posluchačů) délka díla samotného – ačkoliv celovečerní sólová díla nejsou problematická sama o sobě, Dandelion je v tomto ohledu spíše řízenou meditací, od které se (možná) ani zcela bezpodmínečná pozornost neočekává než uhrančivým hudebním dílem. To je nicméně zcela v intencích skladatelky samotné, neboť jak dále o svých skladbách dodává: „Mají být jemné, zaměřené spíše na drobné změny než na velká a dramatická gesta. Dramatičnost vnitřního, tichého druhu se smyslem pro rozvíjející se příběh ale nepostrádají.“ Což Dandelion bezpodmínečně splnil.
Interpretační výkon i emoční hloubka hudebního nastudování Milana Paľy však nezasluhují ani tu nejmenší kritiku – houslista pracoval s barvou tónu i frázováním s maximálním pochopením skladatelčina záměru, což se projevovalo především na drobných změnách při opakování frází i při (takřka) závěrečné rekapitulaci motivů, které zazněly v průběhu díla. Výraznou pochvalu si zaslouží i Paľovo uchopení vnitřní rytmiky díla s ohledem na „dýchání“ hudebních frází. Je třeba mj. dodat, že ačkoliv Dandelion není na první poslech virtuózní skladbou, nároky, které klade na techniku interpreta jsou (především z hlediska kontroly nad smyčcem) nemalé. I zde nelze než chválit – i v těch nejvypjatějších okamžicích či nejtišších plochách zůstával Paľův tón bezchybný a pevný.
Pondělní večer s houslistou Milanem Paľou a dílem Dandelion nabídl osobitý, barvitý a intimní vhled do skladatelského světa Lindy Catlin Smith. Ačkoliv by dílu zřejmě pomohlo určité zeštíhlení, nelze pochybovat o tom, že obsahuje celou řadou kouzelných míst plných jemné jarní lyriky. Nutno také říci, že oproti vyhroceným a k ryzí expresivitě vybičovaným dramatickým sólovým dílům jiných skladatelů, je Dandelion vítaným pohledem z „opačné“ strany.
Linda Catlin Smith: Dandelion pro sólové housle (2022) PREMIÉRA
Milan Paľa – housle
pondělí 17. dubna, Místodržitelský palác, 19:00
Zatím nebyl přidán žádný komentář..