Dandelion u cesty s Milanem Paľou

Dandelion u cesty s Milanem Paľou

Ze spolupráce hudebního souboru Ensemble Opera Diversa a houslového virtuóze Milana Paľy vznikla již celá řada nahrávek i nezapomenutelných hudebních večerů. Na loňský komorní diptych světových premiér pro sólové housle od Adriána Demoče a Jany Kmiťové navázal v pondělí 17. dubna v sále Místodržitelského paláce v Brně další koncert s celovečerní sólovou kompozicí. Také Dandelion (Pampeliška) kanadsko-americké skladatelky Lindy Catlin Smith zazněl v sídle Moravské galerie v Brně ve světové premiéře. Dílo navíc vzniklo speciálně z podnětu Milana Paľy.

Sólové recitály již ze své podstaty vybízejí k nevšední hudební zkušenosti – umělecké projevy se zde objevují své nejobnaženější formě a vyvěrá z nich ve vší přímosti nejen individualita skladatele, ale především samotného interpreta a do velké míry i inherentní charakter prostředí, do kterého je dílo zasazeno. Sál Místodržitelského paláce s uhrančivým výhledem na Janáčkovo divadlo plnila nejen hudba Lindy Catlin Smith, ale do velké míry také ruchy města se svojí osobitou poetikou a zpěvy ptáků vítajících první skutečné jarní dny. Sirény sanitek se mísily se zvukomalebnými tóny Dandelionu, na které živě odpovídal ptačí zpěv. Této kontextualizaci se u sólového koncertu nejenže nedá vyhnout, ale mnohdy je i vítaným spolu-interpretem večera, jako tomu bylo i u pondělního koncertu Milana Paľy.

Jak sama skladatelka v programovém textu dodává, její skladby jsou „často pomalé a tiché, někdy popisované jako introspektivní, a vždy založené na zkoumání barev, harmonie a textury“. Ze stejné estetiky vyrůstá také její „pampeliška“ – dlouhé plochy s jemně odstupňovanou dynamikou a pouze velmi křehkými gradacemi vytváří zcela záměrně dojem určité bezčasovosti, která akcentuje spíše skladbu jako celek než konkrétní hudební detaily. Patrně nejnápadnějším hudebním prvkem je ona až takřka absolutní rezignace na hudební gradaci. Ačkoliv totiž Dandelion obsahuje i rytmicky či melodicky dramatičtější prvky, jejich zapojení a užití je stále spíše krotké a něžné jako ostatně i inspirace samotné skladby. Nekonečně klokotající ruchy města, pak tento pocit bezčasí a věčnosti ještě zdůrazňují a z Dandelionu se tak stává skutečná pampeliška u cesty. Hudebně působivá je také skladatelčina práce s harmonií. Ta se projevovala především u akordických rozkladů, které byly vítanou kompoziční změnou po spíše lyrické a rozvleklé melodice. Určitou výtku si zaslouží nejspíše (a to zcela dle estetiky každého z posluchačů) délka díla samotného – ačkoliv celovečerní sólová díla nejsou problematická sama o sobě, Dandelion je v tomto ohledu spíše řízenou meditací, od které se (možná) ani zcela bezpodmínečná pozornost neočekává než uhrančivým hudebním dílem. To je nicméně zcela v intencích skladatelky samotné, neboť jak dále o svých skladbách dodává: „Mají být jemné, zaměřené spíše na drobné změny než na velká a dramatická gesta. Dramatičnost vnitřního, tichého druhu se smyslem pro rozvíjející se příběh ale nepostrádají.“ Což Dandelion bezpodmínečně splnil.

Interpretační výkon i emoční hloubka hudebního nastudování Milana Paľy však nezasluhují ani tu nejmenší kritiku – houslista pracoval s barvou tónu i frázováním s maximálním pochopením skladatelčina záměru, což se projevovalo především na drobných změnách při opakování frází i při (takřka) závěrečné rekapitulaci motivů, které zazněly v průběhu díla. Výraznou pochvalu si zaslouží i Paľovo uchopení vnitřní rytmiky díla s ohledem na „dýchání“ hudebních frází. Je třeba mj. dodat, že ačkoliv Dandelion není na první poslech virtuózní skladbou, nároky, které klade na techniku interpreta jsou (především z hlediska kontroly nad smyčcem) nemalé. I zde nelze než chválit – i v těch nejvypjatějších okamžicích či nejtišších plochách zůstával Paľův tón bezchybný a pevný.

Pondělní večer s houslistou Milanem Paľou a dílem Dandelion nabídl osobitý, barvitý a intimní vhled do skladatelského světa Lindy Catlin Smith. Ačkoliv by dílu zřejmě pomohlo určité zeštíhlení, nelze pochybovat o tom, že obsahuje celou řadou kouzelných míst plných jemné jarní lyriky. Nutno také říci, že oproti vyhroceným a k ryzí expresivitě vybičovaným dramatickým sólovým dílům jiných skladatelů, je Dandelion vítaným pohledem z „opačné“ strany.

Linda Catlin Smith: Dandelion pro sólové housle (2022) PREMIÉRA

Milan Paľa – housle

pondělí 17. dubna, Místodržitelský palác, 19:00

Foto FB EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce